KULT
A Rovatból

Krúbi: Talán el is rontaná az egészet, ha elkezdenék magyarázkodni


Link másolása

- Mikor jött el az a pont, hogy rájöttél: ebből meg is tudsz élni?

- Tavaly tavasszal mondtam fel a reklámügynökségnél, ahol korábban dolgoztam. Akkortájt szerződtem le a Universal Music Grouphoz. Volt egy táblázat, amiben összesítve láttam az egyre sűrűbben szerveződő koncertjeimet és a bevételeket. Ekkor realizáltam, hogy ez egyáltalán lehetséges, és gondoltam, megpróbálom. Úgy tűnt, nincs nagy tétje.

- Mit gondolsz, mivel tudott ekkorát robbantani a zenéd? Magával a műfajjal, ami egyelőre inkább külföldön éli az aranykorát, vagy a szókimondó szövegeiddel, amiben a politikusokat, közéleti személyiségeket, zenészeket sem kímélsz?

- A rap, a hiphop gyakorlatilag a legnagyobb műfajjá nőtte ki magát. Bár én nem a klasszikus értelemben vett hiphopot csinálom, de a sikeremet részben annak is köszönhetem, hogy ez most trendi és a fiatalok magukénak érzik. Az áttörést talán Eminem hozta meg a 2000-es évek elején.

A nagy idolok, példaképek már nem a rocksztárok, hanem a rapperek: Kanye Westre, Travis Scottra néznek fel most úgy az emberek, ahogy régebben Axl Rose-ra meg Kurt Cobainre.

Ha a Billboard top chartokat megnézed, látszik, hogy az első 10-ből 8 rap, ez pedig a fiatalok, a fő zenefogyasztók ízlését tükrözi, akik mindig is vevők voltak az extrémebb dolgokra. A műfaj az amerikai gettóból ered, itt a feketék olyan körülmények között élnek, ami önmagában is elképesztően durva. Azok az érzelmek, amiket a zenében keresünk – a harag, a veszteség, a megkönnyebbülés, ha valami sikerül –, annyival intenzívebben léteznek ezeknek az embereknek a világában, ahogy más társadalmi rétegekben nem.

- Oké, de mindez nem teszi nehezebbé az azonosulást pár kontinenssel arrébb?

- Igaz, hogy más dolgok váltanak ki belőlünk ilyen érzelmeket, de szerintem bárki tud velük azonosulni, ha a saját életéhez méri. A gyászt megéli az is, akinek meghalt a macskája, és az is, akinek a fél családját lelőtték. Frodóval is nagyon könnyű azonosulni, pedig egy teljesen másik világban él, sőt, igazából nem is létezik. De a története ugyanúgy megható tud lenni. Ha a Gyűrűk ura arról szólna, hogy valakit hogyan léptetnek elő a munkahelyén, kevésbé lenne izgalmas film, ha viszont a szélsőségekig el van tolva, mindjárt más.

- Ha már azonosulásról beszélünk, te mennyire vagy önazonos Krúbiként?

- Nem szoktam begyakorolni mozdulatokat, viselkedési formákat a tükör előtt. Az eddigi számaim eléggé el nem hanyagolható része paródia, ezért van, hogy szerepbe bújok. Sokszor amúgy magamat is kifigurázom és eltúlzok jelenségeket, de összességében nem gondolom, hogy a színpadi énem nagyon különbözne attól, aki a magánéletben vagyok, még ha először így is tűnik.

- Szerinted a magyar emberek mennyire veszik a paródiát meg az iróniát? Elég sok kommentből az látszik, hogy nem nagyon, sőt, a trágárságodon, a rasszistának, sovinisztának, szexistának és úgy általában egyáltalán nem píszínek mondott szövegeiden háborognak.

- Jellemzően úgy írok zenét, hogy azt képzelem, a közönségem csak és kizárólag olyan emberekből áll, mint én.

Aki tényleg semennyire nem fogja fel, mi a vicc belőle, azt hiszem, nem is szeretném, hogy a közönségem legyen.

Van, aki szerint ez egy trágár fos és egyáltalán nem akarja hallgatni, sőt, attól fél, hogy a gyerekét majd jól „elrontja” a csúnya beszéd – bár ez önmagában is nonszensz, főleg az internet korában, ahol ennél sokkal durvább tartalmakhoz lehet játszva hozzáférni. És persze biztos van olyan is, aki egy-két hímsoviniszta sort hallva csettint magában, hogy ez az, végre valaki ki meri mondani a véleményét a nőkről. Engem ez nem zavar, mindenki úgy értelmezi, ahogy szeretné, szűrjék le magukban, amit jelent nekik. Talán el is rontaná az egészet, ha elkezdenék magyarázkodni. Aki ma Magyarországon azt gondolja, hogy egy alkotásnak csupán azért nincs létjogosultsága, mert trágár, az nem tudom, hol él.

- Majka kifakadása a Fonogram-díj kapcsán, amit te nyertél, még téma? Milyen hatással volt rád?

- Tök jól jöttem ki belőle, mert rengeteg emberhez eljuttatott. Nem változtatta meg a mindennapjaimat, nem válaszoltam vissza, eszembe se jutott volna bármit tenni. Jó geg volt, de most már amúgy is kezd elülni, elkopni. Néha van egy-egy utalás rá kommentben, meg az vicces szokott lenni, amikor koncerten a közönség egyszer csak elkezdi skandálni, hogy „Majka, Majka!” Amúgy még soha nem találkoztam vele, de nem lehetetlen, hogy valami fesztiválos backstage-ben egyszer véletlenül összefutunk.

- Ezek szerint készülsz a fesztiválszezonra?

- Gyakorlatilag mindenhova megyek fellépni, csak a Szigetre meg a Soundra nem. De ezeken kívül is lesz jó pár klub-buli, vidéki városokban, átlagban mondjuk heti két koncerttel számolok.

- Ha jól tudom, gyerekként csellóval indult a zenei karriered, ami elég nagy fordulatnak tűnik ahhoz képest, hogy most mit csinálsz a színpadon.

- A szüleim írattak be zenesuliba. Otthon volt zongoránk, anyukám és a nővérem játszott rajta. Emlékeim szerint én azért kerültem be a csellósokhoz, mert a zongoracsoportban már nem volt hely. Néha persze hisztiztem, hogy óra helyett inkább focizni mennék, de utólag nagyon hálás vagyok a szüleimnek, hogy ilyen következetesek voltak ebben. Közben elkezdtem gitározni is, és mivel akkoriban rocksztár akartam lenni, a csellót nem folytattam. Később már elektromos gitáron nyomtam, a gimiben Metallica- meg Nirvana-számokat játszottunk, saját bandát is alapítottunk, ahogy a kamaszok nagy része. A próbateremben alapszinten megtanultam dobolni és basszusgitározni is, bár egyik hangszeren sem vagyok egy virtuóz. Pont nemrég találtam a régi gépemen egy halom katasztrofális, nagyon korai számot, és tényleg szórakoztatóak az éppen mutáló hangomon előadva.

- Szóval te voltál a gitáros srác az osztályban, aki így szedte fel a lányokat?

- Olyasmi.

Az osztályban a vagányabb, csajozósabb fiúk közé tartoztam, azok közé, akik a tábortűznél akusztikus gitárral énekelnek. Meg volt egy időszak, amikor rosszabb tanuló voltam és folyton visszaszólogattam a tanároknak, elég bunkón.

A rapért is kamaszként kezdtem el rajongani, először inkább vicces, paródiaszerű számokat írtam. 2014-ben a metálzenekarommal csináltam egy albumot, de van vagy 4-5 zenei projektem még ezeken kívül.

- Mennyire támogatott a családod abban, hogy zenei karriert építs?

- Mindig abszolút támogatóak voltak. Apukámnak ugyan nem sok köze van a zenéhez, bár tehetsége lenne hozzá: meglepően tisztán tud énekelni ahhoz képest, hogy soha nem képezte magát ilyen téren. De nekünk, a három gyereknek kötelező volt a zenesuli, a nővéreim folytatták a kötelező hat év után is.

- Melyik Krúbi-számot mutattad meg nekik először?

- Egyiket sem. Az első élményük ezzel kapcsolatban akkor volt, amikor eljöttek az első koncertemre másfél éve, amin nagyjából húsz ember vett részt. Biztos sokkoltam őket, de a legutóbbi akváriumos bulin is ott voltak. Nem hiszem, hogy ez az a fajta zene, amit amúgy hallgatnának, de tudják értékelni, hogy én csinálom, fogalmazzunk így.

- Akkor sem aggódtak, amikor felmondtál a jóval biztosabbnak tűnő munkahelyeden?

- Lehet, hogy voltak kétségeik, de nem igazán láttam rajtuk. Meg tudtam nekik indokolni, miért döntöttem így, ők pedig bíztak abban, hogy tudom, mit csinálok. Az már inkább kérdéses, hogy ha mondjuk 45 leszek, akkor mihez kezdek.

- Az azért még elég messze van…

- Nem is biztos, hogy szeretnék egyáltalán 45 évesen rappelni, színpadon nyomni a Nehézlábérzést, amikor már lesz két gyerekem. Igyekszem minél inkább belefolyni a zeneipar más területeibe is, nem szeretnék végérvényesen beleragadni a Krúbi-szerepbe.

- Milyennek látod a magyar zeneipart belülről?

- Sok a kokain, elsőre ez a legfeltűnőbb (nevet). Más a hangulat, mint a reklámügynökségben, de mindenki kedves, bár a smúzolós eseményekre nem nagyon szoktam elmenni. Nem is érezném korrektnek úgy, hogy az ott lévő emberek felének már beszóltam valami számban.

- Vannak emiatt konfliktusaid zenészberkeken belül?

- Nem, eddig nem volt semmilyen kellemetlenség. Akikkel közülük eddig találkoztam, mind tudta a helyén kezelni, persze olyanok is vannak, akik állati komolyan veszik magukat meg a saját produkciójukat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk