KULT
A Rovatból

Jól állnak a vámpírok a Kádár-korszaknak – megnéztük a Drakulics elvtársat

Mi jöhet ezután? Zombifilm a világosi fegyverletételről? Sci-fi ’56-ról? Ha legalább olyan szórakoztatóak, mint a Drakulics elvtárs, akkor szeretettel várjuk őket!

Link másolása

Bár volt nekünk egy Lugosi Bélánk, ráadásul a Drakula-mítosz is a szomszédból ered, a magyar vámpírfilm műfaja eddig nemlétező fogalom volt. Egészen mostanáig kellett várni arra, hogy magyar vámpírtorkok végre vérre szomjazzanak, ehhez kellett egy olyan bátor rendező, mint Bodzsár Márk, aki már első filmjével is bebizonyította, hogy új színt hoz a magyar filmgyártásba.

A rendező debütáló filmje, az Isteni műszak az első szerencsések között volt, amikor az épp megalakult Magyar Nemzeti Filmalap Vajna-féle új finanszírozási programja támogatást kezdett osztani, abból a célból, hogy végre gatyába rázzák a döglődő magyar filmipart. Bodzsár első két filmje jóformán keretbe is foglalja ezt a korszakot: a Drakulics elvtárs a Vajna-éra végpontjaként is tekinthető, hiszen a producer halálával a Filmalap látványos változásokon ment keresztül, azt az égető kérdést hagyva maga után, milyen filmek fognak készülni a döntőbizottság teljes lecserélése és az új, filmes háttérrel nem rendelkező vezérigazgató ténykedése alatt.

Bodzsár azért még időben elkészíthette második filmjét, amelynél ismét olyat lépett, amelyre valószínűleg kevesen vállalkoztak volna.

Kinek jut eszébe Kádár-korabeli vámpírfilmet forgatni? És miért nem jutott ez hamarabb senki eszébe?

Egy ilyen briliáns ötlettel, persze, amilyen jól hangzik, annál nagyobbat lehet zakózni, a rendező azonban tisztességes munkát végzett.

Kun elvtárs és munkatársa/barátnője, Mária fontos küldetést kapnak: az Adjunk vért Vietnamnak elnevezésű véradó-program keretein belül az országba érkezik a titokzatos Fábián elvtárs. A kémelhárításnak szemet szúr, hogy a férfi nem öregszik, így azzal bízzák meg hőseinket, hogy a speciális öregedésgátló technológiát szerezzék meg tőle, mert Brezsnyevéknek igencsak fáj rá a foga. Fábián elvtárs rendszeresen rájár a véradó tasakokra, és naptejet sem lehetne túl sikeresen reklámozni vele fényérzékenysége miatt, így a kémelhárításnál is hamar rájönnek, hogy egy vámpírral van dolguk. Máriának ráadásul kiadják az ukázt, hogy akár a bájait is vesse be a vámpír megpuhítása céljából, ez pedig sajátos szerelmi háromszöget rajzol a három főhős köré.

A vámpírtörténet megjelölés azonban ne tévesszen meg senkit: felejtsük el Drakulát és csillogó fajtársait. A Drakulics elvtárs sokkal inkább hasonlít a formabontóbb vámpírfilmekhez, mint amilyen a Halhatatlan szeretők, de még közelebb áll a Hétköznapi vámpírok (What We Do in The Shadows) világához. Halhatatlansága a szocializmus tükrén keresztül ráadásul sokkal tágabb jelentést kap: értelmezhetjük úgy is, mint az adott generáció vágyódását valami elérhetetlen iránt, de a Brezsnyev-féle vezetők igényeként is az örök hatalomra.

Ha valaki évekkel ezelőtt azt mondja, hogy a fokhagymát gránátként dobáló Nagy Ervin egyszer tényleg vicces lesz, valószínűleg körberöhögték volna, mindez azonban itt mégis működik. A Drakulics elvtárs hozza, sőt sokkal jobban kiforrva hozza azokat az elemeket, ami miatt az Isteni műszak élvezetes volt. Ismét parádés a szereplőgárda: Nagy Ervint jó végre látni olyan szerepben is, ahol nem a pökhendi díszbikát kell eljátszania, hanem annak paródiáját.

Nagy Zsolt tánca szintén nehezen feledhető, ahogy az is, milyen visszafogott eleganciával alakítja a hűvös vámpírt. A két nagyágyú mellett tisztességgel teljesít a viszonylag ismeretlen Walters Lili is, bár egyes pillanataiban nyomokban felfedezhető a rutintalansága, ennek ellenére üdítő egy új, tehetséges női arcot látni a vásznon. A film mellékszereplőit tekintve is igen erős: Thuróczy Szabolcs, Borbély Alexandra, Znamenák István, Szűcs Nelli, Balsai Móni, Kerekes Éva és Rába Roland is megkapja a maga kis műsorát – az utóbbi éppen Kádár Jánossá maszkírozva.

A Kádár-korszak nem csak azért szolgáltat roppant szórakoztató hátteret a filmhez, mert iszonyú vicces, ahogy felcsendül a Játék és muzsika tíz percben szignálja,

hanem mert mi lehetne hálásabb díszlet, mint a hetvenes évek szocreál miliője?

Bodzsárék nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a látvány terén minden stimmeljen – Kádár irodáját például szinte egy az egyben úgy ábrázolják, ahogyan a valóságban is kinézett.

A végéhez közeledve, Kádár elvtárs sokadik tökönrúgása környékén aztán megtörténik a baj: kicsit minden túl lesz tolva.

Az addig jó aránnyal adagolt poénok kezdenek izzadtságszagúak lenni, sok lesz az, ami addig nem volt sok, és a film kibillen az addigi gördülékeny ritmusából. Hasonló hibákat visel magán, mint az Isteni műszak: Bodzsár első filmje is korrekt munka, azonban kisebb egyenetlenségei – a tempó ott is meg-megbicsaklik – miatt mégis volt a végén hiányérzetünk. A Drakulics elvtárs esetében már sokkal rutinosabb kézzel vezényelte le a filmet, ám a végén azért mégis megtörik valami.

Ennek ellenére a Drakulics elvtárs kifejezetten szórakoztató és sajátos film, amelyet ismét elvisznek a hátukon a remek színészi alakítások, a látvány, és mindenekelőtt a tény, hogy mégiscsak egy vámpírfilmet nézünk a Kádár-korszakból. Mi jöhet ezután? Zombifilm a világosi fegyverletétel idejéből? Sci-fi ’56-ról? Ha ilyen bátor és tehetséges alkotók nyúlnának hozzá, mint Bodzsár Márk, akkor tűkön ülve várjuk.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET: