KULT
A Rovatból

Az a jó gyerekszínész, akit nagyon el tud találni egy szerep – beszélgetés Geszti Péterrel


Link másolása

- Neked azért nyilván van egy alapadottságod is a szerepléshez, mert azokban az években olyan gyerekszínész-sztárok voltak, mint Kovács Krisztián, Jelisztratov Szergej, Berkes Gábor vagy szegény Olvasztó Imre, és felnőttként egyikük sem maradt a pályán…

- Nagyon emlékszem arra, hogy azok a szakemberek, akik velünk foglalkoztak, a szinkronrendezőktől a felnőtt színészekig, figyelmeztettek minket: ne készüljünk arra, hogy felnőtt korunkban színészek leszünk, mert a gyerekszínészekből a legritkább esetben lesz jó felnőtt színész. Ezt olyan sokszor elmondták, hogy nagyon komolyan vettem, nem is voltak ilyen ambícióim. Ami van, azt kiélem a koncertjeimen. Tehát ilyen értelemben nagyon felelősségteljesen bántak velünk. Legfeljebb az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában létezik olyan háttéripar, amely a gyerekszínészeket tovább neveli, nálunk ez nem nőtt ki soha. Láttuk is például A Pál utcai fiúk musicalnél, milyen probléma egyes színházakban, hogy kellő számú gyereket tudjanak összeszedni, akik egyszerre ráérnek betanulni egy színdarabot, esetleg egy mögöttük lévő „második sorral.”

- Nálunk mintha a gyerekfilm-műfaj is kihalt volna.

- Ennek több oka is lehet. Például az, hogy manapság nemigen születnek olyan sikeres gyerekkönyvek, mint korábban. Az 1960-as, 70-es, 80-as években a gyerekirodalom nagyon magas színvonalú volt. Akadtak olyan írók, akiket a politika parkolópályára tett, és a gyerekirodalomban találták meg magukat. A másik, hogy manapság a világban készülő gyerekfilmek többsége mesefilm, fantasztikus látványvilággal, elképesztő anyagi háttérrel összerakott csodákkal. Ezt a magyar filmipar képtelen előállítani. De valóban, ha az utolsó gyerekfilm-élményemet kellene elővenni, akkor az Az égig érő fű volt, ami több évtizeddel ezelőtt készült. Ezért is hangsúlyozzuk, hogy a Ha elfárad, viheti nem gyerekfilm, nem is családi film, hanem felnőtteknek szóló vígjáték. Biztosan lenne igény arra, hogy jó gyerekfilm szülessen, de az akkor tudna igazán megélni, ha könyvként, vagy a film köré rakott „körítéssel” tudna olyan érdeklődést szülni, amely jelentős nézőszámot hozna. Mert azt se felejtsük el, hogy annak a korszaknak a legsikeresebb gyerekfilmjei mindig tv-filmek voltak.

- Én úgy gondolom, hogy ilyen élményekre a 21. század gyerekeinek szükségük van. Te hogyan látod ezt a saját lányaidnál?

- Kisebbik lányom most lett kilenc éves, már ő is kapott egy mobiltelefont, a nagyobbiknak már egy éve van. Természetesen sokat csüngenek rajta. Én úgy érzem, hogy mindig a józan mérlegelésnek és arányérzéknek kell a szülőt vezetnie abban, hogy mennyit és mit enged fogyasztani a gyerekeinek a digitális tartalomból, legyen az játék, videó, vagy akár hírek.

A járványhelyzet viszont óriási fordulatot hozhatna Magyarországon, kitárulhatnának az on-line oktatás dimenziói. A mi gyerekeink olyan iskolába járnak, ahol már eddig is minden osztálynak külön blogja volt. Épp a mai napon (március 17.) kaptuk meg a különleges helyzetre vonatkozó tantervet, hogy melyik nap mit kell a gyereknek házifeladatként elvégeznie. Mi hagyjuk őket játszani tableten és mobiltelefonon is, de legfeljebb egy óra hosszat, mert utána úgy látjuk, hogy „bezombulnak”, nem tudnak kijönni abból a körből, amit az állandóan újrainduló játék pszichológiailag rájuk kényszerít, ezért ki kell szedni őket belőle. Szeretjük, ha „régimódi” gyerekként is jól érzik magukat, például a minap a kertben sátort állítottunk fel nekik.

Nem szabad eltiltani őket ezektől az eszközöktől, mert akár le is maradhatnak. Ezek számukra olyan alapdolgok, mint nekünk voltak a Delfin-könyvek az indián regényekkel. Nagyon boldog vagyok, ha könyvet látok a kezükben – a nagyobbik lányom rengeteget olvas, a kisebbiket most próbáljuk felzárkóztatni – de nem akarok megkeseredett matuzsálem sem lenni.

- Januárban volt a Jazz+Az nagy Aréna-koncertje. Merre vezetnek tovább zenei útjaid?

- Második éve megy egy koncertsorozatom, a Best of Geszti, amiben összeraktam legismertebb dalaimat. Ezt most kicsit megújítom, új dalokkal és két új fiatal és ígéretes énekesnővel. Emellett két musical-tervvel foglalkozom. Az egyik az Ezeregyéjszaka meséiből merít, közben Dés László barátommal nagy fába vágtuk a fejszénket: egy Petőfiről szóló zenés darabra készülünk.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: