KULT
A Rovatból

Időnként kacagtató módon szomorú történet – beszélgetés Gothár Péterrel Hét kis véletlen című filmjéről

A filmrendező közel két évtized után jelentkezett újra mozifilmmel. Ezúttal sem hagyta el jól ismert, szeretettel vegyes iróniája és az abszurd iránti érzéke.


 Hihetetlen és valóságos, nyers és romantikus, röhögtető és szívszorító, néha már-már zavarba ejtő, máskor mélységesen érzelmes Gothár Péter új filmje, a Hét kis véletlen. Vagyis mondhatjuk, minden ízében „gotháros”.

Nemcsak az élő vetítés a Kino moziban volt önmagában is felüdülés, hanem a beszélgetés a filmrendezővel egy kávézó teraszán, májusi napsütésben. Még a máskor kellemetlen háttérzajok is jól estek. Mivel jól tudjuk, hogy véletlenek valójában nincsenek, nem merültünk el a cím megfejtésébe, de így is jócskán akadt miről beszélnünk a filmről és azon túl is.

– Első benyomásként azt tudom mondani a filmről, hogy nagyon tömény, tipikusan az az alkotás, amit érdemes többször megnézni.

– Hát ez jó hír, hogyha többször is meg lehet nézni ezt a filmet. Remélem, úgy jó ez a többszörös, ahogy egy könyvben visszalapozol, aztán még sokáig otthagyod az éjjeliszekrényen, mert gyakran eszedbe jut, hogy belenézz.  Igyekeztünk formanyelvi jeleket adni, amikből időben kiderül, hogy nem azonnal kell a nézőnek megértenie minden részletet, akár nem is a moziban ülve, hanem később, visszagondolva fogja tudni ő maga a mesét történetté kerekíteni. Talán ez a szemlélet eredményezett érzelmes, időnként kacagtató módon szomorú történetet, melynek szereplői közép-kelet-európai értelmiségiek. Összezárva élnek a családi lakásban, az ismert szeretetmentő megoldásokat zongorázzák végig, hogy fáradt érzelmi helyzetüket rendbe tegyék.

Mondhatnánk, hogy ez egy „pre-karantén történet”. De nem mondjuk.

– Az irónia egyes kiszólásokban is benne van, amelyekre az ember azonnal „asszociál”. „Aki Magyarországon él, az magyar, aki nem Magyarországon él, az nem magyar” – mondja a férj felesége Angliából betoppanó tanítványára. De ilyen a mentős diszpécser-hang: „Maradjon velünk, ön fontos számunkra.”

– Sok szlogen határolja gyakran élesen napi mozgásterünket. Bár ez valami helyett van, de ad némi globalizációs sablon-bájt, hogy minden mentőszolgálat ugyanazt a szlogent használja – és ugyanaz a feladata is: a mi személyes megszólításunk. Persze tudjuk - nyilván nem csak a maszktól -, nem tudjuk egymást megszólítani. A filmbeli történetek felvetésével az is célunk volt, hogy ezt a hiányzó személyes hangot előtérbe hozzuk.

– A korábbi filmjeiben is jellemző volt az abszurd humor, amely többek között abból táplálkozik, hogy nem értjük egymást, elbeszélünk egymás mellett.

– Mikor mindenki a saját rutin-világában pörög reggeltől estig, és nem csupán mi szenvedünk kommunikáció-hiányban, hanem a velünk való kommunikáció is nagyon rossz, akkor az együtt élők folyamatosan próbára teszik egymás türelmét. A lét csak kellő iróniával tud működni. Erős érzelmi kötődés alapon mégis - bármilyen nagy a feszültség - öt perc múlva már hiányzik a másik, és be nem fejezett, meg nem hallgatott történeteik segítségével, ha felszabadul a fürdőszoba, némán kiengesztelődnek és összeborulnak. Amikor mindez annyira összegyűlik, hogy tarthatatlanná válik, a mi fikciónk szerint a véletlen az, ami megoldást hoz. Valamit elmozdít, amitől tudok valamit csinálni, amire családtagjaim végül talán tisztelettel tekintenek.

Az érzelmi alapú sikeres megfelelés az, ami az egyik napot, meg az egyik lábat a másik után teszi. A hirtelen meghozott döntések nem biztos, hogy előre viszik a dolgokat, de a rendszeres kínlódás elvezet egyfajta rutinhoz, amiből a legkisebb kilépés is örömet, feltöltődést jelent.

Ez a rutin gyakran megzavar, nem is biztos, hogy megtörtént, amit megpróbáltunk előidézni, hogy tudjunk nyitottak lenni és tudjunk szeretni. Kamaszként belenéztük a tükörbe és azt mondtuk:” Elvis Presley vagyok” - aztán mentünk az iskolába, és már nem voltunk azok, de belül igen.

– A korábbi filmjeiben is, a Megáll az időtől a Tiszta Amerikáig fontos motívum volt, hogy valaki elmegy, vagy el akar menni az országból. Ezúttal az egyik hősnő, Albán kimegy Angliába, majd rövid időre hazatér, hogy felkavarja az állóvizet, de végül visszamegy.

– A 60-as években, amikor a Megáll az idő játszódik, azt írták fel az emberek a „kéménybe füsttel”: Amerika. Akkor az elmenetel végleges döntés volt. Megkönnyítette az életünket Elvis, és szerettünk volna mi is azokból a harmóniákból részesülni. Azt gondoltuk, ami itt nem sikerül, az ott igen. Albán első generációs külföldön élő, kórustá-borban szeretne részt venni, és nem marad sokáig. Amiért hazajön, az a zene, esetünkben Bartók – kulturális örökségünk. Ma könnyebb megvalósítani, hogy az ember kipróbálhassa magát olyan közegben, ahol a személyes ambíciók és adottságok – innen nézve – könnyebben érvényesülnek.

-Ezúttal is kiváló kortárs írók a szerzőtársai.

– Bognár Péterrel és Németh Gáborral többször dolgoztam színházi előadásokon. Az akkor kialakult kölcsönös inspirációs folyamat vezetett ahhoz, hogy a Hét kis véletlen könyvét együtt írjuk. Amellett, hogy szenvedélyesen próbálom megismerni és terjeszteni a kortárs irodalmat, szükségesnek érzem, hogy a film alapszövege támasz, erős irodalmi bázis legyen. Gondolom, nem véletlen, hogy írókkal filmeken dolgozva inspiráljuk egymást.

Munkáim során talán Bereményi Gézával volt a legkönnyebb együtt dolgozni – neki filmes agya van. Nagy előny, hogy a közös élmények, amikből számomra filmeket írt, és azok, amiket együtt írtunk, eleve forgatókönyvnek készültek, filmek akartak lenni. Bodor Ádám regényével, novelláival találkozva az adaptáció volt a tanulás, a szellemi izgalom. A szöveg pontos értése, a rávezetés volt számomra a kötelező feladat. Úgy érzem, az irodalom csak alázatos interpretálással ad teret nála a filmes fantáziának, a képekbe rejtett történeteknek.

Esterházy Pétert megpróbáltam párszor a film felé fordítani, mert úgy gondoltam, hogy rendkívüliek azok a szövegek, amiket a felvetett képekhez, „igaz történetekhez” adott. A figyelemre méltó jelentéstartalom mellett jelen volt ezekben a humor, játékosság, az egészséges infantilizmus - ami nélkül a filmcsinálás nem működik.

Egy film mindig az idő függvényében él – az a kérdés, érvényes lesz-e még filmnek 20-30 év múlva is. Egy-egy vetítés alatt hallom azokat a barátaimat, alkotótársaimat jelezni, zizegni, akik nincsenek ott, de mégis hallom a nevetésüket - Esterházyét mindig, vagy például a rötyögő harákolást, ami Makk tanár úr sajátja.

– Ön csaknem két évtizedig nem rendezett mozifilmet, a 2002-es Magyar szépség volt az utolsó.

– Az ember ösztönösen védekezik bizonyos csalódások ellen. A belső vetítő, a „filmezés” azért állandóan megy, és mikor rászánja magát, hogy valamit kiemeljen és pályázzon vele, „beadjon” abból, ami a fiókjában van, és amit esetleg másoknak is megmutatna, az nagyon nehéz pillanat. Sok múlik a véletlenen, hogy a szerencséd miként találkozik a belső, filmcsináló kényszereddel. Beadtam, mert nem utolsó sorban a tanítványaim szerették volna, ha forgatok, én pedig mindenképpen helyzetbe szerettem volna hozni őket.

– És a generációs különbségek csak erősítették a film ihletettségét.

– Táborosi András operatőr tanítványom volt az egyetemen, ez az első nagyjátékfilmje - szerepe van abban is, hogy ebbe a munkába belefogtam. Több kulcsfontosságú feladatot bíztunk nagyon fiatal emberekre a filmben, ilyen munkatárs Szórád Máté vágó, Torma Mária látvány-, Tihanyi Ildi jelmeztervező. A forgatás során elsősorban mégsem az életkorunkból adódó különbségek emelkedtek ki, inkább az egymás látásmódjára való kölcsönös kíváncsiság, a munkában való elmerülés közös öröme. Ugyanúgy egyenrangú alkotótársaim ők, mint Selmeczi György zeneszerző, akivel több, mint negyven éve dolgozunk filmeken, színdarabokon, tanításban együtt.

– Feltűnik a filmben Znamenák István, a hajdani Köves Dini, és a film végén az autós szerelmi jelenet szintén a Megáll az időt idézi fel. Hogyan látja ma ezt a nemzedéki kultuszfilmet?

– Igen, a színészek ilyenek, feltűnnek - mit tehetünk, az ember nem válogathatja meg a barátait. Talán ösztönös törekvésem, hogy a színielőadások, filmek, amiket készítek, ne hasonlítsanak egymásra – mindenesetre ez a szándék. A többi a véletlen műve.

Minden képi elbeszélésnek van egy nem megírt, önmagától kikövetelt saját formája, és a kész filmnek azon a helyen, azon a hangon kell megszólalnia. Ebben a városban egy Gellért-hegy, egy Erzsébet híd van, a helyszínek ugyanúgy meghatározzák az életünket, mint az egyéb beépült motívumok és körülmények.

Ma is úgy látom, hogy szerencsés pillanatban és fontos tartalommal tudott elkészülni a Megáll az idő. Viszonylag fiatalok voltunk, mikor forgattuk, mégis tudtuk, hogy történelemről készítünk játékfilmet. Az idő, amiben élünk, meghatározza a gondolkodásunkat - tematikusan tehát az idő jó alap történetmesélésre. Pláne, ha olyasmi hordozza, koronázza ezt a korszak-időt, mint a 60-as évek zenéi. Már régebben elhatároztam, hogy nem nézem meg többet a Megáll az idő-t, nem is „szerepelek vele”, mert ez a közös munka nagyon erős emlék, pillér az életünkben. Sokat tanultam belőle. Nem szeretnék rajta felfedezni mostanában keletkezett sérüléseket, melyek bármit kérdésessé tesznek vele kapcsolatban.

– Ön tv-filmekkel kezdte a pályáját. Mostanában a Duna TV-n, az M5 csatornán nagyon sok olyan tv-játékot ismételnek meg, amelyek a 60-as, 70-es, 80-as években készültek és ezek ennyi idő után komoly értéket képviselnek. Én úgy érzem, hogy ez a műfaj nagyon hiányzik ma.

– Mikor a 60-as 70-es években a televíziózás úgymond a csúcspontján volt, a műfaj megvalósulási szempontból sem technikailag, sem egyéb lehetőségében nem tartozott az első vonalbeli lehetőségek közé - bár kétségtelenül vannak kivételek és születtek értékek. Képernyőre kerültek a klasszikus magyar irodalom ismertebb alkotásai az akkori lehetőségekhez igazított kiválasztásban és színvonalon. Ez a 45 perces műfaj hiányzik a ma televíziójából éppúgy, mint az alkotók, szakemberek életéből. Nagyon gazdag a magyar irodalom, lenne ezen a téren néhány tudáspótló feladat ma is.

– E film után hogyan tekint a jövőbe?

– Terv, mondanivaló van. Dolgozni kell tovább akkor is, ha korábbi feladataimra több idő jutott, mint amennyi a hátra levőkre kinéz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Órákon belül kezdődik a Stranger Things utolsó évada - ezt lehet tudni a sorozat befejező részeiről
Az új évadot három részletben, a teljes ünnepi szezonra elosztva kapják meg a rajongók. A színészek szerint a lezárás annyira megrázó, hogy a forgatókönyvet olvasva is elérzékenyültek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 26.



Hálaadás, karácsony, szilveszter: három ünnep, egyetlen hatalmas búcsú. A Netflix a teljes ünnepi szezont a Stranger Things fináléjának szenteli. Az utolsó évad első négy része magyar idő szerint november 27-én, hajnali 2-kor debütál, karácsonykor érkezik a következő három epizód, a végső, mindent lezáró fejezet pedig szilveszterkor tesz pontot a hawkinsi rejtélyek végére.

A cselekmény 1987 őszén veszi fel a fonalat, ahol Hawkins városa a korábbi események után katonai karantén alatt áll a megnyílt dimenziókapuk miatt. Tizi bujkál, Vecna pedig eltűnt, a szétszakadt baráti társaság célja pedig egyértelmű: fel kell kutatniuk és végleg meg kell állítaniuk a gonoszt. A Netflix hivatalos TUDUM oldala szerint az epizódcímek már önmagukban is sokat sejtetnek az előttünk álló harcról: The Crawl, The Vanishing of …, The Turnbow Trap, Sorcerer, Shock Jock, Escape From Camazotz, The Bridge és végül a The Rightside Up.

A premier előtt az alkotók, a Duffer fivérek az egyes epizódok hosszával kapcsolatban tiszta vizet öntöttek a pohárba. A ma hajnali csomag részei 54 és 83 perc között mozognak, közülük a negyedik epizód a leghosszabb. Bár korábban arról pletykáltak, hogy minden rész filmhosszúságú lesz, ezt cáfolták: a legtöbb epizód hagyományosabb hosszúságú, a sorozatzáró finálé azonban tényleg monumentális, kicsivel több mint kétórás lesz.

A záróepizódot ráadásul nemcsak az otthoni tévéképernyőn, hanem Észak-Amerikában több mint 350 moziban is átélhetik a rajongók a Netflix-premierrel egy időben.

A befejező évadra visszatér a teljes, jól ismert szereplőgárda, köztük Millie Bobby Brown, Winona Ryder, David Harbour és a többiek, de egy igazi legenda, a Terminátor filmekből ismert Linda Hamilton is csatlakozik a stábhoz.

A búcsú a színészekből is erős érzelmeket váltott ki. „Emlékszem, az emberek írtak, hogy ‘Noah, készülj, ez az évad tetszeni fog’, és amikor a felolvasás előtti napon a zuhany alatt olvastam a forgatókönyvet, csak azt mondtam: ‘Ó, Istenem’… felhívtam anyukámat, és teljesen izgalomba jöttem” – árulta el a People magazinnak Noah Schnapp, aki Will Byerst alakítja. Winona Ryder, a sorozatbeli édesanyja, Joyce Byers is elérzékenyülten beszélt a forgatásról: „Úgy érzem, ebben az évadban mindegyikükkel tölthettem időt, ami hihetetlenül különleges. … Örökké szeretni fogom őket” – nyilatkozta a Netflix hivatalos oldalának.

A grandiózus látványvilág és a monumentális lezárás persze óriási költségekkel is jár. Bár a Netflix hivatalosan nem erősítette meg, iparági becslések szerint

az ötödik évad epizódonként 50-60 millió dollárba, vagyis átszámítva körülbelül 16,5-19,8 milliárd forintba került. A teljes évad költségvetése így megközelítheti a 480 millió dollárt, ami nagyjából 158 milliárd forint.

Shawn Levy executive producer egy interjúban úgy fogalmazott, hogy biankó csekket ugyan nem, de hatalmas összegeket tartalmazó csekkeket kaptak. Aki pedig nem bírja kivárni a magyar idő szerinti hajnali premiert, a Netflix már közzétette az első epizód nyitójelenetét, amelyben az első öt percet lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Menekült a délszláv háború elől, 19 évesen nem vállalta az Eurovíziós Dalfesztivált, és ő kérte meg a férje kezét – Rita Ora 35 éves
Koszovóból az Egyesült Királyságba, majd onnan Hollywoodba és végül a csúcsra. Már fiatalon hosszú utat járt be, de a tehetsége nem ismert határokat.


Rita Sahatçiu 1990. november 26-án született egy jómódú koszovói albán családban, Pristinában, a ma már független Koszovó fővárosában. Csupán egyéves volt, amikor a családjával – az édesanyja, Vera, az édesapja, Besnik és a nővére, Elena – elmenekültek otthonról a délszláv háború kitörése idején. Politikai menedéket kértek Londonban, amit megkaptak, ott pedig Besnik megvette a The Queens Arms nevű pubot az észak-londoni Kilburnben. Ezután kezdte el használni a másik családnevét, az Orát (ami időt jelent albánul) a könnyebb megjegyezhetősége miatt. Néhány évvel később Ritának és Elenának kisöccse született, Don. „Londonban felnőve nagyon elfogadottnak éreztem magam. A környék, ahol felcseperedtem, eléggé vegyes volt. Én pedig szerencsés, mert soha nem éreztem magam kívülállónak. Iskolába jártam, és az osztályomban sokféle bevándorló és menekült volt. Különböző kultúrák között nőttem fel, szomáliaiak, németek és albánok mellett, s úgy éreztem, mintha egy csapat lennénk, egy társaság” – emlékezett vissza.

Ora apai nagyapja, a híres színházi és filmrendező Besim Sahatçiu mindig is tudta, hogy az unokájából sztár lesz. A szülei ennek megfelelően Besim kedvenc hollywoodi sztárja, Rita Hayworth után nevezték el.

Rita csupán hatéves volt, amikor csatlakozott a Voices Foundation nevű iskolai kórusprogramhoz. Évekkel később a családi kocsmában tartott nyílt mikrofonos esteken énekelt, és végül részleges ösztöndíjat nyert egy művészeti középiskolába. „A neveltetésem hihetetlenül szabad volt abban az értelemben, hogy ilyen fiatalon elkezdhettem zenélni, és meg tudtam győzni a szüleimet, hogy a zene az én világom, bár számukra csak a tanulás számított. A szüleim nagyon támogattak ebben” – mondta.

Egy nehéz, de jó döntés

Orát azonban a színészet is érdekelte, és ebben is tehetségesnek bizonyult. 14 évesen kapta meg az első szerepeit, miután egy helyi vidámparkban éneklés közben felfedezte őt a svéd zenei producer és dalszerző, Martin Terefe. Pár évvel később, amikor Terefe a stúdiójában járt, összefutott a brit énekessel, Craig Daviddel, ami oda vezetett, hogy Rita lett David egyik háttérénekese.

Sőt, őt választották ki mindössze 19 évesen arra, hogy képviselje az Egyesült Királyságot a 2009-es Eurovíziós Dalfesztiválon, ám Rita elutasította az ajánlatot. „Olyan fiatalon ez egy elég nehéz döntés volt.

Még tinédzser voltam, és nagyon éhes a sikerre. De abban a pillanatban úgy éreztem: hű, biztos, hogy ez az én nagy esélyem? Majd úgy döntöttem, nem vállalom... Azt akartam, hogy lemezkiadók szerződtessenek, és igazi művész lehessek.” Az intuíciójára (és leendő menedzsere, Sarah Stennett tanácsára) hallgatott, és abszolút megérte: szinte azonnal öt albumra szóló szerződést kötött Jay-Z lemezkiadójával, a Roc Nationnel.

A világ tetején

A dolgok 2012-ben indultak be igazán, amikor Daniel Stein, azaz DJ Fresh, a brit producer meglátta Orát a Roc Nation promóciós videójában. Kiderült, hogy énekesnőt keresett a Hot Right Now című dalához. Ora csatlakozott a projekthez, és így meglett az első slágere az Egyesült Királyságban. A dal ráadásszámként szerepelt a debütáló albumán, az Orán is, amely végül szintén abban az évben jelent meg. A lemez az Egyesült Királyság eladási listájának első helyén debütált, és Ora karrierje rendesen beindult.

Azóta olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Iggy Azalea, Drake, Ed Sheeran, Charles Hamilton és Liam Payne, illetve olyan filmekben vállalt szerepeket többek között, mint a Harry Potter és az azkabani fogoly (csak statisztaként tűnt fel a háttérben), a Halálos iramban 6, A szürke ötven árnyalata-filmek (Christian Grey húgát, Miát játszotta), a Mélyütés, a Pokémon – Pikachu, a detektív, az Utódok – Vörösök felemelkedése, az Ólomkatona vagy a Túl sok című idei sorozat, amiben önmagát alakította. De fellépett Barack Obama volt amerikai elnök előtt, Teréz anya pápai szentté avatásán a Vatikánban, az Oscar-gálán és a koszovói függetlenség 10. évfordulójának ünnepségén is. Kinevezték őt az UNICEF brit nagykövetévé és Koszovó tiszteletbeli nagykövetévé, ami szerinte azt jelenti, hogy: „Fel kell tennem az országomat a térképre, és meg kell győznöm az embereket, hogy ez is egy gyönyörű hely, és érdemes meglátogatni.” Annak ellenére, hogy évekkel ezelőtt lemondott az Eurovízióról, végül karriert épített ki a tévés tehetségkutató műsorokban is, mivel benne volt a The Voice-ban, az X-Faktorban, a The Masked Singerben és az America’s Next Top Modelben is.

Eddig három stúdióalbumot adott ki, az Orát 2012-ben, a Phoenixet 2018-ban, a You & I-t pedig 2023-ban. A legutóbbi zenei turnéját még a Covid előtt, 2019-ben tartotta, mostanában pedig inkább a színészkedésre koncentrál, mivel több filmje is készül.

A He Bled Neon című akció-thrillerben például Paul Wesley-vel (Vámpírnaplók) és Josh Hollowayjel (Lost – Eltűntek) játszik majd együtt, a Voltron című, Rawson Marshall Thurber (Családi üzelmek, Központi hírszerzés, Felhőkarcoló) által rendezett sci-fi-fantasyben egyenesen Superman, azaz Henry Cavill partnere lesz (ez a két film már utómunkálati fázisban van), jelenleg pedig a Viqueens című animációs filmet készíti, pontosabban abban lesz az egyik főszereplő, Hedvig szinkronhangja

Fordított szerepek

Ora egyébként spirituálisnak tartja magát, de vallásosnak nem, természetesen beszél albánul, és hatalmas rajongója az angol Manchester City futballklubnak.

2013-ban jött össze a skót DJ-vel, Calvin Harrisszel, akivel 2014 júniusáig járt. Majd 2016-ban az amerikai zenész Andrew Watt rabolta el a szívét, akivel három évig volt együtt, 2019 októberéig, igaz, volt közben egy kb. négy hónapos mosolyszünet. 2021-ben azonban jött a nagy szerelem, méghozzá a nála 15 évvel idősebb, Oscar-díjas új-zélandi filmrendező, Taika Waititi (aki olyan filmeket készített többek között, mint a Hétköznapi vámpírok, a Vademberek hajszája, a Jojo nyuszi, A győztes gól, valamint a Thor: Ragnarök és a Thor: Szerelem és mennydörgés) személyében. 2022 augusztusában házasodtak össze, és jelenleg Los Angelesben élnek.

Mint kiderült, egy rögtönzött szertartás keretében kötötték össze az életüket, amit mindössze két hét alatt szerveztek meg. Ez azután történt, hogy az énekesnő egy Palm Springs-i kirándulásuk során feltette a nagy kérdést a szerelmének. „Megkérte a kezemet, én pedig rögtön igent mondtam” – mesélte Waititi.

A villámceremóniára a saját Los Angeles-i otthonukban került sor, amelyen mindössze nyolc ember vett részt, csak a legközelebbi barátok és családtagok, valamint a külföldön élő szülők Zoomon keresztül. A menyasszony három különböző ruhát viselt, amiket az ismert divattervező, Tom Ford álmodott meg. Ritát a nővére, Elena kísérte az oltárhoz, a szertartás után pedig, immár friss házasokként az egyik barátjuk házába mentek ünnepelni, ahol többek között egy Elvis-imitátorral lepték meg őket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Egy Dankó utcai ereszcsatornán köszöntötték a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlót, aki mélyen meghatódott
A Józsefvárosból érkezett kedves üzenet híre gyorsan eljutott az íróhoz. Hivatalos oldalán, egy posztban azonnal válaszolt is a rajongóinak.


Egy VIII. kerületi ereszcsatornára ragasztott üzenet mélyen megindította a friss irodalmi Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlót, aki hivatalos oldalán reagált a gesztusra:

„Drága magányos, fáradt, érzékeny olvasók a Dankó utcában! Isten tartson meg titeket sokáig a kegyeiben!”

A 24.hu írta meg, hogy a Nobel-díjas íróhoz is eljutott annak az ereszcsatornára ragasztott gratulációnak a híre, amelyet olvasói helyeztek ki a Dankó utcában. A papírlapon az író arcképe mellett ez a szöveg állt:

„Kedves Krasznahorkai László! A Dankó utca olvasói hálás szívvel gondolnak rád, és gratulálnak a Nobel-díjadhoz! Köszönjük.”

Az eseményről az író hivatalos oldalán számoltak be, ahol a köszöntésről készült fotót és a rá adott választ is közzétették.

„Krasznahorkai Lászlót mélyen megindította a ma délelőtt kiragasztott s alább látható köszöntés. Drága magányos, fáradt, érzékeny olvasók a Dankó utcában! Isten tartson meg titeket sokáig a kegyeiben! KL” – írták a bejegyzésben.

A Svéd Akadémia október 9-én ítélte oda az irodalmi Nobel-díjat Krasznahorkai Lászlónak „lebilincselő és látnoki erejű életművéért, amely az apokaliptikus rettegés közepette is a művészet erejét hirdeti.” A nemzetközi sajtóban a díj kapcsán leggyakrabban a Sátántangó, Az ellenállás melankóliája és a Báró Wenckheim hazatér című műveit, valamint a Tarr Bélával közös munkáit emelték ki.

Krasznahorkai nemrég egy másik Nobel-díjas honfitársával, Karikó Katalinnal is találkozott a budapesti Svéd Nagykövetség vacsoráján. A nagykövetség beszámolója szerint „az este egyben a két Nobel-díjas első, különleges személyes találkozásának is színtere lett.”

A Nobel-hét programja szerint az író december 7-én tart előadást a Svéd Akadémián, a díjátadó ünnepséget pedig december 10-én tartják Stockholmban. A beszédet a Magvető Kiadó könyv formájában is megjelenteti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tiniként csacsacsabajnok volt és bandavezér, egész életében rosszul látott, és imádta a szappanoperákat – 45 érdekesség Bruce Lee-ről, aki ma lenne 85 éves
Mindössze 32 évet élt, és mégis minden idők legnagyobb harcművészei közt tartják számon. Persze ő sem volt egyszerű ember…


1. Egyszer egy olyan gyors rúgást hajtott végre, hogy a film vágóinak le kellett lassítaniuk a jelenetet, mert attól tartottak, hogy a nézők úgy érzik majd, hogy fel van gyorsítva a verekedés.

2. Képes volt fekvőtámaszokat végezni egy 113 kg-os férfival a hátán, illetve csupán egy ujjal is tudott fekvőtámaszozni.

3. Folyékonyan beszélt kantoni, japán, mandarin és angol nyelven.

4. Lee Jun Fan Yuen Kam néven született San Franciscóban, a sárkány évében (1940), ráadásul a sárkány órájában (6:00 és 8:00 között), 3 éves korában költözött vissza a családja Hongkongba.

5. Legnehezebb korában is csupán 73 kg volt a súlya.

6. 1958-ban 100 dollárral a zsebében Seattle-be költözött. Az Egyesült Államokba tartó hajóúton extra pénzt keresett azzal, hogy első osztályú utasoknak csacsacsát tanított.

7. Kiváló táncos és hongkongi csacsacsabajnok volt.

8. Iskolásként arról volt ismert, hogy állandóan bajba keveredett, és szeretett verekedni. Ezért 19 éves korában a családja az Egyesült Államokba küldte, attól tartva, hogy Hongkong utcáin le fogják tartóztatni. Amerikában aztán az energiáját szervezett küzdelmekbe és a harcművészetekbe fektette.

9. Elsajátította az „egy hüvelykes ütés” nevű technikát, amellyel pusztító erejű ütést tudott mérni, miközben az ökle mindössze egy hüvelyk (2,54 cm) távolságot tett meg, mielőtt eltalálta az ellenfelét.

10. Amikor 2003-ban megtalálták Elvis Presley és Ed Parker befejezetlen harcművészeti filmjét, a New Gladiatorst, vele együtt rábukkantak egy 20 perces felvételre is, amelyen Lee a ’60-as évek közepén egy harcművészeti bemutatón demonstrálja tudását.

11. Fiatalon kezdte. 13 évesen nemcsak harcművészetet kezdett tanulni, hanem gyerekszínész is volt, és több mint 20 hongkongi filmben szerepelt, mielőtt 18 évesen az Egyesült Államokba költözött. Első filmszerepét mindössze 3 hónapos korában kapta.

12. A hongkongi kaszkadőr, Phillip Ko szerint Lee-t kihívta A sárkány közbelép (1973) című film egyik statisztája, aki azt állította, hogy Lee csaló. Bruce dühös lett, és elfogadta a kihívást, hogy bebizonyítsa, hiteles a harcművészete. A film forgatásán zajló küzdelem mindössze 30 másodpercig tartott, Lee egy sor egyenes ütés mért az arcra, alacsony rúgásokat a sípcsontra, a térdre és a combra, majd végül a falhoz szorította a fickót, megragadta a haját, és hátrafogta a karjait. Lee a bunyó után nem rúgta ki a statisztát, hanem azt mondta neki, hogy menjen vissza dolgozni.

13. Kifejlesztett egy trükköt, amellyel megmutathatta gyorsaságát: valaki egy érmét tartott a kezében, majd bezárta a tenyerét, Lee azonban közben elvette tőle az érmét, sőt, akár ki is cserélte azt egy másikra.

14. Híres harcművészeti tanítványai között volt George Lazenby, Kareem Abdul-Jabbar, John Saxon, Steve McQueen, James Coburn, Roman Polanski és Sharon Tate is.

15. Az általa kifejlesztett harcművészeti stílus, a jeet june do kidolgozása részben az ő iskolájában történt incidensből fakadt. Egy rivális harcművész párbajra hívta ki őt, mert Lee úgy döntött, hogy nem kínai diákokat is tanít. Lee elfogadta a kihívást, és megnyerte a párbajt, de később úgy gondolta, hogy a harc túl sokáig tartott, mert a technikája túl merev volt. Ezért úgy döntött, kidolgoz egy jobb rendszert, amelynél a praktikusságon és a rugalmasságon van a hangsúly.

16. Jackie Chant véletlenül arcon ütötte egy nuncsakuval A sárkány közbelép forgatása közben. Chan állítása szerint az volt az egyik legfájdalmasabb sérülés, amit a karrierje során elszenvedett.

17. Az 1973-ban bekövetkezett hirtelen halála sok szakértő szerint rendkívül bizarr körülmények között történt. Sokan azt állították, hogy ez az Oni (japán démonok, gonosz szellemek) műve volt, míg mások szerint megátkozták. Voltak, akik szerint megmérgezték. A Lee-átok elmélete átterjedt a fia, Brandon Lee szintén korai, tragikus halálára is, akit 1993-ban egy éles lőszer talált el véletlenül A holló (1994) forgatása közben.

18. Valójában agyi ödéma következtében hunyt el Hongkongban, mindössze 32 évesen.

19. 1964-ben a híres fodrász, Jay Sebring fedezte fel őt a Long Beach Karate Championships versenyen. Sebring egyik híres ügyfelének, a producer és színész William Doziernek mesélt a fiatal, tehetséges harcművészről, aki azonnal felvette a kapcsolatot Lee-vel. A többi már történelem.

20. A magánórái iránti kereslet olyan nagyra nőtt, hogy az óradíja 275 dollárra emelkedett.

21. Tinédzserkorában bandavezér volt. A bandája a Junction Street tigrisei néven volt ismert.

22. Miután 1961-ben elvégezte a seattle-i Edison Technical Schoolt, beiratkozott a Washingtoni Egyetemre, ahol filozófiát hallgatott. Szerette a versírást is, ugyanakkor tanult biomechanikát, bokszot, vívást, táplálkozástudományt, és önsegítő könyveket is írt. Úgynevezett multitálentum.

23. Lee mestere 1954 és 1957 között Yip Man, 1957 és 1958 között pedig Wong Shun-Leung volt.

24. Mielőtt filmsztárként nagy sikert aratott volna, gyakran edzett a harcművészetek világának legnagyobb sztárjaival, akik közül sokan később maguk is hírességgé váltak, például a karate-világbajnok Chuck Norris. A pletykák ellenére Lee soha nem volt Norris tanára. Együtt edzettek, gyakran cseréltek technikákat és ötleteket, de nem volt köztük tanár-diák viszony.

25. Apja, Hoi-Chuen Lee (született 1901 februárjában, meghalt 1965. február 8-án) népszerű színész volt, és Brandon Lee születése után nyolc nappal halt meg.

26. Villámgyors reakciói és precizitása ellenére Bruce valójában eléggé rosszul látott. Majdnem egész életében szemüveget viselt, és az elsők között volt, akik kipróbálták a kontaktlencséket.

27. 1965-ben Oaklandben kiütötte Wong Jack-Mant egy korlátok nélküli kihívásos mérkőzésen. Ez volt Lee utolsó hivatalos mérkőzése. Három percig tartott.

28. Első és egyetlen találkozásán A sárkány közbelép zeneszerzőjével, Lalo Schifrinnel, Lee elmondta neki, hogy gyakran a Mission: Impossible témájára edz.

29. Lee 65. születésnapjának alkalmából (2005. november 27.) Hongkongban felavatták Bruce Lee félmeztelen, harcművészeti testtartásban álló bronzszobrát, ezzel hivatalosan is elindítva a Bruce Lee-fesztivált, amely egy héten át tartott.

30. Első nagy amerikai projektje Kato szerepe volt a The Green Hornet (1966) című tévésorozatban. Később azzal viccelődött, hogy azért kapta meg ezt a szerepet, mert ő volt az egyetlen keleti színész, aki helyesen ki tudta ejteni a főszereplő nevét (Britt Reid).

31. 1963 nyarán egy Linda Emery nevű fiatal nő kezdett el kungfuórákat venni Lee-től Seattle-ben. Egyik nap az óra után Bruce randira hívta Lindát. Egy évvel később Bruce és Linda összeházasodtak, annak ellenére, hogy tudták, a szüleik és a társadalom nem fogja jóváhagyni a házasságukat az eltérő rasszuk miatt.

32. Nagy rajongója volt a szappanoperáknak, és azt mondták, ha kihagyott egy epizódot a General Hospital című kórházas sorozatból, akkor napokig rosszkedvű volt.

33. Hirtelen halála után a washingtoni Seattle-ben található Lake View temetőben helyezték végső nyugalomra.

34. Gyakran tisztelegnek előtte videójátékokban. A Mortal Kombatben Liu Kang karaktere egyértelmű homázs, míg a Super Street Fighter II-ben megjelent Fei Long nevű karakter is mind külsőre, mind harci stílusában kísértetiesen hasonlított Lee-re.

35. Miután kijelentette, hogy új harcművészetet talált fel, Lee-t kiállították egy korábbi karatebajnok ellen, hogy bizonyítsa állítását. Lee nem zavartatta magát, és kijelentette, nemcsak legyőzi a kihívót, hanem ezt egy percen belül teszi meg. 58 másodperc alatt sikerült neki.

36. Utolsó filmje, a Halálos játszma (1978), volt az első filmje, amelyet hanggal forgattak, ellentétben a korábbi filmjeivel, amiket hang nélkül rögzítettek, és később szinkronizálták a színészek. A Halálos játszmát azonban Lee már nem láthatta, csak a halála után öt évvel mutatták be a mozikban.

37. Az 1973. július 25-én tartott temetésén a koporsót Steve McQueen, James Coburn, Chuck Norris, George Lazenby, Dan Inosanto, Peter Chin, Taky Kimura és Lee testvére, Robert vitte.

38. Bruce Lee-t a Houston Boxing Hall of Fame a valaha volt legnagyobb filmes harcosnak választotta.

39. A legenda szerint ő találta ki a Kung Fu (1972) című sorozat koncepcióját, és ő is akart benne szerepelni. A tévécsatorna azonban meggondolta magát, nem szerettek volna ázsiai színészt a főszerepre, így azt David Carradine-ra bízták. Lee nagyon fel volt háborodva emiatt, főleg, mert Carradine nem rendelkezett harcművészeti képzettséggel.;

40. James Coburnnel közösen írta A legyőzhetetlen (1978) forgatókönyvét azzal a szándékkal, hogy ő is szerepel majd benne. Sőt, Svájcban találkozott is Roman Polanskival, abban a reményben, hogy ő rendezi majd a filmet. A halála után a szerepét David Carradine kapta meg…

41. A halála előtt eredetileg a James Bond-színész, George Lazenby mellett játszott volna egy filmben, amelynek az lett volna a szlogenje, hogy „Lee, Lazenby, Bruce vs. Bond”.

42. Bruce nővére, Chau-Yun Lee elmondta, hogy már gyerekszínészként is nagyon profi és perfekcionista volt. A színészi munkájával megkeresett pénzt arra használta, hogy ajándékokat vegyen a családjának, köztük egy ékszerdobozt, amit a nővére meg is őrzött.

43. A sárkány közbelép forgatásán, hogy bemutassa oldalrúgását színésztársának, John Saxonnak, Lee megkérte, hogy tartson egy párnát, majd úgy rúgta meg, hogy Saxon a mögötte lévő székre repült, amit Lee gondosan odahelyezett előtte. Azonban meglepetésére a szék Saxon súlya alatt összerogyott.

44. 1993. április 28-án posztumusz csillagot kapott a Hollywoodi Hírességek Sétányán, a 6933 Hollywood Boulevard címen.

45. 2005-ben felavatták a bronzszobrát a bosznia-hercegovinai kisvárosban, Mostarban. Bruce-t más jelöltekkel szemben választották ki, köztük a pápával és Gandhival, miután egy lakossági szavazáson kiderült, hogy Bruce Lee az egyetlen, akit mindenki tisztel, mint a „szolidaritás szimbólumát”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk