Libikóka - Dobó Katával
Dobó Kata és Szervét Tibor megindító szerelmi történetét a budapesti Pinceszínházban láthatjátok. A A Libikókában Verebes István rendezésében ők jelenítik meg két összeillő, ám nem épp a legjobb passzban találkozó ember történetét.
Csomós Éva írása
Nem szorul különösebb magyarázatra, hogy férfi és nő kapcsolata miért hasonlít leginkább a hintajátékra. Így látta ezt William Gibson is, ki 1962-es kétszereplős darabjában épp ilyen mérleghintára ültette szereplői lelkét, hogy a sekélytől a magasig, forrótól a jéghidegig, unottól a tüzesig föl-le himbálózva keretezze velük klasszikussá szerelmi viszonyainkat. A „Ketten a hintán” címet viselő darab nálunk Libikóka címen fut.
Dobó Kata és Szervét Tibor az örökös libikókaharc belső útjait jelenítik meg, s adnak új értelmezést a már mindenki számára jól bevett magyarázatokra, akkor is, amikor szent meggyőződésünk, hogy e téren újat már senki semmilyen formában nem nyújthat, mert már valamennyi fordulatát ismerjük a kapcsolatoknak. Ilyenkor persze mindig gyorsan világossá válik tévedésünk, hogy mégsem.
És a színpadi szerelmeket illetően happy endhez szoktatott lelkünknek csak újabb meghökkenést ad a témát Gibson sokkal realistábban megközelítő darabja. Hiszen a csaknem ötven éves mű aktualitása Faragó Zsuzsa dramaturg és Bányai Geyza fordító munkája révén maivá, jól játszhatóvá és könnyedén befogadhatóvá válik. Ha a történet nem is itt és most játszódik, de érzelmekről, viszonyulásokról, csalásokról és csalódásokról szól, vagyis a kapcsolatok mérleghintájáról, amelyekben két különböző ember tesz állandó erőfeszítést a közös élet fenntartására.
Két magányos, csalódott, szeretetre éhes ember kapaszkodna egymásba, hogy együtt próbáljon közös, boldog jövőt felépíteni, de csak romokban heverő önbizalmuk az egyetlen közös vonásuk.
Gittel Mosca (Dobó Kata), az elérhetetlen karrierről álmodozó sikertelen táncosnő egy este különös telefonhívást kap: egy férfi – akivel azelőtt csak futólag találkozott - szeretné megvenni a kenyérpirítóját. Ostoba és esetlen ürügy, mégis célt ér, mert ez a hétköznapi módon banális, ám mégis érdekes alaphelyzet épp elég ahhoz, hogy érdeklődése Jerry Ryan (Szervét Tibor), a korosodó, negyvenes ügyvéd felé forduljon, aki rossz házasságából fél Amerikát átszelve iszkolt Nebraskától egészen New Yorkig, hogy életét kénytelen-kelletlen újra kezdje, s ahol jóformán egyetlen ismerőse sem akad.
Magány szabta nehézkességük ellenére is túljutnak a kezdeti döccenőkön, s hamar egyértelművé válik, hogy összejönnek, összeköltöznek, építik egymást, de huzavonáik is adódnak és megoldatlan konfliktusok tömkelege gyülemlik fel, ami emészti őket. Mégis fokozatosan mélyül kettejük kapcsolata. Bár Jerryt anno megcsalta felesége, most mégsem tud elszakadni tőle. Egyre hosszabbra nyúló telefonbeszélgetéseik csak nehezítik Gittel amúgy is kudarcokkal teli életét, aminek épp Jerry hatására fordítana végképp hátat, ha az nem hagyná ott épp a legváratlanabb pillanatban.
Szervét Tibor férfias esetlenségéből, önbizalomhiányból és félelemből indulva állította talpra ügyvédjét folytonos önreflexió és cinizmus segítségével, hogy a darab végére egy intelligens, figyelmes, problémákat pontosan átlátó ügyvédet lássunk, aki két világ között ragadt.
Dobó Kata játékából pedig kiderült, hogy van benne szenvedély és élet, így bár szerepe gyakran általánosságokból táplálkozott, azokon keresztül is végig gazdag partner tudott maradni: érzékeny, önáltató, de a lényeges lelki dolgokra pontosan rátapintó nő, aki hisztijeiben sem vált öncélúvá. A sodródó-kallódó lányból így az előadás végére erős nő érett.
S a zárásra az emberien szép dolgok is jól felépültek: amikor egy telefonbeszélgetés során beismerték, hogy minden probléma ellenére tanultak egymástól. Bármennyire nagynak tűnt is a szerelem, és bármennyire nagynak tűnik a végén a botlás, a két embernek mégis dolga volt egymással, és hozzáadtak valami pluszt a másik életéhez. Ami az emberi tökéletlenség gyönyörű, ritkán meglévő példája.
Színész:
Jerry - Szervét Tibor
Gittel - Dobó Kata
Író: William Gibson
Fordító: Bányai Geyza
Rendező: Verebes István
Dramaturg: Faragó Zsuzsa
Legközelebbi előadás: március 21.
Budapest, Pinceszínház
1093 Budapest, Török Pál u. 3. (a Kálvin térnél)
Képek forrása: Pinceszínház.hu