KULT
A Rovatból

Itt a tavaszi zsongás – ezekkel az új hazai számokkal éltük túl eddig

Szerelmes vágyakozás, forró latin ritmusok és egy ’80-as évekből újjáéledő szám. Ezeket pörgettük márciusig a Hősöktől a Góbén át Tolvai Reniig.

Link másolása

Mayer Fanni - FYILY

Mayer Fanni a szerelmesek napján jelentkezett érzéki klipjével, a FYILY-val. Az új dalt az elsöprő erejű fellángolások ihlették: „Két éve írtuk meg a demót Kiss Petivel (The Pontiac) egy találkozásról, aminek nincs folytatása, de ott maradnak a vágy és a távolság által egyre csak erősödő érzések: "Látod mit csináltál, szerelmes vagyok b*szd meg!" Elég hamar szerelembe tudok esni, „halálosan”. A kedvenc sorom a dalban az 'I'm ten feet taller now with you in my life' - ez képletesen szólva azt jelenti, hogy mindazok ellenére, hogy nem teljesedett be a szerelem, mégiscsak "több" lettem általa, hozzáadott az életemhez, a személyiségemhez. Talán ez függőségem, szerelemfüggő vagyok és lehetőleg legyen reménytelen (nevet).”

Tolvai Reni - Ay Ay Ay feat. SKINNY MAN

A Megasztár 5 győztese ezúttal egy spanyol nyelvű dallal és egzotikus videóval borzolja a kedélyeket. Az Ay Ay Ay-ban a kolumbiai Skinny Man is közreműködik, akire az énekesnő nem mindennapi körülmények közt talált rá: „Már az első felvételkor tudtam, hogy szeretnék egy közreműködőt a számban. Sokáig kutattam, majd rátaláltam Skinny Manre, akit végül Instagramon kerestem meg. Másnap már válaszolt is az üzenetemre, hogy nagyon tetszik neki a dal, csináljuk!” - mesélte Reni.

Góbé - Chikós

A Góbé csavaros népi popzenéjén most ismét csavart egyet, és a szatmári csárdást riói köntösbe bújtatva megírta a Chikóst, amely egy életigenlő, táncos szám, latinos hangszerelésben. Karneváli hangulat és szabadságvágy, dalos télűzés a farsangolás idején.

MariaHilfe! - Nyugati lányok

Egyszerre régi és egyszerre új. A covid sokakból kihozta, hogy rendezgessék az archívumot: Bihari Balázs is az elmúlt időszakot részben ezzel töltötte, hiszen amellett, hogy 2020-ban új Hippikiller-lemezt jelentetett meg Deleted Pictures, illetve év végén egy kétszámos single-t Ride On címmel, volt kollégáival újraélesztette a 2002-ben megszűnt Wanted magazint podcast formájában, felkerült a teljes archívum az Arcanum adatbázisába, a fanzinkorszakról feltett az 1991-es Hanghordo-Zoo kazettafanzint és restaurálva lett gyerekkori zenekara, a MariaHilfe! single-je Fekete Lyuk '89 címmel. Így érkeztünk el most a Nyugati lányokhoz is, mely hamarosan klipet is kap.

Blahalouisiana - Ne engedj még el

A Blahalouisiana egy érzelmes dallal jelentkezett, amely a szakítások előtti érzelmeket eleveníti fel. A Ne engedj el még a készülő negyedik lemezük előfutára és egy, a retro tévéshow-k hangulatát idéző klipet is kapott. A videót a zenekar énekesnője, Schoblocher Barbara és dobosa, Juhász Ádám készítették.

A Bence kalandjai – Az égboltsapkájú

A Bence kalandjai a Murielből és a Kodachrome-ból ismert Jobbágy Bence új zenei projektje. Ősszel jelent meg Tengerek címmel első lemezük, most pedig Cseh Tamás Égboltsapkájú című dalát dolgozták fel, így megemlékezve róla születésnapján.

Bohemian Betyars – Elölről újra

2020 sokunknak az agyára ment, és a Bohemian Betyars új klipjének főhőse is láthatóan belefáradt a karanténba és egyre furcsább dolgokat vizionál, ám egy esetleges újrakezdés sem feltétlenül jelentene neki kiutat a végtelen csalódások körforgásából. A 24.hu-n szereplő premierben a zenekar énekese, Szűcs Levente mesélt a számról: A dal még a pandémia előtt született, de azóta talán még aktuálisabbá vált. A karantén idején egy zalai faluban ragadva dolgoztunk a számon a zenekarral. A szöveg az élet megszakíthatatlan körforgásáról szól számomra, ahol az ember tervez, remél, de végül úgyis a sors kegyére van bízva. Bármennyiszer is legördül Sziszüphosz kősziklája, újra és újra neki kell vágni annak a hegytetőnek.”

Jakab Péter – Nem fontos személy

A Jazzékiel frontembere egy hónap alatt egyedül írta meg és vette fel szólólemezét, a Nem fontos személyt. A sadcore album címadó dala most egy klipet is kapott, melyet a több hazai reklámfilm és zenei videó megalkotójaként ismert Szabó Áron rendezett, akivel az elmúlt évtizedben Jakab Péter már számos közös munkát jegyez. Álomszerű, szürreális lebegés egy furcsán belassult házibuliban.

Lil Frakk, D.Koms - Bocs ft. Glsch

Fél évvel Kutyavásár című lemeze után itt van a fiatal rapper, Lil Frakk újabb szerzeménye, a Bocs, mely D. Koms és Glsch közreműködésével született meg. A videóért Mazzag Izabella felelt.

Hősök - Kalitka

"Nem komfort ez a kalitka" - a Hősöket is a karantén ihlette meg, legújabb klipes daluk egészen pontosan mutatja be sokunk aktuális lelki állapotát, a kijárási tilalom, rémhírek és úgy általánosan a helyzet miatti dühét és kétségbeesését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: