KULT
A Rovatból

„Volt cimborám, akit lelőttek a szekusok” – interjú Kenderessy Attilával, a Rádiókabaré vezető írójával


Link másolása

- Akkoriban volt is itt egy olyan közhangulat, hogy segítettük az erdélyi magyarokat.

- Abszolút. Igen, igen, abszolút.

Mondjuk egy forint segélyt nem kaptunk senkitől, de nem is volt rá szükségünk, nem ezt vártuk.

Lehetőséget akartunk. Én a tanulásra, ők a munkára, és ezt megkaptuk, ami nagy segítség volt ez annak idején.

- Aztán szülői nyomásra jelentkeztél a Külkerre.

- Azt mondták, nagyon szép, hogy írogatok, és verspályázatokon nyerek, de azért mégiscsak kéne választom egy olyan munkát, ami nem feltétlenül az éhenhaláshoz vezető egyenes utat jelenti.

Volt három nyelvvizsgám, mert románból is letettem, ha már kényszerűségből fiatalkoromban meg kellett tanulnom. Matekból mindig is jó voltam, úgyhogy gyakorlatilag besétáltam a Külkereskedelmi Főiskolára.

- Ahol mindösszesen két évet sikerült eltöltened....

- Abból is az első évet leginkább azzal, hogy a főiskolai napokat szerveztük, illetve megszerveztük az első hallgatói önkormányzatot, aminek én lettem az elnöke.

De két év után úgy éreztem, hogy ez nem az én világom. Ráadásul jött egy lehetőség, indult egy nonprofit trénerképző program Budapesten. Itt ugyanis akkor már lehetett alapítványt, egyesületet létrehozni, volt is belőlük néhány tízezer az országban, viszont nem volt szakember, aki ilyen végzettséggel rendelkezett volna. Mert az alapítvány menedzselése, meg az egyesületek menedzselése egészen más technikákat követel, mint mondjuk egy cég irányítása, hiszen ott valamivel kereskedsz, itt pedig jótékony célokra gyűjtesz. A baltimore-i egyetemnek volt egy erre összeállított nagyon jó képzési programja, amit Magyarországon meghonosítottak. Ennek a programnak a lebonyolításához kerestek embert, én pedig jelentkeztem, és fel is vettek. Innentől kezdve körülbelül 15 évet töltöttem a harmadik szektorban.

Így kerültem kapcsolatba a Kurázsival, a civil társadalom lapjával, ami annak idején a Magyar Hírlap mellékleteként jelent meg. Ők készítették az első civil szervezeti almanachot is. Plusz volt Bayer Ilonának a Civil Kurázsi című műsora még a Szabadság téren lakó MTV-ben, amibe szintén bedolgoztak. Miután az újságírás érdekelt, szép lassan átszivárogtam a Kurázsi című laphoz, illetve a tévéműsorhoz.

Miután a Kurázsi havonta csak egyszer jelent meg, kezdtük azon törni a fejünket, hogy hogyan lehetne az itt meglévő újságírói kapacitást úgy kihasználni, hogy valamilyen további karitatív jellegű dologra használjuk fel ezt a tudást.

Angliában ekkor már nagyon sikeresen működött a hajléktalanok által árusított, de profi újságírók által készített The Big Issue. Némi puhatolózás után a skót változattal, a The Big Issue In Scottlanddel lettünk jóban, akinek a segítségével megcsináltuk az utcalap magyar verzióját.

Ez volt a Flaszter, ami körülbelül 12 évig élt.

Ez egy teljesen új helyzet volt, mert az újságíráshoz értettünk, a hajléktalanokhoz viszont nem. Úgyhogy fel kellett vennünk 4-5 szociális munkást, akik korábban hajléktalan ellátórendszerben, szállókon dolgoztak.

A Flaszter először havilapnak indult, aztán két hetilap lett, de olyan szép sikert ért el, hogy utána már hetente adtuk ki a lapot. A csúcson Budapesten és 12 nagyvárosban árusították a hajléktalanok.

- Ha jól tudom, próbáltátok létrehozni egy kelet-európai szintű hajléktalan lapot, de ez végül nem jött össze.

– Nyugaton két dologból éltek ezek a magazinok. Az árbevételből, ami fedezte a nyomdaköltséget, de magának a szerkesztőségnek meg a szociális munkának az árát, azt elsősorban az újságban elhelyezett hirdetésekből szedték be. Kelet-Közép-Európában viszont sehol nem sikerült hirdetőket szerezni ezekbe a lapokba. A magyar vállalkozások nem akarták, hogy a termékük, szolgáltatásuk vagy a nevük bármilyen kapcsolatba kerüljön a hajléktalansággal. És ez igaz volt az egész régióra is.

Ez valamitől olyan stigma errefelé, amitől nem sikerült áttörni ezt a falat semmilyen módszerrel.

- Hogy vezetett az út a hajléktalanoktól a Rádiókabaréig?

- Amikor jártam be az irodába, mindig a Roxyt hallgattam. 1999-2000-ről beszélünk. Volt egy rovat, amelynek poénjait be lehetett küldeni hallgatóknak is. Én meg gondoltam, beküldök néhányat. Elküldtem egyszer-kétszer-háromszor, aztán egyszer csak felhívtak a rádióból, hogy nem volna-e kedvem találkozni a műsorvezetőkkel és a producerrel.

Így kezdtem el írni a Roxy Rádió reggeli műsorát kreatív íróként, ami egy jó iskola volt.

- Kikkel dolgoztál együtt?

- Kezdetben Hepi Endrével, aki most a Retro Reggelt vezeti, de a hosszú évek alatt több etapban, több felállásban dolgoztam a Rádió 1-nél. Harsányi Leventével azóta is nagyon jó cimborák vagyunk. Közben egy rövid időre elmentem a Juventusba reggeli műsorvezetőnek is.

2008-ban megkerestek azzal, hogy indulna egy újabb rádió, ami csak elektronikus zenét játszana. Érdekes kihívásnak tűnt,

így lettem a Rise FM programigazgatója, amit gyakorlatilag nulláról raktunk össze, a stúdiót is beleértve.

A rádió nagyon dinamikusan fejlődött, de különböző okokból, két év után elveszítette a frekvenciáit, úgyhogy végül megszűnt.

2000-ben elkezdtem a Kész átverést csinálni. Ott ismerkedtem össze Nacsa Olivérrel és Bagi Ivánnal, és akkor nekik is valamilyen szinten házi szerzőjük lettem. Olyannyira, hogy a mai napig is Ürmös Zsolttal ketten írjuk tulajdonképpen a Bagi-Nacsa műsorokat. Aztán Olivér ajánlott be annak idején Fábry Sanyinak, de innentől te is ismered a történetet.

– Igen, akkoriban volt, hogy Litkai Gergőnek és Kőhalmi Zolinak a stand upos sikerek mellett már nem volt annyi idejük Sanyinak írni, tulajdonképpen a helyükre jöttetek a csapatba Ürmös Zsoltival.

- Közben a régi Rádió 1 megszűnt, Fábry Sanyi pedig megkérdezte, hogy nem lennék-e én a Fábry show főszerkesztője is. Boldogan elvállaltam, és ezt azóta is csinálom. Amivel még kiegészült ez a történet, az a Rádiókabaré. Nagyon örültem, amikor felkérték Fábryt, hogy készítse külső gyártásban a kabaré adásait. Sanyi a kreatív producer, én a vezető író vagyok, és Sinkó Pétert is sikerült visszahívnunk, hogy segítse a munkánkat.

Az ő szaktudása páratlan ebben a műfajban.

Rendezőként Csizmadia Tibort sikerült megnyernünk, aki szintén nagyon sokat tett, és tesz hozzá mind a mai napig a műsor színvonalához.

Itt tartok most. Kiváló csapat állt össze, zömében a régi szerzőkből, stand-uposokból, szereplőkből, és természetesen sok új tehetség is csatlakozott a nagy létszámú stábhoz. Azt gondolom, hogy az elmúlt években a Rádiókabaré egy nagyon fontos vérátömlesztést kapott ennek köszönhetően, és sikerült megújulnia, korszerűbbé válnia.

Mindez egy csapatmunka eredménye, amely gyakorlatilag minden egyéb műsorra, vagy projektre is igaz, amelyben dolgoztam, vagy dolgozom. Én ezekben, a szakmai munkán túl, legfeljebb egyfajta katalizátorként tudtam működni, de a siker mindig a közös munka eredménye volt. Ha tehát valamit megtanultam az életben – az az, hogy jó emberek összefogásából jó dolgok születhetnek, amelyek nagyon sok ember számára tehetik kellemesebbé, élhetőbbé a világunkat. Legyen szó a legelemibb, megélhetési kérdésekről, vagy akár a szórakoztatásról. Lehet, naiv és idealista vagyok,

de hiszek abban, hogy végül is mindannyiunk célja „könnyebbé tenni azt a nehéz hűséget”, amelyet az élet elvár tőlünk – vagy legalábbis jó lenne, ha ezt minél többen gondolnák így.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az év legjobb sorozata, csak a legerősebb idegzetűeknek – A Szarvasbébi való életbeli szereplői is megszenvedték a történetüket
Ha van kedved egy kis önsanyargatásra, és bírod a lelki zsarolást, a Szarvasbébi a te sorozatod lesz! Miután megnéztem a Netflix legújabb dobását, kellett egy kis idő, mire össze tudtam foglalni a gondolataimat.

Link másolása

Ez meg mi volt? Gondolhatná mindenki, miután végig nézi a Szarvasbébit. Sokan már a címét se tudják hova tenni, egy nagy kérdőjel a sorozat.

Amikor utánaolvastam az interneten, mindenhol azt írták, hogy ez a sorozat fájni fog.

De nem úgy, ahogy egy rossz sorozat tud fájni. Hanem egy erős gyomros, amit csak egy igazán kiemelkedő alkotás tud adni.

Nagyon kellemetlen nézni a Szarvasbébit, de hajtja a nézőt a katasztrófaturizmus. Tipikus „ennél rosszabb már nem jöhet”, aztán kapjuk a gyomrosokat sorban, mígnem a földön heverünk, de mégis megnézzük a következő részt. Nagyon fura, de nem tudom autentikusan leírni, milyen érzés a sorozatot végig ülni, bárhogy is próbálom, ezt bizony látni kell.

Miről is szól a Szarvasbébi? Egyáltalán mi ez a cím?

Richard Gadd skót humorista a 2019-es edinburgh-i Festival Fringe-en adta elő a Szarvasbébi című műsorát, ami saját életéről szólt. Arról, hogy hogyan próbált betörni a showbizniszbe, majd végül hogyan lett szinte emberi roncs. Ezt a műsort a Netflix megvette, és sorozat formájában feldolgozta. Richard Gadd maradt az író, az alkotó és a főszereplő. Megváltoztatták a neveket, de csak azért, hogy a valódi szereplők identitását védjék. A Szarvasbébi nem finomkodik, Gadd minden rossz döntése szinte szűrő nélkül bekerült a forgatókönyvbe úgy, hogy közben narrálja a cselekményt, tehát még mögé is látunk, mit miért csinál szerencsétlen főszereplőnk.

Donny Dunn (Richard Gadd) kitartó, de sikertelen humorista. Csaposként dolgozik egy bárban, ahova betéved Martha Scott (Jessica Gunning). A túlsúlyos, nem túl ápolt, alacsony brit nő pityeregve lép oda a csaposhoz, ám amikor Donny megkérdezi mit szeretne, azt válaszolja Martha, hogy nincs pénze. Donny meghívja egy csésze teára. Ez az apró gesztus nem várt következményekkel fog járni Donny életében. Martha innentől fogva rátapad, mint egy kullancs, minden nap bejár a kocsmába, főszereplőnk pedig meghívja egy diétás kólára, mert bár Martha azt hazudja, hogy gazdag, sosincs pénze.

A csaposnak jó érzés, hogy végre valakinek fontos, mert éppen a padlón van az élete.

Amit még nem tud Donny ekkor, hogy mindig van lejjebb. Martha megszerzi Donny e-mail címét a humorista weboldaláról, és innentől kegyetlenül elkezdi zaklatni. De ő nem csinál semmit, nem jelenti a rendőrségen, csak hagyja, hogy a nő a bőre alá másszon, hiszen addig sem üres az élete. Nem írok sokat, de elég annyi, hogy egy folyamatos lejtmenetnek leszünk tanúi, aminek a végeredménye a Szarvasbébi. Ami nem más, mint a becenév, amit Martha ad Donnynak, a nagy, szomorú szemei miatt.

A legszörnyűbb a Szarvasbébiben, hogy mennyire reális, hihető és megdöbbentő. Ez akárkivel megtörténhet, és meg is történik nap-mint-nap. Minden, amin Donny keresztülmegy, érthető, logikus és teljesen megbabonázó. Tényleg jönnek azok az információk, amiket nem ad ki magáról az ember, főszereplőnk mégis elmondja a nézőknek, sőt belső monológokkal meg is magyarázza őket.

Közelről, szinte barátként tekintünk szegény Donnyra, látjuk azt az elképesztő utat, amit a hét rész alatt bejár.

A legmorbidabb az egészben, hogy ennek a zaklatásról szóló szörnyű történetnek az lett a vége, hogy a sorozat rajongói felkutatták az igazi embereket, akiket álnéven játszottak a színészek, és kegyetlenül elkezdték zaklatni őket... Ilyen volt például az „igazi Martha” esete, a beteg nőt elkezdték kegyetlenül online inzultálni a nézők. Richard Gaddnek kellett rászólnia a saját rajongóira, hogy mennyire képmutató a viselkedésük. Ezzel be is zárunk egy teljes kört.

Ahogy haladnak előre az epizódok, egyre rosszabb dolgok történnek Donnyval, és mégsem lehet leállni a sorozattal. Bámulatosan rossz döntések szemtanúi lehetünk, amiket ennyire rosszul kezelni ámulatba ejtő. Ilyet tényleg nem lehet kitalálni.

A súlyosan beteg elme és erősen labilis lelki problémákkal küzdő humortalan komikus párbaja eddig az év legjobb olyan sorozata, aminek a közelébe se szeretnék menni többet.

Nézni, ahogy a két sérült lélek függ egymástól, igazi katasztrófaturizmus. Engem a negyedik rész teljesen kiütött. Nagyon fontos, erősen 18+-os a sorozat, és nem azért, mert annyira grafikus a megjelenítés, hanem mert ez egy érett, kegyetlenül lélekromboló sorozat.

A színészek 100%-ot beleadnak, ami nem csoda, Gadd gyakorlatilag Donny, csak más néven. Jessica Gunning néha szánalomra méltó, máskor irritáló, de van, amikor egyenesen ijesztő az alacsony, pufi, középkorú hölgy. Nava Mau alakítja főszereplőnk transznemű barátnőjét pár rész erejéig, Terit, aki az egyetlen fény az életében. A többi színész pedig tökéletesen játszik Donny és Martha párbaja alá.

Kiemelendő még Mark Lewis Jones, mint Donny apja. A skót karakterszínész minden pillanata aranyat ér.

Eljutottunk a lezárásig. Nem tudom, mi a helyes ajánlás a Szarvasbébi esetében. Mert ezt mindenkinek látnia kéne, de pontosan tudom, hogy az emberek többsége ki fog borulni tőle. Aki nyitott egy kis önsanyargatásra, annak tudom ajánlani a sorozatot. Tényleg az év egyik legjobb szériája, amit azért kevés embernek ajánlok tiszta szívből. A Szarvasbébi megtekinthető a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET: