KULT
A Rovatból

Legalább a dalok már a nyarat hozzák – ezeket hallgattuk áprilisban

Fluor szomorúan sétál, a Halott Pénz pár naponta ontja magából a slágereket, Szilárd pedig rajzfilmfigurává változott. Többek közt, ezeket hallgattuk a hónapban.

Link másolása

Norskye – Hope

NORSKYE-ról még tavaly írtunk a For You premierje kapcsán, melyet a nyár egyik legígéretesebb elektronikus slágerének tituláltunk. Már akkor is láthattuk, hogy NORSKYE nem tétlenkedik a karanténban sem, most pedig egy újabb dallal jelentkezik – ez alkalommal az X-Faktorból és az Éjjel-nappal Budapest műsorból ismert aranyhangú énekesnő, Sophie is beszállt a ManGoRise-ból ismert KTK Steve mellé. A HOPE, címéhez hűen próbál reményt adni, a szerelmen túl a felfordult külvilág kizárásában is. A szaxofon és az énekhang tökéletes összhangban simul a kifinomult elektronikus ütemekre, és egyszercsak azon kapjuk magunkat, hogy dúdoljuk a refrén dallamát…

Stranowski – The Needle of The Scale

Vajon hány élete lehet egy dalnak? A The Needle of The Scale eredetileg Bodrogi BoZaN András és Kristóf Norbert közös dalaként jelent meg 2017-ben BoZaN: For Your Balance című EP-jén, majd 2020-ban a Hippikillernek köszönhetően a dark tónusú szám a nyolcvanas évek hangulatát idéző verzióban került fel végül a Hippikiller Deleted Pictures c. lemezére. Most pedig a pár éve Budapesten élő, de korábban a pécsi underground egyik jellegzetes arcának számító Stranowski választotta bemutatkozó munkájának. Hogy egy jó dal sokféle hangszerelésben is működhet, jól mutatja a Needle of the Scale, amely ezúttal modern pop köntöst kapott, míg a rajzolt borítót - utalva az énekesnő korábbi pécsi előéletére - Renyagyár készítette.

Wellhello – Szomorú séta

Szomorú sétára indult a Wellhello – legalábbis erről szól Lucával közös új számuk, mely immáron a második dal idén megjelenő Zsúr c. albumukról. A már megjelent Zsúr és a Szomorú séta a zenekar kísérletezőbb korszakát vetítik elő: „Mindkét dalon érezni, hogy ez már egy másik Wellhello. Az évek során sokat változtunk, nem azok a srácok vagyunk, akik 2014-ben voltunk. Eljött az ideje, hogy ezt a zenénkben is éreztessük." - foglalta össze az új korszak kezdetét Fluor. A Szomorú sétában éneklő Luca tehetségére a srácok az Instagramon figyeltek fel. Az elnöki páros pedig ígérete szerint pár hetente új számokat oszt majd meg a hamarosan érkező lemezről.

Halott Pénz – Ha itt vagy te

Tavasszal jön az új Halott Pénz lemez, a zenekar pedig rendhagyó módon áprilisban pár naponta mutatja be az album dalait, így ki is nevezték áprilist Halott Pénz hónapnak. A hónap során összesen 9 új dalt töltenek fel YouTube-ra, mindegyik videós kíséretet is kapott, így a rajongóknak bőven van miből válogatniuk. Nekünk is nehéz kiemelni egyetlen egyet, mi most a romantikus, ütős Ha itt vagy te videóját hagyjuk itt.

Paperdeer – Regularity

Biró Norbert és Kiss Benjámin elektronikus duója újabb klipet jelentetett meg hamarosan érkező lemezéről. A Regularityben azt az állapotot akarták megragadni, amikor rutinszerűen, szinte érzelmek nélkül éljük meg a napi cselekvéseinket, sőt kapcsolatainkat is. Ennek a vágyódással vegyes érzésnek a megragadásában Szurgyi Gergely gitárművész és ALUMNA, holland énekesnő és szövegíró volt segítségükre. A dalhoz készült álomszerű, költői klip a 80-as évek szovjet filmvilágát idézi és egyáltalán nem mentes az izgalmaktól.

Szilárd – Rossz ló

Balanyi Szilárd ősszel jelentette meg Ego tréning c. EP-jét, melyről kéthavonta új klippel jelentkezik. Most a Rossz ló került sorra, melynek rajzos videójában láthatjuk a zenekar tagjait rajzfilmfiguraként megelevenedni, ahogy mindenféle izgalmas kalandba keverednek. Ez az utolsó előtti videó az EP-ről, mely után remélhetőleg a csapat újra belevetheti magát a koncertezésbe is.

A Bence kalandjai – Az a perc

A Bence kalandjainál már hagyománynak számít, hogy A költészet napján jelentet meg új dalt. Nem volt ez másként idén sem, amikor a szólóprojekt mögött álló Jobbágy Bence Varga Júlia, Az a perc c. versét gondolta újra. A dalhoz készült videót Bence és felesége a saját üvegházukban rögzítették, a napfényes klipet és számot pedig kifejezetten ajánljuk nehéz reggelekhez inspirációként, amikor nehezen gyűlik az életkedv az ágy szélén üldögélve.

The Woodstock Barbie – Soul Smoke

Az élet javainak halmozását és a szabadság hullámának meglovagolását hirdeti a Woodstock Barbie legújabb Soul Smoke c. kislemeze. Az öt számos EP-n remekül vegyül a zenekar védjegyének számító lágy, soulos blues rock és a kemény, karcos stoner rock, az ének pedig több helyen kapott erősítést vokalisták képében, hogy kibonthassák a gospeles énektémákat. A végeredmény egy dögös, fülledt rock and roll lemez, amit alig várunk, hogy valamelyik fesztiválon is hallgathassunk!

Cabrio Cat – Neon Drive

Még a karantén hívta életre a Middlemist Redből ismert Papp Dávid és Dékány Anett duóját. A páros azóta is rendre írja könnyed, dreampop dalait, most pedig EP formájában tárják őket a világ elé. Az EP-t bemutató Electronic Beats-nek így mesélt Anett a dalokról: “A Neon Drive egy nyár éjszakai autózásra invitál. Szeretnénk kimozdítani a hallgatót a mostani frusztrált, sokszor melankolikus, néha már-már letargikus állapotból. Elvinni őt egy álomszerű utazásra, ahol csak pozitív vibe-ok veszik körül. Oda, ahol fellélegezhet, ahol ki tudja zárni a nyomasztó külvilágot, pár percre meg tud feledkezni a gondokról, és felszabadultan, szimplán csak létezik”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: