KULT
A Rovatból

Ilyenek leszünk mi is, ha már kiirtottuk a környezetünket – kortárs táncban mesél a jövőről Duda Éva

A Duda Éva Társulat legújabb előadása azt járja körül, mi lesz 30, 50, 100 év múlva. Mennyit változtat rajtunk a migráció, a technológiai fejlődés és a környezetrombolás?


Létezik egy hely, ami egészen eltér az általunk megszokott világtól. Egy hely, ahol nincs meleg kanapé, nincs közösségi média, nincs esti tévézés, de még csak növények sincsenek az udvarban. Egy hely, ami egyszerre idegen és ismerős, ahol újra az ösztönök veszik át az irányítást, ahol a közösség egyszerre jelent veszélyt és biztonságot.

Talán távolinak tűnik, de ez a világ közelebb van, mint gondolnánk, és napról napra lassú, de határozott lépésekkel haladunk felé.

„Természetesen hatással vannak rám - nem csupán magánemberként, hanem művészként is - az aktuális közéleti, társadalmi történések, és a világunkat érintő nagyon gyors és szorongató ügyek, mint például az éghajlatváltozás.” – mesélte Duda Éva legújabb darabja, az Utópia kapcsán. Az utóbbi években igencsak sokat emlegetett téma már ez, azonban a rendező szokatlan módot választott, hogy felhívja rá az emberek figyelmét.

Duda Éva nem az olvadó jégsapkákról és a szemetet nyelő bálnákról mutat képeket, őt az érdekeli, mi lesz 30, 50, vagy 100 év múlva, amikor mindezt már magunk mögött hagytuk. Az Utópia szereplői már megszenvedték azt, amit mi gondosan előkészítünk, és már-már állatias minőségeikben próbálják újjáépíteni megcsorbult kis közösségeiket.

A poszt-apokaliptikus társadalom tagjai ugyanolyan emberek, mint te vagy én, csak éppen már múltbeli eseményként tekintenek a migráció, a technológiai fejlődés és a környezetrombolás eseményeire. Persze nem Éva az első, aki fontosnak tartja, hogy beszéljünk erről a témáról: „Szerintem ma nem érvényes bármi másról beszélni. Ha picit is foglalkoztat minket, hogy mi lesz 10 vagy 100 év múlva, akkor a legégetőbb kérdésekkel kell foglalkoznunk és össze kell fognunk, még pedig globálisan. A művészet pedig nem csupán szórakoztatásból áll, hanem lehetősége van fókuszba hozni lényeges kérdéseket.

Mindannyiunk felelőssége ma, hogy hogyan tudjuk élhetőbbé tenni a környezetünket, és hogy egy olyan világot teremtsünk, amiben nem uralkodik a félelem.”

Az emberi lény a korábbi mintákhoz hasonló mechanizmusokból táplálkozik az új körülmények között is: a hasonló hasonlóval szimpatizál, és biztonságra lel mellette, a másság megijeszti, esetleg agressziót vált ki belőle. A közösség védelmet jelent, a magányos farkasra elutasítás, veszély vár. A falkában élő „állatok” közösen éreznek, közösen gondolkoznak, közösen küzdenek a túlélésért. Ha egy boldog, az összes boldog, ha egynek fáj, az összes jajgat.

Aztán persze akad olyan ember, aki megkérdőjelezi a közös értékeket – ő egy időre a saját útjára lép, aztán lassan felismeri, hogy egyedül nem boldogul. A teljes egyenlőség itt is utópikus marad, olykor szükség van egy falkavezérre, aki képes összefogni és fegyelmezni az elszabaduló indulatokat.

Duda Éva új darabjának egyik legszembetűnőbb jellemvonása, hogy ezúttal igazán színes táncosgárdával dolgozott. A művészek mind életkorukban, mind etnikumukban, mind fizikai megjelenésükben nagyon különböznek, és ez teszi igazán személyessé, igazán emberközelivé az idegen világot.

„A különbözőségünk és hasonlóságunk nagyon érdekes kérdés, mert egyfelől csodálatosan sokfélék vagyunk, miközben a legalapvetőbb vágyaink, céljaink szinte megegyeznek, bárhol is élünk. Számomra nincs különbség ember és ember között, messzemenően elítélek mindenféle diszkriminációt, és ezt a gondolatot alá akartam húzni.

Éppen ezért pont a diverzitásra tettem a hangsúlyt ebben a darabban, fontosnak tartom a nyitottságot, azt, hogy elfogadjuk, értékeljük a másik embert, azt az embert is, aki még "másabb" mint mi vagyunk.”

Nézőként azt érezhetjük, hogy a sok eltérő, különféle táncos között akár mi is elvegyülhetnénk. Mozdulataikat figyelve velük együtt féltem, tervezgettem és izgultam, és noha egy általuk kifejlesztett, saját nyelven kommunikáltak, legvégül mintha mégis értettem volna a köztük folyó párbeszédet.

Merthogy hiába telt el mondjuk 100 év, az ember az ember marad, az ösztönösen rögzült viselkedésmintáitól pedig nehezen tud szabadulni. És ez nem is baj, sőt, talán ez a túlélés kulcsa.

Duda Éva amellett, hogy ismét felhívta a figyelmünket néhány irdatlan nagy problémára, amiket egyszerűen nem lehet elégszer emlegetni, megerősítette azt is, hogy az ember végtére is egyszerre csodálatos és borzasztó lény. Csodálatos, mert képes szeretni, biztonságot adni és támogatni, és borzasztó, mert felelőssé tehető mindazért, ami miatt szépen lassan eljutunk oda, ahol Duda Éva táncosai is megrekedtek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk