KULT
A Rovatból

Futurisztikus sóbánya, szelfibot, fém Krisztus és fine dining - ilyen Erdély a székelykapun túl

Megnéztük Nyáry Krisztián erdélyi útifilmsorozatának első két részét a Spektrumon.


Október 31-én indult Nyáry Krisztián Erdély, a székelykapun túl című, hatrészes útifilmsorozata a Spektrumon. Az író, irodalomtörténész és kommunikációs szakember, aki korábban már többször járt itt, azzal az elhatározással vette most célba Erdélyt a lányával, Lucával, hogy olyan dolgokat mutasson meg belőle, amik az útikönyvekből kimaradtak. És amik azt bizonyítják, hogy Erdélyt, ez a folyamatosan fejlődő, kulturálisan pezsgő helyet nem csak a múltja miatt érdemes felkeresni, hanem jelene és jövője miatt is.

Azok, akik egy klasszikus erdélyi útifilmre számítanak Csaba királyfi legendájával, korondi edényekkel és medvés történetekkel, csalódni fognak. Ahogy azok is, akik számára egy ilyen sorozat csak akkor lehet jó és értékes, ha az elvesztett területeink feletti nosztalgikus búsongással mutatja be az útikönyvek által kötelezően ajánlott látnivalókat. Nyáryék ugyanis egészen más utat választanak.

Szubjektív szempontok szerint megtervezett, rendhagyó utazásuk célja, hogy szakítva a sztereotípiákkal azt mutassák meg nekünk, milyen a mai Erdély és kik élnek benne most. Elsőre talán esetlegesnek és koncepciótlannak tűnik a helyszínek és megszólaltatottak összeválogatása, de a második epizódra már egyértelmű, hogy éppen ez a lényeg. Mert a régi sóbányában ugyanúgy helye és létjogosultsága van a futurisztikus óriáskeréknek, mint a Google Translate használatának a Vidám temető sírfeliratainak olvasásakor, ahogy az sem szentségtörés, ha előkerül a szelfibot egy 18. századi templom előtt.

Az Erdély, a székelykapun túl nem színes-szagos útifilm akar lenni, amiben népviseletbe öltözött nénik és bácsik mesélnek a magyar nyelv országhatárokon átívelő, összetartó erejéről meg a veszteségekről.

Nem csendül fel a székely himnusz és a csíksomlyói búcsúról sem látunk vágóképeket. Idegenvezetőink azt feltételezik ugyanis, és teljes joggal, hogy azoknak, akik ezt a sorozatot nézik, nem kell elmondaniuk, miért is fontos az, hogy ők most itt vannak. Mert ezt illik tudni.

Kedvcsinálóul azoknak, akik most kapcsolódnak be a sorozatba, összefoglaljuk, mi történt eddig. Az első epizód első állomása a tordai sóbánya. Mint megtudjuk, egészen 1932-ig volt itt bányászat, majd az ötvenes években sajtraktárként funkcionált a hely. A bánya egy többmillió eurós beruházással nyerte el mai funkcióját, jelenleg egy űrállomásra emlékeztető sóterápiás szórakoztatóközpont játszótérrel, minigolfpályával, óriáskerékkel, focipályával, csónakázótóval és konferenciateremmel.

A következő megálló Almásszelistye, ahol egy Európában egyedülálló, meghökkentő ikonokat rejtő, 18. században épült román ortodox templomot látogatnak meg Nyáryék. A gyerekek elől letakart, ismeretlen festő által készített ikonokat az erdélyi kámaszútraként emlegetik.

Egy kolozsvári menő étterem és egy útszéli miccsező után az epizód utolsó állomása Kézdivásárhely. Itt Nyáryék terepjáró buggyba szállnak és azzal közelítik meg a Gordon-tetőn álló 22 méter magas, fémből készült Jézus-kilátót, aminek a fejébe csigalépcső vezet.

A második epizódban elsőként Balánbányára érkezünk, amely Románia egyik legnagyobb rézbányászati központja volt egészen a bánya 2006-os bezárásáig. Azóta sokan elköltöztek innen, így a hely az üresen álló épületeivel most kicsit kísértetvárosszerű.

Itt nőtt fel Nyáryék alkalmi idegenvezetője, Barabási Albert László fizikus és tudós, a modern hálózatelmélet világszerte elismert kutatója, aki Balánbányáról indulva Csíkszeredán, Bukaresten, majd Budapesten át Bostonig jutott.

Nyáryék útjának következő állomása Csíkszereda, ahol Szakács Botond, az Eco Tiny House alapítója betekintést enged gyárába, ahol az egyre népszerűbb, újrahasznosított anyagokból készülő mobilházak készülnek. Csíkszeredáról Kolozsvárra vezet az út, ahol amíg Luca a híres Unitárius Kollégiumban tart slam poetry előadást, Krisztián részt vesz a Kolozsvári Ünnepi Könyvhéten. Cserna-Szabó Andrással csorbalevest főznek Kövi Pál Erdélyi Lakoma újratöltve című könyvének megjelenése apropóján. Egy siklóernyőzést követően az epizód utolsó állomása a szaploncai Vidám temető. A közel 800, kékre festett fejfán az elhunytak humoros, fiktív monológjai olvashatók életükről és halálukról. A temető sírfeliratai a szerző életfilozófiáját mutatják be, ami nem más, mint szembenevetni a halált és hinni a túlvilági életben.

Az egyetlen dolog, ami olykor megtöri a felfedezés felhőtlen öröme miatti lendületet, hogy egy-egy helyszín bemutatásának kicsit PR-szaga van. Értem én, hogy enni is kellett útközben, de a menő kolozsvári étterem vagy az útszéli miccsező indokolatlanul hangsúlyos szerepeltetése nem túl szerencsés, mert az amúgy tök jó sorozatot eltolja a termékelhelyezéses kereskedelmi műsorok irányába és egész egyszerűen kibillenti a nézőt.

És ha már a kibillentésnél tartunk, az első részben Nyáry Luca sem könnyíti meg az egyébként lelkes és elszánt néző dolgát. Míg Krisztián az első perctől nagyon természetesen hozza az utazót, a lány nem találja a helyét a sorozatban. Nem érzi, hogyan adhatná önmagát, miközben mégiscsak szerepet kell játszania. Méghozzá azt, hogy ő most önmagát adja egy tévéműsorban.

Jó hír viszont azoknak, akik esetleg emiatt adnák fel a sorozat követését, hogy Luca a második epizódra egész jól belelazul az utazásba és megtalálja a műfajhoz passzoló hangnemet. A kolozsvári Unitárius Kollégiumban tartott slam poetry előadása után – ahol az édesanyja elvesztéséről is beszél – pedig már nem lehet nem kedvelni őt.

Az első két epizód után kijelenthetjük, hogy Nyáry Krisztián és a Spektrum szokatlan útifilmjének sikerül teljesítenie, amit ígér. Megmutatja, hogy ez a természeti kincsekben hihetetlenül gazdag, csodálatos kulturális és épített örökséggel bíró terület hogyan alakul és fejlődik folyamatosan ma is. Hogy milyen lehet ma ott élni, milyen emberi történeteket rejt és milyen új vállalkozásoknak ad otthont. Mindenekelőtt pedig bebizonyítja, hogy Erdély ma, a 21. században nagyon is menő hely, ahová érdemes újra és újra ellátogatni.

Az Erdély, a székelykapun túl című, hatrészes ismeretterjesztő sorozat minden vasárnap 17 órakor jelentkezik új epizóddal a Spektrumon.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Műbalhé, alpáriság, szexizmus és egymásnak beszólogató zsűri – ilyen volt a Megasztár első adása
A TV2 tehetségkutatója idén minden eddiginél jobban a nézők alantas ösztöneit kívánja kiszolgálni, és a legkülönfélébb bántalmazói magatartásokat relativizálja.


Amikor néztem az X-Faktor idei első adását, csodálkoztam, hogy hová tűntek a hülyék, mert alig volt belőlük. De végül meglett a válasz:

idén mind a Megasztárba ment.

Amennyire pozitív csalódás volt az RTL műsora, annyira traumatikus élményt nyújtott a Megasztár.

Volt itt műbalhé, alpáriság, szexizmus, kolléganő lekurvázása, és ez még csak Curtis.

De ne szaladjunk így előre!

Annak idején a Megasztár volt az első modern tehetségkutató műsor a honi médiában. A Ki mit tud?-ok művházszagú vérszegénységén szocializálódott országnak valóságos kulturális sokkot jelentett, és

már akkor is sokat vitatkoztak róla, mennyire korrekt abból műsort csinálni, hogy a világ tele van önképzavaros szerencsétlenekkel, akik épp oly tehetségtelenek, mint amilyen önérzetesek.

Persze nem hibáztatom őket, első kézből tudom, milyen nehéz ez. Én például már főiskolás voltam, és még mindig meg voltam győződve róla, hogy tudok énekelni, mert amikor a bulikon zenéltünk – és itt most a zenélés szót nagyon tág értelemben használom –, és énekeltem, nem vertek meg. Az sosem tűnt fel valahogy, hogy ezeken a bulikon a közönségből úgy kábé senki sem józan.

Szóval a Megasztár megítélése már akkor sem volt egységes, de azért ott ült a zsűriben egy Presser, egy Bakács, egy Pély Barna, még az excentrikus Soma is konzit végzett.

Azóta eltelt több mint húsz év, de a TV2 megragadt a múltban. Míg az X-Faktorban idén az tűnt fel, a megszokotthoz képest mennyire kevés volt a kínos pillanat, a Megasztár úgy döntött gazember, pontosabban trash reality lesz, rosszkedvünk tele pedig le van ejtve. Az agyzsibbasztóan hosszú, reklámok nélkül is két és fél órás adásnak kb. a feléig kellett eljutni, hogy megjöjjön az első (!) értékelhető énekes. És míg 10-15 percet kapott a Tóth Gabinak a 8 általánosa miatt beszóló néni (akit ráadásul a következő adásba is visszahoznak, hogy rúgjanak bele még párat, így áldozva fel a nézettség oltárán), a továbbjutók jelentős része alig kapott egy-két percet.

Már a zsűri összetételéből is látszik, hogy a műsorkészítők a balhéfaktorra mennek rá. Tóth Gabi a Sztárban sztár leszek zsűrijében is kemény csörtéket vívott Majkával, főállású megsértődő.

Curtis az ügyeletes keménycsávó a bulvármédiában, aki tévesen vagányságnak képzeli a bunkóságot. Nyilván nem én vagyok hívatott megítélni, mennyi szakmai tudása van, mi teszi alkalmassá arra, hogy fiatal tehetségeket karoljon fel, de vannak kételyeim. Legdurvább megnyilvánulásában gyakorlatilag lekurvázta Herceg Erikát. Éppen a Tik-Tok-sztár Ildikó néni bitorolta a színpadot, aki bíztatta a mestereket, hogy kövessék be. Ekkor került sor a következő párbeszédre:

Curtis: Én csak pornósztárokat és prostituáltakat követek.

Erika: Atti, engem is követsz...

Curtis (sokat mondó hangsúllyal): Hát…

Később le is hülyézte – azért legalább bocsánatot kért.

Marics Peti hibátlanul hozza a néha bicskanyitogatóan szemtelen, mégis szerethető ficsúr imidzset, de éppen ezért nehéz komolyan venni a mester szerepében. Legszívesebben leültetnéd egy pohár bor mellé, hogy atyaian eligazítsad kicsit az élet fontos dolgaiban.

Ráadásul amilyen lekezelően bánt Erikával a műsor első harmadában, legszívesebben adtam volna neki egy tockost.

Mindehhez ott van még Herceg Erika, aki az X-Faktorban már megmutatta, hogy képes átmenni anyatigrisbe, ha feldühítik, és most is sikerült többször kiakasztani. Igaz, ő sem megy a szomszédba egy kis passzívagresszióért.

Félreértés ne essék, Erika, Gabi és Peti zenei munkásságával nincs bajom, még ha nem is feltétlenül az én stílusom, amit képviselnek. Curtis is biztos nagyon jó rapper, vele más problémáim vannak. De ebben a műsorban az eddig látottak alapján a szakmaiság teljesen zárójelbe került.

Tóth Gabi egyébként abszolút hazaért, hiszen a Megasztárban indult a karrierje, és innen nézve sokkal inkább helyén van itt, mint anno az X-Faktorban, ahol éveken keresztül váltották egymást az ex-megasztárosok a zsűriben, hogy aztán a sokadik évadban Csobot Adél majd Tóth Andi személyében végre saját nevelésű sztár is kerüljön a zsűribe. Persze a Megasztár is a konkurenciától merít, hiszen Tóth Gabi mellett Herceg Erika és Curtis is az RTL-en veszítette el a zsűriszűzességét.

Történt némi változás a műsorvezetői posztokon, és ez sem a minőségjavítás jegyeit hordozza. Félreértés ne essék, Ördög Nórával nincs különösebb bajom, profi tévés, hozza, amit kell. De Tillát lecserélni Szépréthy Rolandra az körülbelül olyan, mint Ronaldót leküldeni a pályáról Dzsudzsák kedvéért. Értem én, hogy figyelemfelkeltő, és vannak rajongói, de egészen más ligában játszik. (Nem mellesleg a két műsorvezető szintén megfordult korábban az X-Faktorban.)

A cringe-faktort erősítették az olyan beszólások is, mint amikor egy nagyon rossz, gyorsan eltanácsolt versenyzőről Marics Peti megjegyezte:

„De az X-Faktorban elmenne a döntőig.”

Finoman szólva nem elegáns így beszólni a konkurens műsornak.

A jobb pillanatok közé tartozott, amikor Peti és Erika egymást szívatva csak azért juttattak tovább versenyzőket, hogy a másik nyakába varrják őket. Eleinte szórakoztató volt, de aztán sikerült valahogy ezt is véres drámázásba átvinni.

Kérdéseket vet fel a plus size-os öltáncos is, aki Marilyn Monroe dalára vonaglott először Marics Petin és Curtisen. Marics hiába fejezte ki folyamatosan, hogy rosszul érzi magát a szituációban, a rámenős hölgy számára a "nem" nem azt jelenti, hogy "nem", mert neki a műsorkészítők megígérték, hogy Peti „bevállalja”.

Ambivalens érzéseket váltott ki belőlem az anyuka története, aki látássérült, beteg lányával érkezett. Az ilyen műsorok kimondatlan szabály, hogy a nehézsorsú versenyzők életében csak akkor vájkálnak, ha a sztori vége happy end, vagyis a szerencsétlen jelentkező énekel egy nagyot, és meg sem áll a döntőig. Itt nagyon hamar kiderült, hogy az amúgy valóban minden tiszteletet megérdemlő anyuka énekelni nem tud.

Az egész arra volt jó, hogy láthassuk Tóth Gabit, „a zembert”, aki beszállt duettezni, és összeölelgette a beteg kislányt.

Hogy pozitívumot is mondjak, azt el kell ismerni, hogy ez a zsűri sokkal jobban működik a tavalyinál. A Rúzsa Magdi által vezetett csapat tagjai között jóformán semmi kémia nem volt. Az biztos, hogy az idei mesterek legalább kiváltanak valamit a nézőből, még ha nem is feltétlenül örömöt és tiszteletet.

Szórakoztató színt vitt a műsorba Szarka László "Bikicsunáj", aki a Megasztár 5. évadában az Alphaville Big In Japan című slágerét fordította hunglisra, és ezzel bevonult a magyar mémtörténelembe. Ezúttal a Flames of Love című dalt énekelte el úgy, hogy angolul azóta sem tanult meg. Azt kell mondjam, ezen az estén nem ő volt a legvitathatóbb továbbjutó.

A műsor végére maradt még egy meglepő fordulat: jött Krasznai Tünde, aki még 2013-ban Geszti Péter mentoráltjaként harmadik lett az X-Faktorban, de szerepelt a Celeb vagyok, ments ki innen! című műsorban is, emlékezetes pillanat volt, amikor a dzsungel közepén Fördős Zével ült egy kádban. Már akkoriban is sokat lehetett hallani zűrös (többek között úgymond "felnőttfilmes") múltjáról, és állítólag utána sem volt könnyű élete.

Az sosem volt kérdés, hogy Tünde jól énekel, így nem meglepő, hogy tovább jutott. Az már megkérdőjelezhető, hogy Tóth Gabi, aki majd elolvadt az empátiától és a szeretettől, Tünde távozása után a mestereknek – és a több ezer tévénézőnek – azért elmondta az összes sötét foltot Tünde múltjából, mert hát mi van, ha valaki nem tudja, és elfelejt csámcsogni.

Összességében a Megasztárban történt személyi változásoktól a műsor érdekesebb lett, de nem a minőség irányába léptek el, hanem az alantas ösztönök kiszolgálása felé.

Az első adásban a bántalmazás számos változatát láthattuk relativizálva, vagy egyenesen viccesnek beállítva, és ezért az sem kárpótol, hogy akadt néhány tehetség is a jelentkezők közül.

Abban reménykedem, hogy a válogatók után, amikor élesbe fordul a verseny, a negatív sallangok lenyesődnek. Bár a mesterek akkor is ugyanazok lesznek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Biztonsági okok miatt Budapesten forgatják a Fauda következő évadát
Az ötödik évad eredetileg Marseille-ben készült volna, de a készítők túl kockázatosnak ítélték a helyszínt. Az új részekben a Hamász támadásai és a háború eseményei is helyet kapnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 05.



A Fauda ötödik évadát eredetileg Marseille-ben forgatták volna, de a készítők végül biztonsági okok miatt Budapestre hozták a produkciót – írja a Jerusalem Post az N12 izraeli csatorna alapján.

A világszerte ismert sorozat főszereplője Lior Raz, aki Avi Issacharoffal közösen alkotta meg a történetet. A legújabb évadban a Tarantino-féle Becstelen brigantykban feltűnt Mélanie Laurent is fontos szerepet kapott volna, ezért is terveztek sok jelenetet Franciaországban.

A 2023. október 7-i események után azonban Raz és Issacharoff átírták a forgatókönyvet, hogy a Hamász támadása és a háború is megjelenjen az új részekben.

A sorozat egyik sztárja, Idan Amedi, aki énekesként is ismert, a harcok kitörése után önként jelentkezett a hadseregbe. Néhány hónappal később, 2024 elején súlyos sérülésekkel került kórházba.

A Fauda új évada 2026-ban debütál az izraeli Yes csatornán, ezt követően pedig a Netflixen is látható lesz világszerte.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Elmaradnak a Budaörsi Latinovits Színház előadásai Koós Boglárka halála miatt
A színház 27 éves művésznője vasárnap hunyt el. Az előadásokat érintő további változásokról a későbbiekben értesítik a nézőket.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, 27 éves korában elhunyt Koós Boglára, a Budaörsi Latinovits Színház színésznője. A teátrum most közölte: a váratlan tragédia miatt komoly lépésre szánták el magukat.

„Ezekben a pillanatokban gördülne fel a függöny 2025/26-os évadunkban első alkalommal, de a ma estére és a következő napokra tervezett előadásaink elmaradnak”

– írják Facebook-oldalukon.

Hozzáteszik: „Fájdalmunk és megrendültségünk elmondhatatlan.” Tájékoztatásul azt is közlik, hogy a színház műsorát érintő változásokról nézőinket a szokásos csatornákon hamarosan értesítik. Emellett a színház profilképét is az elhunyt művész fekete-fehér képére cserélték.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Összesen hat díjat nyert a 82. Velencei Filmfesztiválon Enyedi Ildikó Csendes barát című filmje
A film a legígéretesebb fiatal, feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díj mellett öt független zsűri díját is elnyerte. Az Arany Oroszlánt Jim Jarmusch nyerte a Father Mother Sister Brother című filmjével.


A legígéretesebb fiatal, feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díjat nyerte el a 82. Velencei Filmfesztiválon Enyedi Ildikó Csendes barát című filmjének szereplője, Luna Wedler svájci színésző.

A szombat esti zárógálán Luna Wedler Enyedi Ildikónak is megköszönte a díjat, hozzátéve, hogy nagy megtiszteltetés volt vele dolgozni.

"Hihetetlen nő vagy, inspirálsz engem nőként és rendezőként is"

- fogalmazott.

A film a díj mellett öt független zsűri díját is elnyert. A FIPRESCI, az INTERFILM, a diákzsűri díját, az Edipo fenntarthatósági díjat és a Green Drop-díjat is. A Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége, a FIPRESCI azzel indokolta a díjat:

„A film megrendítően tárja fel az egyetemes kapcsolatokat és a kimondatlan határokat, amelyek az életformákat összekötik. Merész történetmesélésével, árnyalt alakításaival és merész rendezésével mélyen megérintett minket. A filmművészet hatalmas teljesítménye, amely átlépi a nyelvi és kulturális határokat.”

A Nemzeti Filmintézet (NFI) szombat esti közleményében azt írták, Luna Wedler 1999-ben született Zürichben, majd az Amatőr tinik című filmben debütált 2015-ben. 2018-ban a zürichi filmszínésziskolában szerzett diplomát és ugyanabban az évben a Berlinálén elnyerte a European Shooting Star-díjat. A Netflix 2020-as Biohackerek című sorozatának főszerepével tett szert népszerűségre. Enyedi Ildikóval immár másodszor dolgozott együtt, hisz korábban már játszott A feleségem története című alkotásban is.

Enyedi megjegyezte, alkotása lírai, de ha a nézők ráéreznek a humorára, akkor megértik a film legmélyét.

"A humor fontos: egy nevetés tulajdonképpen olyan pillanat, amikor az ember nem aprólékos logikával, hanem hirtelen megért valamit. Rácsodálkozik az újra és meglepőre, abban öröme telik, és ennek az örömének hangot ad önkéntelenül. A nevetés a megértés pillanata. A társas kommunikáció közel hozza egymáshoz az embereket, ha együtt tudnak nevetni valamin"

- fejtette ki a rendezőnő.

A díjazottak listája:

Arany Oroszlán: Jim Jarmusch: Father Mother Sister Brother

A zsűri nagydíja: Kaouther Ben Hania: The Voice of Hind Rajab

Ezüst Oroszlán a legjobb rendezőnek: Benny Safdie (The Smashing Machine)

A zsűri különdíja: Gianfranco Rossi: Below the Clouds

Legjobb forgatókönyv: Valérie Donzelli és Gilles Marchand (À pied d’œuvre)

Volpi kupa a legjobb színésznőnek: Xin Zhilei (The Sun Rises on Us All)

Volpi kupa a legjobb színésznek: Toni Servillo (La Grazia)

Marcello Mastroianni-Díj a legjobb fiatal színésznek: Luna Wedler (Csendes barát)

Armani Beauty Közönségdíj: Maryam Touzani: Calle Malaga

Luigi De Laurentis Díj a legjobb elsőfilmnek: Nastia Korkia: Short Summer

Horizontok-szekció:

Legjobb film: David Pablos: En el camino

Legjobb rendezés: Anuparna Roy: Songs of Forgotten Trees


Link másolása
KÖVESS MINKET: