KULT
A Rovatból

Gáspár Laci a saját dugájába dőlt - dráma az X-Faktor Táborban

Kiderült, melyik mentor melyik csapatot kapja, és megkezdődtek a székfoglalók. De semmi sem ment simán.


Bevallom, a válogatók után aggódtam, mert bár némileg fejcsóválva néztem a téves önképű próbálkozók kiröhögését, viszont nagyon hálás volt kritikát írni róluk. Na de mi lesz most, amikor elvileg már csak jók és még jobbak vannak? Nos, feleslegesen aggódtam. Egyrészt

nem számoltam azzal a körülménnyel, hogy gyakorlatilag bárki, bármikor képes hülyét csinálni magából

– gondoljunk csak Janet Jackson mellvillantására a Super Bowlon, vagy Király Linda és a Himnusz esetére. Másrészt elfelejtettem – nyilván az agyamban dolgozik valamiféle önvédelmi mechanizmus –, hogy a drága mentorok teljesen érthetetlenül és következetlenül tovább juttattak néhány gyári hülyét is.

No de róluk majd később. Elkezdődött a tábor, ami két körből áll. Először a jelentkezőket összesorsolták 3-4-fős csapatokba, és mindegyik kapott egy dalt, amit elő kell adniuk közösen. Minderre 24 órát kaptak. Többek között Freddie, Ed Sheeran, a Backstreet Boys és Michael Jackson egy-egy nótája várt rájuk. Persze nem mindenki volt ilyen szerencsés, a zenekarok egy részének például Dorina Buli buli című számát kellett interpretálni. Bevallom, nem ismertem az eredetit. Sőt, bevallom, még most sem, mert körülbelül egy percet bírtam belőle. A Monty Python gyilkos vicce jutott róla eszembe, amitől egy sor elolvasása után is kórházban kell ápolni a sérültet. Szerencsére a zenekarokat nálam keményebb fából faragták, megbirkóztak a kihívással, bizonyítva a régi tételt, miszerint a művészet nem a mit, hanem a hogyan kérdése.

A műsornak viszonylag az elején elhangzott egy fontos kulcsmondat „Rám ne osszatok éneket, én csak rappelek.”

Korábban már többször is elcsodálkoztam, miért juttat tovább a zsűri rappereket. Arra jutottam, hogy 1: reménykednek, hogy kiderül, énekelni is tudnak vagy 2: legfeljebb lesz kit kiejteni. A mai este mindkettőre akadt példa.

Volt olyan jelölt is, aki egész szám alatt csak beatboxolt. Őt például hiába is keresnétek a Mentorházban.

A stylistok ma tomboltak. Kiss Ramónát 80-as évekbeli tévé bemondónőnek öltöztették, Radics Gigi pedig úgy nézett ki, mintha a Pál utcai fiúk Kovi féle verziójából lépett volna elő, de ha támadt is az emberben huncut gondolat, Puskás Peti Freddie Mercury bajsza azonnal lelohasztotta.

Ami kellemes változás volt, hogy ezúttal nem a bénákkal kezdték. Rögtön elsőre olyan négyest kaptunk, amely úgy ahogy volt ment tovább. Jó, Nagy Krisztiánért nem izgultam, szerintem ő csak akkor nem megy el az élő show-ig, ha megint meggondolja magát. A korábbi teljesítményük alapján Vincefi Sheila és Nagy Apolka is meglepetés lett volna, ha már itt kiesik.

Az igazi meglepetést Kárász Ervin személye jelentette. Ő az a srác, aki a húgával, Krisztával érkezett a válogatóra, hogy előadják Ervin saját hip-hop nótáját, de a zsűri akkor kemény választás elé állította. Idézem:

Ervin akkor tehát kiállít Kriszta mellett, de aztán alhatott a dologra, mert lám, itt van a Táborban. Sőt, bár az igazi tehetségét a rappelésben mutatta meg, némi éneklést is bevállalt, és még bele is írt kicsit a dalba.

Ahogy Gáspár Laci összefoglalta:

„Szerintünk erről szól a tábor. Volt benne ötlet, kreativitás, magatokat is beletettétek, egymást is húztátok, segítettétek.”

Ezután három csapat következett egy gyors mixben, köztük olyan hangok, mint Urbanovics Vivien, Simkó Róbert, Timi Chen vagy a válogatón dalszerzőként is bemutatkozó Csányi Rita. Sajnos egy produkciót sem hallhattunk elejétől végéig, sőt, a dalok közben bevágták a mentorok okoskodását is. De sebaj, hisz mindenki továbbjutott, Balogh Krisztofer Róbert pedig bemutatta az idei széria legcukibb győzelmi örömét.

A Backstreet’s Back következett egy szórakoztató háziasszony, egy iparkodó diáklány és az USNK... nem mondhatom, hogy előadásában, mondjuk így, próbálkozásában. A kolozsvári rapperduó lyukas fülű tagja belesült a szövegbe, a „kantyos” (értsd: férfi konty) kölyök pedig mintha ott se lett volna.

Ennek tükrében meglepő döntés született. A két hölgyet azonnali hatállyal – indokoltan – hazaküldték. A rapper srácoknak Alex hosszas beszédet tartott, amiből mindenki számára egyértelmű volt, hogy haza fogják küldeni őket. „Az életben a legtöbb esetben az van, hogy egyetlen egy dobás van.” Persze ebből a felvezetésből már sejteni lehetett, hogy nem fogják elküldeni őket, és lőn: a régi szép idők emlékére vagy mi a frász, kaptak még egy esélyt.

Mint kiderült, az USNK trendet teremtett.

Sorra olyan versenyzők következtek, akik a válogatók során a zsűri kedvencei lettek, ezúttal azonban alulteljesítettek.

Így járt például Balog Janó, Váradi Krisztián és Molnár Kinga (igen, egy rapper). Annyira azért nem tudtak rosszak lenni, hogy ne kapjanak még egy esélyt a székszerzésre. A mentorok bizonyítványát később Puskás Peti magyarázta meg: „Olyan szerethetőek.”

Kieső cunami következett. Ez volt az a rész, ahol nem az volt a meglepő, hogy a versenyzők rosszul teljesítenek, hanem hogy egyáltalán eljutottak idáig.

A hét szűk esztendő után megint jöttek a jó hangok, például a szlovákiai Klaudia Radiczva és Arany Timi, akiket az élő műsorba várok. Ismét színpadra léptek a makogva éneklő UFO-lányok is, akiktől megint csak nem értem, mit remél a zsűri.

Alex ugyan kifejtette, hogy ez egy tehetségkutató, és ehhez a hülyeséghez is tehetség kell, de hát ez mégis csak egy énekverseny, nem humorfesztivál.

Ráadásul az UFO-lányok produkciója tipikus diákhumor. Tábortűz mellett vagy gimnáziumi Ki mit tudon tarolni lehet vele, de annyira nem különleges, és igazából körülbelül csak egy percig vicces. De hát a humor is olyan, mint az éneklés és a foci: mindenki ért hozzá.

Hogy ne unatkozzunk, most vegyes társaságok következtek: ígéretes tehetségek kutyaütőkkel vegyítve. Ekkor Gáspár Laci, az X-Faktor Coelhója nagy bölcsen kinyilvánította, hogy pont azért engedték tovább a kutyaütőket, hogy az igazán jó énekesek bizonyíthassanak mellettük.

Ahogy az Angliába emigrált nagymamám mondta volna: WTF?

Majdnem a legvégére maradt az idei műsor egyik ígérete, a Stolen Beat. A fiatal srácokat már most a tini lányok kedvenceként pozicionálják, pedig szerintem több van bennük. Michael Jackson You Make Me Feel című száma jutott nekik, ami annyiból meglepő, hogy a többi zenekar ugyebár a Buli bulit kapta. Azt nem feltétlenül mondhatom, hogy kivételeztek velük, hiszen ahogy a két Bence közül az idősebbik igen találóan fogalmazott, Michael Jacksont jobban szeretik hallgatni, mint játszani.

Ezzel együtt, ahhoz képest, milyen enerváltan léptek színpadra, az este talán legötletesebb feldolgozását adták elő.

Ennek a szakasznak a lezárásaként megint a jók jöttek, például a veterán Ölveti László, a japán Taka és személyes kedvencem, a válogatón franciául éneklő Docsa Dóra.

Véget ért a tábor első fordulója. Tulajdonképpen zavarba ejtő a dolog, szívem szerint itt elvarrnám a cikket, mert innentől egy új műsor indult: a székosztás, amikor a mentorok kiválasztják azt a hat-hat versenyzőt, aki beköltözhet a mentorházba. A mentorok megkapták a csapataikat: Gigi a 25 év felettieket, Gáspár Laci a lányokat, Alex a zenekarokat, Puskás Peti pedig a fiúkat irányíthatja.

A szombat esti adás a lányok kiszelektálásával ért véget. Gáspár Laci elhatározta, hogy szigorú lesz, mert nyerni akar: aki kicsit is meginog, az mehet haza. El is kezdte a mészárlást, volt, aki három sor után már mehetett is. Az erős kezdés után Bye Alex és Puskás Peti némileg megrökönyödve vette tudomásul Horváth Viktória Rebeka és Király Dominika „leültetését”. De közben, hogy ne unatkozzunk Gáspár Laci kifejtette:

olyan versenyzőt keres, aki bravúr énekes, jó ízlése van, kedves, aranyos, jó hallása van, de nem tökéletes, legyen benne hely Lacinak – mármint tudjon segíteni neki a fejlődésben.

Épp csak azt felejtette el hozzá tenni, hogy hozzon is ajándékot meg nem is.

Csányi Rita nem a legjobb formáját hozta, de nem lehetett kétséges, hogy széket kap. Duró Nilla, a kissé indiszponált és bátortalan Tamáska Gabriella és Timi Chen színre lépésével el is fogytak a székek. Timi Adele Million Yearsével könnyekig meghatotta Gáspár Lacit, akinek a lánya ezt a dalt szokta énekelni.

A székek tehát elfogytak, de jött Arany Timi. Az pedig nem volt kérdés, hogyha a lány azt nyújtja, amit eddig, valaki fel fog állni. Viktória volt a balszerencsés. Docsa Dóra is leülhetett, ami azért is jól jött a műsorkészítőknek, mert végre támadt egy kisebb botrány: Dóra Nilla helyére ülhetett, amire egy úriember – gondolom Nilla apukája lehetett – felpattant, és odakiabálta Lacinak: Szégyelld magad barátocskám!

De Dóra is csak addig örülhetett, amíg meg nem érkezett Urbanovics Vivien. Ádám Szofi Timi Chent ütötte ki, és már majdnem ki is alakult a lányok végső mezőnye.

Megint néhány kieső következett, köztük Molnár Kinga, akiről végre Alex kimondta, hogy ránézésre az Isten is színpadra teremtette, de ének tudásban semmi esetre sem. Ráadásul most még a rap sem sikerült neki jól.

Aztán jött Tasi Dominika egy Szekeres Adrienn-slágerrel, ami szerintem annyira nem volt átütő, de hát ugye mit értek én hozzá. Laci viszont itt kezdett saját dugájába dőlni, mert nem tudta eldönteni, kit küldjön haza. Végül a gordiuszi csomó átvágására kitalálta, hogy a másik Dominika – akit úgy gondolom, nyugodtan elengedhetett volna – és Rita párbajozzon. A győztes marad. De innen nem várt fordulatot vettek az események:

Itt tartunk most, ma este jön a maradék három csoport székosztója. Addig megpróbálom kialudni az előzőt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
A hadvezérben Jason Momoa egy szál ágyékkötőben kaszabolja honfitársait, avagy A rettenthetetlen Hawaii-on – Pilotkritika
Véres, nagyszabású, érdekes – a történelem egy kevésbé ismert része elevenedik meg, sokak számára pedig az is kiderül, honnan ered a Dragon Ball-beli Songoku csatakiáltása…


I. Nagy Kamehameha a Hawaii Királyság első uralkodója volt 1795 és 1819 között. A harcos, diplomata és vezető hosszú évekig tartó konfliktusok után 1810-ben egyesítette a Hawaii-szigeteket, illetve azok királyságait (Maui, Kaua’i, Hawai’i és O’ahu). Ezt megelőzően ugyanis a szigetek főnökei között háborúk dúltak. 1778-ban James Cook kapitány érkezett Hawaiira, ami egybeesett Kamehameha ambícióival. Nyugati fegyverek és tanácsadók segítségével Kamehameha csatákat nyert Mauin és Oahun is, 1810-ben pedig, amikor Kauaʻi királya beleegyezett, hogy Kamehameha alatt hűbéres királyságot alapít, a nagy cél végre beteljesedett. Hawaii egyesítése pedig nemcsak azért volt jelentős, mert hihetetlen teljesítménynek számított, hanem mert különálló kormányzás alatt valószínűleg a nyugati érdekek versengése miatt szétesett volna.

Ez a történelem, Jason Momoa számára pedig népe históriája kulcsfontosságú.

Thomas Pa'a Sibbett-tel együtt már 2015 óta, tehát kerek tíz éve dolgozott azon, hogy elkészülhessen A hadvezér, amely eredetileg I. Kamehamehát tette volna a sztori középpontjába, és Momoáék egész estés mozifilmként képzelték el, majd később úgy döntöttek, hogy a nagy hódító legyen inkább mellékszereplő, a fókuszban pedig álljon a hadvezér Ka’iana (Momoa alakításában), aki 1795-ben Kamehameha ellen fordult, amikor az meghódította Oahu szigetét.

Vagyis ő a szigetek egyesítése ellen küzdött. Így kapott a sorozat egy érdekesebb vetületet és nézőpontot, ahelyett, hogy a nagy király életének szimpla történelmi, életrajzi, háborús feltárása lett volna.

A hadvezér első részében tehát megismerjük Ka’ianát, a katonát, aki kapásból egy megtermett cápával birkózik, de rögtön meglátjuk az emberi oldalát is, amikor hálát suttog a legyőzött halnak, megköszönve neki, hogy testét a rendelkezésükre bocsátotta. Majd megtudjuk, hogy Ka'iana és családja jelenleg Kaua'i királyságában él, de mivel Maui szigetéről származnak, kitaszítottként tekintenek rájuk. Ka'iana ugyanis Maui hadvezére volt, de elhagyta szülőföldjét (megszökött a seregből), miután rájött Kahekili király (Temuera Morrison) brutális ambícióira. Amikor azonban a király visszahívja (és megfenyegeti), Ka'iana beleegyezik, hogy segít legyőzni népének az ellenséges O’ahut, azonban egy jóslat, egy aljas átverés és egy szimpla bosszú miatt súlyos háborúba keveredik.

A minisorozat egyik fő érdekessége, hogy az alkotók megpróbálták annyira autentikusra fogni a dolgokat, amennyire csak lehet. Épp ezért például a színészek mindegyike hawaii nyelven beszél, az első részben legalábbis nem lehet hallani angolt vagy más nyelvet.

Emellett pedig természetesen Momoáék nagy műgonddal hozták létre az akkori állapotokat, például a királyságokra jellemző öltözékeket, harci díszeket, fegyvereket, hajózási eszközöket, mindennapi tárgyakat, lakhelyeket stb. Persze túl sok viseletre nem volt szükség, mivel Hawaii már akkor is egy igen forró égövben foglalt helyet, ezért elmondható, hogy ritkán látni egy sorozatban ennyi ágyékkötőt és férfi tomport, mint itt.

Momoán egyébként tisztán érződik, mennyire fontos volt neki ez a projekt, hiszen Thomas Sibbett és Doug Jung mellett ő írta az összes epizód forgatókönyvét, eljátszotta a főszerepet, executive produer is volt, illetve elvállalta az utolsó rész rendezését is (nem ez az első munkája direktorként, 2014-ben már készített egy egész estés mozifilmet e minőségében Vadcsapáson címmel).

A hadvezér nyolc epizódja egyenként kb. 50 perc és 1 óra között mozognak, s már kapásból az elsőben sok minden történik, így azzal vélhetően nem lesz gond, hogy események nélkül maradnánk, hiszen hosszú volt Kamehameha hadjárata, akit egyébként az újonc Kaina Makua alakít.

Az alkotók direkt törekedtek arra, hogy a szereplők is hitelesek legyenek, így a polinéz térséből kerestek színészeket. Nincs is túl sok ismert arc a gárdában, Jason Momoa mellett a már említett (és egyébként új-zélandi maori származású) Temuera Morrison (ő játszotta Momoa nevelőapját az Aquaman-filmekben, de a Star Wars-franchise Jango Fettjeként és klónkatonáiként is igen ismert), valamint a szintén új-zélandi Cliff Curtis (Zongoralecke, Hat nap, hét éjszaka, Sivatagi cápák, A bennfentes, Kiképzés, A forrás, Napfény, Die Hard 4.0, Álom doktor stb.) neve csenghet még ismerősen.

Az akciójelenetekre szintén odafigyeltek a készítők, a test test ellen küzdelmek véresek, kegyetlenek és reálisak, a statisztéria pedig láthatóan gazdag, tisztára, mintha A rettenthetetlent néznénk, csak Skócia helyett Hawaiion, és skótszoknyák helyett ágyékkötőkkel (férfi lábak mindenütt).

A hadvezér első részében mindez együtt, kiegészülve némi spirituális szállal (ami szintén fontos az ottani társadalomban, kultúrkörben) egy érdekes, a történelem számunkra kevésbé ismert szegletének ígéretét hordozza a további hét epizódra, Jason Momoa pedig, úgy tűnik, élete legjobb alakításával hálálja meg a nézők figyelmét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Post Malone többet ivott a koncertje közben, mint a közönség, de így is eszelős bulit csapott a Szigeten
A Sziget fesztivál idei programjának egyik kiemelkedő eleme volt Post Malone vasárnapi koncertje. Az amerikai énekes hatalmas bulit varázsolt, amiben ő is olyan jól érezte magát, hogy egyik pohár követte a másikat.


Hónapokkal ezelőtt, amikor a Sziget Fesztivál bejelentette az idei év előadóit, Post Malone-ra mindenki felkapta a fejét. Egyesek szeretik, mások kevésbé, azonban szinte mindenki ismeri. Malone jelenleg 30 éves, korábbi önmagához képest lefogyott, és úgy néz ki, mint egy telefirkált iskolapad. Ja, és iszik. Nem is keveset.

Az énekes Austin Richard Post néven látta meg a napvilágot New Yorkban, 1995-ben. 20 éves volt, amikor berobbant a zeneiparba, White Iverson című dala teljesen letarolta a SoundCloud-ot, majd később a Youtube-ot is. Malone igazi rádiós divatzenét gyártott, ám nemrégiben teljesen más irányba indult el. 2024-ben adta ki F-1 Trillion: Long Bed című albumát, ami egy 27 dalos country-lemez. Láttunk már olyat a világtörténelemben, hogy valakinek nem igazán sült el jól a megújulás, és a közönség negatív visszajelzést adott, ám itt ilyenről szó sincs! Malone jobb formában van, mint valaha és még a dalai is jobbak lettek.

Vasárnap este negyed 10-kor cigarettával és egy pohár sörrel a kezében megjelent a Sziget Fesztivál Nagyszínpadán az énekes, aki látványosan nem tudta eldönteni, hogyan öltözzön fel a bulira. A ruházata pont olyan volt, mint a zenéje: félig country, félig divatpop. Malone csizmát viselt, farmernadrágot és egy nagy csatos övet. Ez eddig abszolút country, azonban ehhez felcsapta CeeDee Lamb kék Dallas Cowboys mezét, ami inkább a mostani divat irányába vitte az összképet. A mez aztán a koncert közben lekerült, de annyi tetoválása van az énekesnek, hogy olyan volt, mintha lenne alatta még egy mez. Hogy a vizuális élményt még jobban megdobja, az egész fogsora ezüst volt, ő pedig erre büszkén, végig vigyorogta a bulit.

Slágerek és sörök

A zenei élmény is vegyes volt, játszottak régi slágereket és új dalokat is. Nyilvánvalóan az olyan szerzemények kapták a legnagyobb ovációt, mint a rockstar, a Sunflower, vagy a Circles, de a friss zenéket is jól fogadta a többtízezres tömeg. Post Malone koncertje alatt egy tűt sem lehetett volna leejteni a színpad előtt, rengetegen voltak kíváncsiak az előadóra, aki folyamatosan hálálkodott. Shawn Mendes mellett Malone a második főműsoridős fellépő, aki zenekarral érkezett és mivel nagyon jól szól az idei Sziget, végre hallhattuk, hogy mennyi energia van egy élőzenés produkcióban. A gitárok, a hegedű, a dob, mind sokkal élvezetesebbé tették a bulit.

Ha megkérdeznék tőlem, mi szeretnék lenni, ha nagy leszek, akkor azt válaszolnám, hogy Post Malone sörhordó embere. A fickónak biztosan nem kell konditerembe járnia, mivel szinte

számonként rohangált be a színpadra, kezében az ikonikus amerikai házibulik alapvető kellékével, a piros pohárral.

Hogy hatszor vagy nyolcszor kapott-e egy új sört, azt nem tudom, de így is elég szépen fogyasztott nettó másfél óra alatt. Természetesen nem itta meg az egészet, általában csak belekortyolt, majd letette a színpad valamelyik pontjára, hogy ott melegedjen és fénysebességgel szénsavmentessé váljon.

A nagyjából 90 perces koncert elejétől a végéig élvezetes volt, olyan előadót láthattunk, aki látványosan nagyon szereti, amit csinál, és kifejezetten jó is benne. Hibátlanul énekelte a dalokat, remekül kommunikált a közönséggel, és bár általában elöl állt a kifutón, a hátul zenélő bandával is megvolt az összhang. A színpadkép nagyon jól nézett ki, a kellékek és a középső ledfal animációi egy amerikai benzinkútra repítettek minket, ahonnan aztán bármerre mehetünk a teletankolt pickuppal. A színpadon volt útjelzés, lámpaoszlopok, emelvény a zenészeknek és az elmaradhatatlan Posty Co. logó. Természetesen egy ekkora produkció pirotechnikát is bőven használ, néha felcsaptak a lángok, máskor kisebb tűzijátékot láthattunk, de akadt egy kis füst is itt-ott. És persze nem csak azért, mert Malone rá-rágyújtott koncert közben.

Összességében egy kifejezetten jó, hangulatos, profi koncertet láthattunk, egy nem mindennapi főhőssel a középpontban. Reméljük nem kell újabb hat évet várni, hogy ismét láthassuk.

A Sziget a végéhez közeledik, már csak egy nap van hátra, de rendkívül izgalmas előadók lépnek még színpadra, mi pedig ott leszünk, hogy megnézzük őket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Focista akart lenni, nem tudott angolul az első hollywoodi filmje forgatásán, és „latin szeretőként” csupán néhány kapcsolata volt – Antonio Banderas 65 éves
Csodás külső, sárm, energia, kreativitás, és semmi gőg, arrogancia vagy távolságtartás: Antonio Banderas nem egy tipikus hollywoodi híresség.


1960. augusztus 10-én született a spanyolországi Málagában, és José Antonio Domínguez Banderas névre keresztelték. A spanyol hagyományoknak megfelelően első vezetéknév, vagyis nála a Domínguez az, amelyen általában ismerik az emberek (az apjától kapta), Antonio azonban úgy döntött, hogy a kevésbé elterjedt második, anyai vezetéknevét, a Banderast választja művésznevének.

Az édesanya, Ana Banderas tanítónőként dolgozott, apja, José Domínguez pedig a Guardia Civil nevű csendőrség tisztje volt. A házaspár a két fiát (Antonio mellett Francisco nevű öccsét) katolikus hitben nevelte, a színész pedig a mai napig minden Semana Santa (Szent Hét) alkalmával hazazarándokol, hogy részt vegyen Málagában a Lagrimas y Favores nevű testvériség felvonulásán. Sőt, köztudott, hogy ezt a kötelezettségvállalást be is írja a filmes szerződéseibe, hogy semmi ne zavarhassa meg a vallási ünnepség iránti rendíthetetlen hűségét.

Ana és José a jövőbeli hollywoodi sztárt a dél-spanyolországi Fuengirola városában, Marbella közelében nevelték fel.

A legenda szerint Antonio a tipikus spanyol fiúk álmát dédelgette, hogy nagy karriert fut be a futballban. Tehetsége is volt hozzá, az iskolai csapat sztárjátékosa volt, amíg 14 éves korában egy bokasérülés össze nem törte az álmait.

Ezután a zene és a színészet felé fordult, az érettségi után, 19 évesen pedig Madridba költözött, és színházi pályára lépett.

Angol nélkül Hollywoodban

Banderas számára a madridi színházi élet volt a kiindulópont a spanyol filmiparban való pályájához. Filmes debütálására az ország egyik legnevesebb filmrendezője, Pedro Almodóvar második filmjében, az 1982-es A szenvedélyek labirintusában került sor, majd hamarosan Almodóvar projektjeinek állandó szereplőjévé vált: szerepelt a Matadorban (1986), A vágy törvényében (1987) és az Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélénben (1988) is, amit Oscar-díjra jelöltek a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában.

1989-ben Banderas újra Almodóvarral dolgozott együtt a Kötözz meg és ölelj!-ben, ami nagy sikert aratott az Egyesült Államokban, s az ambiciózus színészt Spanyolország határain túlra repítette. Szerepelt Madonna botrányos dokumentumfilmjében, a Madonnával az ágyban (1991), amikor az énekesnő 1990-ben Madridban tartózkodott.

1991 januárjában aztán Antonio Los Angelesbe költözött, ahol megkezdte hollywoodi karrierjét. Volt azonban egy hatalmas hátránya: ekkor még nem tudott angolul, ezért a meghallgatásokon nem értette a rendezők kérését. Első angol nyelvű szerepét az Arne Glimcher (Egy igaz ügy) rendezésében készült, Oscar Hijuelos Pulitzer-díjas regényéből adaptált A mambó királyai (1992) című filmben kapta Armand Assante mellett. A meghallgatáson Banderas próbálta elrejteni angol nyelvtudásának hiányát, és rendesen bemagolta a szövegét, így végül elnyerte Nestor Castillo főszerepét. Állítólag a forgatáson sem értette sokszor, hogy éppen miket mondott angolul.

A latin szerető

A mambó királyai után ő lett „a latin szerető”, ez a név ráragadt Hollywoodban, és elárasztották szerepekkel. 1993-ban a Philadelphia – Az érinthetetlenben Tom Hanks meleg partnerét játszotta, ugyanabban az évben Jeremy Irons és Winona Ryder mellett fontos szerepben volt látható az Isabel Allende regényéből készült Kísértetház című filmben, s feltűnt továbbá Allende egy másik regényéből készült, Argentínában forgatott Szerelem és árnyakban (1994) is. Ezt követték olyan sikeres filmek, mint az Interjú a vámpírral (1994), a Desperado (1995), a Bérgyilkosok Sylvester Stallone-nal (1995), vagy a Magyaországon forgatott Evita (1996), amiben Madonnával játszott.

1995-ben azonban volt még egy fontos filmes állomás a karrierjében, bár inkább a magánélete szempontjából. A Hárman párban című, amúgy elég felejthető vígjáték tartós hatással volt a későbbi életére, mivel az egyik női partnere Melanie Griffith volt, akivel viszonyt kezdett, annak ellenére, hogy mindketten házasok voltak.

Griffith Don Johnsonnal, Banderas pedig a spanyol színésznővel, Ana Lezával, aki segített neki angolul tanulni A mambó királyaihoz.

Banderas csillaga azonban továbbra is ragyogott olyan filmekben, mint a Zorro álarca (1998), a Kémkölykök-filmek (2001), a Volt egyszer egy Mexikó (2003) vagy a Shrek-filmek, amelyekben Csizmás, a Kandúr hangját kölcsönözte. S bár jó néhány hollywoodi blockbusterben dolgozott azóta (pl. Zorro legendája, A bűn hálójában, A feláldozhatók 3, Dolittle, Sokkal több mint testőr 2, Uncharted, Indiana Jones és a sors tárcsája), Almodóvarhoz is visszatért rendre, 2011-ben például együtt forgatták A bőr, amelyben éleket, 2019-ben pedig a Fájdalom és dicsőséget, amiért megkapta első és eddigi egyetlen színészi Oscar-jelölését is.

A világot jelentő saját deszkák

Banderas mindig is arról álmodozott, hogy színházat nyit Málagában, a Plaza de la Merced keleti oldalán álló, elhagyatott Cines Astoria y Victoria mozi pedig megfelelő helyszínnek tűnt. 2016-ban José Segui építésszel együtt tervet nyújtott be a városházára, s a több mint 70 beérkezett pályázat közül az övékét választották ki. Az ellenzéki pártok heves tiltakozása miatt azonban Antonio a következő évben visszavonta javaslatát, és megfogadta, hogy többé nem lép kapcsolatba a közigazgatással.

Ígéretéhez híven 2017-ben bejelentette, hogy 2 millió eurós kezdeti befektetéssel megvásárolja a régi Alameda Színházat, hogy megvalósítsa saját színházi projektjét, szigorúan magánszférában. A Teatro del Soho végül 2019. november 15-én nyílt meg, méghozzá a Banderas rendezésében és társproduceri munkájával készült Tánckar című musicallel. Ő maga Zach főszerepét játszotta, a darab pedig 2020 március közepéig teltházas előadásokat tartott, amikor a színházat a Covid-járvány miatt be kellett zárni. A produkció és a Soho végül 2021 telén tért vissza a madridi színházi életbe.

Divat, parfüm, jótékonykodás

Banderas 2015-ben újabb tevékenységbe kezdett, divattervezést tanult a londoni Central St Martins College of Art nevű elismert művészeti főiskolán. Első férfi kollekcióját 2016-ban hozta létre a skandináv ruházati cég, a Selected Homme együttműködésével, Antonio Banderas Design néven.

Divatkarrierje mellett az évek során ugyanakkor több mint 50 különböző parfümöt hozott forgalomba férfiak és nők számára egyaránt. Első férfi parfümje, a Diavolo 1997-ben jelent meg, fűszeres és narancsos illatjegyekkel. Legnépszerűbb parfümjei között szerepel a Power of Seduction és a King of Seduction.

Antonio emellett minden év augusztusában Marbellában rendezi meg a Starlite Gala nevű, sztárokkal teli jótékonysági rendezvényt. 2010-ben hozta létre a Fundación Lagrimas y Favores alapítványt, amely nagylelkűen támogatja többek között a málagai hátrányos helyzetű családokat, a málagai szegény sorsú fiatalok egyetemi tanulmányait és a rákos betegek hospice-át. A gála 2010-es alapítása óta több mint 2,5 millió eurót gyűjtött, több mint 120 000 családnak segített, és több mint 25 000 gyermeket íratott be az oktatásba. Banderas 2013-ban a filantróp tevékenységéért megkapta a Queen Sofia Spanish Institute aranyérmét.

Nem éppen fűvel-fával

Bár a vásznon ő volt „a latin szerető”, a való életben amúgy mindig is a hosszú távú kapcsolatok híve volt. Kétszer nősült: először 1987 és 1996 között a spanyol színésznő, Ana Leza volt a felesége, majd 1996 és 2014 között az amerikai színésznő Melanie Griffith. Utóbbi Don Johnsontól született lánya, az azóta világhírűvé vált színésznő, Dakota Johnson felnevelésében kulcsszerepet játszott. Griffth-szel 1996 májusában Londonban kötött házasságot, miután mindkettejük válását véglegesítették.

Melanie 1996 szeptemberében a marbellai Costa del Sol állami kórházban hozta világra a közös lányukat lányukat, Stellát. A kórház vezetése akkor büszkén hangsúlyozta, hogy a színésznő nem részesült semmilyen különleges bánásmódban, és a lesifotósok sem kapták el a kórházból való távozásukat, mivel a pár állítólag egy létrán mászott át a falon, és a szomszéd hátsó kapuján keresztül távozott. Banderas és Griffith 18 éven át voltak házasok. 2014-ben szakítottak (2015-ben mondták ki a válásukat), de jó viszonyban maradtak. A színész jelenlegi partnere (2014 óta, tehát ismét több mint 10 éve) a nála 21 évvel fiatalabb holland pénzügyi tanácsadó, Nicole Kimpel (44), akivel 2016 óta az Egyesült Királyságban, Surrey-ben él.

Banderas számára az apja 2008-ban bekövetkezett halála súlyos csapás volt. Közeli családtagok szerint Antonio az utolsó hetekben a marbellai otthonába költöztette Josét, hogy gondoskodhasson róla, és aktívan részt is vett az ápolásában.

Állítólag számos projektet elhalasztott, hogy az utolsó értékes pillanatokat a családjával tölthesse. Az édesanyja, Ana kilenc évvel később, 2017-ben hunyt el.

Ugyanabban az évben Banderas szívrohamot kapott, amelyet életének „pszichológiai fordulópontjaként” írt le, ez ébresztette rá a prioritásaira, például a családjával töltött időre. A színész elmondta, Pedro Almodóvar arra ösztönözte őt ezután, hogy a halálközeli élményből merítsen ihletet a Fájdalom és dicsőség című filmjéhez, amit sokan élete legjobb alakításának tartanak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: