KULT
A Rovatból

Honnan van Magyarországon ennyi hamis önértékelésű balfasz? – megnéztük a Sztárban sztár leszek első adását

A TV2 népszerű tehetségkutatójában volt híres ember gyereke, nehézsorsú félárva tehetség és vígszínházi színésznő is.

Link másolása

A Sztárban sztár leszek a csavar csavarja. Az amatőr énekversenyek helyett kitaláltak valami olyan éneklős formátumot, amiben hírességeket lehet versenyeztetni (ez ugye a Sztárban sztár), majd ezt visszaamatőrösítették (a trolloknak üzenem: ha eddig nem is volt ilyen szó, most már van).

Az új évad első adását nézve igazából két dolgon csodálkoztam. Az egyik: Honnan van Magyarországon ennyi hamisönértékelésű balfasz, hogy évről évre megöltik ezt a műsort és az X-Faktort is, minimális átfedéssel?

És miért gondolja annyi, énekelni egészen nyilvánvalóan nem tudó ember, hogy jó ötlet jelentkezni egy énekműsorba?

A mestereknek nevezett zsűritagok ugyanazok maradtak, most is Köllő Babett, Tóth Gabi, Majka és Pápai Joci osztja az észt.

Tillát is megtartották műsorvezetőnek, aki el is mondta gyorsan a válogató szabályait: aki kap legalább egy igent, az tovább jut. Ha valaki 4 igent kap, és a mesterek nem tudnak megegyezni egymás közt, akkor a versenyző választhat mestert.

Az első versenyző Szabó István „Stefi” volt, akit saját bevallása szerint mindenki szeret Kőszegen.

Ami könnyen lehet, hogy igaz, Kőszeg bolondos egy város.

Stefi Scootert választotta, és a nagy arcból és duzzadó önbizalomból már sejthettük, hogy rossz lesz. Mégis tovább jutott, mert Majka némileg könnyelműen megígérte neki, hogy ha elszavalja a dal szövegét, akkor továbbjuttatja. Elszavalta. (Tóth Gabi szerint Majkánál ez már a kapuzárási pánik jele.)

Nem nyálazok végig egyesével minden produkciót, inkább csak kimazsolázom az érdekesebbeket. Az adás zömét az ilyen műsorokban már megszokott futóbolondok tették ki. Volt, aki egyenesen meglepődött, amiért a rossz ének miatt kiesett, mert ő úgy képzelte, itt a színészkedésen van a hangsúly.

Ki kell emelnem Beát, aki úgy tűnt, üdítő színfolt lesz a műsorban. Lufikkal felékesítve lépett színpadra, hogy elénekelje Zoltán Erika Luftballon című örökbecstelen dalát. Bea nagyon kreatív, vicces csaj, de énekelni sajnos ő sem tud.

Szerencsére mielőtt mélydepresszióba merülhettem volna, jött a 14 éves Lili, aki Siával próbálkozott, meglehetősen sikeresen. Nem volt hibátlan, de hát fiatalka, még tanítható, alakítható.

Mégsem Lili volt a legnagyobb csoda, hanem az, hogy Tóth Gabi hátralépett, és viszonylag könnyen átengedte a versenyzőt Babettnek.

Majka kicsit csalódott is volt, szívesen veszekedett volna egy  kicsit.

A 17 éves Varga Koppány ismerősnek tűnt Pápai Jocinak, de végül Tóth Gabi fejtette meg honnan: Koppány volt a kisfiú Joci Én apám című videoklippjében. Bagossy Brotherst hozott (Most olyan ő).

Dobó Enikő a nézőknek is ismerős lehet a Vígszínház előadásaiból. Például Sally Bowlest játssza Szilágyi Csengével váltva a Kabaréban, amihez azért kell hang. Így sejteni lehetett, hogy ő jó lesz.

A Sztárban sztár leszekből sem maradhatnak ki a tehetségkutatós klisék. Ilyenek a menetrend szerint érkező Megható Élettörténet.

Ebben a műsorban az első ilyen Zoli, aki a volt nejének, kisfia anyukájának énekelt, hátha így visszahódítja. Persze mindenki bepuszilta. A srác tűrhetően énekelt, és megfelelő dramaturgiai ponton bejött a kisfia is „Hajrá apa” táblával a kezében, sírdogálva.

Szerencsére volt annyi tartás a mentorokban, hogy nem juttatták tovább Zolit a dráma faktor kedvéért.

Ugyancsak visszatérő motívum a tehetségkutatókban a „profi” művész, aki valahol külföldön már nagy sikereket ért el (szerinte). Ilyen Paprika Piroska, aki Németországban magyarnótákkal haknizott (ha jól értem).

Itt először is jól leoltotta a mestereket, majd elénekelte Britney Spearstől az Oopsot förtelmesen, pedig nem hittem, hogy azon a számon lehet még rontani.

A női zsűritagnak udvarló versenyző is visszatérő toposz a zenei tehetségkutatókban. Szombat este az X-Faktorban Herceg Erikát ostromolták a hódolók, itt Köllő Babettet. A műsorkészítők tapintatból benyomhattak volna néhány statisztát, hogy Gabi nem érezze magát mellőzve.

Persze az is lehet, azért udvarolt mindenki Babettnek, mert Gabi férjétől jobban félnek. (Vagy Gabitól, az ő esetében ezt sem lehet teljesen kizárni).

Az adás egyik legnagyobb meglepetését Kiss Emília Gréta okozta. Ránézésre szerintem senki nem mondaná meg, hogy Szekeres Adrien lánya. Mint kiderült, óvodás kora óta táncol, énekelni azonban nem olyan régen kezdett.

Szerencsére eszébe sem jutott, hogy anyut alakítsa. Prince bőrébe bújt, és a Kisst adta elő remekül. Jó, lássuk be, Prince azon kevés férfi előadók közé tartozik, akinek kellően magas és vékony hangja volt ahhoz, hogy nők is hozni tudják, de ezzel együtt is remek produkció volt.

Emília négy igent kapott, és Babettet választotta.

Ehhez a produkcióhoz kapcsolódott az est legjobb mondata, amikor Gabi arról merengett, milyen jó érzés lehet egy szülőnek látni, hogy a gyereke örökölt valamit a tehetségéből. Mire Majka megjegyezte:

„Mondjuk az enyém remélem, inkább a Barcelonába focizik, mint hogy ide jöjjön majomkodni.”

Amivel persze kicsit beárazta a műsort, de ezt majd a producerekkel leszkanderozza.

A legabszudrabb versenyző Csubi volt, az űrutazó, aki lényegében egy kék szőrmók, és inkább a Szezám utcát idézi, mint a Star Warst. És ezzel el is vágta magát nálam, azért a blaszfémiának is van határa.

A mestereknek viszont tetszett a morogva előadott Back Street Boys dal, ezért 4 igennel tovább juttatták. A szörny Majkát választotta.

A Bruno Marsot éneklő Kökény Dániel története is megható: apukáját nem ismerte – annyi tud róla, hogy egyiptomi –, anyukája 1 éves korában lemondott róla, ezért nagymamája neveli. Ráadásul kilakoltatás fenyegeti őket.

Tehetséges srác, szépen énekelt, és a mesterek egyetértettek abban, hogy Joci csapatában a helye.

Amikor az ember legkevésbé számított volna rá, hirtelen véget ért az adás, de Tóth Coelho Gabi még levonta a konklúziót:

„Ha csak egy embernek is megváltoztajták az életét, már megéri, hogy vannak ezek a műsorok.”

Köszönjük, Gabi.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: