hirdetés

KULT

Halott Pénz: „Nehéz szavakba önteni, hogy mit érzünk most”

Az egyik legnépszerűbb hazai zenekar is reagált arra, hogy továbbra sem koncertezhetnek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. július 30.

hirdetés

Mint azt megírtuk, mivel a környező országokban mindenhol növekszik az aktív esetek száma, ezért hiába stabil nálunk egyelőre a helyzet, a kormány úgy döntött, augusztus 15. után sem engedélyezik az 500 fő feletti koncertek és fesztiválok megtartását.

A hírre máris elkezdtek érkezni a zenekarok reakciói, a Halott Pénz az elsők között írta le a Facebook-oldalán, mit gondolnak a döntésről.

Őket különösen érzékenyen érinti a szabályozás fenntartása, mivel szeptember 4-én lett volna koncertjük a Budapest Parkban, amire már jó ideje elkelt minden jegy. Így azonban ezt sem tudják megtartani, ahogy azt a néhány fesztiválfellépést sem, ami augusztus 15. után be volt tervezve.

Posztjukat változtatás nélkül közöljük.

hirdetés

"Kedves Mindenki!

Talán már ti is értesültetek róla, hogy a tegnapi kormányülés értelmében maradnak a rendezvényekre vonatkozó korlátozások, így augusztus 15-e után sem tudunk találkozni fesztiválokon, nagyobb koncerteken.

Nehéz szavakba önteni, hogy mit érzünk most.

Az egész eddigi év egy óriási kihívás és megpróbáltatás volt, Nektek, nekünk és az egész világ számára is.

A korábbi rendelkezés tartotta bennünk a lelket, hogy marad a szezonból egy szelet, amire támaszkodni és építeni lehet majd, a szó minden értelmében.

Nagyon sajnáljuk, hogy ezt az apró szeletet sem kaphatjuk meg ettől az évtől, és egyben szeretnénk kitartást és erőt kívánni a kollégáinknak, a hazai zeneipar szereplőinek, és minden zeneszerető, koncertre, fesztiválra járó barátunknak.

Reméljük fel tud állni majd ebből a hazai zenei élet, és hamarosan újra együtt énekelhetjük majd:

“Én ott leszek..”

- Halott Pénz -"


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT

Radics Peti: „Ma már minden barom kimondhatja a véleményét, és ha kap egy lájkot, azt hiszi, igaza van”

A videós úgy gondolja: tökéletes eszköz lehet a csatornája, hogy segítsen vele az embereknek.
Rónyai Júlia. Fotó: Radics Peti/YouTube - szmo.hu
2021. január 23.

hirdetés

Radics Petit kíméletlen, társadalomkritikus humora tette az ország egyik kedvenc youtuberévé. Épp úgy élcelődik a legsötétebb Facebook-kommentelőkön, ahogyan Schobert Norbin, a Luxusfeleségeken vagy épp Orbán Viktoron - utóbbiról készült paródiáját eddig több mint másfél millióan tekintették meg. Érzékenyen nyúl ugyanakkor olyan témákhoz is, mint a depresszió, az öngyilkosság, vagy épp a közösségi média rejtett veszélyei. Egy rövidebb hiátus után visszatért, és azt ígéri: idén meghatározó időszak kezdődik a csatornája történetében. 

Már 13 éve vagy jelen a YouTube-on, mostanra pedig közel 800 ezer feliratkozód van. Hogy érzed, mennyiben változtak a tartalmaid ez alatt az idő alatt? Más-e ma youtubernek lenni, mint a legelején?

A jelenlegi csatornám 8 éve fut. Ezelőtt volt még két fiókom, de ezeket törölte a platform. A második törlésnél volt 8 ezer feliratkozóm, ott majdnem abba is hagytam az egészet, nagyon lesújtott. Akkoriban még nem voltak nagy terveim ezzel az egésszel, pusztán a magam örömére és emberek szórakoztatása miatt csináltam, de azért felszökött a vérnyomásom.

Ha van egy szerelemprojekted, egy nagyon kedves hobbid, amit valaki vagy valami ellehetetlenít, akkor morcos leszel.

Pedig akkoriban még szó nem volt arról, hogy ebből pénzt is lehet keresni. Maximum külföldről lehetett hallani erről legendákat.

2021-ben furcsán hangozhat, hogy valaki csak azért volt jelen a YouTube-on, mert szeretett volna ökörségekkel szórakoztatni, mindenfajta hátsó szándék nélkül. Pedig sokan így voltunk, sőt, vagyunk is ezzel a mai napig. Ha valami megmaradt abból az időszakból, az a hobbi, a szerelemprojekt.

hirdetés

A mai napig ugyanazzal a szeretettel állok neki vágni, forgatni, mint 10 éve. Annyi a különbség, hogy ma már pénzt is kereshetek ezzel. Illetve, hogy ennyi követő mellett már nagyon meg kell gondolni, hogy mit mondasz, mit adsz ki a kezeid közül. Egy életre megjegyzik az emberek, ha hibázol. Ha indulatból gyártasz le egy videót, amiben valakit kritizálsz, könnyen baj lehet belőle. Ma már mindent át kell gondolnom, még a poénokat is: ha kérdőjeleket hagyok magam után, belekapaszkodnak az úgynevezett „trollok”, és most már nem 50 ember veszi magára a 800-ból, hanem 50 ezer a 800 ezerből. Ettől függetlenül ugyanúgy beleállok megosztó témákba, de azt tudatosan és átgondoltan teszem.

Számtalanszor felmerült veled szemben a vád, hogy sokat káromkodsz, ezzel rossz példát állítva a - sok esetben nagyon fiatal - követőid elé. Emellett kendőzetlenül beszélsz bizonyos társadalmi jelenségekről. És még a hajad is sétál! Van olyan kritika, amit megszívleltél?

Meglepődnél a statisztikán, hogy mennyi 20-50 közötti, és mennyi 18 év alatti felhasználó követ. Nyilván követ sok fiatal is, de nem hiszem, hogy tőlem fognak megtanulni káromkodni. Egy gyerek az utcán cifrább ocsmányságokat hall, mint nálam bármelyik videóban. Nem érzem azt, hogy az én felelősségem lenne. Elkezdtem anno egyfajta tartalmat gyártani, nem hiszem, hogy nekem kellene alkalmazkodni a felnövekvő generációkhoz.

Úgy gondolom, a szülő dolga lenne odafigyelni a gyermekeikre, hogy mit néznek az interneten.

Ugyanúgy, ahogy nekem kiskoromban megtiltották, hogy megnézzem a Rémálom az Elm utcában filmeket. Vannak erre ma már remek módszerek. Hozzáteszem, hogy már messze nem káromkodok annyit a videóimban, mint mondjuk 5-6 éve: most már nem „lételem”, hanem akkor van használva, amikor kell. Ezzel együtt ezt szerintem soha nem fogom tudni levakarni magamról. Mindig én leszek a káromkodós videós, akármit csinálok, ez a kritika mindig betalál.

Amit a szívemen viselek, az az, hogy mennyire érzékeny világot élünk 2021-ben. 13 éve még simán lehetett viccelődni a romákkal, simán kimondhattad, hogy „cigány”, nem sértődött meg senki. Ma már nem parodizálhatsz akármit, mert mindenféle fajgyűlölő nácinak állítanak be.

Pár éve még simán lehetett Istennel poénkodni, vagy a melegekkel. Ma már nem, mert még az is megsértődik, akinek köze nincs a fent említettekhez.

A politika most éli fénykorát, hiszen itt van a Facebook. Minden barom kimondhatja a véleményét, és ha kap egy lájkot a hozzászólására, azt hiszi, igaza van. Abban a tudatban él tovább, hogy ő nem hülye, és tolja tovább a f.ságait. Na, ha őket ki mered parodizálni… addig élsz! Mondjuk én még szerencsére élek. Imádom őket.

Paródiákkal váltál népszerűvé, de a puszta szórakoztatás helyett egyre gyakrabban foglalsz állást megosztó témákban is. Például Schobert Norbi és Szabó Péter, “a közhely királya” is megkapta tőled a magáét. Tudatos ez az irányváltás?

Mindig kimondtam a véleményemet az éppen aktuális dolgokról. Volt, amikor egy szinkronparódiában egy karakter szájába adtam a mondandóm, és volt, hogy arccal bele a kamerába. Szóval ez nálam mindig jelen volt, valamikor burkoltan, valamikor nyíltan, kőkeményen bele a néző arcába. Pár éve kezdtem erőteljesebben nyomni, amikor bejött a „Facebook üzeneteim” sorozat. Ott már azért mindenhez volt egy-két szavam. Még ha nem is világmegváltó gondolatokat, de valamit átadtam magamból.

Nagyot ment, több mint másfél millió megtekintést ért el az “Orbán Viktor egy napja” című paródiád, aztán az erre készült parádés reakciókat is összeszedted. Miért álltál bele ebbe? A Harry Potter átszinkronizása után, gondolom, senki nem írt volna rád, hogy megöli a (valójában nem is létező) kutyádat…

Az a helyzet, hogy már a videós pályafutásom kezdetén is nyíltan belementem a politikába. Rengeteg videóban parodizáltam az egész rendszert, például a Csernobil átszinkronizálásban, az Orbán és Putyin beszélgetős paródiában, a választások előtt is csináltam egy parlamenti vita paródiát, szóval mondhatjuk, hogy benne vagyok rendesen. Az tény, hogy a legutóbbi Orbán paródiám hatására sok ember megmozdult. Egész szélsőséges irányba ment át az egész, és akkor már nem volt olyan vicces a dolog. De azon a mai napig kacagok, hogy amikor az ember már nem tud mivel érvelni, a hajamat kritizálja, vagy azt, hogy van rajtam 20 kiló felesleg. Szerencsétlen nem létező kutyámat is miért kellett bántani? A szomszéd azóta se köszön…

A „miértagyurcsányjobbvót?” kérdésektől meg már a falra mászok. Aki nem szereti Orbán Viktort, az tuti Gyurcsány fanatikus. Ha viszont elmondod nekik, hogy egyikük politikájával se tudsz azonosulni, összeomlik a rendszerük. Ez a két véglet létezik, ha nem tartozol egyikhez se, valószínűleg földönkívüli vagy!

Eddig 17 részes sorozatot szenteltél a neked érkező legprimitívebb üzeneteknek, a hasonló posztokat pedig a “Facebook idióták” sorozat gyűjti. Amit itt látunk, hallunk, szinte hihetetlen. Van, ami a fantáziád szüleménye, vagy tényleg ennyire hülyék (is lehetnek) egyes emberek?

Az emberek vérig sértődtek a Last of Us 2 videójáték története miatt, és a játékbeli karakterek szinkronhangjait halálosan megfenyegették. Esmeraldának lóvét gyűjtöttek a szemműtétjére. A Trónok Harcában a Joffrey karakterét alakító színészt, Jack Glessont az utcán köpték le. A Star Wars színésznőjét, Kelly Marie Trant az őrületbe kergették, mert nem tetszett az embereknek a karaktere.

Igen, tényleg lehetnek ennyire hülyék az emberek, és szerintem még nem láttunk semmit. Most indul csak a buli, hogy mindenkinek hirtelen fene nagy önbizalma lett.

Mintha épp ez ellen az ostobaság ellen szállnál harcba, már csak azáltal is, hogy közzéteszed a legsúlyosabb, néha tragédiává fajuló példákat, mint az online zaklatás miatti öngyilkosság. 

Próbálom szórakoztató köntösbe bújtatni ezeket a témákat, hogy aztán egy éles váltással elkezdjünk komolyan beszélni a dologról. Olyan világban élünk, ahol az ember bátran kiteregeti a saját magánéletét a közösségi oldalakon. Mit evett, hol nyaralt, hova megy másnap este 7-kor egyedül, satöbbi.

Sose lehet tudni, hogy ki figyeli a dolgainkat. Nagyon otthon érezzük magunkat a Facebook-on, de bele sem gondolunk, hogy kik követnek minket ezeken az oldalakon és várják nyálcsorgatva a lehetőséget, hogy mikor tudnak elkapni az utcán.

Vagy például lenge ruhában teszel ki képet magadról - aztán csodálkozol, hogy fent vagy szexoldalakon, utána pedig csak szégyenkezel. Nagyon sok naiv lány van, aki megbízik egy ismeretlen pasiban, akivel kettő napja beszélget a Tinderen, és elküldi neki a legintimebb képeit, videóit. Aztán rá pár napra kiderül, hogy egész jól megszedte magát a srác pénzzel fizetős pornóoldalakon. Sajnos ilyenkor döbben rá az ember, hogy mennyire elengedte magát, és hogy milyen kár volt vakon bízni mindenben és mindenkiben, aki küldött egy mosolygós szmájlit és elsütött egy jó poént. Aztán amikor kirúgnak az állásodból, már csak szívod a fogad, mert sehova nem vesznek fel. Mert aki utánad néz, "rájön", hogy egy k.va vagy. Hiába nem vagy az. Az ismerőseim közt is vannak, akik így jártak, én pedig végignéztem a szenvedésüket.

Csak annyit tehetek, hogy néha beszélgetek erről a nézőimmel, hátha valaki hallgat rám és komolyabban veszi az online világ veszélyeit.

Rendszeresen kapsz fenyegetéseket, amiknek a többsége komolyan vehetetlen. Habár a neveket általában kitakarod vagy megváltoztatod, származott-e már jogi vagy egyéb problémád belőle, hogy a posztokat közzétetted?

Problémám még nem volt belőle. Vagy nem látták a sorozatot a főszereplők, vagy ha látták is, fel se fogják, hogy ők vannak benne. Egy-két alkalom volt, amikor rám írtak, de csak elismerték az igazamat. Megköszönték, hogy kitakartam a nevüket, mert nagyot égnének, ha kiderülne, hogy ők voltak azok. Ha mindenkinek kitenném a nevét, olyan cyberbullying hadjárat kezdődne a sok ezer néző által, hogy az viszont már jogi problémákat okozna. De ha nem lennének jogi következmények, akkor se tenném.

Inkább mondják azt, hogy kamu az egész sorozat, amiért nem mutatom a neveket, vagy megváltoztatom őket, mint hogy embereket csináljanak ki az elvakultabbak, akik azon élvezkednek, hogy valaki jóval gyengébb értelmi képességekkel rendelkezik, mint ők.

Ha kiemelek valakit, például a Facebook üzenetekben, azért teszem, hogy tudjunk beszélgetni a problémáról, amit képvisel az egyén. De semmiképp se névvel, személyi igazolvánnyal, adóazonosítóval meg TB-vel teszem.

Egész más irányvonalat képvisel például “A gonosz barát”, amiben azt mutatod be, hogyan tereli az embert a depresszió az öngyilkosság felé. A mentális egészség egyébként is visszatérő témád, korábban a pánikbetegségről készítettél videót. Mi motivál arra, hogy ezekről a témákról nyíltan beszélj a követőid előtt?

A saját tapasztalataim alapján készítem el ezeket a videókat. Amikor én beleestem ezekbe a helyzetekbe, nem volt mögöttem senki, aki értette volna a problémámat. Hisztinek fogták fel, vagy csak próbáltak együttérzően sablontanácsokat adni. Én, aki átestem ezeken, tapasztalatból tudok segíteni embereknek. Persze, minden probléma más, nem mindenki ugyanúgy van bekötve. Nem biztos, hogy az ami nekem segített, a nézőnek is fog, de egy próbát mindenképpen megér.

Lelkiismeretes, empatikus fickónak tartom magam, ha tudok segíteni, megpróbálok. Erre tökéletes eszköz a csatornám. Ha csak egy embernek tudok segíteni, máris megérte.

Legutóbb új arcodat mutattad meg a karácsonyi videódban is, ahol - részben - a fiatalabb korosztályt szólítottad meg egy fiktív gyerekműsor keretében. Egy megható, személyes élményedet mesélted el a családdal és az ajándékozzásal kapcsolatban. Hogy látod, átmennek az ilyen “társadalmi célú üzenetek?”

A közönség visszajelzése alapján igen. Szeretik, amikor a humor mellett néha egy kicsit komolyabb dolgokról beszélek, totál viccmentesen, a saját stílusomban, nem szájbarágósan. Úgy gondolom, soha nem fogok tudni az összes nézőmre hatni, ami nem is probléma, hisz mindannyian mások vagyunk. Itt is csak azt tudom mondani, ha pár ember kicsit máshogy kezdi el nézni ezt az egészet, megérte a videót elkészíteni. Számomra nagyon személyes ügy ez, mindenképp szerettem volna beszélni erről nyilvánosan is.

Korábban ápolóként dolgoztál, aztán otthagytad ezt a munkakört. Egy időre a videózástól is visszavonultál, de most újra gőzerővel dolgozol. Hogyan képzeled el a jövőt: tartalomgyártóként, teljes munkaidőben, vagy esetleg visszatérnél még valaha az egészségügybe?

4-5 éve a tartalomgyártás a főállásom. Emellett persze foglalkozom mással is, kreatív igazgató vagyok, reklámzeneszerző, illetve zeneszerző, hiszen a saját zenei projektemmel is foglalkozom (remélem, idén ki tudom adni a lemezemet). Az egészségügybe meg bármikor visszamennék, ha nem 24 órából állna egy nap. Nagyon szerettem ott dolgozni.

Az idei év mindenképp a csatornám megújulásáról fog szólni, és szépen lassan elhagyom azokat a tartalmakat, amiket a YouTube már nem igazán kedvel (a szinkronparódiákat). Egy olyan vonalon indulok el, ami a csatorna történelmében talán a legmeghatározóbb időszak lesz. Meglátjuk. Rajta vagyok!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT

Banánnal kaszabol a harcos - Minden idők legrosszabb akciójelenetei

Ezt biztos, hogy nem bírod ki röhögés nélkül. Chuck Norris meg sírva fakadna.
Szajki-Vörös Adél, fotó: YouTube - szmo.hu
2021. január 23.

hirdetés

A hétvégi ellazulásban segíthet nekünk néhány viccesen rossz akciójelenet. Bevallhatom, a válogatásunkban szereplő jelenetek megtekintésekor mi sem bírtuk ki röhögés nélkül. A legtöbbjüket a lehető legnagyobb komolysággal készítették az alkotóik, Hollywoodot próbálván utánozni, de nem állt rendelkezésükre gyakorlott szakember, aki  már vezényelt ilyen jeleneteket. Vagy csak azt gondolták: á, nem is kell ahhoz expert, hogy egy ilyen képsort profin megcsináljunk. Főleg ázsiai filmek kerültek be a válogatásba, úgy látszik, ők állnak a leglazábban a műfajhoz.

8. Bunyó a sziklák között - Shera (1999)

Mithun Chakraborty indiai filmsztár munkásságából két remek jelenet is felkerült a listánkra. A 70 éves sztár eddig több mint 300 filmben szerepelt, ez pedig az 1999-ben bemutatott Shera című akciófilm egyik legjobb jelenete. Nehéz elhinni, hogy ezt komolyan gondolhatták az alkotók, pedig nagyon úgy tűnik. Ami igazán viccessé teszi az egészet, az a hangeffektek abszolút borzasztó használata - talán ennyire bénán még sehol nem láthattunk ilyet. A kedvencünk az a pillanat, amikor a jelenet elején Mithun a kezét karatés kéztartásba helyezi, a másik cipőtalpát próbálja visszanyomni, illetve amikor újra és újra visszapörgetik a szaltózást, hátha így hatásosabb lesz a gagyin felvett bunyó.

7. Kirk vs. Gorn - Star Trek (1967)

Kicsit igazságtalan egy 67-es sci-fibe belekötni, ezért elnézést a rajongóktól, de ez a jelenet nem csak attól béna, hogy az idegen gorn fajhoz tartozó óriásgyík jelmeze nem sokkal hat ránk erősebben, mint Süsü kinézete, hanem maga a bunyó annyira hiteltelenül lassú, mintha csak véletlenül a jelenet gyakorlását vágták volna be egy sorozatepizódba. Mai szemmel ezt egyáltalán nem lehet komolyan venni egy percre sem. Mintha két nyolvcanéves nyugger küzdene egymással az idősek otthonában. A jelenet az 1967-ben képernyőre került sorozat második évadának Arena című epizódjából való.

hirdetés
6. Bunyó a Kicsi Énnel - KicsKicsikém - Sir Austin Powers 2. (1999)

Mivel ez egy vígjáték, így a verekedős jelenet is a vicc kedvéért készült. Egyébként is szűk a mezsgye a legviccesebb és legrosszabb akciójelenetek között, és ebben talán mindkét irány felfedezhető. Kedvencünk az, amikor a Kicsi Én ráharap Austin Powers micsodájára. Természetesen a jelenet szándékosan rossz, kifigurázza az unalomig látott verekedős szcénákat.

5. Lámpával verekedős - Singham (2011)

A Singham című indiai film két jelenetével is képviselteti magát a listán. Ebben egy utcai díszlámpát rángat ki főhősünk a helyéről, és a rosszfiúkat ezzel le is győzi. Imádnivaló, amikor lassított felvételen szalad "félelmetesen" a gömb alakú eszközzel, majd utoléri a száguldó autót és egyetlen mozdulattal letéríti az útról. Itt is a feldolgozás módja teszi igazán röhejessé a jelenetet: a fizika szabályait teljesen félretéve, furcsa beállításokkal, furcsán összevágva egy alig követhető eseménysort mesélnek el.

4. Sziklák között ijesztgetés - Main Aur Mera Hathi (1981)

Ismét Mithun Chakraborty egyik filmje, a korábbi jelenetnél még röhejesebb. A képsor attól vicces és egyben borzasztó, ahogy a két szereplő úgy tesz, mintha verekednének, de közben egyértelműen látszik, hogy nem is érnek egymáshoz a kezükben lévő láncos harci eszközökkel. Ilyet a játszótéren szoktunk látni 5-6 éves kisfiúk előadásában. Ezt tényleg nem lehet nevetés nélkül végignézni. 

3. Meghalós jelenet - Karateci Kiz  (1973)

Azt hiszem, ilyen rosszul még sohasem játszotta el senki a halált filmben. Attól annyira vicces, hogy mindig már épp majdnem meghal a szereplő, de ekkor kap egy újabb lövést, amitől újra nagy erőkkel és beleéléssel kezd el haldokolni, mintha csak újra az első lövést kapná. Tulajdonképpen az történik, hogy a Bülent Kayabas nevű színész minden lövésnél eljátssza ugyanazt, ugyanazzal az ordítással. Valószínűleg a rendező kérte tőle ezt, ő meg szegény csak tette a dolgát. Hát így járt.

2. Autós lelövés - Singham (2011)

Még egy jelenet az Ajay Devgn főszereplésével készült Singham indiai akciófilmből. Ebben azt a filmes eszközt próbálták leutánozni, amikor az akciófilmekben egy izgalmas pillanatot elnyújtanak az alkotók - na de itt ez nem sikerült és inkább a nevetőizmainkat dolgoztatja meg. A főszereplő felé repülő autó sosem érkezik oda hozzá, mert újra és újra visszavágják időben, de a hülye is látja, hogy már tízszer meg kellett volna történnie. És aztán ahogy a hős kirántja az autóból a benne ülő embert, azon is inkább nevetnünk kell, pedig feltehetően nagy trüvájnak szánták.

1. Banánnal gyilkoló harcos - Hrudaya Kaleyam (2014)

Talán nem találhatunk ennél groteszkebb akciójelenetet, mint ebben az indiai filmben a banánnal gyilkoló katona esete. Hihetetlen, hogy ez egyáltalán valakinek eszébe jutott: "Nagy ötletem van, ölje meg az ellenséget egyetlen banánnal, vágja el a torkukat meg minden!"- hangozhatott a forgatókönyvírótól az óriási ötlet.

A szerző írásai itt olvashatók:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés

A magyar kultúra napján a Vígszínház 44 művésze szavalta el a Himnuszt

Január 22-én ünnepeljük a magyar kultúrát.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. január 22.

hirdetés

Január 22-én ünnepeljük a magyar kultúrát. Először 1989-ben emlékeztek országszerte arra a napra, amikor Kölcsey Ferenc 1823. január 22-én – a kézirat tanúsága szerint – letisztázta Himnusz című költeményét.

A jeles alkalomból készült

a Vígszínház videója, amelyben 44 művésze szavalja el a Himnuszt.

VIDEÓ: A magyar kultúra napja - a Himnusz születésnapja


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT

Szívtiprással robbant be a Király – 65 éve jelent meg Elvis Presley Heartbreak Hotelje

A rock hőskorának mérföldköve a dal. Egész pályafutása alatt az énekes egyik kedvence maradt, végig repertoáron tartotta.
Göbölyös N. László - szmo.hu
2021. január 25.

hirdetés

A legenda szerint egyes, fehér kézben lévő, memphisi rádiók addig nem voltak hajlandók lejátszani egy hirtelen felbukkant helyi fiatalember felvételeit, amíg meg nem bizonyosodtak arról, hogy fehér emberről volt szó. A fiú ugyanis, aki első, akkor még csak szűkebb körben ismertté vált lemezét édesanyjának szánta születésnapi ajándékba, olyan stílust képviselt és úgy énekelt, mint a négerek. Aztán hamarosan ez a fiú, Elvis Aaron Presley lett a legfőbb híd a feketék rhythm and blues-a és a fehérek hangzásvilága között. Ő lett a Király, pályatársai és követői számára az örök kiindulási pont. És ezt az origót a Heartbreak Hotel című dal jelentette, amely 1956. január 27-én jelent meg.

„Elvis előtt nem volt semmi” – mondta John Lennon. Olyan egymástól különböző rock-nagyságok nevezték őt fő ihletőnek, mint Robert Plant, Ian Gillan, Jim Morrison, Freddie Mercury vagy Nick Cave, de ő adta meg a kezdő sebességet a francia Johnny Hallyday-nek, az olasz Adriano Celentanónak, Bobby Solónak, és nem utolsó sorban a mi Komár Lászlónknak is. Merített belőle még Michael Jackson is, aki Presley lányát, Lisa Marie-t vette feleségül.

Honnan jött ez a különleges megszólalása? Kétségkívül komoly szerepet játszott ebben születése és ifjú éveinek helyszíne. Az amerikai Mélydélen, a Mississippi állambeli Tupelóban született 1935. január 8-án, és 13 éves korában költözött át családja Memphisbe. És bár korán megismerkedett a helyi country-zenészekkel, tízévesen már ő is fellépett. Hatott rá a Delta Blues, a gospelek – később ő maga is szívesen énekelte őket -, rajongott a fekete soul és rhythm and blues énekesekért. Feljegyezték róla, hogy legszívesebben Memphis blues-központjában, a Beale Streeten őgyelgett és gyűjtötte az ihleteket Rufus Thomastól B.B.Kingig.

Tizennyolc évesen kéredzkedett be a helyi Sun Records-hoz, hogy elkészíthesse azt a bizonyos acetát ajándéklemezt, a My Happinesst, és akkor a kiadó főnöke, Sam Phillips megjegyezte a „jó balladaénekes” nevét. Alig egy évvel később már felvette az ugyancsak dögös That’s Alright Mamát, ami nagy helyi sikert aratott. Megnyíltak a színpadok, a tv-csatornák Elvis előtt, imádták a lányok, és bár a dal nem került fel az országos listákra, Memphisen túl is felfigyeltek az akkor még teherautósofőrként dolgozó jóképű fiúra, a belőle áradó hihetetlen energiára. Hamarosan szűk lett számára Tennessee, és „nevelő egyesülete” a Sun is, ahonnan a zavaros múltú menedzser, Tom Parker „ezredes” végül kivásárolta Elvist az RCA lemezóriás számára.

Az RCA nashville-i stúdiójában vették fel január 10-én a Heartbreak Hotel című dalt, Tommy Durden és Mae Boren Axton dalát. A szöveg ötletét Axton egy újsághírből vette: egy férfi kivágta összes ruhájának címkéjét, megsemmisítette minden okmányát, hogy ne tudják őt azonosítani, búcsúlevelet írt, majd öngyilkos lett. A Nashville-ben szinte dalkirálynőként tisztelt Mae Boren Axton egy fesztiválon mutatta meg a dalt az énekesnek. (És állítólag ő hozta őt össze a Királyból sztárt csináló, majd őt kizsigerelő és végsősoron korai haláláért is felelős „ezredessel”).

hirdetés
A halálos magányosság történetét egy remek blues-ba ágyazták, amit Elvis valóban szívtipró módon adott elő: egyszerre volt szinte kamaszosan agresszív és férfiasan csábító. Ugyanakkor egyesítette énekében a fekete előadók sajátos fílingjét és a fehér énekesek hagyományos, bársonyosabb megszólalását. Úgy is mondhatjuk, hogy Elvis Presley megtette az első lépést, legalábbis a zenében, a faji megkülönböztetés ellen.

A Heartbreak Hotel bombaként robbant be az amerikai rádiókba és toplistákra. Hét héten át volt number one a Billboardnál, eladási példányszáma meghaladta az egymilliót. Amikor 1956-ban, a lemez megjelenése után egy nappal Elvist meghívták a CBS Stage Show-jába, immár egész Amerika megismerhette egyik legnagyobb 20. századi bálványát. Akkor még a Shake Rattle and Rollt énekelte, a Heartbreak Hotellel márciusban szerepelt ugyanott, már dicsősége teljes fényében. Ott már láthattak a nézők valamit később elhíresült, akkoriban botrányosnak tartott csípőmozgásából (Elvis, the Pelvis), és bizarr színpadi lépteiből is. Emlékszünk a Forrest Gump egyik híres fricskájára? Hősünk elmeséli, hogy gyerekkorában volt egy kedves albérlőjük, aki gitározott, és akit megihletett a járógépes kisfiú… Valójában azonban Elvisnek élete első, 1954. júliusi fellépésén kezdett el remegni a lába és a csípője, mert olyan ideges volt…

Nem csoda hát, hogy a Heartbreak Hotel a Királynak egész pályafutása alatt az egyik kedvence maradt, végig repertoáron tartotta. Utoljára 1977 májusában, három hónappal halála előtt énekelte koncerten, de akkor a 160 kilósra hízott, súlyos gyógyszerfüggő Elvis már csak árnyéka volt egykori önmagának.

De térjünk vissza 56 elejére: innentől kezdve nem volt megállás. Egymást követték a sikerlemezek, a tömeghisztériát kiváltó koncertek, tv-fellépések. És már ebben az évben beindult a rosszabbnál rosszabb filmek több mint 10 évig tartó sorozata. Elvis nagy álma volt, hogy olyan nagy drámai színész legyen, mint James Dean vagy Marlon Brando, próbálta is utánozni gesztusait, de ehhez kevésnek bizonyult a tálentuma, a zenés limonádék többségét pedig szívből utálta. Pedig olyan híres rendezők is vállalták a filmjeit, mint Norman Taurog, vagy Kertész Mihály, aki a talán legjobb filmjét, a Kid Creole-t jegyezte.

Mire 1958-ban megkezdődött a hatalmas „hazafias” reklámhadjárattal beharangozott katonai szolgálata – mintegy ellensúlyozandó az átlag amerikaiakban a zenéje és színpadi pózai által kiváltott erkölcsi felháborodást - már megszületett a rock and roll királyának mítosza: nemcsak hangja, hanem mozgása, hátrafésült, zselézett hajviselete és keresztneve is fogalommá vált. A mai napig elég csak annyit mondani: Elvis, és az egész világ Presley-re gondol.

A Heartbreak Hotel mellett ma is a műfaj alapértékei között tartjuk számon a Hound Dogot, a Jailhouse Rockot, a Baby I Don’t Care-t, a Don’t Be Cruelt, az All Shook Up-ot, az I Got A Womant – valamennyi RCA-karrierjének első két évében jelent meg. De azért azt se feledjük, hogy már akkor megmutatkozott a romantikus Elvis, hiszen 1956-os a Love Me Tender, az összebújós házibulik örök slágere. Mire azonban 1960 márciusában leszerelt, az egykori szegény sorból származó tupelói őstehetségből akaratától megfosztott intézmény, menedzsere kénye-kedve szerint dróton rángatott „szórakoztatóművész” lett. De ez már egy másik történet.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: