KULT

Halványkék szemek kritika: Batman újra nyomoz és első a Netflixen

Christian Bale és a film az 1830-as évek Amerikájába kalauzol. De vajon hogyan sikerült Louis Bayard könyvének filmadaptációja?
B. M.; képek forrása: imDb.com és YouTube - szmo.hu
2023. január 13.


Link másolása

Őszintén szólva nem túl jól, de nem is túl rosszul, a nézhetetlenség határát nem súrolja Scott Cooper legújabb filmje, de ha nem láttam volna, akkor sem szomorkodnék. Pedig hatalmas potenciál lenne benne.

A szereplőgárda elképesztően erős, a látványvilág szép, a téli vidék atmoszférája leugrik a tévé képernyőjéről,

és mégis egy erőtlen thrillert kapunk, gyenge nyomozós szállal.

De a történet legalább jó és izgalmas, ugye? Tehetné fel a kérdést egy rejtélyes gyilkosságra vágyó néző. Nos, nem igazán. Próbál érdekes és csavaros lenni, de nem sikerül neki, a hangulat lehetne nyomasztó, ehelyett inkább unalmas. Főszereplőnket, a zseniális nyomozót Augustus Landort (Christian Bale) felkéri a katonaság, hogy a West Point katonai akadémián nyomozza ki egy kadét rejtélyes gyilkosságát.

Landor itt összefut Edgar Allan Poe (Harry Melling) kadéttal, aki ekkortájt tanult a West Point-on,

szárnyai alá fogadja, és kettejük közös nyomozásából kiderül, milyen ördögi dolgok folynak az akadémián.

A nyomozót alakító Christian Bale meglepően visszafogott, mintha Batman karakterét összegyúrta volna Sherlock Holmesal, egy csendes, de hihetetlenül intelligens karakterbe. Az ő játéka szinte hibátlan volt, de van egy erős ellenpont: Harry Melling Edgar Allan Poe-ja túljátszott.

Érthető, hogy valaki így fogja meg a költő szerepét, de a Harry Potterből ismerős színész túl színpadias,

túlzott mívessége, finomkodása kizökkentheti a nézőt az amúgy földhözragadt 1830-as évek Amerikájának atmoszférából.

A felállás akár működhetett volna, ha érdekesebb lenne maga az ügy vagy a karakterek. Mert lehet, hogy Christian Bale jól hozza a mindent is tudó Landort, de maga a figura rém unalmas. Poe pedig érdekes lenne, de a megformálása irritálóra sikerült. Nincs meg köztük a kémia.

Az pedig csak olaj a tűzre, hogy a történet tele van felesleges csavarokkal.

Nem olvastam a regényt, de valószínűleg jobban ütött benne minden nagy reveláció, mint a Netflix verzióban, mely cikkünk írásakor az első helyet bitorolja a toplistán. Itt teljesen hidegen hagyott a film utolsó harmada, sőt miután megoldódott a gyilkosság, még volt egy szükségtelen fél óra a játékidőből.

A mellékszereplők között érdemes megjegyezni Robert Duvall és Charlotte Gainsbourg nevét, akik méltatlanul eltűntek a történet folyamán, alig találkozunk velük, az amúgy hihetetlenül tehetséges és nagynevű színészekkel.

Ellenben Gillian Andersonból és Toby Jonesból kapunk bőséggel,

de míg Jones hozza a tőle megszokott színvonalas munkát, addig Anderson hasonlóan Mellinghez túljátssza a szerepét, már-már karikatúraként lehet tekinteni a két karakterre.

A rendezés sem segít a Halványkék szemeken, gyenge és iránytalan a színészvezetés, a tempó pedig rossz, néha rohan a szkript, máskor meg alig vánszorog előre. Ez nem meglepő, Scott Cooper legutóbbi jó filmje a 2010-es, melankolikus Őrült szív volt. Azóta szinte csak közepes produkciók mellett látjuk a nevét, elég ha a Fekete misére, vagy az Agancsra gondolunk. Cikkünk tárgyával is csak bővülni fog ez a kör.

Pedig a látványvilág erős, atmoszférikus, gyönyörű, és könyörög a jó végeredményért.

Masanobu Takayanagi képei ridegek és távolságtartóak, mint maga a titokzatos múltú Landor nyomozó. Félelmetesen hangulatos lehetett volna az alkotás, ha egy kicsit kompetensebb a rendezés és a forgatókönyv. Még a zene is tökéletesen illik a filmhez, Howard Shore egy megbízható zeneszerző, még ha soha többet nem is fog egy Gyűrűk ura-szintű mesterművet komponálni, egy ilyen produkció örülhet az ő zenéjének.

Miért érdemes akkor megnézni a Halványkék szemeket? Bale játéka erős, a téli atmoszféra működik – éppen aktuálisan szezonális –, az 1830-as évek kosztümjei látványosak, de minden más elhibázott. Ha valaki rajongója az eredeti műnek, a műfajnak, a korszaknak vagy a főszereplőnek, azoknak tudom ajánlani.

Egyébként teljesen közepes filmnek mondanám, mindenki más kihagyhatja.

Edgar Allan Poe, mint a gótikus horror egyik legnagyobb alakja sokkal jobb filmet érdemelt volna, még ha az alapanyagot nem is ő írta.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megvan a legdurvább horrorfilm? Szívrohamhoz közelítő pulzusszámot okoz a The Outwaters, volt, aki el is hányta magát tőle
Már a film előzetesében is felkavaró képsorok jönnek egymás után.

Link másolása

Februárban mutatták be az Egyesült Államokban a The Outwaters című filmet.

A found footage horrorfilm állítólag annyira sokkoló, hogy a nézők okosórái is jelzik a heves szívdobogásukat, és riasztást is küldenek a megemelkedett pulzusszám miatt.

Az egyik néző pulzusa 120-ra ugrott, az átlagos szám pedig 60 és 100 között van - írja a LadBible.

"A found footage horrorok közül ebben a filmben láttam az egyik legborzalmasabb és legfelkavaróbb jelenetet" - írta az egyik néző.

"Zavarba ejtő, nyugtalanító, szorongást okozó élmény volt, egy igazi utazás a pokolba" - jellemezte egy másik.

"Még fel kell dolgoznom. Nem tudom, bejött-e nekem. A hangosítástól szédülni kezdtem, ki kellett jönnöm a moziból hányni. Ilyen korábban még sosem történt velem. Inkább felkavaró mint félelmetes élmény, ha van ennek értelme"

- írta le valaki a filmet a Twitteren.

A filmet Robbie Banfitch írta és rendezte, illetve ő játssza az egyik főszerepet is. A történet szerint egy baráti társaság a Mojave sivatagba utazik videoklipet forgatni, ahol valami szörnyűvel találkoznak. A film pedig a memóriakártyáik alapján lett összevágva.

A nézők mellett a kritikusoknak is tetszett: volt, aki azt írta, hogy

a The Blair Witch Project - Ideglelés óta nem látott ilyen hatásos horrort.

Jelenleg 72%-on áll a kritikusok értékeléseit összegző Rotten Tomatoes oldalon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Döbbenten hallgatták az utasok, ahogy a Follow the Flow énekese a tömött 4-es metrón énekelni kezdett
A máris nagyon népszerű felvételen jól látszik, hogy a metrón utazók először meglepetten figyelik Gergő produkcióját, aztán nagy örömmel videózzák.

Link másolása

Már több mint egymillióan látták, két nap alatt 260 000 lájkot kapott TikTokon az a videó, amelyben először hallható a Follow The Flow hamarosan megjelenő albumának első dala.

Szakács Gergő a 4-es metrón, egy mini flashmob keretében mutatta be a Szélcsend című szám refrénjét – hangszeres kíséret nélkül, kórus segítségével.

A performanszról videósorozat is készült – ennek első darabja került most ki és máris elképesztően népszerű a TikTokon.

A kisfilmben jól látszik, hogy a metrón utazók először meglepetten figyelik Gergő produkcióját, aztán nagy örömmel videózzák.

VIDEÓ: Az ének

@followtheflowofficial Március végén érkezik a Szélcsend című dalunk, aminek a refrénjét itt épp a 4-es metrón adjuk elő ? #followtheflow #szelcsend #blr #furacse #szakacsgergo #singing #metro #m4 #chorus #flashmob ♬ original sound - Follow The Flow

A sorozat következő epizódjai hamarosan érkeznek az együttes TikTok-oldalára. A Follow The Flow új albuma májusban érkezik, a lemezbemutató koncert május 27-én lesz a Budapest Parkban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Sztárban sztár: Marics Peti vagy nagyon szerelmes, vagy nagyon nagy gázsit kap
Tóth Andi többször szembeszállt zsűritársaival a pontozásnál, két versenyző kiesett, de több remekül teljesítő sztár is veszélybe került.

Link másolása

Az ötödik adást az El Clásico tiszteletére Camila Cabello Don’t Go Yetjével indították a megmaradt versenyzők, majd belibbent a retinaégető öltönyben pompázó Tilla és indult az agyzsibbasztó bazsalygás a zsűrivel.

Ebből túl sok érdekeset nem tudok kiemelni, legfeljebb annyit, hogy Kökény Atilla megígérte, Valkusz Milán produkciója alatt felkéri lambadázni Tóth Andit, aki kegyesen felvette Attilát a táncrendjébe.

Egy tökéletes világban ez nem érdemelne említést, de a műsor első kb 10 percének ez volt a csúcspontja, ami azért sokat elmond.

Andit egyébként nem akarom bántani, egyre inkább úgy érzem, hogy ő az egyetlen a zsűriben, aki azt próbálja csinálni, amiért ott van, de erről majd később.

Ezzel együtt ki kell még térnem Andi öltözködésére: ezúttal csupaflitter sellőnek öltöztették. Azt már megszoktuk, hogy a stylistok imádnak hülyét csinálni a show műsorok hölgy szereplőiből. Az viszont új elem, hogy ott ül a szóban forgó hölgy párja is.

Szegény Marics Petit rendre Andihoz öltöztetik, ami önmagában nem is lenne baj, én is szeretek összeöltözni a feleségemmel. Meg hát nincs is beleszólásom. No de hogy Peti hajlandó volt flitterkesztyűt húzni, hogy passzoljon szíve választottjához… maradjunk annyiban, hogy ez a fiú vagy nagyon szerelmes, vagy nagyon nagy gázsit kap. (Persze a kettő egyszerre is igaz lehet.)

Volt szabálymódosítás is. Nem tudom, eredetileg is így tervezték-e, vagy a nézettségi adatok tükrében döntöttek úgy, felpörgetik kicsit a műsort, minden esetre ebben az adásban már nem egy, hanem két versenyzőt küldtek haza.

Kamarás Iván nyitotta az egyéni produkciók sorát. Karel Gott érdekes figura. Kíváncsi lennék, ki tud a Lady Karneválon kívül akár csak egy slágert említeni tőle. A nagyon tájékozottak még tudják, hogy ő énekelte a Maja a méhecske főcímdalát, de ennyi.

Iván hozta a kötelezőt. Nekem néhol kicsit paródiába hajlott a produkciója, nem vette teljesen komolyan magát, de azért itt is kiviláglott, mennyire remek színész. A hangutánzás sem volt tökéletes, de mindenképp jó hangulatot csinált.

A zsűri mindig fogadkozik, hogy szigorú lesz, ezért Iván „csak” 48 pontot kapott 50 helyett.

Amikor megtudtam, hogy Oláh Ibolya Pikotarót kapja, azt gondoltam, a szerkesztőknek végképp elment az esze.

Lássuk be, képtelenség annyira kitágítani az „énekes” és „zenész” szavak értelmezését, hogy Pikotarto beleessen.

Nincs is rászorulva, hisz a japán úriember alapjában véve komikus, PPAP című YouTube slágere óriási trollkodás.

No de mit tud kezdeni ezzel Magyarország egyik legjobb énekesnője? Mint kiderült, mindent. Ibi ugyanis nemcsak szuper énekesnő, de nagyszerű előadó is (a kettő nem minden esetben ugyanaz).

Nagyszerű humorral teljesítette a feladatot, nem csinált belőle paródiát, igaz, az előadása végégre becsempészett egy kis saját ízt, ami szigorúan véve kilóg a műsorból (amelyben az elvárás az eredeti előadó és klip szolgai leutánzása lenne), de az egész mégis annyira rendben volt, hogy le a kalappal.

Számomra Ibi jobb volt Kamarás Ivánnál, de a zsűritől csak 47 pontot kapott.

Kis kitérő. Alapjában véve nem értek egyet Sheldon Cooperrel és John Cleese-zel abban, hogy az etnikai humor a létező legviccesebb humor, ugyanakkor azt sem gondolom, hogy kivétel nélkül minden esetben muszáj megsértődni rajta.

Lékai-Kiss Ramóna azonban alighanem új rekordot állított fel az egyetlen megszólalással megsértett népek számában. Értékelését ugyanis azzal kezdte, hogy „ez se nem kici, se nem ócó”. Egyrészt a kínaiakkal kapcsolatban ez a poén már annyira elcsépelt, hogy közhelyszámba megy. Másrészt Pikotaro japán.

Oké, nem állítom, hogy egy távol-keleti úriemberről ránézésre meg tudom mondani, melyik országból érkezett, no de a zsűri nemcsak azért kapja a gázsiját, hogy ott üljön és heherésszen, hanem hogy felkészüljön egy-egy adás előtt.

Sipos Tomi igazán testhezálló feladatot kapott. Alice Cooper sem tartozik a sokslágeres előadók közé. Hey Stupid, és ha egy zenei szerkesztő nagyon fel akar vágni, akkor még ott a Poison. Slussz. (Tudom, van még sok nótája, de a rádiókban ezeket nem nagyon játsszák.) Andi szigorúnak bizonyult, csak 7 pontot adott. Figyelemreméltó tény, amire felhívnám a többi zsűritag figyelmét, hogy nem szakadt le az ég.

Kiss Ernő Zsolt Harry Styles alakításába nem tudok belekötni, megoldotta a feladatot. Amiért mégsem igazán tett nagy hatást rám, az nem Ernő hibája, hanem Harry Stylesé. Habár Marics Peti szerint Styles a mai kor egyik legnagyobb pop ikonja, számomra az As It Was tömény unalom, mind a dal, mind az előadásmód.

Ha Ernő nem tudott magával ragadni az csak azért van, mert visszaadta az eredeti fílinget.

Kökény Attila szerint ez volt Ernő eddigi legjobb produkciója. 47 pont röppent.

Molnár Tibi a műsor egyik nagy felfedezettje számomra, de szerintem nem vagyok ezzel egyedül. A Boney M együttes egyik arcát, Bobby Farrellt kapta feladatul, ami azt jelenti, valójában egyszerre két személyt kellett eljátszania, hiszen Farrell helyett valójában Frank Farian, a banda producere énekelt, mint az közismert.

A Raszputyinban a tánc alighanem nagyobb kihívást jelentett, mint az ének, de Trap kapitány mindenképp megérdemelten zsebelte be az 50 pontot.

Gubics Petra is az idei év egyik favoritja, ehhez kétség sem fér, bár kérdés, a múlt heti Rúzsa Magdi után hova lehet még emelni a lécet. Azariah-val nem sikerült, de ez aligha róható fel Petrának. Ez az a feladat, amit nőként nem lehetett ennél jobban megcsinálni.

Valkusz Milán Lambada előadása merüljön a feledés homályába. Szegénynek valószínűleg esélye sem volt, és itt meg kell jegyeznem, Kökény Attila valóban felkérte lambadázni Andit, de azért nem vitte túlzásba.

Soblocher Barbara Liza Minellije megosztotta a zsűrit. A többség nem győzött hozsannázni, és szórni a 10 pontokat. És itt kell visszacsatolnom Tóth Andira. Ő az egyetlen, aki próbál tényleg valós szakmai érveket mondani az értékeléseiben, és nem fél lepontozni.

Ő elmondta, hogy Barbara eddigi produkcióihoz képest ez bizony nem sikerült olyan tökéletesre, és árral szembe úszva 8 pontot adott.

Félreértés ne essék. Nagyon színvonalas Cabaret interpretációt láttunk és hallottunk, de Liza Minelli hangja és előadásmódja csak nyomokban volt felfedezhető.

Közeledett a vég. Gyorsan megtudtuk, hogy Oláh Ibi az adás első. Következett az első kieső. Kamarás Iván és Sipos Tomi kapta holtversenyben a legkevesebb pontot az összesítések alapján. Köztük végül az döntött, ki kapott több szavazatot a nézőktől – Tomi megmenekült.

Következett a másik kieső „megtalálása”. Itt már minden úgy ment, ahogy eddig. Az utolsó hármasból – Molnár Tibi, Schoblocher Barbara és Kiss Ernő Zsolt – a zsűri 4:1 arányban Barbit mentette meg, a nézők pedig Trap kapitányt. Így Ernőtől búcsúztunk.

Jövő héten újabb csavar következik, a szólóprodukciók mellett ugyanis párbajokban is színre lépnek a versenyzők. A párbajok részleteit hét közben fogják csepegtetni, addig is nézzétek meg, ki milyen feladatot kapott:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Baj lehet abból, hogy túl valósághűen mutatják be Diana halálos autóbalesetét A koronában
Előkerült egy fotó a forgatáson használt kocsi roncsáról, ami felkavaró lehet a nézők számára.

Link másolása

Sok kritika érte már A korona című sorozatot, amely a brit királyi család életét mutatja be többnyire valósághűen, de fiktív történésekkel keverve. A soron következő hatodik évadban jut el a cselekmény oda, amikor Diana hercegné halálos autóbalesetet szenved Párizsban. Ezeket a minden bizonnyal megrázó jeleneteket tavaly októberben vette fel a stáb a francia fővárosban, a filmezéshez pedig egy olyan fekete Mercedes autót használtak, amely tökéletes hasonmása annak a kocsinak, amelyben Diana, a párja és a sofőr utazott azon a bizonyos 1997. augusztus 31-én.

Miután a forgatásról több fotó is megjelent a sajtóban, a Netflix igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy A koronában nem fogják megmutatni az ütközés pillanatát.

Egy most kiszivárgott fotó alapján viszont már az is felkavaró lehet a nézők számára, ha meglátják a sorozatban a fekete Mercedes roncsát. A kép tanúsága szerint ugyanis teljesen valósághűen törték össze az autót: szinte pontosan ugyanúgy néz ki, ahogy Dianáék Mercedese a baleset után.

A fotót a Daily Mail hozta nyilvánosságra, ide kattintva megnézheted. A lapnak nyilatkozó forrás szerint ha a kocsi így jelenik meg a sorozatban is, probléma lehet belőle a nézők és a királyi család részéről is.

„Szerintem sokan undorítónak fogják tartani, hogy ennyire részletekbe menően rekreálták az autó összetörését. Sőt, ez a királyi családban is nagy felháborodást fog okozni. Ha más családról lenne szó, nem hiszem, hogy ezt megcsinálnák.”

A Netflix nem akarta kommentálni ezt a Daily Mail megkeresésére.


Link másolása
KÖVESS MINKET: