KULT
A Rovatból

Porig rombolta a tűzvész Paradise-t, egy film pedig most bemutatja, hogy kelt újra életre a kisváros Kaliforniában

Ron Howard NatGeo-filmje a közösség erejéről szól.

Link másolása

Árvíz valahol Indiában, tájfun valahol Japán felett, erdőtűz valahol Ausztráliában – a helyszín nem is fontos. Bárhol, bármikor, bárkivel megtörténhet, hogy néhány pillanat alatt megsemmisül minden, amiből, amire életét felépítette, és örülhet, ha ő maga és szerettei életben maradtak.

Így végződik Ron Howard Tűzvész után: Újraépíteni Paradise-t (Rebuilding Paradise) című, a National Geographic és az Imagine Documentaries közreműködésével készült filmje, amely egy kaliforniai kisváros pusztulásáról, majd lassú életre keléséről szól.

Nehogy azt higgyük, mint a hollywoodi katasztrófa- vagy horrorfilmekben, a jók megússzák, legfeljebb egy hős áldozza fel magát, a rosszak pedig elnyerik méltó büntetéseket. Az igazi szerencsétlenség nem válogat.

2018. november 8-án pusztító, megállíthatatlanul terjedő tűzvész rombolta porig a kaliforniai Paradise várost. Mire a lángokat eloltották, 85-en meghaltak, 50 ezren földönfutóvá váltak, 18 ezer lakóház, középület és üzlet semmisült meg, mindössze 6 maradt épen. Ez volt az elmúlt 100 év legsúlyosabb következményekkel járó erdőtüze az Egyesült Államokban, de a legnagyobb amerikai nyugati parti állam, amely sokak számára máig egyfajta „álmok földjének” számít, évek óta az egyre hosszabb forró és száraz időszakokban rettegésben él az erdőtüzektől. Bár Paradise esetében konkrétan nem a klímaváltozás, hanem egy elektromos távvezetékben bekövetkezett rövidzárlat okozta a tüzet, és a lángokat viharos szél sodorta a város felé, a film a befejezésével az emberiség szélesebb értelemben vett felelősségére is utal. Éppen ezért a kritikusok is kiemelték a Tűzvész után: Újjáépíteni Paradise-t című film rendkívüli aktualitását.

Régi közhely, hogy a sorsnál jobb forgatókönyvíró, dramaturg nem létezik. Miszticizmusra hajlók akár rejtett értelmet is kereshetnek abban, hogy ez a tragédia egy Paradicsom nevű települést tett a földdel egyenlővé.

Az Oscar-díjas rendező, aki olyan filmekkel hagyott nyomot az elmúlt évtizedek moziján, mint az Apollo 13, a Da Vinci-kód, az Egy csodálatos elme vagy a Frost/Nixon, valóban apokaliptikus felvételekkel indít, amelyeket a tűzvészhez kivezényelt rendőrök, tűzoltók készítettek, vagy amelyek bekerültek a tv-híradókba. Ilyen sokkoló képeket talán a 2001. szeptember 11-i New York-i terrortámadás élő közvetítése során láttam. Attól pedig egyenesen kivert a hideg, hogy a lángok a filmben 8 perc 45 másodpercnél borítják el az eget, az első olyan légifelvétel, amely Paradise-t „ground zero” állapotban mutatja 9:11-nél látható, ezt követi egy éjfekete, tölcsérszerű felhő.

Camp Fire - szó szerint "tábortűz". Ez a látszólag békés szóösszetétel baljós fogalommá vált az elmúlt két évben Amerikában. Így emlegetik azóta is Paradise megsemmisülését.

A pusztulás képei, a romba dőlt házak, a kiégett autók tucatjai, a törmelékben feltűnő egy-egy emberi emlék még azoknak a lelkét is próbára teszik, akik hajlamosak elfogadni napjaink médiájától a „borzalmak banalizálódását.” Nem véletlen, hogy látjuk: még sokat próbált rendőrök, mentősök, tűzoltók is kiborulnak. Ezek a képek a másfél órás film során többször visszatérnek, mintegy mementóként, akkor is, ha Ron Howard az otthonából száműzött, konténerházakba, lakókocsiba mentett emberek útját követi a teljes kétségbeeséstől a túlélés első örömét kísérő reményig, majd az új életbe vetett hit megerősödéséig.

Vannak emberek, akiknek sorsa önmagában is filmre illő: Woody Culleton a 80-as évek elején mint iszákos dologkerülő érkezett meg Paradise-ba, de lejött az alkoholról, és 12 éven át volt a város polgármestere. Michelle Johns pedig férjével, Phillel rengeteget tett azért, hogy újrakezdődjön az élet Paradise-ban. Ők voltak Howard útikalauzai a közösségben. A rendező pedig, amikor belekezdett a filmbe, nem tudta, hová vezet majd a történet. Hagyta, hogy sodorják az események, amelynek során kibontakozott előtte egy nagyszerű emberi közösség élete, amely a tragédiában még szorosabban zárt össze. Együtt küzdöttek  a terület fertőtlenítéséért, az ostoba bürokráciával szemben, sőt pert indítottak a Pacific Gas&Electric óriáscég ellen is. Ebben többek között olyan segítőre leltek, mint a híres civil aktivista, Erin Brockovich. Végül 2020 nyarán sikerült megállapodniuk 13,5 milliárd dolláros kártérítésben, ugyanakkor a PG&E ellen bűnvádi eljárást is indítottak 84 rendbeli gondatlanságból elkövetett emberölés címén.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: