KULT
A Rovatból

Ittas vezetés, megcsalások, rasszizmusvádak – Justin Timberlake a filmjeiben és a magánéletében is balhés

Több mint 20 éve az egyik legnépszerűbb popsztár a Földön. Majdnem 20 éve hollywoodi színészként is sokra tartják. Mégis képtelen nyugton maradni. Íme egy rosszfiú, aki szeretne megjavulni.


Időnként Justin Timberlake-től hangos a sajtó. Legutóbb például amiatt, mert június 17-én ittas vezetés miatt letartóztatták Sag Harborban. Justin előtte az American Hotelben iszogatott a barátaival, ahol szemtanúk szerint eléggé elázott. Olyannyira, hogy amikor az egyik haverja kiment a mosdóba, az asztalon hagyott italát a színész-énekes felkapta, és azonnal kiitta. Timberlake aztán az átmulatott éjszaka után beült az autójába, viszont nem állt meg egy stoptáblánál, és nem tudott a sávjában sem maradni, ezért állította meg egy fiatal rendőr, aki egyébként nem ismerte fel a popsztárt. Justint a közeli kapitányságra szállították, miután nem volt hajlandó megfújni a szondát. Rabosították, és másnap reggel bilincsben kísérték át a bíróságra, ahol visszavonták a jogosítványát New York állam területén. A felesége, Jessica Biel nem volt vele az eset során, utólagos elmondása szerint szégyenletes, amit Justin művelt.

Biel egyébként igen türelmes feleségnek bizonyul, hiszen Timberlake állítóalg már többször is megcsalta őt, mégis mindig megbocsátott neki.

Először 2010 őszén került bajba az énekes, amikor egy forrás szerint volt egy három napon át tartó légyottja a színésznő Olivia Munn-nal (Magic Mike, Híradósok, X-Men: Apokalipszis, Predator: A ragadozó). Timberlake sajtósa akkoriban határozottan tagadta az állításokat, Munné pedig nem nyilatkozott. Justin és Jessica azonban képesek voltak túllépni a problémáikon, mivel 2012-ben összeházasodtak.

Ezután 2019 végén borult ki a bili, amikor a Palmer című film forgatása közben Timberlake-et lefotózták egy bárban, ahogy kézen fogva összebújik a színésztársával, Alisha Wainwrighttal. A képeken az is látszott, hogy Wainwright Justin térdére tette a kezét. Egy bennfentes később azt nyilatkozta, hogy ők ketten csak barátok voltak , és „semmi helytelen" nem történt. Timberlake azonban később kvázi elismerte a félrelépést, és kiadott egy bocsánatkérő nyilatkozatot: „Néhány héttel ezelőtt csúnyán megbotlottam, de hadd tisztázzam, semmi komoly nem történt köztem és a kollégám között. Túl sokat ittam aznap este, de megbántam a viselkedésemet. Jobban kellett volna vigyáznom. Nem ilyen példát szeretnék mutatni a fiamnak” – írta akkor az Instagramon, majd hozzátette: „Bocsánatot kérek a csodálatos feleségemtől és a családomtól, amiért ilyen kínos helyzetnek tettem ki őket, és mostantól arra koncentrálok, hogy a lehető legjobb férj és apa legyek. Mert most nem voltam az.”

Egyébként Justinnak régebben is voltak már ügyei, korábbi barátnője, Britney Spears például azzal vádolta, hogy a kapcsolatuk alatt többször is megcsalta őt, bár Timberlake ugyanezt állította Britney-ről, és emiatt írta meg a Cry Me a River című számát.

Ráadásul állítólag véletlenül teherbe ejtette őt, de nem akarta megtartani a gyereket, ezért abortuszra kényszerítette Spearst – ezt is az énekesnő mesélte.

Kölyökidő

Szóval a magánéleti botrányok és balhék végigkísérték a karrierjét (emlékszünk még ugye a 20 évvel ezelőtti, 2004-es esetre, amikor a Super Bowl alatti, Janet Jacksonnal közös számuk végén a show egyik elemeként Timberlake felfedte Jackson meztelen melleit, ami után rengeteg támadást kapott, nőgyűlölőnek és rasszistának kiáltották ki sokan, az énekes pedig ezután is kiadott egy bocsánatkérő nyilatkozatot), de valahogy mégis sikerült eddig mindenből úgy kievickélnia, hogy a karrierjén ezek ne ejtsenek csorbát, énekesként, dalszerzőként és színészként is rendre nagy sikereket arat azóta is.

Az 1981. január 31-én született Timberlake előadói tehetsége egyébként már korán megmutatkozott, hiszen igen gyorsan tévésztár lett, 11 éves korában már a Star Search című tehetségkutató műsor második helyezettje volt, akkor még első és a második keresztnevén futott, Justin Randallként. Ezután 1993-ban csatlakozott a The All New Mickey Mouse Club című tévéműsorhoz, ahol többek között megismerkedett Christina Aguilerával, Ryan Goslinggal és későbbi barátnőjével, Britney Spearsszel. Élményeiről 2017-ben a The Hollywood Reporternek mesélt: „Abban a korban voltunk, amikor az ember mindent magába szív. Színjátszó órákra, zeneórákra, táncórákra jártunk. Megtanultuk, hogyan működik a közvetítés, a vágás és az operatőri munka. Majd élő közönség elé álltunk, és megtanultuk, hogyan kell a nézőket bevonni, hogy nevetésre bírjuk őket. Őszintén szólva olyan volt, mint a Saturday Night Live gyerekeknek.”

Nem sokkal azután, hogy a műsort megszüntették, Justin 1995-től az énekesi pályára erősített rá, mivel beválogatták egy újonnan induló fiúbandába, az *NSYNC-be, a többi pedig, ahogy mondani szokás, már történelem.

Balhés arcok

Az *NSYNC-kel világsztár lett a társai, JC Chasez, Joey Fatone, Chris Kirkpatrick és Lance Bass mellett. Hét éven át turnéztak együtt, a Backstreet Boys mellett ők voltak a legnészerűbb fiúbanda szerte a világon, Timberlake azonban 2002-ben már szólókarrierre ácsingózott, ezért kivált a csapatból. Ahogy az ismeretes, e téren sem okozott csalódást, hiszen a 2000-es évek egyik legnépszerűbb popsztárja lett olyan albumokkal, mint a Justified (2002), a FutureSex/LoveSounds (2006), a The 20/20 Experience (2013) vagy a Man of the Woods (2018). (Épp idén márciusban jött ki legújabb albuma, az Everything I Thought It Was).

Ettől függetlenül nem hagyta nyugodni a színészkedés sem, hiszen a Mickey Mouse Clubban e téren is bizonyított már gyerekként, s mivel az énekesi pályát 24 éves korára kvázi kimaxolta, ezért bevállalt egy filmszerepet a 2005-ös Edison című akció-krimiben, amelyben olyan partnerei voltak, mint Morgan Freeman, Kevin Spacey, Dylan McDermott, Cary Elwes és LL Cool J. A film nem sok vizet zavart, ám messziről lerítt róla Timberlake tehetsége.

Így Nick Cassavetes rendező meghívta őt a 2006-os Alpha Dog című filmjébe, amiben egy drogkereskedőt játszott, és bizony a balhés karakterek a karrierje további éveiben is megtalálták őt: ilyen figurákat játszott két, szintén 2006-os filmjében, A káosz birodalmában és A láncban is.

Sőt, a színészi áttörését hozó 2010-es Oscar-díjas Social Network: A közösségi hálóban is a ravasz, de simlis Sean Parkert játszotta, akinek a nevéhez olyan cégek kötődnek/kötődtek, mint a Napster, a Facebook vagy a Spotify.

A jófiús csúcsévek

A közösségi háló sikere annyira tetszett neki, hogy ekkor szüneteltette a zenei karrierjét egy időre, hogy teljes mértékben a színészkedésre koncentrálhasson, a legtöbb filmje épp ezért a következő pár évben jelent meg a mozikban. Csinált vígjátékokat, például Cameron Diaz oldalán a Rossz tanárt (2011) vagy Mila Kunisszal a Barátság extrákkalt (2011), volt akció-sci-fije, a szintén 2011-es Lopott idő és egy krimije Ben Affleckkel, a 2013-as Vakszerencse, sőt, drámája is akadt Clint Eastwood és Amy Adams oldalán, a 2012-es Az utolsó csavar, vagy a Coen fivérek 2013-as zenés filmje, a Llewyn Davis világa. Ezek többségében egyébként már főszerepet játszott, és inkább jófiúkat, vagy legalábbis a pozitív hőst, akivel a nézőnek azonosulnia kellene.

Igazán nagy, A közösségi hálóéhoz mérhető sikert azonban egyikkel sem aratott, ezért a Vakszerencse után ismét a zenélés lett a fő profilja, és csak időnként, x évenként tűnt fel filmszerepekben, épp, ha kedve volt valamihez.

2017-ben például kipróbálta magát Woody Allennél a Wonder Wheel: Az óriáskerékben (egy fontosabb mellékszerep erejéig), majd ezután csak 2021-ben tűnt fel a már fentebb említett, botrányokkal tarkított Palmerben, ami végül az egyik legjobban sikerült filmje lett (és talán eddigi karrierje legjobb alakítása is), a kritikusok legalábbis többségében agyondicsérték. Ez volt egyébként az első kiruccanása a streaming birodalmába is, hiszen a Palmer az Apple saját gyártású filmje, így a mozikat kihagyva rögtön az Apple TV+ streamingfelületen debütált 2021 januárjában. Ebben egy volt elítéltet játszott, aki kiszabadulván a börtönből, barátságot köt egy problémás családból származú fiúval (Ryder Allen). Vagyis egy rosszfiút alakított, aki jó útra tért. És persze van némi irónia abban, hogy épp egy ilyen sztorival rendelkező film forgatásán, és épp egy ilyen karakter eljátszása közepette lép félre a valóságban a partnernőjével…

Szinkronban is ász

Timberlake a Palmer óta csupán egy filmben tűnt fel, a 2023-as, egész jól sikerült és csavaros Hidegvérben, Grant Singer krimijében, amelyben Benicio Del Toro és a nagy visszatérő, Alicia Silverstone mellett játszott.

Nem ejtettünk azonban még szót Justin mozgóképes karrierjének eddigi legnagyobb sikeréről, ami már egy három egész estés epizódot számláló nagy franchise: ez pedig nem más, mint a DreamWorks animációs sikerszériája, a Trollok, amiben Timberlake szinkronizálja a főszereplő Ágast.

Az eddigi három rész (2016: Trollok, 2020: Trollok a világ körül, 2023: Trollok: Együtt a banda) több mint 600 millió dollárt termeltek a mozikban, úgy, hogy a második rész bemutatóját telibe kapta a Covid. Justin ráadásul e franchise-nak köszönheti eddigi egyetlen Oscar-jelölését is, amit az első rész betétdaláért, a Can’t Stop the Feelingért kapott 2017-ben, amikor ő is nyitotta meg e dal parádés előadásával a 89. Oscar-gálát.

S bár új albumának friss megjelenése okán most zeneileg is eléggé pörög, ha nem csinál a mostani ittas vezetéséhez hasonló kihágásokat a jövőben, a színészi karrier is tárva-nyitva áll előtte továbbra is. A következő terve ugyanis jelenleg egy sorozatverzió lenne George Clooney 2002-es első rendezéséből, az Egy veszedelmes elme vallomásaiból, ami egy valós történetet dolgoz fel: a tévés párkereső vetélkedők műsorvezetőjéről, Chuck Barrisről szól, aki 1984-es önéletrajzi könyvében azt állította, hogy a ’60-as és a ’70-es években a CIA-nak dolgozott bérgyilkosként Délkelet-Ázsiában, Latin-Amerikában és a Közel-Keleten. Természetesen Timberlake játszaná Barrist, de ez a projekt még nagyon gyerekcipőben jár, egyelőre csak bejelentették, még az előkészületek sem zajlanak. Addig pedig marad a zene és remélhetőleg a balhémentes élet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kár érte, kiváló ügynök volt... – Nem ez lesz a Marvel Öngyilkos osztaga, de mi is az a Mennydörgők*?
Akit az érdekelne, miért van csillag a film címében, ezt nem fogjuk elspoilerezni. Azt viszont, hogy megéri-e megnézni a Mennydörgőket* moziban, mindenképpen!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 30.



Manapság halmozottan hátrányos helyzetből indul egy Marvel-film vagy sorozat. A Bosszúállók: Végjáték volt minden idők egyik legsikeresebb filmje, egy korszak lezárásának tekinthetjük, amit a Disney azóta se hajlandó elfogadni. Sorra jönnek ki a feleslegesnél feleslegesebb mozifilmek az egeres cég zászlója alatt. Talán az utolsó jó Marvel-mozinak nevezhető mű a Galaxis őrzői 3, illetve a Deadpool és Rozsomák. Mindkettő szinte kizárólag a nosztalgiafaktor miatt volt értékelhető – teszem hozzá, igazán ügyesen csinálták.

A Végjáték sok embernek a Marvel végét is jelentette, és azóta hiába próbálkoznak egy újabb főgonosz megteremtésén, ez azóta se megy.

Még a való élet is ellenük dolgozik, hiszen a kiszemelt Jonathan Mayors bántalmazási pere miatt majdnem mindent át kellett írni. 2025-re három projektet is beterveztek, az első az Amerika kapitány: Szép új világ meglehetősen közepes értékeléseket kapott, nekem sem jött be igazán, valahogy gyenge volt.

Folytatták cikkünk tárgyával, a Mennydörgők* -kel és minél közelebb kerültünk a premierhez, annál jobban vártam. Első előzetesek alapján egy szórakoztató szedett-vedett Bosszúállók hangulatot árasztott. Ha a DC világában lennénk, ez lehetett volna a James Gunn-féle Az öngyilkos osztag, ami nagy dicséret lenne... Majd a marketing gépezet felkapta a főszereplő Florence Pugh interjújában elhangzott félmondatocskát, miszerint a Mennydörgők* olyan lesz, mintha az A24 csinálna egy szuperhős filmet.

Erre nagyon ráfeküdtek a marketingesek és ez nagyon jól állt a projektnek. Amit kaptunk, az sok szempontból valóban hasonlít egy A24-filmhez, de sajnálatos módon nem tudták hozni az elvárt minőséget.

Akik nem ismernék az A24 stúdiót, ők főleg művész-/művészieskedő filmekkel támadják a mozinézőket, általában kiemelkedő minőség mellett visszafogott büdzsével. Nos, jelen helyzetben ebből szinte semmi sem igaz, a büdzsé részt hagyjuk, később lesz szó róla, a minőség pedig elég ingadozó lett.

De mi is a Mennydörgők*? Ha nagyon le akarom csupaszítani ez egy Marvel szuperhős-film a depresszióról. Semmi több. Négy, később öt főre duzzadt vesztesek csapata, akiknek nem csak szuperereje van, hanem szuper depressziója is. Mindenkinek megvan a maga szerepe a csapatban hozott traumáikkal a háttérben, amit a film folyamán próbálnak feldolgozni. Vegyük főszereplőnket, Yelenát (Florence Pugh), aki testvére elvesztése miatt került a padlóra, ám neki kell lennie a csapat szívének ez a kettő pedig erősen konfliktusban van egymással. Ott van Wyatt Russell Walker kapitánya, aki családi problémákkal küzd, miközben ő a csapat kinevezett pöcsfeje. Ava (Hannah John-Kamen) gyerekkori traumáit hozza a közösbe, ő a Szellem, aki a Hangya és Darázsban ugrált Paul Rudd idegein. Alexei (a mindig zseniális David Harbour) pedig igyekszik meglelni az igazi, régi önmagát, az ünnepelt szovjet szuperhőst.

Ez a kupac pszichiátriai eset kénytelen összeverődni egy küldetés erejéig, mert úgy tűnik valaki el akarja őket tenni láb alól.

Nem akarom lelőni a „poént”, mert így is alig van benne csavar. Felbukkan a felettébb gyanús Julia Louis-Dreyfus karakter, Valentina Allegra de Fontaine, akinek a neve elárulja, hogy ő bizony nem a jófiúk sorát erősíti. Amióta ez a szereplő bekerült az MCU-ba azóta tudjuk, hogy a szeme sem áll jól. Ez lehetett volna de Fontaine kiugró gonosz szerepe, ha értelmes forgatókönyv lett volna…

Ám sajnos semmi nem áll egybe. A film nem elég vicces ahhoz, hogy Az öngyilkos osztaghoz lehessen hasonlítani és nem elég komoly egy Tél katonájához. David Harbour láthatóan élvezte szerepét, teljesen túljátssza, és a hátán viszi a komikumot, ha valaki fogékony az ilyen humorra. Mellette ott van a véresen komolyan alakító Florence Pugh, aki élete legnehezebb időszakán megy keresztül, és ez a két hangnem valahogy nem találkozik.

Hiába a sok remek színész, akik jók együtt, ha nincs, ami egyben tartsa a csapatot. A forgatókönyv sem volt túl combos, de én egyértelműen a kormánykeréknél keresem a problémát.

Sokak felhúzták a szemöldöküket Jake Schreier rendező kinevezése láttán. A főleg TV-s és zenei klipes múlttal rendelkező szakember 2015 óta nem rendezett nagyjátékfilmet. Akkor is egy kis költségvetésű drámát Cara Delevigne-nyel. Nem az akciójeleneteiről és a sokszereplős szcénáiról híres rendező, az biztos. Most pedig kapott 150-200 millió dollárt, hogy 2 órában elmesélje mindenki személyes drámáját. Nincs igazán álleejtő akciójelenet, de még igazán maradandó kézitusa se. Van három kisebb „lövünk és megyünk” rész, egy értékelhető autós jelenet és egy fájdalmas CGI csata. Bevallom két órával a film után nem is nagyon emlékszem rájuk, pedig majdnem mindegyik benne volt az előzetesekben.

Akkor mi az értékelhető része? Nagyon jó a csapat közötti dinamika, még ha a hangnem nagyon is eltérő. A színészek ügyesen húzzák fel egymást, talán a kevesebb vászonidőt kapó Hannah John-Kamenen kívül szinte mindenki működik. Az üzenet is szép és világos: nem gondoltam volna, hogy 2025-ben a depresszió témájában fogok egy Marvel-filmet nézni. Ahol mindenkinek önmaga a legnagyobb ellensége. De végre az MCU körbeért és a főgonosz nem csak ugyanazzal a képességekkel rendelkezik, mint hőseink, hanem ténylegesen mindenki önmaga saját legfőbb ellensége. Igaz az üzenet bonyolultsága és összetettsége egy szerencsesüti jóslatával vetekszik, de legalább valami új!

Ám itt az a baki, amibe bele fog bukni sajnos a Mennydörgők*: ezt a történetet el lehetett volna mesélni egy könnyed kis 60 milliós kamaradrámaként is.

Így, ebben a formájában szinte lehetetlen, hogy a Mennydörgők* sikert arasson. Ha csak 150 millióba is került – ami valójában akár 200 millió plusz egy tetemes marketing költség – így minimum 600 millió dollárt kellene összeszednie a mozis karrierje alatt, hogy kihozza nullára a költségvetést. Én nagyon drukkolok nekik, de eléggé nehéz a helyzet a mozipénztáraknál. A negyedik Amerika kapitány is csak 400 millió környékén jár és nem is lesz az sokkal több. Pedig ott azért jóval nagyobb nevekkel operáltak, mint Schreier filmje.

Nagyon kár érte, ezt nem így kellett volna. Ha komolyabbra veszik, akkor azért lett volna jobb, ha viccesebbre, akkor pedig azért. Megvolt benne minden potenciál. Legalább a végére lazábbra veszik a hangnemet, szinte röhejes a lezárás, a stáblistás jelenetek pedig semmit nem adnak igazán hozzá a Marvel jövőjéhez, azon kívül, amit eddig is tudtunk.

Az igazság az, hogy akad rosszabb MCU mozi is, mégpedig nem is oly régről, de még így se tudom ajánlani jó szívvel a Mennydörgők*-et.

Egyszerűen nem tudok odaállni és azt mondani, hogy ez egy jó és szórakoztató film, nézd meg. Nincs igazán oka annak, hogy ezt nagyvásznon kelljen látni, elég megvárni a streaming premiert. Szenvedni a TV kisebb képernyőjén is lehet. Meglátjuk a Fantasztikus négyes milyen lesz, bár ezek után nem tudom miben reménykedhetek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
Több mint kétmillióan voltak Lady Gaga ingyenes koncertjén a Copacabanán - videón a végeláthatatlan tömeg
Az amerikai popsztár már a főpróbán is színpadra lépett, és különleges pillanatokkal lepte meg rajongóit Rióban.


A CNN beszámolója szerint több mint kétmillióan vettek részt Lady Gaga szombat esti ingyenes koncertjén Rio de Janeiro híres Copacabana strandján.

A szervezők becslése alapján körülbelül 2,1 millióan lehettek kíváncsiak a világsztár fellépésére.

Az eseményt a helyi önkormányzat finanszírozta.

A koncert része volt Lady Gaga Mayhem című új albumát népszerűsítő világkörüli turnéjának. A 39 éves énekesnő a múlt héten Mexikóvárosban adott dupla koncertet.

A leglelkesebb rajongók már szombat reggel sorban álltak, hogy jó helyet találjanak a hatalmas tömegben. Sokan Lady Gaga stílusát idéző jelmezekben érkeztek a koncertre.

A helyszínen már péntek este is történt egy meglepetés:

Gaga váratlanul színpadra lépett a főpróbán, és egy rövid, emlékezetes előadással lepte meg a közönséget.

„Nagyon hiányoztatok” – mondta a tömegnek, majd hozzátette, hogy tudja, ez még csak a próba, de úgy érzi, mintha már el is kezdődött volna a koncert.

A CNN szerint a fellépéssel valószínűleg megdőlt a Copacabana korábbi látogatottsági rekordja, amit Madonna tartott.

(via Telex)

Videó a giga-koncertről:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Újraindul a Született feleségek
Az Onyx Collective új szereplőkkel és friss történettel rebootolja a sorozatot. A Lila akác közben ezúttal is titkok és feszültségek bontakoznak ki.


Lila akác köz címmel újraindul a Született feleségek világa.

A 2000-es évek egyik legnépszerűbb sorozata rebootot kap, ezúttal új szereplőkkel és friss történettel, de a jól ismert környezetben.

A sorozatot az Onyx Collective fejleszti, az írója Natalie Chaidez, aki korábban A légikísérő című szérián is dolgozott. A készítők között szerepel Kerry Washington is.

A Deadline információi szerint

az új történet „vicces, szexi, fekete humorú, rejtélyes szappanopera lesz a Született feleségek szellemiségében”.

A középpontban öt nagyon különböző karakter áll, akik egy idilli zsákutcában, a Lila akác közben élnek. Bár kívülről minden tökéletesnek tűnik – gyönyörű házak, boldog családok, csillogó autók –, a felszín alatt titkok húzódnak meg. A szereplők időnként inkább egymás riválisai, mint barátai.

A sorozat teljesen új szereplőgárdával készül, és a lap információi szerint egyelőre nem tervezik a korábbi karakterek visszahozását. Pedig Eva Longoria (képünkön) korábban úgy nyilatkozott, ő lenne az első, aki csatlakozna egy Született feleségek-reboothoz.

Az eredeti szériát Marc Cherry készítette, és 2004 és 2012 között futott Teri Hatcher, Eva Longoria, Felicity Huffman, Marcia Cross, valamint később Nicollette Sheridan főszereplésével. A történet egy barátnő tragikus halálával indult, amely után sorra derültek ki a közösség sötét titkai. Cherry többször hangsúlyozta, hogy nem szeretné folytatni a sorozatot, és az új változat munkálataiban hivatalosan nem vesz részt. A lap azonban egy forrásra hivatkozva azt írta, hogy mégis elképzelhető, hogy valamilyen formában bevonják a projektbe.

(via 24)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Félve ajánljuk érzékenyebb nézőknek a borzalmakkal teli dokusorozatot – A Fordulópont: A vietnámi háború története
A Netflix most a vietnámi háború hosszú éveit vette elő, annak minden borzalmával és szörnyűségével, Kendőzetlenül és az archív felvételekkel sokkolva mutatja be a harcokat, persze azért netflixesen.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. május 03.



A Fordulópont a Netflix saját gyártású dokumentumsorozata. Szinte antológia-sorozatnak nevezhető, minden „évad” egy külön miniszéria, ami egy-egy témát boncolgat. Minőségben néha jobb, néha rosszabb. Eddig a 2024-es A bomba és a hidegháború volt az én „kedvencem”. Azért az idézőjel, mert egy nagyon megdöbbentő és sokkoló darabról beszélünk, így egyértelműen nem akarnám megnézni még egyszer. Ám ez az erősorrend megváltozott. A vietnámi háborúról szóló Fordulópont átvette a vezetést.

Én csak annyit tudtam a vietnámi háborúról, amit az iskolában oktattak – és ami valljuk be, nem volt túl részletes –, valamint amit az amerikai filmekből láthattam. Ezekből két dolog volt számomra világos:

Amerika úgy indult neki a háborúnak, hogy most aztán odacsapnak, és megnyerik pikkpakk a harcokat, a második pedig, hogy ez milyen pokol volt a katonáknak és a nemzetüknek.

Ezt olyan klasszikus művekből tudhattam meg, mint A szakasz, vagy az Apokalipszis most. Nos a Fordulópont: A vietnámi háború szépen kiegészíti a háborúellenes filmekből szerzett tudást, elsősorban alaposan elhelyezi a történelemben a konfliktust.

Én nem is tudtam, hogy már a 1955-től zajlottak harcok Vietnámban, és Amerika ténylegesen csak Franciaország oldalán lépett be a konfliktusba. Az első indokínai háború folytatása a Vietnámban zajló konfliktus.

A francia gyarmat fellázadt kolonizálója ellen, Ho Si Minh vezetésével.

Létrehozták a Viet Minh nevű függetlenségi mozgalmat, és fegyvert ragadtak elnyomóik ellen. Mivel a Viet Minh kommunista támogatást élvezett, ezért Franciaország mögé értelemszerűen beállt az USA. Amerika rettegett a dominóelmélettől, miszerint, ha Vietnám szovjet befolyás alá kerül, akkor az dominóként bedönti Laoszt és Kambodzsát. Ez a gondolat vezetett addig, hogy az Egyesült Államok folyamatosan növelni kezdte a haderejét az ázsiai országban.

A sorozat gyönyörűen körbejárja a történéseket. Öt hosszú részen keresztül tárgyalják ki a témát. Nagyon összetett és botrányos dolgokat feszegetnek. Teljes mértékben leköti a nézőt a miérteket és a hogyanokat taglalva. Archív hang- és videofelvételeket kapunk a Fehér házból. Ugyanis John F. Kennedy, azért, hogy mindenre emlékezzen, hangrögzítőket szereltetett az ovális irodába.

Gyanús, hogy sokan nem tudtak, vagy "megfeledkeztek" erről, mert Nixonig fennállt ez a rendszer.

Nem tudom pontosan mikor láttak napvilágot ezek a felvételek, de a történészeknek a kazetták elképesztően hasznos információmorzsák ahhoz, hogy megértsék az igazi okokat. A sorozat szépen végiviszi a nézőt a háború poklán. Első kézből tudjuk meg a részleteket a katonák szájából. Például azt, hogy hogyan gyújtották rá az ártatlan családokra házaikat, csak azért, mert azok nem voltak hajlandók elmenni otthonról.

Körbejárják az amerikai helyzetet, elsősorban a propagandát vizsgálva, ugyanis az amerikai kormány végig tagadott mindent. Az embereket azzal próbálták meg áltatni, hogy minden tökéletesen zajlik, és a genfi egyezményben kettéosztott országban zajló háború nemsokára befejeződik. Ezzel csak egy gond volt, hogy a vietnámi konfliktus volt a világ első szinte teljes egészben videóra vett háborúja. Újságírók és tudósítók lepték el az ostrom sújtotta országot, nemcsak délen, északon is voltak nyugati publicisták, akik bemutatták a szörnyűségeket, amiket a két fél egymással tett. Ez persze nem tetszett a kormányzatnak.

Ennek a korszaknak köszönhetjük az összeesküvés-elméletek elterjedését, és a „deep state” kifejezést, amit még a mai napig előszeretettel használnak a konteósok.

A legszörnyűbb az egészben, hogy itt valóban megtévesztették az embereket és manipulálták őket, ahogy azt a legjobb összeesküvés-elméletekben szokták. Majd jöttek sorra a borzalmak az USA-ban: a Kennedy elleni merénylet, LBJ és Robert McNamara-korszak, Martin Luther King Jr. meggyilkolása, a Nixon-éra fűszerezve egy kis Watergate-botránnyal. Akkora volt a feszültség az országon belül is, hogy Amerika polgárháború-közeli állapotba került. Egy chicagói egyetemen a Nemzeti Gárda a tüntetők közé lőtt, és többen meghaltak.

Elképesztő, hogy ezek megtörténhettek egy modern országban. De az amerikai helyzetet félretéve, rengeteg vietnámi szemtanút is meghallgathatunk, mind a kommunista északiak, mind a Nyugat által támogatott déliek közül. Érdekes, hogy mindkét terület szinte katonai diktatúra alatt ált, csak míg északon Ho Si Minh és a kommunista párt állandó volt, délen folyamatosan váltakoztak az autokrata vezetők, amíg puccs áldozatai nem lettek. Megszólal például a nemrégi nagyszabású HBO-s sorozat, A szimpatizáns írója is, Viet Thanh Nguyen is. Az ő híres könyve is Saigon bukásától kezdődik.

Az első részünk egy hátteret ad a konfliktushoz, és gyakorlatilag átfutja a vietnámi helyzetet, a buddhista-krízist, Kennedyt, a Johnson-korszakot és átfogóan bemutatja az amerikai oldalt a konfliktus első felében.

A második etap a vietnámi oldalt mutatja be részletesebben, Ho Si Mihn szerepét és a folyamatosan növekvő amerikai feszültséget. A harmadik és negyedik fejezet archív szörnyűségek felvételeivel támad a nézőre, nem ajánlom a sorozatot érzékenyebb nézőknek, néha engem is megütöttek a képek és történetek. Majd részletesen beszámolnak Saigon evakuálásáról, ami egy konkrét őrület volt. Érdekesség, hogy akadtak magyar résztvevői is az evakuációnak, erről a Partizán Youtube-csatorna készített egy nagyon érdekfeszítő egy órás riportot, Vietnámot megjárt magyarokkal a főszerepben.

Miután megnéztem a Fordulópont: A vietnámi háborút, azután néztem meg ezt a riportot, és elképesztő érzés a történtekről szovjet oldalról is hallani. Igazából Vietnám megszerzéséért küzdött mindkét oldal, nem volt itt jó vagy rossz. Ám a lakosoknak egy 20 évig tartó háborút kellett kiállnia különféle ideológiák miatt. Az elvesztegetett emberélet, a hiábavaló áldozatok, csak azért, hogy a felsőbb vezetők elismerően bólintsanak.

A legrosszabb az egészben, hogy a hosszú konfliktusból senki nem tanult.

Ugyanilyen felesleges háborúk zajlottak és zajlanak is folyamatosan a világban, amik súlyos emberéletekbe kerülnek. A Fordulópont: A vietnámi háború, szerintem a sorozat legjobbja, akinek van ideje, mindenképpen nézze meg, mert nagyon érdekes, megdöbbentő és felháborító, még ha néha szenved is kicsit a szokásos netflixes pátosztól.


Link másolása
KÖVESS MINKET: