KULT
A Rovatból

Fordulatos, fondorlatos kis tárgyalótermi kaland – a 94 éves Clint Eastwood legújabb rendezése

Aki tud várni, az várjon december 20-ig a Max premierig, de a Telekom TV GO-n már megtekinthető a mester legjobb rendezése a Gran Torino óta!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. december 14.



Clint Eastwood nem tud leállni… a 94 éves zseniális színész/rendező egy olyan filmet tett le az asztalra, ami után megnyaljuk mind a tíz ujjunkat.

Igaz, hogy kicsit kiszámítható, klasszikus szerkezetű tárgyalótermi dráma-thriller, de mégis sok minden az újdonság varázsával fog hatni.

A forgatókönyv pont annyira csavaros, hogy a film végén vakarjuk a fülünk tövét, hogy ez aztán merész húzás volt.

Nem gondolom, hogy a tárgyalótermi drámák zsánere túlszaturált lenne, bár az utóbbi évben kaptunk egy Joker 2-t (akkor se fogom úgy nevezni, ahogy azt az alkotók kitalálták) és egy Ártatlanságra ítélve sorozat remake-et is. Az utóbbi egész ügyesre sikeredett, az előbbit inkább hagyjuk.

Egyik sem hatott igazán frissen, az Ártatlanságra ítélve történetét ismertük már az eredetiből, a Joker 2 pedig vállalhatatlanul kaotikus és kellemetlen lett.

Melléjük helyezve az Esküdt #2 egy fordulatos, fondorlatos kis kalandnak tűnik. Még úgy is, hogy a zsáner túl van a csúcsán, gondolok itt az igazi klasszikus 12 dühös emberre.

Eastwood is ebből indult ki, legalábis az atmoszféra nem meglepően a 12 dühös emberre hajaz, egy nagy csavarral. Történetünk szerint Justin Kempet (Nicholas Hoult) berendelik esküdtnek. A férfi felesége, a mindig gyönyörű Zoey Deutch által megformált Allison veszélyeztetett terhes, már volt is vetélése.

Justin megpróbálja megúszni a tárgyalást, de túl „jófiú” ehhez, és kiválasztják.

Mind az ügyésznek, a nagyreményű főügyésznő címért versengő nagykutyának, Faith Killebrewnak (Toni Collette), mind az alulfinanszírozott kirendelt védőnek, Erik Resnicknek (Chris Messina) is tökéletes választás esküdtnek Justin. Ha ezt az ügyet megnyeri Faith, szinte biztos az új pozíciója, ezért nagyon ráfekszik a támadásra. A védelem kicsit kiszolgáltatott helyzetben van. De mi is az ügy? James Michael Sythe-t (Gabriel Basso) azzal vádolják, hogy megölte a rendező lánya (Francesca Eastwood) által alakított barátnőjét Kendallt.

Ahogy halad előre a tárgyalás, Justin szépen lassan rájön, hogy mi is történt valójában. Ő ölte meg a lányt egy balesetben.

Egyáltalán nem spoiler, a film elején történik a felismerés, és igen, ez az egyik nagy csavar, de nem az egyetlen! A mindig „jófiú” főszereplőnk, hogy tud elszámolni a lelkiismeretével, és leküzdeni saját bűnbánatát. Nem direkt történt, baleset volt. Ezt egy évvel ezelőtt nem is rakta össze, nem tudhatta mit tett. Nem hallott Sythe letartóztatásáról, de mivel súlyos alkoholista, és már 5 éve józan, hiába bizonygatná, hogy amikor azon az estén abban a bizonyos bárban tartózkodott, ám nem ivott. Senki nem hinne neki, nincs bizonyítéka, sem tanúja.

Ügyvédje és jóbarátja, Larry (Kiefer Sutherland) azt tanácsolja neki, hogy maradjon csöndben.

Ez az egyetlen esélye, mert ezért a bűnért akár élete végéig is börtönbe kerülhet, pedig most igazán nagy szükség van a férfire otthon.

Mindamellett, hogy az ügyet próbálja befolyásolni Justin, hogy neki is jó legyen, és az állítólagos elkövető is jól jöjjön ki belőle, az esküdtek között is megy a felső szintű szókarate. Egy másik esküdt, Harold (J.K. Simmons) egy volt detektív, elkezd saját szakállára nyomozni, miközben az igazi elkövető ott ül mellette a szobában. Eastwood által megteremtett atmoszféra nagyon feszült, és igazán a képernyő elé szegezi a nézőt.

A nagy öreg nem teketóriázik, Nicholas Houltot egymás után dobja a mély vízbe, és a színész élete egyik legjobb alakítását hozza a mester keze alatt.

Toni Collette mindig zseniális, itt is odateszi magát, az igazi cápa főügyész jelölt szerepében.

Kiefer Sutherlandet jó látni képernyőn, még ha csak ilyen kis szerepben is. Mindenki tökéletesen játszik Hoult alá. Amit a negatívumok között ki lehet emelni, hogy hiába nézzük végig több szemszögből is a cselekményt, az áldozat valahogy mégis idegen marad a végére. Sokkal jobban sajnáljuk Justint a nehéz helyzete miatt, mint Kendallt. Nem tudjuk átérezni a veszteséget, mert nem ismertük a karaktert, és Justin vívódásán keresztül se sikerül a szimpátiát növelni a gyanúsított és az áldozat irányába.

Egyébként nagyon sok érdekes gondolatot vet fel a film, és ki is fejti őket, de sok nyitott kérdést is hagy maga után. Maradjunk annyiban, hogy a film befejése elképesztően bátor az alkotóktól. Nem gondoltam volna, hogy egy tárgyalótermi dráma-thiller ennyire „velem marad” a megtekintése után.

A rendezés klasszikus hollywoodi iparosmunka. Eastwood álmából felkeltve is össze tud már rakni egy jó filmet, de az Esküdt #2 egyike az igazán szuper produkcióinak.

Sőt, meg merem kockáztatni, hogy a Gran Torino óta a legjobb rendezése. Nem mondanám kortalan klasszikusnak, de ilyen idősen egy ilyen merész és elgondolkodtató filmet készíteni bámulatos. A film lendülete végig töretlen, a tempó néha meglepően gyors, máskor pedig kíméletlenül behúzza a féket. De egy másodpercig sem unalmas.

Nem tudom, miért nem került idehaza mozis forgalmazásba a film, de nagyon sajnálhatjuk, hogy a mester egyik utolsó rendezését csak otthonunkban tudjuk megnézni. A film elérhető a Telekom TV GO kínálatában, egy kisebb összegért kölcsönözhető, de december 20-án felkerül a Max streaming szolgáltató kínálatába is. Mindenkinek csak ajánlani tudom egy hideg karácsonyi estén a zavarba ejtő thrillert.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Kálloy Molnár Péter
A színész-rendező-énekes rövid lefolyású betegségben hunyt el – közölte a családja. A számos színházi és filmszereppel és a Beugró című műsorral országosan népszerűvé vált művész 55 éves volt.


Rövid lefolyású betegségben, 55 évesen hétfőn elhunyt Kálloy Molnár Péter színész, rendező, író, zenész – közölte a család az MTI-vel.

Kálloy Molnár Péter kiemelkedő tehetségű, sokoldalú alkotó volt, aki évtizedeken át meghatározó szereplője volt a magyar színházi és filmes életnek. Művészi munkássága, különleges hangja, humora és érzékenysége generációk számára tett maradandóvá számos szerepet és alkotást – olvasható a közleményben.

Kálloy Molnár Péter 1970-ben született Mezőcsáton, a debreceni Ady Gimnázium dráma tagozatán érettségizett, majd 1991-től a Nemzeti Színház társulatának tagja lett. 1993-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán Iglódi István osztályában. 1993-1997 között a Vígszínház társulatának volt a tagja, 1997 óta szabadfoglalkozású művész.

A széles publikum többek közt filmszerepeiből, valamint a Beugró című televíziós műsor állandó szereplőjeként ismerhette meg, de rendszeresen szinkronizált is. Rendezett Rómeó és Júliát, Macbethet, legnagyobb színházi sikerét a Shakespeare Összes Rövidítve hozta meg számára, amelyet több mint két évtized alatt 600-nál is többször adtak elő.

Három szólólemeze jelent meg. Nemzetközi produkciókban is feltűnt, például a Budapest, az Amerikai rapszódia vagy a Suszter, szabó, baka, kém című filmekben láthatta a közönség.

A búcsúztatás részleteiről később adnak tájékoztatást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is” – André Rieu a budapesti koncertje után elárulta, meddig tervez színpadon állni
A holland hegedűművész ezúttal Magyarországon varázsolta el a közönséget. A 76 éves világsztár dupla teltházas koncertet adott az MVM Dome-ban, ahol a színpad egyenesen úgy festett, mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája.


Rieu mosolyt csal az emberek arcára, legyen az őszinte öröm vagy masszív nevetés, de egy biztos, hogy jó kedve lesz az embernek amikor hallja, vagy látja, pláne, ha részt vesz egy koncertjén. Irgalmatlan profizmusnak lehetünk szem és fül tanúi, ha ellátogatunk a holland zenészóriás bulijára.

A világsztár november 28-án és 29-én ismét Budapestre látogatott. Két este is elvarázsolta a magyar közönséget az MVM Dome-ban. A vasárnapi koncert után pedig még nyilatkozott is a Szeretlek Magyarországnak. A 76 éves holland hegedűművésszel arról beszélgettünk, milyennek gondolja a magyar közönséget, de azt is elárulta: meddig tervez színpadon állni.

Ez még nem a múlt

André Rieu régebb óta tevékenykedik, mint a csernobili atomerőmű és az a helyzet, hogy hosszabban is, ugyanis 1976 óta színpadon áll és nem tervezi befejezni. Olyannyira nem, hogy évente újabb és újabb világturnékat jelent be. Magyarországon is koncertezett tavaly, idén és várhatóan jövőre is ellátogat majd hozzánk.

Az idei műsor ugyan nem változott sokat a tavalyihoz képest, de a közönség így is elégedetten távozott az MVM Dome-ból. Érdekes, hogy a közönség összetétele teljesen vegyes: fiatalok, középkorúak és idősebbek egyaránt részt vettek az eseményen és akikkel beszéltem rendkívül élvezték az előadást.

Számomra az egyik legmeglepőbb fordulat az volt, amikor egy fiatal lány azt mondta, hogy a TikTok-on találkozott André Rieu-vel először. Ha ezt egy rap, vagy pop előadóval kapcsolatban hallom, a szemem se rebbent volna, de egy operett-opera-komolyzenei produktumnál furcsálltam.

Nem divat ilyen típusú zenéket hallgatni, nem divat ilyen típusú előadó koncertjére járni, de mégis voltak olyanok, akik a social média hatására keveredtek a Dome-ba.

A több mint kétórás bulin egymást váltották a slágerek, melyeket mindenki teli torokból énekelt a teltházas koncertteremben. Bár a műsor során mindenki hozta a kötelezőt, két énekes mégis kiemelkedett és elsöprő sikert aratott. Egyikük a 17 éves Emma Kok, aki 2021 óta turnézik Rieu-vel. A fiatal lány gyomorbénulással és tápszondával él, de nem adta fel álmait és kitartásának, valamint Riéu-nek köszönhetően teltházas sportcsarnokokban énekelhet. Az általa slágerré vált Voilá-t és a karácsonyi hangulatot megalapozó Let it go-t hallhattuk tőle. Nem volt kristálytiszta, de sokak szemébe könnyet csalt a fiatal tehetség hangja és elismerésre méltóan adta elő a kifejezetten nehéz dalokat.

Az est másik kiemelt alakja egy magyar származású úriember, Mavrák Béla operaénekes, aki Rieu három tenorjának egyike volt. Mondhatnám, hogy a hazai környezet kiemelte őt társai közül, de ez nem igaz. Semmi köze nem volt a környezetnek a teljesítményéhez. Tavaly Maastricht-ban, ahol először láttam a produkciót, ugyanúgy kiemelkedő volt, mint most. Hamis hang nélkül, rendkívüli technikával énekelt, ráadásul igazán szimpatikus figuraként működött a színpadon.

Ízléstelen, de szórakoztató

Na és akkor a színpad és az összkép! Rendkívül giccses, körülbelül mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája. Ennek ellenére működik. Virágok a színpad elején, lépcsőzetes elosztás a zenekar számára, valamint hangulat aláfestésnek háttérvetítés. Mindezek mellett a zenekar női tagjai a világ összes színét magukon viselték, zöld, sárga, lila, rózsaszín, kék és még sorolhatnám, hogy hányféle estélyit láthattunk. Tagadhatatlanul profi volt a látvány, a vidám vasárnapos feelinget elkerülve nagyszínpados produkcióvá varázsolta a performanszt.

Rieu szavait Péterffy Lili tolmácsolta a közönségnek és meg kell hagyni, nagyon jól csinálta. A nagyérdemű nevetett, éljenzett, énekelt, majd a buli vége felé táncra is perdült. A keringőkirálynak csupán egyszer kellett szólnia, hogy eljött a mozgáskultúra bemutatásának ideje, boldog-boldogtalan felpattant a székéből és máris bálteremmé változott az MVM Dome. A Kék Duna keringő aratta az egyik legnagyobb sikert, de a setlist végén felcsendülő Tutti Frutti, Macarena és La Bamba is tarolt.

Bár alapvetően engem ki lehet kergetni a világból a maníros operettekkel és az André Rieu által képviselt teljesen őszintétlen, szinte gépi álelőadástól, de most be kell vallanom, hogy jól szórakoztam.

A finálét sajnos nem láttuk, mert hátra kellett mennünk a színpad mögé, ugyanis Rieu szereti azonnal koncert után letudni az interjúkat. Olyannyira gyorsan, hogy konkrétan, amint lesétált a színpadról, már jött is oda hozzám, hogy váltsunk néhány szót. Kérdésemre válaszolva elmondta, hogy a világon mindenhol szeretik a keringőket és az operettet, ezt egyébként a jegyeladásai alá is támasztják. Érdekelt, hogy melyik a legnehezebb része a turnézásnak, ám a világsztárnak sokkal nehezebb otthon lenni, mint úton, mivel ilyenkor minden meg van szervezve, semmiért sem kell aggódnia.

Kíváncsi voltam arra, hogy meddig tervez színpadon állni.

„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is”

- válaszolta a hegedűművész, aki ha tarja a beígérteket, több mint fél évszázadunk van még arra, hogy láthassuk, hallhassuk és hogy a keringő, mint műfaj, ne haljon ki a köztudatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ilyen még nem volt: Majka versenyzője esett ki az X-Faktorból, megvan a három döntős
A rapper csapatából eddig mindig továbbjutott mindenki, most azonban Farkas Ancsi búcsúzott a versenytől. A jövő heti döntőben három versenyző küzd meg a győzelemért.
DKA – Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este kik küzdhetnek meg az X-Faktor fődíjáért a jövő heti fináléban.

Az elődöntőben Farkas Ancsi számára ért véget a megmérettetés, így a döntőbe Belano, Varga Imi és a Tonix Honix jutott be.

A továbbjutásról ezúttal is a székes rendszer és a nézői szavazatok döntöttek. Az este során a mentorok székeket oszthattak a továbbjutóknak.

Belano és Varga Imi viszonylag hamar biztosították a helyüket, a harmadik továbbjutó sorsáról azonban a közönség döntött: a nézők a Tonix Honixot szavazták be a döntőbe, ezzel Farkas Ancsinak kellett búcsúznia.
Ezzel megtörtént az, amire az idei évadban még nem volt példa: Majka elveszítette az egyik versenyzőjét. A rapper csapata az elődöntőig menetelt teljes létszámban.

Az este különlegességét a sztárduettek adták: Varga Imi a műsorba 15 év után a visszatérő Takács Nikolasszal, Farkas Ancsi Nikával, Belano VZS-zel, a Tonix Honix pedig az Éberkómával lépett színpadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Lengyel Johanna nyerte meg az idei Megasztárt
Mestere, Marics Peti szerint az énekesnővel hatalmasat nyer a hazai zeneipar. A sokat kritizált Ádám Attila a második helyig jutott.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este tartották a Megasztár idei évadának döntőjét, amely végén Lengyel Johannát hirdették ki győztesként.

A fináléban a négyes mezőnyből először Kedl Olívia, majd PYFU esett ki. A végső párbajt Lengyel Johanna nyerte Ádám Attila ellen, akit az első élő adás óta kritizáltak a zsűritagok és a nézők egyaránt.

A döntőben a versenyzők produkciói mellett a mesterek is színpadra léptek, Tóth Gabi és Curtis például közösen adtak elő egy Edda-dalt.

Lengyel Johanna 40 millió forintot nyert, emellett első saját dalát és videoklipjét Los Angelesben, a Paramount Recording Studios-ban rögzítheti. A győztes fellép a jövő évi STRAND Fesztiválon, és egy hároméves ösztöndíjat is kapott a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékére.

A TV2 extra jutalmat is felajánlott: a legjobb öt helyezett Rúzsa Magdi Aréna-koncertjének előprogramjában léphet fel.

Lengyel Johanna nem most kezdte a zenei pályát, Jaylenn művésznéven már évek óta aktív, saját dalai is megjelentek. A műsor alatt egy interjúban fogalmazott a céljairól:

„Nem azért jöttem, hogy nyerjek, hanem hogy megismerjem magam.”

A verseny ideje alatt nehézségekkel is meg kellett küzdenie, betegség és gyász is nehezítette a felkészülését.

Johanna mestere Marics Peti volt a tehetségkutatóban, aki a döntő végén azt mondta, az énekesnővel „hatalmasat nyer a magyar zeneipar”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk