KULT
A Rovatból

Hűvösvölgyi Ildikó: Ha ennyi volt, akkor is azt mondom, érdemes volt erre a gyönyörű pályára menni

A népszerű művésznő elmondta, miért sajnálja a mai fiatal színészeket, milyen Gobbi Hilda és Blaha Lujza bőrébe bújni, miért tart a Covidtól, és mesélt a most megjelent „Teremts bennünk csendet” imagyűjteményről is.

Link másolása

Elvégezte a konzervatóriumot és a színművészetit is. Volt műsorvezető, tanít a Táncművészeti Egyetemen. Mindeközben pedig több generáció nőtt fel a meséken, amikben közreműködött. Egy interjú, amely visszarepített a gyerekkoromba.

– Bevallom, kicsit megilletődött vagyok, hiszen ezen a hangon nőttem fel, ami most a telefonomból szól.

– (nevet) Megkérdezhetem, hány éves, hogy „rajtam nőtt föl”?

– 44.

– Akkor alig idősebb a nagylányomnál, valóban ez az a generáció, amelyik az Ágacskán, a Süsün, a Hupikék törpikéken és a Zsebtévén nőtt fel. Mire kíváncsi?

– Akkor kicsit nosztalgiáznék, ha nem baj. A Süsü azóta legendássá vált.

– Fiatal színésznőként találkoztam vele először. Én azelőtt nem szinkronizáltam bábfilmeket vagy rajzfilmeket. Új volt az egész, és nagyon élveztem, hogy egy bábot kell életre keltenem. Bodrogi Gyuszival nagyokat kacagtunk felvétel közben.

Ott ismerkedtem meg Csukás Istvánnal is, akivel később az Ágacskát csináltuk, az volt az első színpadi darabja. A Süsü kihívás volt, és külön örültem, hogy énekelhettem benne. De egyáltalán nem gondoltam, hogy ilyen hatalmas siker lesz.

Szomorú, hogy ebben az évben halt meg mindkét szerző, Csukás István és Bergendy István is.

– Apukám nagyon szerette az operetteket, így én is sokat megnéztem vele gyerekkoromban. Nagy kedvencünk volt a Leányvásár tévéjáték-változata, amit még vhs-en is megvettünk, így sokszor láttuk. Szerednyey Béla volt a partnere.

– Az tulajdonképpen a Macskák eredménye. Ott derült ki, hogy mi a Szerednyeyvel milyen jól tudunk énekelni és táncolni. Zsurzs Éva rendezte a filmet. Nagyon emlékezetes volt a forgatás. A tengeri jelenetek egy részét Opatijában vettük fel. Nem mindet, mert forgattunk a Balatonnál is.

Hosszú utakat tettünk például Garas Dezsővel egy autóban. Akkor még nem ismertem őt és kicsit tartottam is tőle, de aztán összebarátkoztunk.

Híres lett a közös duettünk, a „Na de méltóságos úr”.

Nagyon szeretetteljes légkörben folytak a munkák. Emlékszem például, a koreográfus, Havas Ferenc eljött hozzánk, és a konyhánkban mutatta a lépéseket. Piruetteket csinált, pörgött, forgott.

Emlékezetes a „Gigolo” című szám is. Azt a Molin Rouge-ban vettük fel. Volt benne egy nehéz táncos ugrás, amit annyiszor vettünk fel, hogy Szeredney Bélának majd leszakadt a karja.

Egészen fantasztikus emlékeim vannak ezzel a filmmel kapcsolatban. Bubik István megindult a lóval a mező egyik végéből. Ott álltunk Kováts Adéllal a dombon, és azt hittük, hogy nekünk fog jönni, de pont előttünk megállította a lovát.

Amúgy nem sok operettet játszottam a pályámon. Két kezemen meg tudom számolni.

Szerencsés generációhoz tartozom. Látom a lányomékat – kisebbik lányom, Kisfaludy Zsófi színésznő lett –, hogy mennyit kell küszködniük.

Minden egyes szerepre castingolniuk kell, nincs egy társulat, ahol kitanulhatnák a szakmát, ahol beágyazódhatnának, megnyugodhatnának, elmélyülhetnének dolgokban.

Egész más élet az övéké. Egyáltalán nem irigylem őket. Tanítok a Táncművészeti Egyetemen, tehát a táncosok és a színészek életét is látom. Sajnálom őket, főleg ezekben a covidos időkben.

Én már megettem a kenyerem javát, ha nekem ennyi volt, akkor is azt mondom, hogy érdemes volt erre a gyönyörű pályára menni. De a fiataloknak nagyon kéne dolgozni, de hirtelen minden-minden bezárult, bevétel nélkül maradtak, hiszen nagyon kevés színésznek van állandó szerződése.

Mi még nagyszínházakban lehettünk társulati tagok. Biztonságot, szeretetet adott, és tanulhattunk a nagyoktól: Dajkától, Bessenyeitől, Psotától...

Micsoda színészek voltak! Még a kabaré tréfákban is brillíroztak. Sok mindent ellestem tőlük, és most, hogy beleértem a karakter szerepekbe, végre megmutathatom a humoromat is.

– Azért a korábbi, énekes szerepeiben is kiderült, hogy van humora, szerintem ez senki számára nem volt kétséges. Említette a Macskákat, ami tényleg óriási szenzáció volt itthon. Nem lehetett jegyet kapni, emlékszem, apukám milyen diadallal jött haza, amikor sikerült szereznie rá két jegyet. Én magam is négyszer láttam a 80-as években, mind a négyszer még Önnel, ami azért is érdekes, mert ha jól tudom, az Ön dalát aztán Webber átírta.

– Igen, így van. Először Londonban mutatták be a darabot, ott még az a verzió szerepelt a számomból, amit a magyar közönség megismert. De ott megbukott a „Ben Mickering és Mindlevery”, nem tetszett Webbernek sem, ezért átírta. Azóta mindenhol a világon ezt az új változatot játsszák, kivéve nálunk, a Madách Színházban.

Nagyon büszke vagyok rá, hogy amikor Webber itt volt, és megnézte az előadásunkat, akkor Haumann Pétert emelte ki, és a mi párosunkat Gyabronka Józseffel.

Azt mondta, ha tudja, hogy ez ilyen jó szám, akkor nem írja át.

Szerettem a macskákat, tizenkét évig táncoltam benne. És milyen furcsa az élet, most a lányom játszik benne, csak nem az én szerepemet. Amit nagyon irigylek tőlük, hogy mi mindig „gépzenére” játszottunk, zenei alapra.

Most azonban minden csak élő zenekarral mehet. Én, aki muzsikus is vagyok, annyira szeretem, amikor egy karmester beint. Egyik nap kicsit lassabb a zene, ma előrébb megyek, mert olyanom van, és jön utánam a zenekar... Ez az élmény nem adatott meg.

– Érdekes, amit mond. Emlékszem, amikor néztük a Macskákat a színházban, feltűnt, hogy a színpad két szélén monitor van felszerelve, amin látszik, ahogy a karmester vezényel. Mi azt hittük, hogy a zenekar valahol el van dugva, és a karmestert közvetítik, hogy a színészek is lássák. Ezek szerint ez is felvétel volt?

– Nem, a karmester az élőben volt, zenekar nélkül, hogy be tudjon inteni. Mert azért a darabban vannak nagyon nehéz belépések, és nem volt mindenki képzett énekes. Tehát gépzenére dirigált a karmester.

Ha már a Macskákról van szó, még egy érdekesség... 83’-ban mutattuk be, akkor már megvolt Nóra lányom. Aztán 89’-ben megszületett Zsófi, akkor kis idő kimaradt. Ami érdekes, hogy a színháznak eszébe sem jutott más színészt beállítani, hanem egy táncos lány táncolt az én hangomra. Annyira szerettek, hogy nem akarták másnak adni.

Aztán visszatértem, és még egészen 1995-ig játszottam a szerepet. Összesen pont 800-szor.

– Még valamit feltétlenül ki szeretnék emelni a múltból, már csak azért is, hogy érzékeltessük, milyen sokoldalú pályát járt be. Bevallom, én is csak most, az interjúra készülve szembesültem vele, hogy Ön műsorvezető is volt a Bartók rádióban.

– Tíz éven keresztül, és ezt nagyon büszkén mondom. A két nagy doyen, Némethy Attila és a Kovács Sándor mellett voltam a harmadik. Tizennégy emberrel indult az adás, aztán egyre csak szűkült, és így hárman maradtunk.

Meg kell mondjam, nagyon jókor jött ez. 1997-től 2007-ig vezettem ezeket a délutánokat. Akkor már ritkultak a musical szerepek. Jobban előtérbe került a zene, a versek, az irodalmi estek.

Ezeket mind a muzsikáló délutánnak köszönhetem.

A zenék mellé mindig választottam költészetet is a műsorba, és így figyeltem fel például Reményik Sándorra, hogy milyen szép versei vannak.

Ha úgy vesszük, föntről visszatérítettek a zenéhez. Sokszor haza is vittem a CD-ket. Megkaptam a szerkesztett anyagot, és felkészültem belőle hétről-hétre. Ez visszahozta a régi, konzervatóriumi éveimet.

– Érkezzünk meg a jelenbe. Korábban játszotta már Gobbi Hildát, idén ősszel Blaha Lujza szerepébe bújt. Nem ijesztő kicsit ilyen legendákat megjeleníteni?



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: