KULT
A Rovatból

Kigyúrt Mikulással, vérszomjas hóemberekkel és pofozkodó szörnykrampusszal támad A hullahó-akció… Jaj nekünk!

Ez már nem a Jumanji. Dwayne Johnson és Chris Evans egy karácsonyi akciófilmben utálják egymást, de azért nekiállnak együtt megkeresni az elrabolt muszklimikulást. Vesztünkre.


Novembertől általában záporoznak a karácsonyi tartalmak a mozikba és a streamingplatformokra. Az utóbbiak miatt már talán túl sok is. Az ünnepi időszakra időzített filmek így természetesen egymást oltják ki, főleg, hogy nagy többségükben abszolút egy kaptafára készülnek. Valamilyen romantikus komédia, Mikulásról szóló animációs szösszenet vagy családi film a szeretet fontosságáról. Épp ezért próbált másféle vizekre evezni az Amazon stúdió, Jake Kasdan filmrendező (Narancsvidék, A lankadatlan: A Dewey Cox-sztori, Rossz tanár, Szexvideó, Jumanji: Vár a dzsungel, Jumanji: A következő szint) és Chris Morgan forgatókönyvíró (Mobil, Wanted, 47 ronin, Shazam! Az istenek haragja, Halálos iramban 3-8, Halálos iramban: Hobbs és Shaw), amikor úgy döntöttek, hogy a karácsonyi tematikát ezúttal a fantasy és az akciófilm műfajával ötvözik. Egy télapós tombolást. Bár ezúttal nem a jóságos kéménymászó tombol, hanem azok, akik őt keresik.

A hullahó-akció elkészítése azonban nem volt egy fáklyás menet… A film közel két évvel a 2023 februárjában befejeződött forgatás után kerül most a mozikba. Ez az elhúzódott gyártási ütemterv pedig túlnyomórészt Dwayne Johnson kiszámíthatatlan viselkedésének köszönhető.

Bennfentesek beszámolói szerint a Szikla gyakran 8 órát késett egy-egy forgatási napról, ami további forgatási köröket tett szükségessé, ezeknek köszönhetően pedig az amúgy sem alacsony költségvetés kb. 50 millió dollárral nőtt, ami az utómunkálatoknál is bonyodalmakat okozott. Ráadásul mindezt úgy, hogy Johnson rekordgázsit, 50 millió dollárt kapott a feltűnéséért (az addigi csúcsot 40 millió dollárral Robert Downey Jr. tartotta a 2016-os Amerika Kapitány: Polgárháborúért, illetve Will Smith a 2021-es Richard királyért ugyanennyivel). Már tavaly karácsonykor startolt volna, így viszont egy évet csúszott, idén azonban végre bemutathatták ezt a több mint 250 millió dollárt kóstáló monstrumot. Az Amazon egyébként eredetileg a streamingplatformjára szánta a filmet, de valószínűleg a készítés közben annyira kinőhette magát a projekt, hogy végül a mozis forgalmazás mellett döntöttek.

A sztori szerint egyébként a karácsony komoly veszélybe kerül, amikor a Mikulást (J.K. Simmons), akit az Északi-sarkon dolgozó szigorúan titkos csapata csak Piros néven emleget, a szenteste előtti éjjel elrabolják. Kitör a káosz, a manók pánikba esnek, az ünnepi szezon pedig az összeomlás szélén táncol. A karácsony megmentésének felelőssége az Északi-sark sztoikus és rendkívül rátermett biztonsági főnökének, a Dwayne Johnson által alakított Callum Drift széles vállára hárul, aki több száz éven át gondoskodott a Mikulás biztonságáról és a karácsony zökkenőmentes működéséről. A keresésben kénytelen segítséget kérni a simlis embervadásztól, Jack O’Malley-től (Chris Evans), aki tudtán kívül Piros elrablásának is részese volt.

Ők ketten természetesen ki nem állhatják egymást, de a hajsza során lassan összekovácsolódnak, miközben találkoznak Miki testvérével, a pofozóverseny-mániás Krampusszal (Kristofer Hivju), három óriás és vérszomjas hóemberrel és egy két lábon járó, vérmes jegesmedvével… többek között.

A hullahó-akció elkészülte érthető indoknak köszönhető. A karácsonyi témájú filmek között ugyanis nem sok ilyen gördül ki a hollywoodi gyártósorról, így hozzáadhat végre valami frisset és nem gyakran láthatót a túlhasznált zsánerhez. Esetünkben ugyanis egy vegytiszta akciófilmről van szó: bunyók, üldözések, lövöldözések, erőszak, izompacsirták, kigyúrt Mikulás stb. Ehhez társul a fantasyjellegből adódó látványvilág, díszletek, a sok fura lény és maszk, valamint a CGI-tenger. Sőt, még a karácsonyi szellemségre és sokat koptatott tanulságokra is szükség van (valamiért). Viszont épp ebben gyökerezik a bökkenő is.

A sok, egymáshoz nem igazán illő hozzávaló miatt ugyanis egy szép nagy katyvaszt kaptunk, ami, bár épp arra hajt, hogy a család minden tagját a vásznak, majd később a tévéképernyők elé ültessen, könnyen lehet, hogy a nagy igyekezetben mindannyiukat elveszíti. Hiszen akciófilmként nem lehet komolyan venni a hóemberekkel, beszélő jegesmedvével, a Hot Wheels játékautót igazivá varázsoló ketyerével, manókkal, rénszarvasokkal stb. operáló sztorit. Aki viszont egy aranyos kis családi mesére vágyik, annak meg furcsa lehet az akciófilmes jelleg, a kisebbeknek túl komoly hangvétel és a kb. 12-es karikás erőszak.

Dwayne Johnson és Chris Evans között sajnos nem igazán működik a kémia, s ez főként a láthatólag rutinból és nem elhivatottságból játszó Sziklának köszönhető, Evans láthatóan jobban érzi magát a többek közt egy kisbaba kezéből nyalókát elhappoló, vagyis Amerika Kapitánytól merőben eltérő karakter bőrében.

S hogy végül két szék közt a pad alá esik-e a film, nemsokára meglátjuk, hiszen az Egyesült Államokban csak december 15-től játsszák a mozik A hullahó-akciót. Számos országban (köztük nálunk is) már egy héttel korábban felpattant a vásznakra, és azt már lehet tudni, hogy az itthoni nyitóhétvégén 75 302 nézővel debütált, ez pedig korántsem rossz eredmény, bár azt hozzá kell tenni, hogy Moziünnep volt ezen a víkenden, vagyis jóval többen váltottak jegyet (olcsóbban), mint szoktak. Talán a következő hétvége nézettsége ad majd tisztább képet arról, hogy mennyire érdekli az embereket ez a karácsonyi kavalkád.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: