KULT
A Rovatból

Lóci játszik: Ebben a zenekarban voltaképpen 7600-an vagyunk

Bulis, táncolható dalok és mindenre elszánt, fanatikus rajongótábor – a kettő együtt egészen a Sziget nagyszínpadáig juttatta az együttest. De hogyan tovább?
Láng Dávid - szmo.hu
2017. június 07.



Csorba Lóci egy szál gitáros előadóként már jó ideje stabil szereplője a budapesti klubéletnek, néhány éve azonban elkezdtek felpörögni körülötte az események.

A Lóci játszik szólóprojektből teljes felállású, fúvósokkal és billentyűvel felturbózott zenekarrá vált, amely sorra nyerte az elismeréseket a Ki Mit Tube-tól a Veszprémi Utcazene Fesztiválon át a Fonogram-díjig. A közelmúltban pedig a Nagyszínpad verseny idei kiadásában végeztek az első helyen.

A frontember emellett a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című film zenéjével is jó néhány rajongóra tett szert. A dalokat élőben előadó VAN filmzenekar június 8-án hosszú kihagyás után lép fel újra, ezúttal már Reisz Gábor következő filmjének hanganyagából is ízelítőt adva. Ezek a témák mind szóba kerülnek az alábbi interjúban.

– Hogy teltek a döntő utáni napok?

– Főleg ünnepléssel, illetve interjúról interjúra rohangálással. Arra például egy percem nem jutott, hogy elmenjek edzeni, vagy futni. Azért kedden belefért egy Bruno Mars koncert, ami szintén hatalmas élmény volt. Talán jövő héten már kicsit levegőhöz jutunk, és főleg úgy igazán leesik majd nekünk, hogy basszus, tényleg megnyertük a Nagyszínpadot… (nevet)

– Több emberrel is beszéltem még az elődöntők előtt, akik már akkor biztosak voltak benne, hogy ti fogtok győzni. Nektek ez mennyire volt egyértelmű?

– Az esélytelenek nyugalma nyilván az esélyteleneket illeti meg – mi annyit éreztünk, hogy valami lehetőségünk azért van, ebből adódóan izgultunk is rendesen. A felkészülést úgy képzeld el, hogy

"
pénteken volt az első koncertünk, azelőtt már egy hetet dolgoztunk rajta, onnantól a döntőig pedig gyakorlatilag 0-tól 24-ig erre fordítottuk minden energiánkat. Ezt nyilván csak úgy lehet bírni, ha hiszel benne, hogy a végén akár meg is nyerheted.

A legnagyobb köszönet persze a rajongóinkat illeti. Kiépítettünk egy úgynevezett Krokodíler-hálózatot – Krokodil a legutóbbi lemezünk címe – a legelszántabb arcokból, akiket az elmúlt két országos turnén ismertünk meg, ők végezték a mozgósítást. Elképesztően profik voltak, ezért hálából a közeljövőben tartunk is nekik egy zártkörű, ottalvós koncertet Gárdonyban. Azért is nagy dolog, amit véghez vittek, mert ha csak a Facebook-követöket nézem, Verának is több van nálunk, Senának meg majdnem a négyszerese. Számolgattam is, hogy ha közülük csak minden második ember szavaz, tőlünk pedig mindenki, már nyert ügyük van. Tehát egyáltalán nem volt lefutott meccs, de hatalmas szerencsénk, hogy a közönségünk nagyon jól aktivizálható.

loci4

– Mennyire következett egyenesen a kezdeti egy szál gitáros fellépéseidből a mostani grandiózus, fúvósokkal kibővített hangzásvilág?

– A Lóci játszik tagjaiban közös, hogy mindannyiunknak volt már legalább egy előző zenekara, ami nem sikerült. Én személy szerint kényszerűségből kezdtem szólóban fellépni, miután nem maradt körülöttem senki. Ekkoriban épp azon a ponton voltam, hogy saját dalokat játszani hülyeség, ezért inkább a szórakoztatásra mentem rá. Például Britney Spears-eket adtam elő stand upos körítéssel, ilyesmi.

"
De amikor mégis elővettem egy-egy saját számot, mindig az derült ki, hogy baromira bejön az embereknek. Következő alkalommal már elkezdték direkt kérni is ezeket. Én viszont éreztem, hogy ezek nem egy szál gitáros dalok, annál több bennük a bugi.

Ahhoz pedig, hogy táncolni lehessen rájuk, elengedhetetlen a dob és a basszus. A fúvósokhoz pedig a Los Hermanos nevű brazil zenekar adta az ihletet, akik nagyjából olyanok ott, mint nálunk a Quimby. Az ő hangzásuk iszonyúan bejött, akkor fogadtam meg, hogy ha egyszer valaha újra lesz együttesem, abban biztos lesznek fúvósok.

– A névből is adódik, hogy eléggé rád épül a zenekar. A többieknek mennyi beleszólásuk van a dolgokba?

– Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nagyon szeretjük egymás társaságát: akkor is sok időt töltünk együtt, amikor amúgy nem lenne kötelező. Mindent alaposan megbeszélünk. nekem hatalmas segítséget is nyújt, hogy ha bármikor eltévedek abban, merre kéne tovább haladnunk, a másik öt tag mindig segít dönteni. Egyedül abban különleges a helyzetem, hogy egyedül nekem van teljes vétójogom, tehát ha valamit semmiképp nem akarok, azt elfogadják.

– A szövegeid mennyire önéletrajzi ihletésűek?

– Különbözőképpen születnek, de általában odafigyelésből. Tehát nem feltétlenül velem történtek meg, gyakran a barátaimmal, ismerősökkel, vagy akár csak véletlenül elkapott párbeszéd-részletekből merítek és ezeket próbálom dallá kerekíteni. Bizonyos számoknak konkrét sztorijuk van, mint például a Nem táncolsz jobban, amit valóban egy táncpárbaj ihletett, és vannak költőibb dalaim is, mondjuk a Napölel. Annak is van sztorija, de elvontabb, egy ébredés utáni furcsa állapotról szól.

– Említetted a rajongóitokat, akik tényleg iszonyú fanatikusak, végigtombolják-sikítozzák a koncerteket. Hogyan éled ezt meg?

– Sokféleképpen hozzá lehet állni a rajongókhoz, én azt vettem alapul, hogy ha valaki eljön megnézni minket, jól érzi magát és utána szeretne váltani néhány szót, nem lehetek olyan nagyképű, hogy visszavonulok az öltözőbe. A fő célunk, hogy mindenki azzal az érzéssel térjen haza, hogy „hú, ez annyira király volt, legközelebb elhozom a haverjaimat is!” És ha ebbe beletartozik, hogy koncert után ott maradunk a helyen és táncolunk hajnalig, akkor mindenki beleveti magát és tényleg táncolunk hajnalig. Az, hogy a rajongóink ilyen jó fejek és nyitottak rá, hogy együtt csináljunk dolgokat, számomra külön öröm.

Iszonyatosan hálás vagyok nekik, hogy eddig juttattak bennünket. És tudod, mi volt még az érdekes? Miután lezajlott az eredményhirdetés és bemondták, hogy győzött a Lóci játszik, másnap néztem a Facebook-kommenteket, és

"
a többség nem azt írta, hogy „ez az, nyertek Lóciék!”, hanem sokkal inkább „ez az, megcsináltuk!” Tehát mindenki magáénak érezte a sikert, és számomra ez az igazi elismerés. Ebben a zenekarban voltaképpen 7600-an vagyunk.

– Mennyire volt egyenletes a népszerűségetek növekedése? Volt valami, ami különösen nagyot dobott rajta?

– Azt gondolom, nincs olyan szinten a népszerűségünk, amit ne érdemeltünk volna ki. Mindannyiunknak rengeteg munkája van ebben, nagyképűség nélkül mondhatom, hogy kifizetődtek a szakmában töltött tizenévek. Abból a szempontból viszont szerencsénk is volt, hogy mindig jókor jött egy-egy olyan mérföldkő, amivel sikerült kicsit tovább lépnünk. Ilyen volt az elején a Ki Mit Tube-on elért második hely, utána a Veszprémi Utcazene Fesztivál közönségdíj, egy Fonogram-díj, most pedig a Nagyszínpad.

– Előfordul, hogy felismernek az utcán?

– Igen, és iszonyatosan király érzés... (nevet) Ráadásul közel sem csak rajongó tekintetű fiatal lányok jönnek oda, simán anyukák és kismamák. Mondván „annyira imádlak benneteket, folyton a ti számaitokat hallgatom otthon, szabad egy aláírást?” Mire én azt szoktam felelni, toljunk inkább egy szelfit! Imádom ezeket a szituációkat, mert azt jelentik, hogy megint sikerül valakinek a napját feldobni.

loci1

– Hol áll most az életedben a zenekar? Van más munkád mellette?

– Minden amit csinálok a zenéhez köthető. Abszolút a Lóci játszik van a középpontban, de mellette más projektjeim is futnak, például a VAN Filmzenekar, amivel hosszú idő után június 8-án fogunk újra fellépni a Margó Fesztivál keretében. Itt a fókuszban már Reisz Gábor következő filmje, a Rossz versek dalai lesznek, de persze azért a már jól ismert slágereket sem hagyjuk ki.

– Beszéltetek már róla, milyen lesz a Sziget nagyszínpadán játszani?

– Hú, még csak tapogatózunk, de azt mondják róla, hogy akkora, mint egy kézilabdapálya… (nevet) Igyekszem mindenkitől tanácsokat kérni, aki volt már ilyen helyzetben. Legutóbb Boros Csaba mondta azt a Republicból, hogy egy titka van: nem szabad túltolni. Nyilván alapból sokkal jobban akarsz majd mindent többet beszélsz, hangosabban énekelsz, jobban berekedsz és valószínűleg nagyon el is fogsz fáradni. Szóval próbálok majd egy arany középutat találni, hogy jó is legyen a műsor, de bírjam is szusszal a végéig.

Ami még fontos ezzel kapcsolatban: van egy felfújható krokodilunk, amit mindig viszünk magunkkal a koncertjeinkre. Így lesz ez a nyári nagyszínpados fellépéseken is, ráadásul azt találtuk ki, hogy mindenhol lefotózzuk és akivel tudjuk aláíratjuk– például Linkin Park, Pink, stb. Végül pedig egy jótékonysági akció keretében elárverezzük, és a bevételt arra fordítjuk, hogy rászoruló gyerekek álmai teljesülhessenek.

"
Nekünk egy álmunkat valóra váltotta a Nagyszínpad, ezért most szeretnénk ebből egy kicsit visszaadni!loci2

– Mit vársz hosszabb távon a győzelemtől? Hol látod magatokat mondjuk egy év múlva?

– Sokat gondolkodtam mostanában ezen, hiszen nem állhatunk meg azzal, hogy elértük ezt a célt – ideje újabbakat kitűzni. Annyi biztos, hogy ez a fellépési lehetőség egy hatalmas ajándék, hiszen rengeteg zenekar van, aki régebb óta pályán van, vagy nálunk sokkal többet tett le az asztalra, de lehet, hogy soha nem fog a Sziget nagyszínpadán játszani. Szerintem legközelebb mi is maximum a búcsúkoncertünkön fogunk, 30 év múlva, ha minden jól alakul. (nevet) Tehát ez tényleg egyszeri különleges alkalom lesz, utána nyilvánvalóan csak ennél kisebb színpadokon állunk majd. Ezért kell a lehető legtöbbet kihoznunk belőle. Én azt szeretném, hogy ha egy év múlva újra beszélünk, azt mondhassam, hogy az ország minden szegletében megfordultunk – sőt a határon túl is –, az összes krokodílerrel sikerült pacsiznunk és mindenhol emlékezetes bulit csináltunk.

"
Ha rajtam múlna, az év 365 napjából 366-ot koncerteznék.

(Koncertfotók: Hegyi Júlia Lily, zenekari sajtófotó: Nagy Márton)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ezt még Scarlett Johansson sem menthette meg: miért bukik el a Jurassic World: Újjászületés?
A Jurassic World: Újjászületés nem megújulás, hanem egy kaotikus, ötlettelen lehúzás, amelyből hiányzik minden kreativitás. Ez a film nem megidézi az eredeti Jurassic Park varázsát, hanem fájdalmasan emlékeztet arra, milyen mélyre süllyedt a franchise.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. július 02.



A Jurassic World: Újjászületés pontosan az a film, amely után az ember elgondolkodik, vajon miért is ülte végig ezt a több mint kétórás mozgóképes szenvedést.

Ez nem újrafelfedezés, nem tisztelgés az eredeti előtt, hanem az egyik legnagyobb összevisszaság, színtelen-szagtalan lehúzás a franchise történetében.

Érezni a stúdió kézlenyomatát az egész projekten, látni minden jegyzetet, amit a producerek rákényszerítettek a rendezőre: ide kell egy gyerekkarakter, itt muszáj egy Jeep-es rész, ha már itt vagyunk, hol vannak a raptorok? T-Rex is van, Űber Homlok Rex is van, mi kell még?

A történet akár egy közepesen érdektelen videojáték küldetéslistája is lehetne. Egy gyógyszergyártó cég titkos megbízással küldi ki a „teljesen megbízható” reprezentánsát (Rupert Friend), hogy három DNS-mintát szerezzen nekik. Erre egy korszakalkotó gyógyszer miatt van szükség, mellyel megelőzik a szívbetegségeket. A halott dinoszauruszvér már „nem jó” a film saját lehetetlen, körmönfont logikája szerint.

Kapunk egy nagy adag tudományos blablát, magyarázatnak álcázott hülyeséget, ami egy pillanatig sem hihető, hogy miért kell élő dinókból vér.

Az eredeti Jurassic Park történet azért is volt félelmetes, mert meglepően reálisnak tűnt. Nem volt az, csak annak tűnt. Itt semmi ilyet nem érzünk, ez gyakorlatilag videojáték története. Felbérelnek tehát egy zsoldost, Zorát (ténylegen egy órával a vetítés után rá kellett keresnem a neten, mi volt a főszereplő neve, annyira jellegtelen volt – Scarlett Johansson), hogy szervezzen meg egy elit alakulatot, akivel nekivághat a feladatnak. Persze nem lehet egyszerű a küldetés: a legnagyobb szárazföldi, vízi és repülő dinoszaurusz élő példányából kell kinyerni az említett mintát.

A nagy tervhez csatlakozik Dr. Loomis (igen, szerintem is egy Halloween utalás a neve - Jonathan Bailey), aki megalkot egy csodamódszert a vérlecsapolásra.

Mellette Duncan (Mahershala Ali), a vén tengeri róka is elkíséri a csapatot, aki eljuttat mindenkit a tiltott, ki tudja hányadik „új” dinószigetre, ahol persze mindent ellepnek a mutáns szörnydinók.

Mert ezek már nem egyszerű őshüllők, hanem genetikai förmedvények: potrohos-tokanyakú repülőszatyor raptorivadékok, vagy éppen a Bucihomlokú MegaRex, amelyek látványterve ugyan érdekes, akár egy újabb Godzilla-filmből is szabadulhattak volna, de ez nem dícséret, az összkép így is kiábrándító.

A készítők egyszerre akarták folytatni az eredeti Jurassic Park örökségét, és közben minden egyes sikeres klisét felhasználni, amit csak engedett a költségvetés. Ez látszik a mellékküldetésen (mert ilyen is van): egy apuka két lányával, valamint a nagyobb lány együgyű fiújával (nem orvosi diagnózis, csak szimplán rendkívül idegesítően buta) sodródtak bele a történetbe, miután vízi dinoszauruszok támadják meg vitorlásukat.

Az alkotók döntéshelyzet elé állítják a „szupercsapatot”: vagy hagyják meghalni a családot, ezzel tovább növelve nézői ellenszenvet, vagy – és itt jön a „briliáns” dramaturgiai húzás – megmentik a családot a biztos haláltól, hogy legalább legyen valakikért szorítani a film alatt.

Mintha kötelező lenne gyereket írni egy Jurassic-sztoriba, mert az első Jurassic Parkban is volt, tehát a produceri logika szerint itt is kell. Minden filmben volt, itt is kell, ennyi a magyarázat.

A film egyszerűen sértő a közönség intelligenciájára nézve. David Koepp forgatókönyvíró karrierjében voltak zseniális szövegkönyvei, de ezúttal az Indiana Jones és a sors tárcsája szintjén alkotott: ötlettelenül, rutinból, legnagyobb alkotói eszköze a káosz volt.

Újra felhasznált jelenetekkel próbál a nézőre hatni, például a konyhás raptoros rész a Jurassic Parkból CTRL+C, CTRL+V módszerrel került át csak a helyszín és a szörnyek mások picit.

Nincs nosztalgiaértéke, csak üres másolat. Az akciójelenetek sokszor követhetetlenek, a CGI olcsó hatású, mosott textúrák, vértelen leszámolások, nincs valódi tét, nem is értem a 16-os besorolást.

Pedig Gareth Edwards rendező elvileg a hatalmas szörnyek bemutatásának specialistája. A 2014-es Godzilla és a Zsivány egyes után azt hihetnénk, ha valaki, akkor ő majd képes feledhetetlenné tenni a dinoszauruszok látványát. Ehelyett egy alultervezett és rendezetlen látványkavalkádot kapunk, amelyből hiányzik a grandiózusság és a földhözragadtság.

Az olcsóság ott is észrevehető, hogy nincs IMAX-verzió, nem invesztált bele a stúdió. Olyan, mintha a stúdió pénzt akart volna spórolni a konverzión és a felvételi technikán.

Bár azt hozzá kell tenni, hogy Edwards forgatási szokásaihoz nem illik egy batár nagy IMAX kamera. Ő tényleg megmutatta már, hogy képes minimál költségvetésből is maximális képi világot bemutatni, mint például a 2023-as Az alkotóban. Hát itt ez nagyon nem sikerült.

A film legnagyobb hibája mégsem a látvány vagy a rendezés, hanem a karakterek és a történet. Egyszerűen nincs kiért izgulni. A zsoldosok sablonfigurák, a család idegesítő, a Don Juan comic relief srácot pedig a néző már az első veszélyes jelenetnél sorsára hagyta volna.

Vannak feszült jelenetek a filmben, például a gumicsónakos rész, amelyet Michael Crichton eredeti Jurassic Park regényéből emeltek át.

Ez a szcéna képes hozni az igazi klasszikus hangulatot, de ez is csak emlékeztet, hogy milyen minőségű lehetne az egész film, ha van mögötte valódi vízió, és tartják a forgatókönyvi fegyelmet. Érdekesség, hogy amikor nem akciójelenet van, hanem a feszültség dominál, akkor tényleg működik Edwards-mozija – lehet, hogy tényleg kéne már egy 18+-os Jurassic-horror.

A zene szintén csalódás: legalább John Williams klasszikus témái megmentik, amikor felcsendülnek, de az új dallamok teljesen feledhetők. A film egészét áthatja a kapkodás, a kreatív döntések hiánya, a sablonos dramaturgia és a stúdiókapzsiság fojtogató szaga. Ez a Jurassic World-rész nem újjászületés, hanem egy kétségbeesett pénzlehúzási kísérlet. Az eredeti 1993-as Jurassic Park óta egyetlen folytatás sem tudott valódi, méltó utódja lenni Spielberg klasszikusának, és ez a film sem fogja megváltoztatni ezt a tényt.

Az első Jurassic World legalább a klasszikus nosztalgiát visszaadta a nézőnek, de ezen kívül tényleg semmit sem tudok mondani a franchise mellett.

Scarlett Johansson kedves mosolya nem éri meg a mozijegy borsos árát. A Jurassic World: Újjászületés túl hosszú, kaotikus, felesleges alkotás, amelyből hiányzik a lélek. A legnagyobb bűne azonban nem az, hogy rossz – hanem az, hogy unalmas és kiszámítható, igazi elvesztegetett potenciál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk