KULT
A Rovatból

Ezeket a sorozatokat várjuk májusban: érkezik George Clooney, Csernobil és az Apokalipszis is

Egy újabb Neil Gaiman könyv is sorozatot kap.

Link másolása

Májusban is érkeznek olyan sorozatok, amik elé érdemes bekuckózni egy hosszú, fárasztó nap után: csajos komédiák, történelmi drámák, és Legyek ura témájú történet. Mutatjuk, mit érdemes nézni májusban.

Dead to me

Május 3.

A Dead to me a Netflix sötét hangulatú komédiája. Egy szoros barátságról szól, ami egy gyászoló özvegy és egy bolondos hippi csaj között alakul ki. Ám a sztori előrehaladtával (illetve a trailerből) kiderül, hogy a szabad szellemű csaj sötét titkokat rejteget.

Engem a sorozat a trailer alapján az Egy kis szívesség című filmre emlékeztet. Kíváncsi vagyok, mit hoznak ki belőle, de Christina Applegate miatt is érdemes adni neki egy esélyt, hiszen őt imádjuk az Egy rém rendes család óta. A részek fél órásak, ami a klasszikus, könnyen fogyasztható vígjáték-sorozat hossz.

A spanyol hercegnő

Május 6.

A történelmi drámák szerelmesei is találnak kedvükre való sorozatot májusban. Hatodikán érkezik a Starz új sorozata, A spanyol hercegnő. A kosztümös minisorozat Aragóiai Katalin életét dolgozza fel, a fiatal éveire koncentrálva.

Az Emma Frost által készített sorozat Philippa Gregory könyvei alapján készül, akárcsak a Starz hasonló témájú korábbi sorozatai: a The White Queen (A fehér királynő) és a The White Princess (A fehér hercegnő)

Csernobil

Május 7.

Az emberiség történetének legsúlyosabb, ember által okozott katasztrófáját dolgozza fel az HBO és a Sky új sorozata. A Csernobil című 5 részes miniszéria a katasztrófa bemutatása mellett az orosz tudósok Európa megmentéséért folytatott küzdelmére koncentrál.

A főbb szerepeket Jared Harris, Stellan Skarsgård és Emily Watson alakítja. Az igaz történetet azért is várjuk nagyon, mert az 1986-os ukrán atomkatasztrófa nagyon közel volt hozzánk, így a mi életünkre is hatással volt.

The Society

Május 10.

A The Society egy csapat amerikai tinédzserről szól, akik rejtélyes módon tehetős, New England-i városuk hasonmásába kerülnek. Itt nyoma sincs a felnőtteknek, így kénytelenek saját maguk irányítani a közösséget, miközben próbálják kideríteni mi is történt velük.

A trailer alapján megkapunk minden amerikai tinifilmbe illő sablont. Ettől függetlenül bízom benne, hogy a Netflix nem egy egysíkú szereplőkkel teletömött sorozathoz adta a nevét. Annál is inkább, mert szeretjük a Legyek ura témájú szériákat. A bálkirálynők és a focicsapat tagjai itt új szerepbe kényszerülnek: a túlélés érdekében szabályokat kell hozniuk és szövetségeket kell kötniük. Az irányítás azonban hamar kicsúszik a kezükből.

A 22-es csapdája

Május 18.

George Clooney és A 22-es csapdája (Catch-22) is érkezik májusban. A Hulu 6 részes minisorozata Joseph Heller azonos című regénye alapján készült. A történet a II. világháború alatt játszódik Olaszországban. Főhősünk egy bombázótiszt, aki egy ördögi kört generáló paragrafus miatt képtelen kikeveredni a folytonos bevetésekből.

Clooney nem csak színésze, hanem rendezője is a sorozatnak. Érdekesség, hogy eredetileg Cathcart ezredes lett volna, de végül Scheisskopf szerepében tűnik fel, így több ideje volt rendezői és produceri munkájára. Ráadásul Clooney mellett olyan nagy nevek is játszanak a sorozatban, mint Kyle Chandler és Hugh Laurie.

Sherlock és Watson - 7. évad

Május 23.

A Sherlock és Watson hetedik évada május 23-án érkezik a CBS-re. A történet ott folytatódik, hogy Holmes (Jonny Lee Miller) és Watson (Lucy Liu) a Scotland Yardnál végzett tanácsadói munkáját megzavarják a hírek, miszerint egyik kollégájuk súlyosan megsebesült az Egyesült Államokban.

A nyomozópáros rajongóinak rossz hír, hogy a hetedik évad egyben az utolsó is lesz, a CBS ugyanis sajnos elkaszálta a sorozatot.

Good Omens

Május 31.

Közeleg az Apokalipszis: az Antikrisztus megszületett, az Apokalipszis lovasai útra kelnek, a Jó és a Gonosz felállítja seregeit. Egy angyal és egy démon azonban nincs oda az ötletért, hogy elpusztuljon az emberek világa, és összefognak, hogy megakadályozzák a világvégét.

A sorozat Neil Gaiman és Terry Pratchett: Elveszett Próféciák könyvének adaptációja. Imádom Gaiman könyveit, azonban nekem személy szerint eddig egyik regényéből készült film/sorozat sem tetszett. Így félve, de nagy reményekkel fogok leülni a Good Omens elé. Az Amazon által megszerzett sorozatában Michael Sheen és David Tennant játssza a főszerepeket.

Forrás: Youtube, Sorozatjunkie, Wikipédia, broadcastingcable.com

Képek forrása: Youtube

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: