A Rovatból

Hien Vangelisről: "Sokkal merészebb volt, sokkal többet kísérletezett másoknál"

Hien a Vangelis Filmzenei Koncert sztárfellépője lesz. De beszélgettünk vele a Sztárban sztárról, Freddie Mercuryról és arról is, mit csinál egy sound designer.

Link másolása

A neten ellentmondó híreket lehet olvasni, van, ahol azt írják, átmenetileg felfüggesztetted amerikai tanulmányaidat, másutt azt, hogy lediplomáztál, mi az igazság?

A diplomamunkámmal készen vagyok, és nagyon jól sikerült. Sokan megdicsérték, rengeteg jó visszajelzést kaptam a tanáraimtól. Ez hatalmas mérföldkő számomra, talán ez volt a legnehezebb a tanulmányaim során. Hátra van még egy szemeszter az egyetemből, de ezt most elhalasztottam, csak januárban megyek vissza, és májusban lediplomázom.

VIDEÓ: Fantasia (2000) The Firebird

Pontosan mit tanulsz? Mert erről is sok mindent lehetett olvasni.

Tényleg sok mindent összeírtak. Sound design, audio design. Nagyon-nagyon tág terület a szintetizátor- és hangfaltervezéstől kezdve a hangszínek szintetikus létrehozásáig. Rendkívül sok területen alkalmazható. Például zörejeket tervezhetünk filmekhez, de a mai popzenében is egyre gyakrabban alkalmaznak elektronikus elemeket. Vagy hangzástervezés mondjuk színházban, moziban. Virtuális valóság. Én egyébként az animációs filmekre koncentrálok

VIDEÓ: No more

Miben különbözik ez a hangmérnök szaktól?

A hangmérnök az egy mérnök. Sokkal matekosabb, megfoghatóbb az, amit ők tanulnak. A sound desingnak több a kreatív része.

Ahhoz tudnám hasonlítani, hogy vannak formatervezők és vannak építészmérnökök.

A zenei karriereddel párhuzamosan szeretnél foglalkozni ezzel is? Vagy ez csak egyfajta „B” terv?

A későbbiekben szeretnék sound projekteken dolgozni, de az elsődleges vágyam az, hogy énekeljek és dalokat írjak. Szerencsére a kettő nem zárja ki egymást. A saját zenémben is nagyon jól tudom használni a tanultakat.

A koncertjeimen mostanában élőben szoktam létrehozni és irányítani a különböző elektronikus zenei elemeket.

VIDEÓ: Apple tree

Tehát a tanulmányaid hatással voltak a művészetedre?

Természetesen, főleg a zeneszerzésemre. Nagy előnye volt az iskolának, hogy sokféle stílust ki kellett próbálnunk. Afro-kubai, jazz, közel-keleti, balkán kórusban is benne voltam, indiai zene, motown, sorolhatnám.

Nagyon sok stílust tanultunk, és ezeknek az elemeit alkalmaztam a számaimban úgy, hogy azért a saját, egyéni stílusom megmaradjon.

Megváltozott a szemléletmódod? Másképp tekintesz a hangokra?

Igen. Például amikor sétálok, és meghallok egy-egy zörejt, akkor elkezdem elemezni. A nagy „maszlagból” jobban kihallok részleteket, hogy mi micsoda. Érzékenyebb vagyok a frekvenciákra, sokkal jobban védem a fülemet. Hangos bulikba füldugóval járok. Ha egy kocsi kereke mellettem csikorog, be kell fognom a fülemet. Külső szemmel úgy tűnhet, hogy megjátszom magam, felvágok, de nem erről van szó.

VIDEÓ: Bed of Lies

November 8-án láthatnak a rajongóid, ráadásul egy nem mindennapi koncerten.

A Vangelis Filmzenei Koncerten leszek szólista, ami hatalmas megtiszteltetés számomra, hiszen Vangelis nagy példaképem, az elektronikus zenetörténet és a filmzene egyik legkiemelkedőbb alakja.

Vangelisről elsősorban nem a vokális zene jut eszünkbe.

Vannak énekelhető dalai, csak azok ma már kevésbé ismertek. Pedig Vangelis együtt játszott az Aphrodite’s Childban Demis Roussosszal, illetve volt egy Jon and Vangelis nevű projektje a Yes frontemberével, Jon Andersonnal. Én az utóbbi formáció dalait fogom énekelni.

Próbáljuk minél jobban eltalálni az eredeti hangzást, ami nagyon nehéz, mert azokat az elektronikus hangokat Vangelis alkotta, ezeket leutánozni nagyon nagy kihívás.

De amennyit hallottam és láttam belőle, nagyon jónak ígérkezik.

VIDEÓ: Jon & Vangelis - I Hear You Now

Egész végig színpadon leszel, vagy csak egyes számokban?

Négy dal erejéig leszek a színpadon, de ezek hosszabb produkciók. Mindegyik gyönyörű. Azt szeretem ebben a zenében, hogy Vangelis már a 70-es 80-as években nagyon előremutató megoldásokkal élt.

Akkoriban mindenki nagyzenekari hangzásokkal dolgozott, kevesen alkalmaztak elektronikus hangszíneket.

Sokkal merészebb volt, sokkal többet kísérletezett másoknál.

VIDEÓ: Sztárban sztár

Az ősszel a tévé képernyőn is találkozhatnak Veled a nézők, a Sztárban sztár című műsorban. Az első adásban Britney Spears bőrébe bújtál. Mennyire állt közel hozzád ez a feladat?

Megmondom őszintén, hogy Britney Spearst rengeteget utánoztam házibulikon. A barátaim nagyon jókat nevettek rajta. Kisebb koromban hatalmas Britney rajongó voltam. Az „oldschool” Britneyt nagyon szerettem, óriási ikonnak tartom, attól függetlenül, hogy nem óriási énekes, de mégis, ahogy énekelt, a megjelenése, ahogy táncolt, az nagyon egyedi volt a popzenében. Ezért örültem a feladatnak. Igaz, hogy nem vagyok nagyon táncos alkat, de azért megtanultam a koreográfiát.

Viszont nagyon nehéz volt egyszerre táncolni és énekelni, nem véletlen, hogy – például Beyoncéval ellentétben – Britney sosem énekel élőben, csak playbackkel.

De örültem, hogy az első adás így sikerült, nagyon várom a következőt.

Amiben Freddie Mercury leszel.

Igen. Nagyon-nagyon szeretem, ő az egyik kedvenc férfi énekesem. Haladok vele. Nyilván sokkal nehezebb lesz utánozni a hangját, mint Britney-ét.

De valami „átkattant” bennem, szeretném az egészet sokkal játékosabban felfogni. Igyekszem egy házibulinak felfogni.

Nyilván sok munkát teszünk bele egész héten, hogy a produkció tökéletes legyen, de vasárnap tényleg szeretném úgy érezni magam, mint a házibulikban, ahol azt játszottuk a barátaimmal a ventilátor előtt, hogy Britney-k vagyunk. Nem véletlenül halasztottam most az egyetemen, hogy ne kelljen nagyon komolyan venni magamat. Szórakoztassak és szórakozhassak.

Melyik dalt fogod énekelni?

A Somebody to love-ot. Örülök, ez az egyik kedvenc dalom tőle.

Vannak „álmaid”, akiket nagyon szeretnél megszemélyesíteni a műsorban?

Vannak olyan hangok, akiket úgy gondolom, jól tudnék hozni. Shakirát, Rihannát, Mariah Careyt jól tudnám parodizálni. Szeretnék majd rappelni is valamikor. Nem azért mintha olyan jól menne, hanem mert szeretném magam kipróbálni benne. Imádom a hip-hopot és a rapet. Túl sokat nem akarok elárulni, mert ha véletlenül tényleg ezeket kapom, azt mondják majd, hogy bunda volt.

Azt mondtad, még egy szemeszter van hátra az egyetemen. Utána mik a terveid?

Valamikor visszajövök Magyarországra, csak nem tudom, pontosan mikor. Diploma után szeretném megszerezni az Artist visát, ami olyan, mint a zöldkártya, ez szükséges ahhoz, hogy munkát vállalhassak az USA-ban. Közben pedig szeretnék folyamatosan zenét írni, mert hála istennek megtaláltam azokat a barátokat, akikkel nagyon szeretnék együtt dolgozni a későbbiekben. Az iskola mellett kevés időnk van próbálni, közösen alkotni.

Alig várjuk, hogy lediplomázzunk, és fejest ugorhassunk a munkába.

VIDEÓ: Hien x Moonsun - bemine

A Vangelis Filmzenei koncert az Arénában november 8-án lesz. Jegyek ITT. Facebook-esemény ITT..

Hient pedig ITT tudod követni a Facebookon.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: