KULT
A Rovatból

Kulturális kalandok: öt lenyűgöző kiállítás a Néprajzi Múzeumban!

Idén ősszel öt lenyűgöző kiállítással várja látogatóit a Néprajzi Múzeum, köztük a minden eddiginél nagyobb gyűjteményi kiállítással és unikális nemzetközi tárlatokkal!


2024. október 11-én megnyitotta kapuit a Néprajzi Múzeum és egy minden eddiginél nagyobb gyűjteményi állandó kiállítással várja az érdeklődőket.

3600 eredeti tárgy, 1600 fotó 3000 négyzetméteren. 8 téma, 1000 történet, 100 féle értelmezés. 5 kontinens kultúrája, Magyarország és a Kárpát-medence öröksége.

Röviden így összegezhetjük a Néprajzi Múzeum minden eddiginél több tárgyat bemutató gyűjteményi állandó kiállítását. A lenyűgöző látvány- és élményvilágot teremtő tárlat az intézmény több mint 150 éve gyarapodó gyűjteményéből építkezik, hogy egyedülálló történteken keresztül gondolkodjon és gondolkoztasson a múzeum tárgyai által őrzött tudásról.

A Néprajzi Múzeum gyűjteményi kiállítása / Mohai Balázs, Liget Budapest

A nagyszabású gyűjteményi kiállítás mellett további négy kiállítással készült a múzeum idén őszre. Október 15-én nyílt a SZÉKELYEK – Örökség-mintázatok c. időszaki kiállítás, mely egyedülálló pillanat volt a hazai múzeumok történetében: egyetlen válogatásban, Budapesten találkozhat a Székelyföld különböző településein helyben megőrzött tárgyak sokasága. 700 négyzetméteren több mint 300 tárgy rajzol képet 77 történeten keresztül Zabolától Gyergyószentmiklósig, Sepsiszentgyörgytől Székelykeresztúrig egy régió kultúrájáról, rétegzetten, többszólamúan és sok aspektusból. A kiállítás bővelkedik a kiállítóterekben ritkán látható, hatalmas tárgyakban.

A látogatók felfigyelhetnek egy Fordson traktorra, találkozhatnak egy egyetlen fatörzsből kivájt 18. századi gabonatároló edénnyel, egy készülő székelykapuval, 6-8 méteres mestergerendákkal, borvizes szekérrel vagy egy 3,1 méter hosszúságú festett padládával.

Mind arról mesélnek: kik is igazából a székelyek, hogyan látják magukat, mi mit tudunk róluk.

A Néprajzi Múzeum Székelyek – Örökség-mintázatok c. időszaki tárlata / Incze László, Néprajzi Múzeum

Milyen szerepet tölt be a főzés és étkezés Kína népének múltjában és jelenében? Hogyan formálta a gasztronómia a mindennapokat, hagyományokat, gondolkodást, de akár a politikát is? Mekkora jelentőséggel bír az étkezés kultúrája Kínában? Ezen kérdésekre is választ kaphatunk az október 16-án megnyílt Fine Dining: Az ősi Kína gasztrotörténetei c. időszaki tárlat által a Néprajzi Múezumban.

A messzi Kínából érkezett, Liechtensteint, Párizst és Hong Kongot is bejárt kiállítás 90 műtárgyat jelenít meg a Kínai Nemzeti Múzeum gyűjteményéből az ókortól a modern időkig.

Célja, hogy ismertesse a közönséget a kínai étkezési szokások évezredeket átívelő hagyományaival, azok mélységével, varázsával és sokszínűségével, továbbá betekintést nyújtson egy kultúrába, ahol az ételek és italok elkészítése nemcsak az alapvető szükségletek kielégítésére szolgált, hanem számos más, többek között spirituális jelentéssel is bírt.

A Néprajzi Múzeum Fine Dining: Az ősi Kína gasztrotörténetei c. időszaki kiállítása / Garai Edit, Néprajzi Múzeum

A sor itt nem áll meg! November 15-étől már látogatható a Korgó valóság c., szintén nemzetközi kiállítás, mely az éhség összetett és sokoldalú kérdéskörét ismerteti.

A biológiai szükségletként és kulturális-társadalmi jelenségként is vizsgált fogalom globális és helyi, történelmi és kortárs példákon keresztül mutatja be, hogy a különféle válságok, mint például a háborúk, természeti katasztrófák vagy a COVID-19 világjárvány, milyen hatással vannak az alapélelmiszer-ellátásra.

Humanitárius erőfeszítések, a globális kezdeményezések, népkonyhák, személyes és közösségi akciók a sorvezetői a kiállításnak, ami azt is taglalja, miként válhat az éhség politikai eszközzé, és vizsgálja az éhség és a test kapcsolatának kérdéskörét, az étkezési zavarokat, különösen a testábrázolás és megítélés tükrében.

Végül, de nem utolsó sorban, december 13-án bemutatkozik a Herman Ottó kiállítás, amely a kivételes polihisztor emlékének állít méltó emléket.

Az Országgyűlési Múzeum közreműködésével létrejövő tárlat a 110 éve elhunyt zoológus, néprajzkutató, természetkutató, régész és politikus szellemi hagyatékából elsősorban a néprajzi és a politikai tevékenységre fókuszál.

A Néprajzi Múzeumban őrzött tárgyakon, fotókon, rajzokon és iratokon keresztül a tudós életét, tevékenységének sokszínűségét és az általa elért eredmények jelentőségét ismerhetjük meg, az Országgyűlési Múzeumnak köszönhetően pedig bepillantást nyerhetünk képviselői törekvéseibe, a korszak politikai csatáiba. A humort sem nélkülöző időszaki tárlat egy különleges kutató és gondolkodó portréját rajzolja meg, aki bár azt vallotta magáról: „se diplomám, se semmim”, mégis igazi tudósként, kutatóként, polihisztorként élte életét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Egy este páholyban – kipróbáltuk, milyen, amikor a szállodai luxus az Operaházban teljesedik ki
Az Anantara New York Palace vendégeként exkluzív páholyokból élvezheted a budapesti Operaház páratlan kulturális élményét, ahol a luxus és a művészet tökéletes harmóniában találkozik.


Vannak esték, amikor az ember nem szimplán egy jó programra vágyik, hanem élményre. Olyanra, amitől kicsit királyibb lesz a hétköznap, amiben van egy kis luxus, egy csipetnyi kultúra, és egy adag olyan „na ezt biztos nem csináljuk minden héten” érzés.

Budapest egyedülálló kulturális és történelmi kincsei közül az Anantara New York Palace Budapest szállóvendégeinek pont ilyen élményt kínál.

Az elegáns szállodai tartózkodás mellett most arra is lehetőséged nyílik, hogy az Operaház előadásait egy exkluzív páholyból élvezd, egy olyan perspektívából, amely valóban különlegessé teszi az estét.

Cikkünkben kipróbáltuk ezt a csodás lehetőséget, és megmutatjuk, milyen plusz szolgáltatások teszik még teljesebbé a náluk töltött időt.

Különleges lehetőség az Anantara vendégeinek

Van valami igazán páratlan abban, amikor egy szállodai tartózkodás nem csupán kényelmes szobákról és finom reggelikről szól. Amikor a hely atmoszférája, a figyelmes kiszolgálás és az extra programok együtt olyan élményt nyújtanak, amit még sokáig emlegetsz majd. Az Anantara New York Palace Budapest pontosan ezt az érzést adja: az ikonikus épület, a patinás New York Kávéház lenyűgöző belső terei és a szálloda elegáns hangulata már az érkezéskor megadja az ember alaphangulatát.

Az elegáns szállodai tartózkodást egy előre foglalható operaélmény teheti még emlékezetesebbé az Anantara vendégei számára.

Ez nemcsak a belépőjegyet tartalmazza, hanem kényelmi szolgáltatásokkal is kiegészül, és lehetővé teszi, hogy az előadásokat az Operaház exkluzív páholyából élvezd.

Ez az ajánlat egyedülálló módon kapcsolja össze Budapest történelmi luxusát a város ikonikus kulturális intézményével, a Magyar Állami Operaházzal. Mi a Verdi Don Carlos című előadásra váltottunk jegyet – egy teljes, négyfős páholyt foglaltunk –, és az este minden várakozásunkat felülmúlta.

Don Carlos páholyból: egy este, amit nem felejtünk

Már az Állami Operaház épületébe lépve megérint a hangulat: a bársonyszőnyegek, az aranyozott részletek, a monumentális csillárok és a történelmi falak súgta elegancia mind azt sugallják: valami különleges következik.

A páholyba érve ez az élmény csak fokozódott – kényelmes bársonyszékek vártak ránk, emellett egy palack Sauska pezsgő és négyféle frissen sütött, sós perec – sajtos, magvas, klasszikus –, így mindenki megtalálta a kedvencét, miközben a színpadon elindult a dráma.

A Don Carlos monumentális díszletei és a szereplők lehengerlő teljesítménye már önmagában lenyűgöző, de abból a magasságból, ilyen kényelmes közelségből, egy külön térből figyelni az előadást – ez valódi kiváltság. Verdi operája gyönyörű, tele érzelemmel – és fentről nézve egészen más rétegei tárultak fel. Láthatod az énekesek mimikáját, a díszlet apró részleteit, és közben olyan, mintha a saját kis zárt univerzumodban ülnél. Társasági élmény is, de mégis intim – pont olyan, amitől az ember különlegesnek érzi magát.

Az operaélmény így nem csupán egy kulturális program, hanem egyfajta meghosszabbított szállodai luxus, amelyet Budapest egyik legszebb épülete tesz még emlékezetesebbé.

Az exkluzív lehetőségről érdemes közvetlenül a szálloda concierge-szolgálatánál érdeklődni: a recepción keresztül a program személyre szabható, az időpont egyeztetése pedig gördülékenyen zajlik – a szálloda csapata pedig kiemelkedően segítőkész volt a szervezés során.

Több, mint egy szálloda

Aki maradna még egy kis kényeztetésre, annak jó hír, hogy az Anantara számos más exkluzív programot is kínál.

Foglalhatsz például romantikus dunai hajózást városnézéssel 2–10 fős társaságok számára, vagy elmerülhetsz Budapest gazdag kulináris örökségében egy vezetett gasztrotúra keretében.

Ez utóbbi során megkóstolhatod a magyar konyha klasszikusait – mint a gulyás, a lángos és a rétes –, kipróbálhatod a tradicionális párlatokat, például az Unicumot és a pálinkát, és közben mélyebb betekintést nyerhetsz a hazai gasztronómia hagyományaiba, amelyek egyszerre őrzik a múltat és követik a modern irányzatokat.

A program nem csupán a külföldi vendégek számára lehet vonzó, hanem azoknak a magyar látogatóknak is, akik különleges estére vágynak. Ez az élmény ugyanis tökéletes lehetőség arra, hogy egy hétköznapból is igazi ünnep legyen – ahol a luxus és a kultúra együtt teremtenek felejthetetlen pillanatokat, amelyekre még hosszú ideig szívesen emlékszünk vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Mind erre vártunk! Dopeman DIKHTATURHA című dalával reagált Majka Csurran, cseppenjére
A rapper keményen odaszólt Majkának és más közszereplőknek is új dalában. A DIKHTATURHA című szám pénteken debütált.
Karkó Ádám - szmo.hu
2025. május 24.



Pénteken jelent meg Dopeman és KicsiDope közös száma DIKHTATURHA címmel, amelyben több közéleti szereplő, köztük Majka is szerepet kap.

Majka még januárban adta ki a Csurran, cseppen című dalt, amely politikai áthallásaival nagy visszhangot váltott ki. A szám videóklipje azóta már 22 millió megtekintésnél jár a YouTube-on.

Dopeman korábban elmondta véleményét Majka daláról. Úgy fogalmazott:

„Ma a szórakoztatóiparban a legnagyobb üzlet Orbánékat csesztetni, ez egy jól bevált recept. Ha erre a vonatra felszállsz, jön a népszerűség, és azért Petinek is szüksége van arra, hogy ezt fenntartsa.”

A most megjelent DIKHTATURHA című dalban Dopeman egyértelmű üzenetet fogalmaz meg Majkának, amit a dalszövegben fel-felbukkanó utalások is mutatnak:

„Az aranyeső hullott rám, / ezért nem esett le, hogy ez Bindzsisztán” – hallható a dalban. De elhangzik az is: „Ha minisztert látok, szelfit kérek, / az ellenféltől meg csurran, cseppen” – bár ez utóbbinál nem sikerült olyan veretes rímet faragni, nem sokkal később felzeng a refrén is:

„A diktatúra nagyon jó, / az elnyomás illúzió, / itt mindent szabad a jelszó, / a pénzért bárki bármire hajlandó.”

A szerzeményhez készült videóklipet itt tudjátok megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Magyar rendőr, hogyha támad a nép, álljatok át” – megjelent Beton.Hofi új klipje
A fiatal zenész Pokol című több erős aktuálpolitikai utalást is tesz. Rövid időn belül ez a második, aktuális üzenetet megfogalmazó dala.


Megjelent Beton.Hofi új klipje a Pokol című dalához. A fekete-fehér videót Amerikában forgatták. A rendezésért a gitáros Kovács Geri Gerrison felelt, a producer pedig Baba Aziz volt.

A dalban Beton.Hofi több erős aktuálpolitikai utalást is tesz.

„Magyar rendőr, hogyha támad a nép, álljatok át

Ezt a nemzetet nem vághatják a vájatok át

Itthon sokan remegve várják a hatodikát

Isten óvja tőletek a 6/A-t”

– hangzik el többek között a klipben.

A dal egy másik sorában azt mondja:

„Inkább túlélésre készüljetek, ne jövőre, a posztjaitok ki írta meg előre?”

Ez már a második olyan klip, amiben Beton.Hofi kritikus hangot üt meg. Az előző május elején jött ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Éveket öregedünk Az ifjúság forrása nézése alatt – Sajnos nem Guy Ritchie hozza el nekünk az új Indiana Jonest
Ilyen sztárokkal, ilyen sztorival, ilyen látvánnyal, ilyen akciókkal, ennyi pénzből, ennyi helyszínen csak győzni lehet, nem? Hát nem.


Hogy mit volt az ígéret? Guy Ritchie kalandfilmet készít fantasyelemekkel, furmányos rejtvényekkel, egy történelmi, legendás kinccsel, látványos akciókkal, változatos terepekkel (Egyiptom, London, Bécs stb.), nagy sztárokkal a főszerepben (John Krasinski, Natalie Portman) és új kalandfilmes hősökkel, akikre talán fel lehet építeni a jövőben egy franchise-t. Mit vártunk? A következő Indiana Jonest, A nemzet aranyát, A Da Vinci-kódot, ezek keverékét, vagy valami hasonlót.

S ehhez képest mit kapunk? Egy szép nagy pofára esést. Lássuk, mi minden ment itt félre!

Az örök fiatalság forrásával, illetve annak legendájával leginkább összefüggésbe hozott személy a XVI. századi spanyol felfedező, Juan Ponce de León, ő volt ugyanis az első európai, aki elérte Floridát. Lehet, hogy hallott pletykákat az ifjúság forrásáról, de nincs dokumentum, amely megerősítené, hogy ő az örök fiatalságot kereste, ehelyett inkább a földek és a hatalom megszerzésével volt elfoglalva. Történészek szerint valószínűleg a riválisai találhatták ki a történetet, hogy bolondnak állítsák be, és tönkretegyék a hírnevét.

Az ifjúság forrása mindenesetre a művészet rengeteg ágának művelőjét ihlette meg, köztük a filmeseket is. A mítosz vagy annak ilyen-olyan, egyéb műfajba oltott átirata olyan mozgóképekben tűnt fel többek között, mint A Karib-tenger kalózai – Ismeretlen vizeken (2011), a Selyemgubó (1985), a Star Trek – Űrlázadás (1998), A forrás (2006) vagy legutóbb A szer (2024).

A jó ideje évente egy filmmel jelentkező, vagyis keményen gyártószalagon dolgozó Guy Ritchie (csak az utóbbi 5 évben: Egy igazán dühös ember, Fortune-hadművelet – A nagy átverés, A szövetség, Úriemberek-sorozat, A piszkos hadviselés minisztériuma) idei menetében a régi regét helyezte modern köntösbe, de egy klasszikus kalandfilmes körítéssel.

Hogy a folyamatos forgatások között nincs idő rendesen kidolgozni, átgondolni, létrehozni egy minőségi filmet, annak pedig sajnos épp Az ifjúság forrása a legfőbb, igen szemléletes példája.

A sztori szerint a kincsvadász Luke Purdue (John Krasinski) a legújabb küldetésébe kénytelen beszervezni a húgát, Charlotte-ot (Natalie Portman), aki az apjuk halála után visszavonult a kalandozástól, hogy családot alapítson, és rendes munkát vállaljon, bár most épp válófélben van, és persze megy a vita a gyerek, Thomas (Benjamin Chivers) feletti felügyeletről. Luke azonban minden elkövet, hogy Charlotte csatlakozzon hozzá és a csapatához, Debhez (Carmen Ejogo) és Patrickhez (Laz Alonso), mivel szükség van az eszére és a tudására ahhoz, hogy megtalálják az ifjúság forrását. A kutatást a milliárdos Owen Carver (Domhnall Gleeson) pénzeli, aki halálos májrákban szenved, így az életet adó víztől várja a gyógyulását. Megindul tehát a hajsza földön-vizen-piramisban, miközben az Interpol és a thaiföldi maffia is őket üldözik, így nincs könnyű dolguk.

A fenti summárum nem is feltétlen hangzik rosszul, az igen változatos minőségű forgatókönyveket író James Vanderbilt (A sötétség leple, Az Amazonas kincse, Zodiákus, A csodálatos Pókember, Gyagyás gyilkosság 1-2, Sikoly 5-6) eredeti szkriptje azonban képtelen rendesen kiaknázni a sztoriban rejlő lehetőségeket.

Hiába áll rendelkezésére a sármja, humora (A hivatal) és fizikai adottságai, harci képességei (Jack Ryan) kapcsán is igen meggyőző John Krasinski, vagy az Oscar-díjas Natalie Portman, képtelen belőlük szórakoztató, vicces, érdekes és emlékezetes főhősöket faragni, a testvéri cívódásaik legalábbis egy idő után elég fárasztóvá válnak, és nagyjából ennyiben ki is merül a kapcsolatuk.

A gyenge párbeszédek és papírmasé karakterek (Carmen Ejogo és Laz Alonso például csak szimpla biodíszletek, mintha ott sem lennének) mellé ráadásul kevés emlékezetes akció és kép dukál itt, talán csak a tengerfelszínre emelt hajóroncson játszódó szcéna érdemel igazán említést. Írjuk ezt úgy, hogy az egyik gízai piramisban játszódik a finálé, de még ezt a klasszikus kalandfilmes terepet sem tudták rendesen kihasználni Ritchie-ék.

Egyértelműen hatalmas csalódás tehát Az ifjúság forrása, amely bátran vagy éppen pofátlanul nyúl a klasszikus kalandfilmek elemeiből, de képtelen azokból összegyúrni valami komplexet.

A poénkodni próbáló, de humortalan karakterek, a fárasztó egymásnak feszülések és a fantáziátlan akciójelenetek pedig folyamatosan kizökkentenek minket a sztori követéséből, ami, bár nem bonyolult (és még csavar is akad), még így is egy óriási katyvasznak érződik.

Nem csoda, hogy a gyártó Apple nem gondolkozott mozis bemutatóban (ahogy a júniusban érkező F1-nél), egy nagyobb költségvetésű, és cikinek persze azért nem mondható, de teljesen jellegtelen streamingfilm lett belőle.

S úgy tűnik, Guy Ritchie is ivott már a forrásból, mivel fáradhatatlan, továbbra sem áll le. Idén érkezik még egy filmmel, a Jake Gyllenhaal és Henry Cavill főszereplésével forgatott akciófilmmel, az In the Greyjel, illetve már leforgatta a Wife and Dog című thrillert is Benedict Cumberbatch-csel, Rosamund Pike-kal és Anthony Hopkinsszal. Reméljük, ezek kidolgozására már több időt fordít, az mindenesetre talán jó hír, hogy újra a saját forgatókönyveiből dolgozik.


Link másolása
KÖVESS MINKET: