KULT
A Rovatból

Minden eddiginél komorabb és felkavaróbb lett A majmok bolygója-sorozat legújabb része

Idén nyáron is az emberiséget legyőző majmoknak drukkolunk.
Hegedüs Márk - szmo.hu
2017. július 16.


Link másolása

A 2011-es A majmok bolygója – Lázadás annak idején igazi meglepetésfilm volt: az égvilágon senki nem volt kíváncsi rá, hogyan próbál meg Hollywood sokadszorra is életet lehelni egy évtizedek óta halott franchise-ba, de a végeredményt látva a szakma és a közönség is leborult a film előtt, annak kisebb-nagyobb hibái ellenére.

Ehhez nyilvánvalóan a takarékon tartott elvárások is hozzájárultak, de nem szabad alábecsülni a Lázadás érdemeit sem. Elvégre valami olyasmit tett, ami Hollywoodban egyre inkább ritkaságszámba megy:

az – egyébként forradalmi – látványelemeket szigorúan a történet szolgálatába állította, ahelyett, hogy a kísértésnek engedve CGI-parádét csináljon a filmből.majmok05

Pedig a trükkök a maguk nemében forradalmiak voltak. Andy Serkis idestova 15 éve CGI-hősök „megformálásából” él, ez volt azonban az első alkalom, amikor teljes egészében övé lett a főszerep, olyannyira, hogy hozzá képest az emberszereplők alulírtnak, sablonosnak tűntek. Kimondhatjuk tehát, hogy Caesar megalkotásával a Weta CGI-történelmet írt.

Igaz, mai szemmel nézve egy-két jelenetnél már kilóg a lóláb, de Andy Serkis motion capture-rel rögzített játékának köszönhetően az érzelmek ma is ugyanolyan erőteljesek, átélhetőek. Nem véletlenül szurkoltunk a moziban egy emberként a majmoknak, ergo az emberiség kihalásáért.

serkins

Andy Serkins munka közben

A 2014-es A majmok bolygója – Forradalom aztán minden szempontból magasabbra tette a lécet. A látvány még élethűbbé, a dráma pedig még átélhetőbbé vált.

Persze a hollywoodi szabályok előtt fejet hajtva a folytatás még nagyobb és még hangosabb volt az előzőnél – még mindig élénken él az emlékezetben a lóháton vágtázó, géppisztollyal lövöldöző csimpánzok látványa –, de eközben az első rész érdemeit is megőrizték, sőt, elmélyítették. A történet jóval komplexebb lett, a szereplők kidolgozottabbá váltak, még az emberek is, akik az előző részben alig voltak többek néhány felskiccelt karikatúránál.majmok07

A második részt lezáró csetepaté után minimum háborús eposzt vártunk A majmok bolygója – Háborútól, de az előző részt jegyző Matt Reeves felülírta az elvárásainkat. A Háború olyan

komor, lassú folyású film lett, amelyben a cím inkább Caesar belső háborúját jelöli,

és inkább idézi a II. világháborús fogolytábor-filmeket, mint a csatatéren játszódó mozikat.

Azért persze nem kell megijedni, nagyszabású akciójelenetekből is van itt bőven: elég csak a vietnami háborús klasszikusok előtt fejet hajtó nyitányra gondolni, ahol egy sűrű erdő mélyén csapnak össze a szemben álló felek, a katonák sisakját pedig a majmokkal vívott háborúra utaló feliratok díszítik.

A történet az évek óta dúló háborút bemutató jelenetek után kicsit visszavesz a tempóból, egy meghiúsult merényletet követően ugyanis Caesar hátrahagyja a falkát, hogy a családja életére törő Ezredes (Woody Harrelson) nyomába eredjen. Igen ám, de Caesar hamarosan ellenfele fogságába esik, aki – mint kiderül –, egy hatalmas munkatáborban dolgoztatja a majmokat.majmok03

A majmok bolygója – Háború már azzal kiemelkedik a fősodorból, ahogyan a film ellenáll a hollywoodi blockbusterek konvencióinak. Az akciódús előzetes ellenére a franchise legújabb darabja az előző részhez mérten jóval visszafogottabb, szemlélődőbb, sokkal több benne a csendes, érzelmes pillanat, és ezúttal párbeszédekből is kevesebb van, pedig hőseink eddig sem voltak túl szószátyárok.

Ráadásul Caesar is jóval komplexebb figura lett.

Az első részben az emberekből, a másodikban a majmokból is kiábrándult hősünk ezúttal egy jóval „emberibb” arcát mutatja:

a személyes bosszút űzve önző módon hátrahagyja a népét, döntésének pedig súlyos következményei lesznek. Ugyanakkor a Háborúban minden eddiginél látványosabbak a bibliai áthallások is, Caesar pedig valódi megváltóvá válik a történet végére. Mindeközben a folyamatos technikai fejlődésnek köszönhetően Serkis és a vásznon látott Caesar között is egyre kevesebb az „akadály”. Amikor az Ezredes először találkozik vele, mintha a nézők nevében beszélne, amikor azt mondja: „Micsoda szemek! Szinte emberi.majmok04

Kár, hogy ezúttal éppen az emberek sikerültek sablonosabbra, ami a Forradalom után mindenképpen visszalépésnek minősül. Egyedül a Harrelson által megformált Ezredes rendelkezik némi mélységgel, akit az Apokalipszis most Kurtz ezredese ihletett, de a majmok mellett még ő is kidolgozatlannak hat.

Elgondolkodtató, hogy a nyári popcornmozis felhozatalban éppen egy falka CGI majom bizonyul a legösszetettebb személyiségnek, de hát ilyen az élet.majmok01

Sajnos a történetvezetés terén is történtek visszalépések: a film a nyitánnyal nagyon sokat markol, de amikor megérkezünk a fogolytáborba, a történet leül, hiába jópofa ez a klasszikusokat – többek között A nagy szökést – idéző cselekményszál. Ennél is nagyobb probléma, hogy a film innentől kezdve olyan kényelmes fordulatokkal él, amelyek sajnos eléggé aláássák a történet hitelességét, és sokat rontanak az élményen. Igaz, a franchise eddig sem a különösebben fordulatos cselekményéről volt híres, de az olyan lusta megoldások, mint amilyeneket a Háborúban láthatunk, eddig nem jellemezték a sorozatot.

Összességében azonban még ez sem tudja elrontani a filmet, az alkotók ugyanis minden más szempontból kiválóan teljesítettek. Ennek köszönhetően a Háború

érzelmességével és összetettségével még így is magasan kiemelkedik a hollywoodi blockbusterek sokaságából.

A Háborúval fordulóponthoz érkezett a franchise, bizonyos szálak a végpontjukhoz értek, de ha lehet hinni a híreknek, a sorozat addig fialja majd a folytatásokat, amíg a nézők kíváncsiak rá – ha ez továbbra is ilyen nívójú filmeket jelent, akkor még biztosan hosszú évekig.majmok12

A film előzetese:

Képek: Intercom

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk