KULT
A Rovatból

Kultúrmigránsok, akik sosem voltak egyedül – Sam Havadtoy kiállításán jártunk a Nemzeti Múzeumban

Nyitottságra, elfogadásra szólítanak fel a festmények ajtói.

Link másolása

Őszintén megmondom, először fogalmam sem volt, hogy mit akar Gulyás Gábor kurátor a Liverpool legendás futballcsapatának hasonlatával az Hommage – Kulturális migráció című tárlat sajtóbejárásán. Beugrott természetesen a város nagy szülötte, John Lennon, a kiállító művész Sam Havadtoy barátja, de arra, hogy a bemutatott 11 híres festménynek, amely az angliai születésű, magyar anyanyelvű, jelenleg Olaszországban élő alkotó értelmezésében jelenik meg, mi köze van az egyező létszám mellett a focihoz, csak a végén jöttem rá. Vagy legalábbis úgy gondolom.

A Vörösök hívei álmukból is tudják a csapat himnuszát, a You’ll Never Walk Alone-t.

Az a 11 művész, aki Sam Havadtoy-t megihlette pontozó-csipkéző technikájával és a képeket tágra nyitó vagy leszűkítő, esetleg eltűntető ajtókkal, valamennyien a „kultúra migránsai” voltak: hazájuktól távol találták meg azt a befogadó közeget, amelyben alkothattak, ahol hírnévre tettek szert és ahol sem emberként, sem művészként nem kellett a magánytól tartani.

Így számomra megvan a megoldás, és kész vagyok elfogadni, hogy Chagall a kapus, Vasarely a söprögető, Picasso az irányító és Warhol a center.

„Ez az első alkalom, hogy nem elfedni akarok a csipke alatt, hanem felfedni e művészek élettörténetét. Az átlagos látogató felismer egy művet, de nincsen tisztában azzal, hogy az alkotó milyen életutat járt be. Az ő művészetük különböző kultúrák eredménye, aki akarja felfedi, aki nem, az elrejti, de akkor egy halott képet kap. Én Angliában születtem, négyéves koromban érkeztem Magyarországra, 19 évesen megszöktem a kommunizmusból, 1972-ben megérkeztem illegálisan az Egyesült Államokba, három évvel később kaptam meg a zöld kártyát, és azóta is egész életemet utazással töltöm különböző kultúrák felfedezésével” – mesélte Havadtoy Chagall Hegedűsének képe előtt.

A kultúrmigráns csapatban egyedül a lengyel-orosz Tamara de Lempicka képviseli a női nemet, aki Párizsban az 1920-as években nemcsak art deco művészként, hanem nőként is hódított, majd egy pármai zárdából Hollywoodba vezetett az útja. „Nagy dolog volt az ő korában, hogy egy nő önálló karriert csináljon és nem engedte, hogy az erőszakos férfiak elnyomják őt” – magyarázta az Afflitto márki portréja kapcsán Havadtoy.

„Álmomban két macska voltam és játszottam egymással” – olvashatjuk Victor Vasarely Zebrái melletti panelen Karinthy Frigyes híres gondolatát, ki tudja, hogy a Csiszár Győző néven világra jött festő-szobrász-ipari formatervező nem két zebra csíkjainak labirintusában látta-e magát. Havadtoy felidézte, hogy ő szervezte 1986-ban honfitársa 80. születésnapi buliját New York-ban, és a Zebrák alapján készült marcipántortával ajándékozta meg. Erre emlékezve festette meg a maga stílusában ezt a modern klasszikust.

Max Ernst-nek az 1930-as években született Celebes-i elefánt című kollázsát a művész azért tartja fontosnak, mert benne van a közelgő világháború előérzete, és napjainkban is egymást érik az újabb és újabb háborúk. Ernstnek a nácizmus elől kellett elmenekülnie, Moholy-Nagy László pedig azért kényszerült emigrációra, mert 1919-ben aláírt egy nyilatkozatot a Tanácsköztársaság idején. A kiállítás első hetében ő van jelen az egyik eredeti „telefonos” képével”, amelyben fotós kolléganőm „halálcsillagot” látott. A tárlat 11 hete alatt a Havadtoyt megihlető többi alkotó egy-egy műve is látható lesz.

Pablo Picasso is többlaki volt, spanyolnak született, és már 36 éve Franciaországban élt, amikor Franco hatalomra jutása után francia állampolgárságot akart kérni, de elutasították, mert kommunistaként tartották számon.

Havadtoy megtudta, hogy amikor a fiatal Picasso megérkezett Párizsba, lakhelyének házmestere már akkor mindenkiről jelentéseket írt. „Nem tudom, hogy anarchista-e, mert nem tudom, hogy mit mond, olyan rosszul beszél franciául” – állt a festőről szóló jelentésben.

Különleges története van Andy Warhol John Lennon-portréja újjászületésének. Warhol a Menlove Avenue című posztumusz lemez borítójára tervezte ezt a képet. „Egyszer John Lennon kávézás közben elmondta nekem, hogy nagyon haragszik Andy Warholra, mert csinált egy sorozatot Mick Jaggerről, mint szex-szimbólumról. És ő úgy érezte, hogy neki kellett volna a modellnek lennie. Sokat gondolkodtam azon, hogy egy ilyen fontos embernek miként hagyhatott egy ilyen apró dolog ennyire mély nyomot. Javasoltam Yoko Onónak, hogy kérjük meg Andy-t a lemezborító megtervezésére és ezzel jóvá tehet valamit. Ez lett a 11. kép, eredetileg csak tízet terveztem.

De úgy gondoltam, hogy ez egy nagyon érdekes „kultúrmigráns” sztori, mert Warhol Szlovákiából származott, Lennon Liverpoolból, én Angliából és Magyarországról, és e három művész ötvözetéből született ez a kép. Néha azzal viccelek, hogy ez az én Szentháromságom…”

– mesélte Havadtoy.

De volt Lennonnal egy másik érdekes beszélgetése is. Amikor a zenész megtudta, hogy Sam Magyarországról jött, arról elmélkedett, hogy annak idején számára Liverpool és London között nagyobb volt a „migrációs” távolság, az osztálykülönbség és az akcentusa miatt. „Mi ezt könnyebben elfogadjuk” – mondta a világpolgár művész, a jelenlévők enyhén ironikus nevetése közepette.

Az Hommage képeinek nyitó-záró kereteit egy elektronikus eszköz segítségével lehet mozgatni. Önmagunk előtt is színt vallunk, ahogy tágítjuk vagy szűkítjük a teret.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk