KULT
A Rovatból

Kozma Orsi: „Szeretem a bevállalós dolgokat”

Mennyire nehéz a popszakmában nőként, miben változtatta meg az anyaság? - Többek között ezekről beszélgettünk a koncertre készülő Kozma Orsival.

Link másolása

– 20 éve dolgozom a Fábry Show-ban. Ez idő alatt jártál nálunk a Jazz+Azzal, a Cotton Club Singerssel, Tereskovával és a saját zenekaroddal. Ezek első ránézésre meglehetősen távol állnak egymástól. Benned volt egy igény, hogy mindent kipróbálj, vagy egyszerűen jöttek a lehetőségek, és te éltél vele?

– Onnan kezdeném, hogy én szinte „beleszülettem” ebbe a sokféle stílusváltásba. Vokalistaként nagyon sok lemezen és koncerten közreműködtem még a pályám elején. Ott is rengeteg stílusban kellett helytállnom. Nekem ez nagyon jó tanuló idő volt. Rengeteget tanultam a kollégáktól legyen az akár Tátrai, Tolcsvay, vagy Koncz Zsuzsa, Balázs Fecó. Már akkor is nagyon szórakoztatott, illetve valamennyire fel is készítette a jövőre, hogy jól ráérzek a különböző stílusokra, illetve jó fülem van ahhoz, hogy hova mi kell. Nyilván az is fontos volt, hogy tényleg nagyon sok helyre hívtak.

A Jazz + Az után álmomban sem mertem gondolni, hogy engem László Boldizsár elhív majd egy szving bandába.

Először el is dobtam a kezemből a telefont, és kértem a Boldit, hogy üljünk azért le, és egyáltalán derítsük ki, hogy konyítok-e valamit a dzsesszhez.

– Azért a Tereskova elég bevállalós dolog volt, hiszen az ő számai finoman szólva megosztóak.

– A Tereskovával töltött időszak is nagyon jó móka volt. Nyilván azért is vállaltam, mert a saját és mások határait is feszegettük. Én értettem és értem azt, amit Kriszta a művészetével közölni akar.

– Nem féltél, hogy esetleg visszaüthet?

– Egyáltalán nem. Én egy bohém valaminek gondoltam, egy viccnek, és igazából nem nagyon érdekelt, hogy ki mit gondol erről. De nem is kaptam ezért sosem támadást, sőt. Az alternatív szcéna is a keblére ölelt. Egyébként néhány éve a Gödörben voltam Kriszta vendége egy koncerten. Furcsa volt így, két gyermekes anyaként ugyanazokat a számokat végigordibálni, de elmentem, mert Krisztát is bírom, és ez egy olyan fajta művészet, amiben én partner vagyok.

Kevesen tudják, de én szeretem az ilyen bevállalós dolgokat.

– Amikor szólókarrierbe kezdtél, mégis a pop zenét választottad erről a színes palettáról. Ez áll hozzád legközelebb, vagy szerettél volna olyan zenével előállni, amely sok embernek tetszik?

– A Jazz + Az is popformáció volt, egyedül a Cotton Club Singers jelentett kitérőt. Soha nem tartottam magamat jazz énekesnőnek, inkább olyan szerencsésnek, akit a jazz-zenészek megtiszteltek azzal, hogy muzsikáltak velem. Furcsa is kicsit nekem ez a kérdés, mert mindig is a pop volt a lételemem. Innen érkeztem, ide tartozom.

– Nemcsak énekesnő vagy, hanem dalszerző is. Vannak különösen fontos, kedves témák számodra?

– A dalszerzést annyira nem hangoztatnám magamról. Vannak szerzeményeim, de általában mindig együtt dolgozom valakivel. Ilyen volt Szakos Krisztián, aki most a Müpában újból vendégem lesz, és akinek a négy szólólemezem közül hármat köszönhetek. Ő bátorított, hogy igenis írjak dalokat. A szövegírásban annyira nem jeleskedem, inkább a zene, a dallamkomponálás, amiben bátrabb vagyok. De általában sikerült olyan alkotótársakat találni, akikkel közösen sikerült megfogalmazni azokat a dolgokat akár a szövegben akár a zene terén, amik engem foglalkoztatnak. Az egyik ilyen a párkapcsolat, a szerelem örök téma, illetve az erős nő. Szokták mondani rám, hogy feminista vagyok. Ezt én nem gondolom, de mindig is foglalkoztatott a nő helye a világban. Hogy tudja egy nő megállni a helyét.

Azt mondom a saját tapasztalataim alapján, hogy bár nehéz, de azért lehet nőként érvényesülni ezen a pályán megalkuvások nélkül.

Szerencsésnek mondhatom magam, soha nem kerültem olyan helyzetbe, hogy kompromisszumot kellett volna kötnöm. Mindig a saját utamat jártam, és itt visszakanyarodnék az eredeti kérdésedhez. Nyilván keresem a közönség kegyeit, nagyon fontos számomra a véleményük, de önmagamat akartam kifejezni. Fontos a közönség véleménye, de én sosem akartam úgy dalt komponálni, hogy mindenkinek tetsszen, minden rádió lejátssza. Lehet, ha másképp állok hozzá, akkor már a csapból is én folynék, de van bennem egy kísérletező szellem, próbálok valami újat belevinni a mai elektromos popzenébe, arról nem beszélve, hogy mindig minőségi dolgokat szerettem volna csinálni. Büszke vagyok minden dalomra és lemezemre.

– Az anyaság, mint élmény, hozott-e változást a művészetedben, a dalaidban?

– Fontos, és persze más értelmet kaphat akár egy régebbi dal előadása is. Nyilván az anyasággal rengeteg új tapasztalat is jön. Már a híreket is máshogy olvassa az ember. De azért nem csináltam még gyerek lemezt.

Önmagamat és a saját vágyaimat, céljaimat nem adtam fel.

Amikor várandós voltam, Szakos Krisztiánnal csináltunk egy-két olyan dalt. Sőt, a Vulkán című lemezemre fel is került az Anyatej című dal, ami pont ezekről a kétségekről szól. De azt nem mondanám, hogy azóta is átitatja minden egyes dalomat. Az éneklési stílusom, vagy talán az, hogy még árnyaltabban tudok énekelni, bátrabb lettem az éneklésben, az talán ennek is köszönhető, hogy érettebb vagyok és édesanya vagyok.

– Nagy koncertre készülsz. Mikor, hol, illetve kikkel találkozhat a közönség.

– Szeptember 16-án, vasárnap este 8 órakor a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában lesz a koncert, Találkozások a címe. Vendégeim lesznek Dés László, Novák Péter, a Jazz + Az lányok: Behumi Dóra és Váczi Eszter, illetve a Cotton Club Singers tagjai közül Fehér Gábor, Szűcs Gabi és Zsédenyi Adrienn. Illetve szerző és alkotótársam, Szakos Krisztián. A Kozma Orsi Quartett tagjai fognak kísérni: Cseke Gábor zongorista, Hárs Viktor basszusgitár, Fehér Géza gitár és Pusztai Csaba a doboknál. Meglepetésvendégként fel fog tűnni a férjem, Benedek Tamás is, mint dobos, illetve lesz még egy vendég, de őt nem árulhatom el.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: