KULT
A Rovatból

Gyermekkönyvek karácsonyra - Rumini, A diótörő zenélve, és kezdő tudósok könyvtára

A legjobb idén megjelent mesék és egyéb gyerekkönyvek közül válogattunk.

Link másolása

Jó, jó a játék is, de a könyv az egyik legjobb ajándék, amit gyermekeinknek adhatunk. Mielőtt hosszas okoskodásba kezdenék - nehéz visszafognom magam - a könyv családösszetartó, edukáló, érzelmileg-értelmileg fejlesztő erejéről, máris ugorjunk a kínálatra. A teljesség igénye nélkül válogattunk, pár megdöbbentően jó ajándéköteket az apróbbaknak és nagyobbacskáknak. Remélem, minél több gyerekkönyv tölti idén a mancsokban a karácsonyt.

Berg Judit: Rumini - Galléros Fecó naplója

(Pagony Kiadó)

Minden azzal kezdődött, hogy a gyerek azzal jött haza az óvodából, hogy mostanában a délutáni alvás előtt az óvónéni Galléros Fecót olvas nekik, és őrült vicces. Nos, tényleg az. Bár nem kimondottan az óvodás korosztályt célozza ez a csupaszív kalandregény a Rumini-univerzumból, inkább a 8-12 éveseket, már egy hat éves is élvezheti szülő felolvasás és magyarázat keretében Fecó szerethető személyiségét és kalandjait.

Játékos mesegyár

(HVG Kiadó)

Az alternatív, kreatív megoldások kedvelőinek - és az ő gyerekeiknek. Először franciául jelent meg ez a könyv, ami egy hatalmas ötlet: Négy papírcsíkra osztották a lapjait, ezeken mindenféle rajzok, figurák, fogalmak találhatók,

melyeket bárhogy lehet hajtogatni, így több mint 12 millió (!) lehetőségünk nyílik rá, hogy saját mesét találjunk ki. A gyerekek tapasztalatom szerint azonnal ráéreznek az ízére és máris mesélik a sztorikat, ami az ő fejükben születik meg. Az év egyik nagy meglepetése.

Ruff Orsolya: Volt egy ház

(Manó Könyvek Kiadó)

Amellett, hogy igazi élmény a kezünkbe venni ezt a hangulatos borítójú könyvet, nekem minden gyermekkori-kislánykori emlékem előszaladt általa azonnal. Egy ház, ami titkokat rejt, egy tizenkét éves kislány, aki beköltözik, kódok, rejtvények - minden, amire egy izgalomra vágyó kistininek szüksége van, ha este olvasni kuckózik az ágyába.

Maggie O'Farrell: Ahol a Hóangyalok laknak

(Manó Könyvek Kiadó)

Ez a könyv egyszerre szól azokhoz az érzékeny felnőttekhez és gyermekeikhez, akik hisznek vagy hinni szeretnének a csodákban. Megmozdítja az olvasóban a hit erejét, miközben egy olyan könyvet lapozgat, amiben majd' megszólalnak az ezüstfényű illusztrációk, a mese ereje pedig megmutatja, hogyan lép át egy kislány minden nehézségen, ha levonja a következtetéseket (és ha van egy titkos segítője).

Szabó Zsolt: Dallamos Karácsony

(szalaykonyvek.hu)

Vidám színek, fordulatos mesék, Kollányi Zsuzsi karácsonyi dalai. Kiderül, hogy mi az az álompor, mit csinál a hóból gyűrt hadsereg és hogy miért nem marad el idén a karácsony. Szeretem az ilyen egy-két oldalas meséket, bevallom, mert a végtelenül fáradt szülő megmentői... Közben pedig hangolódunk a karácsonyra, vagy a fa alatt olvasgatjuk a meséket.

3-5-8 perces téli mesék

(Pagony)

Ha már a hosszúságnál tartunk, egy kimerült anya a karácsonyi bejglisütést követően vajon mire vágyik a legjobban? Költői kérdés, mindenki másra, de első körben elégedett, jól bevacsorázott és karácsonyi fényektől csillogó tekintetű gyermekekre. És aztán ugyanezek alvó változataira. És mi a leghatékonyabb módja a gyermek alvásközeli hangulatba hozatalának? Egy jó mese. És ezek nagyon jó mesék, gyönyörű, igényes illusztrációkkal. És rövidek. És ha előáll az "anya, még egyet"-helyzet, akkor sem megterhelő egy háromperces mesélt elolvasni. Aztán jöhet a saját karácsonyi könyvünk.

Will Gater: Rejtélyes világegyetem

(HVG Kiadó)

Kedves szülőtársak, emlékeztek az Ég és Földre? Na, ez hasonló, csak sokkal jobb. Nagyon szép kivitelezésű, arany szegélyű, vaskos könyv, amibe belefért a világegyetemről megszerzett mai tudásunk épp gyermek-intellektusra szabott szeletkéje. A képek hatalmasak és impozánsak, a szövegek pedig épp eléggé a kisiskolásnak korosztálynak valók, azaz kellően tömörek és érthetőek. Hátha egyszer odakerül minden gyerek polcára, mint alapkönyv. Vagy legalábbis a jövő tudósaiéin.

Vidám cukikornisok nagy mesekönyve

(szalaykonyvek.hu)

Ez az a könyv, amit nem bánnak meg a lányos szülők, bármennyire nem szimpatizálnak is feltétlenül adott esetben az unikornisokkal, mint gyermekeik. Mert ezeknek a ma oly divatos unikornisoknak olyan bájos történeteket írt a szerző, olyan kedves, a barátságot és az összetartást értékként kezelő üzenettel, ami csak jót tesz a gyermekléleknek.

Klasszikus zenemesék - A diótörő

(HVG Kiadó)

Az ultimate karácsonyi ajándék. Az igazi epic karácsonyi mese. Gyönyörű borító, kézbe venni is hatalmas élmény, Marika varázslatos kalandjai pedig időtlenek, felnőtt-gyermek elámul tőlük. És a plusz: Ez egy zenés könyv, mert hisz nincs A diótörő Csajkovszkij zenéje nélkül. Csak meg kell nyomnunk a hangjegyet.

Rotraut Susanne Berner: Téli böngésző

(Naphegy Kiadó)

Ez a könyv is a varázslatos téli hangulatba ringat el, és mennyire jó felnőttként elmerülni ebben az univerzumban a napfényhiányos szürke napokon... A mese lebilincselő, nem túlterhelően fordulatos, a képek pedig egyenesen zabálnivalóan aranyosak. Igazi karácsonyi kincs lehet ez is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: