KULT
A Rovatból

Horrortól az önmegvalósításig – 55 éves lett Naomi Watts

1986 óta dolgozik a színész szakmában és nem volt egyszerű dolga. De sosem adta fel és azótra hihetetlen karriert tudhat magáénak.

Link másolása

Kezdeti nehézségek

Naomi Watts 1968. szeptember 28-án az angliai Shoreham városkában látta meg a napvilágot.

Ebből, a kicsit több mint 2000 fős városkából nem volt egyszerű kitörni.

Szülei négyéves korában elváltak, ezt követően bátyjával, Bennel és édesanyjukkal folyamatosan költöztek egyik városból a másikba. Édesapja újraházasodott, 1976 augusztusában azonban holtan találták otthonában. Halálát drogtúladagolás okozta.

Ekkor édesanyja hazaköltözött a szüleihez, a mesésen hangzó Llanfairpwllgwyngyll nevű városkába Észak-Walesbe. Már iskoláskorában eldöntötte a kis Naomi, hogy színész lesz, miután látta az 1980-as Hírnév című filmet.

1982-ben átköltöztek Ausztráliába, ami nagy hatással volt későbbi karrierjére, mert itt találkozott és barátkozott össze Nicole Kidmannel.

Watts karrierje nehezen indult be, nem igazán érkeztek nagy ajánlatok. Idehaza talán a Tank Girl című képregény-adaptáció egyik karaktereként lehet ismerős, ez volt az első nagyobb szerepe. Ekkoriban sok mindent elvállalt, kisebb, jelentéktelenebb sorozatokat és tévéfilmeket. A 90-es években megszámlálhatatlan tévés tartalomban tűnt fel, de az igazi hollywoodi siker még váratott magára.

A nagy áttörés

Az amerikai tévécsatorna, az ABC 1999-ben megrendelt egy pilotot (egy sorozat első része, ami alapján eldől, hogy megveszi-e az egész évadot a stúdió), egy bizonyos David Lynchtől. Az úriember korunk egyik legformabontóbb alkotója, aki ekkor volt igazán a sikerei csúcsán. Meg is írta, és természetesen rendezte is a Mulholland Drive első részét.

Lynch elmondása alapján úgy választotta ki Wattsot a pilot főszerepére, hogy nem is kérdezte, meg miben játszott addig, csak meglátta benne a hihetetlen tehetséget.

A Twin Peaks sikere után egy meglepően közönségszórakoztató Lost Highway következett Lynch karrierjében, így az ABC könnyen megkörnyékezte, hogy készítsen nekik valamit, amit ugyan nem vett meg a csatorna, de egy indie stúdió a StudioCanal segítségével 2001-ben elkészíthette egész estés film formájában. A Mulholland Drive főszerepe lett Wattsé, amit teljesen meg is érdemelt. Ugyan nagyobb elismerést

díj formájában nem kapott a színészi teljesítményéért, a kritikai elismerés nem maradt el,

Lynch pedig meglátott benne valamit, ami teljesen új életet lehelt karrierjébe.

Majd jött a 2002-es A kör című horror. Ez elindította a 2000-es években a japán stílusú amerikai horrorfeldolgozások áradatát. A film sikerét nagyban befolyásolta Watts alakítása is, hihetően és szerethetően adta át az amúgy kicsit unalmas karaktert. Az alacsony költségvetés mellett hatalmas volt A kör sikere, ami megágyazott annak, hogy a japán horroradaptációk elárasszák a piacot. Ezt követte egyik legnagyobb kritikai sikere, a 21 gramm.

A Benicio Del Toróval és Sean Pennel Alejandro González Iñárritu rendezésében készült 2003-as drámát rengeteg díjra jelölték. Köztük Naomit is a legjobb női főszereplőnek járó szobrocskára,

és bár Oscart nem kapott, de hatalmas elismerés volt számára már a jelölés is. Ezután egymás után jöttek az ajánlatok. A kör 2., a Peter Jackson-féle King Kong, az Eastern Promices – Gyilkos ígéretek Vigo Mortensennel, vagy a Ewan McGregor, Ryan Gosling és Bob Hoskins nevével fémjelzett Maradj!. Ekkortájt már bebetonozta nevét a hollywoodi nagy színésznők közé. Igazából az Oscar-jelölés után már többet keresett és válogathatott a szerepek között.

Függetlenfilmek és életrajzi filmek világa

2009 után rengeteg független filmben játszott, például az amúgy remek Államtrükkökben, vagy A lehetetlenben. Azért becsúszott egy-egy rossz döntés is, minden idők egyik leggyengébb filmjében is felbukkant.

A Movie 43-ról sok pletyka kering, de senki sem tudja biztosan, hogyan jöhetett létre ez a rettenet.

Egy sztárokkal teletűzdelt, ízléstelen szkeccskomédia volt, amiben olyan nevek szerepeltek, mint Emma Stone, Richard Gere, Dennis Quaid, Liev Schreiber, Greg Kinnear vagy Kate Winslet. Sokan azt pedzegetik, hogy a producerek zsarolták a színészeket valamivel, hogy elvállalják. Ezután jött a Diana című film, amit szívszerelmének nevezett egy interjúban, de hiába az őstehetsége, maga a film inkább közepes volt.

2014-ben újra dolgozhatott Iñárrituval a hatalmas kritikai sikerben, a Birdman avagy A mellőzés meglepő ereje című remekben. De játszott a kétes minőségű akció-young adult-áradat egyik darabjában, A beavatott-sorozatban. Illetve újra dolgozhatott Lynch-csel is a Twin Peaks 2017-es újjáélesztésében.

Így mondhatnánk, hogy kerekké tette karrierjét, hiszen mindkét nagymester új nagy sikerű projektjében részt vett, akiknek igazából a világhírnevét köszönheti.

Ezután majdnem része lett az HBO féle Trónok harca-szériának, az első változatos pilotban még benne volt. Pontos kilétét nem fedték fel, én úgy tippelem, hogy Cercei Lannister karaktere jól állt volna neki.

Van még mit megmutatnia

Mindig is azt mondtam, hogy neki járna egy Oscar. Igazi nagybetűs színésznő, egy kaméleon, aki bármit el tud játszani.

Hiába szerepel ócska Netflix-sorozatban vagy béna akcióvígjátékban Frank Grillóval, mindig 100%-ot belead, és ez meglátszik a végterméken.

A sok költözködésének köszönhetően remekül tud az akcentusaival játszani, ha rendező lennék, imádnék vele dolgozni, mert bevethető bármilyen karakterre.

Jelenleg két projektje van a csőben, a hatalmas közönségsikert aratott A megfigyelő második szezonja a Netflixnél, illetve az elképesztő sztárokkal teletűzdelt másik Ryan Murphy-féle antológia sorozat, a Viszály második szériája. Ebben olyan színészek mellett játszik, mint Susan Sarandon, Jessica Lange, Alfred Molina, Stanley Tucci, vagy Kathy Bates.

Isten éltesse Noami Wattsot, még sokáig örvendeztessen minket, nézőket vásznak és képernyők világában istenadta tehetségével!

(Források: EmpireOnline, imdb.com, Britannica.com Wikipedia, Wikipedia Fimography)

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: