KULT
A Rovatból

„Fontos motívum számomra a társas magány” - Interjú Kocsis Ágnessel, az Éden című film rendezőjével

A bezártság és a másik ember érintésének hiánya mind ismerős lehet manapság sokak számára, de Kocsis Ágnes új filmjének főszereplőjét nem a pandémia, hanem egy különös betegség zárja el a külvilágtól. Az alkotó mesélt az egyedi filmről, ami csütörtöktől látható a mozikban.


Nagy várakozás után végre mozikba kerül a Cannes-i díjas Pál Adrienn és a Friss levegő című filmek rendezőjének, Kocsis Ágnesnek legújabb nagyjátékfilmje, az Éden.

A film nagysikerű világpremierje 2020-ban a neves Rotterdam Nemzetközi Filmfesztiválon volt, majd az elmúlt évben a világ további számos fesztiválján is bemutatkozott. Itthon azonban több mint egy évet kellett várni arra, hogy a nézők nagyvásznon láthassák a lélegzetelállító képi és hangi világú alkotást.

A magyar-román-belga koprodukcióban készült mű különös szerelmi történet, amelynek főszereplője egy harmincas évei végén járó nő, aki mindenre allergiás, ami a modern világgal jár, ezért teljes elszigeteltségben él. A történetet finom humor szövi át. A film dermesztő pontossággal vetítette előre a járvánnyal kapcsolatos világméretű változásokat.

A film női főszerepét Évát, az Arany Aréna-díjas ismert horvát színésznő, Lana Barić, a férfi főszereplőt, Andrást pedig Daan Stuyven belga rocksztár alakítja, aki DAAN nevű formációjával ismert szereplője az európai könnyűzenei életnek, ám nagyvásznon, filmfőszerepben most először lesz látható. Az Éden című filmben szerepel még Bocskor Salló Lóránt mint Éva öccse, illetve Katona László, Török-Illyés Orsolya, Keszég László, Friedenthal Zoltán, Németh Gábor író, Kistamás László, Thuróczy Szabolcs, Adorjáni Bálint, Kembe Sorel és Gattyán Lili is. A produkció vágója Mezei Áron, látványtervezője Vinnai Petra.

Kocsis Ágnes; fotó: Dér Miklós

Az Éden 2021. május 27-től látható a magyar mozikban, a gyártó forgalmazásában. A filmről, a koronavírus miatti különös sorsáról és a járvány miatt hozzátapadó új jelentésrétegről beszélgettünk Kocsis Ágnessel, a produkció rendezőjével.

- Hosszú idő eltelt a legutóbbi nagyjátékfilmed, a Pál Adrienn (2010) óta. Az Éden forgatókönyvötlete mikor fogant meg a fejedben, és mennyit változott az idő során?

- Már a Pál Adrienn forgatása előtt, 2008-ban elkezdtük írni. Reneszánsz-év volt, és Tarr Béla szertetett volna egy ilyen tematikájú sorozatot tíz rendezővel, de én már akkor úgy terveztem, hogy nagyjátékfilmet is szeretnék ebből csinálni. A Pál Adrienn után aztán 2010-ben bezárt a Magyar Mozgókép Alapítvány, és jó darabig nem volt filmfinanszírozás. Részben ezért is, illetve sok más nehézség miatt tartott ennyi ideig a film elkészülte Az alaptörténet azonban nem igazán változott azóta, inkább a jeleneteken dolgoztunk sokat.

- Tavaly januárban volt a bemutató, Rotterdamban. Az majdnem másfél éve volt. Egy rendezőnek mekkora félelem az, hogy vajon ennyi idő alatt „mi történik” a filmjével?

Az, hogy a hazai bemutatóra csak másfél évvel később kerül sor természetesen nem jó, de nem ez a legnagyobb baj. A film végül is csak aktuálisabb lett ez idő alatt. A nagyobb gond, hogy a világ nagy fesztiváljaira alig tudott eljutni. A Rotterdami világpremier után még jártunk Göteborgban, de ezt követően be is zárt a világ. Az első fél évben a fesztiválok is elmaradtak. Azt nem lehet bepótolni, mert a következő évben már az újabb filmeket vetítik a versenypogramokban. Nagyon örülök, hogy most végre moziba került, de azt látjuk, hogy az emberek túlságosan is hozzászoktak az otthoni filmnézéshez.

Nagyon fontos lenne visszatérni a nagyvászon elé, nem csak az Éden miatt, hanem mert a mozik léte forog kockán. Ha nem lesznek mozinézők, akkor mozik sem, ezért is kérnék mindenkit, menjen moziba.

- Az Éden kevésbé is működik otthoni, kisképernyős körülmények között, hisz vizuálisan és hangzásban is nagyon különleges és egyedi film.

- Igen, a filmet alapvetően nagyvászonra álmodtuk meg, a vizualitása és a hangi világa egyértelműen a moziban tud a leginkább érvényesülni. Az Éden egy úgynevezett kontemplatív alkotás, fontosak a hangulatok, és hogy a befogadó maga is aktívan részt vegyen a film befogadásában, értelmezésében.

Nem nagyon vezettem a néző tekintetét, nem akartam túlságosan manipulálni, pedig a film erre alapvetően nagyon alkalmas műfaj. Én azt szeretem, ha az érzelmi és az intellektuális hatás együtt jár. Ennél a filmnél pedig különösen fontos, hogy a néző igazán el tudjon merülni benne. Ettől függetlenül persze otthon is meg lehet nézni, és sok pozitív visszajelzést kaptunk az online nézőktől is, de egy mozi eleve sokkal jobban biztosítja az elmélyülés lehetőségét is, hiszen nehezebb kiszaladgálni a konyhába vagy a telefont nyomogatni közben.

- Nagyon különös érzés volt egy bezártságban, védőruhában élő, de a szabadság és a kinti világ után vágyó nőt nézni a mozivásznon úgy, hogy közben mindenkin maszk volt, és sokan szerintem hosszú idő után most először jártunk moziban. Amikor tavaly megjelent a koronavírus és az azzal kapcsolatos óvintézkedések, a film készítőjeként mit szóltatok ahhoz, hogy egy újabb aktualitást kapott a mű?

- Bár természetesen nem teljesen erről a helyzetről szól, de ami engem ebben a történetben érdekelt, abban vannak közös pontok, például a magány, az elszigeteltség, és az emberi kapcsolatok fontossága. A főszereplőnő nagyon nehezen tud kapcsolatba kerülni a környezetével, az őt körülvevő emberekkel. Vagy a teljesen izolált lakásában vagy egy komoly védőruhában kénytelen létezni. Ez képileg is nagyon szép metaforája a magánynak, az elszigetelődésnek.

A film közben azt a kérdés is vizsgálja, hogy az, hogy nem figyelünk a környezetünkre, hogy gyakorlatilag tönkretesszük az élőhelyünket, a Földet, milyen hatással van ez az emberi kapcsolatainkra.

Az utóbbi időben azonban valamennyire mindnyájan elszigetelődtünk egymástól. A koronavírus hatására sok ember még magányosabb lett, nem érinthetjük meg egymást úgy, mint korábban. Emiatt talán sokkal könnyebb lesz a nézőknek azonosulni a főhősnővel.

- Az Éden Évájának figurája mennyire rokonítható korábbi karaktereiddel, Violával (Friss levegő) vagy Piroskával (Pál Adrienn)?

- Mindegyikük meghatározó érzése a magány. Ez a motívum az összes filmemben – kisjátékfilmeket is beleértve – nagyon erőteljesen megjelenik. Azt hiszem, ez a modern kor egyik legnagyobb problémája. Az ember társas lény, vágyik a társas kapcsolatokra, mégis ezek sokszor nagyon nehezen alakulnak ki vagy maradnak fenn. Paradox módon, ahogy egyre nagyobb városokban élünk, egyre több kapcsolattartásra alkalmas eszközzel, alkalmazással vesszük körül magunkat és egyre több virtuális baráttal rendelkezünk, úgy távolodunk egyre jobban egymástól.

- Sosem egyszerű egy film elkészítése, főleg elfoglalt színészek idejének egyeztetése. Ez mennyire hatványozódik meg, ha egy országhatárokon átívelő nemzetközi stábbal kell dolgozni? Hogy sikerült ezt a nehézséget áthidalni a magyar-román-belga koprodukcióban készülő Éden esetében?

Nyilván ez ilyenkor sokkal nehezebb, főleg hogy a főszereplők között egy aktív zenész is volt, akinek ekkor még számos fellépése, stúdiómunkái is voltak, de nagyon jól lehetett vele dolgozni, és erre az időre nem vállalt semmit, csak a filmre koncentrált. Azonban ami igazán nagy feladat, az az utómunkálatok összehangolása: a vizuális effektek, a fényelés és a hangutómunka nagy része is Belgiumban készült, más munkák itthon. Ilyen ezeket kell koordinálni, hogy mindenki mindent időben megkapjon, és minden kompatibilis legyen mindennel.

- Az előző két játékfilmedhez hasonlóan ezúttal is rendkívül nagy hangsúly kerül az egyedi látványvilágra. Ehhez mennyi előkészület kellett? Gondolok például a sajátos látványt nyújtó helyszínek kiválasztására.

- Amikor írom a forgatókönyvet, már pontosan látom a jeleneteket és teljes képi világot. Néha annyira részletesen leírom, hogy egy-egy jelentben mit látunk a képen, hogy bizonyos pályázatokra kicsit „vissza kell írnom” a forgatókönyvet. De számomra fontos mindent leírni: hogy néz ki a fal, mivel van borítva, mikor mit látunk... Szerintem ez utána segíteni tudja a közös munkát a látványon dolgozó munkatársakkal.

Egy történet mindig akkor érdekel, ha kimondottan erős vizuális lehetőségek rejlenek benne.

Például annak idején a Friss levegőben a piros és a zöld mint a főszereplők kedvenc színei, amelyek ellentétesek, de mégis kiegészítik egymást, vagy a kör forma mint visszatérő motívum, ami az örök körforgást szimbolizálja, s ami a történet nagyon fontos eleme. A film lényeges motívumait szeretem vizuálisan is megfogalmazni. Az Édenben is sok ilyen van, például a sivatagi igluk formája, a glóbusz forma, azaz és a földgömb – például a balatonboglári kilátó is ilyen, vagy a játszótéren a mászóka - is gyakran visszatér. De a legfontosabb Éva szkafandere és a lakását borító fém szigetelés. Ezzel nagyon szépen lehetett vizuálisan megfogalmazni a filmben központi szerepet játszó magányt.

- Így, több mint egy évesen mennyi esélye van még a filmnek különböző nemzetközi fesztiválokon?

Azért szerencsére vannak még fesztiválok: most volt a film Barcelonában, Párizsban, Kalinyingrádban vagy épp Minszkben, és lesz Portugáliában is. Az a folytonos fesztiválszereplés azonban, ami a Friss levegőnek és a Pál Adriennek is sikerült, hogy mindkét film olyan 100-130 fesztiválon szerepelt, az Édennek a pandémia miatt már sajnos nem adatik meg.

- Említetted, hogy az Éden terve már 2008 óta a fejedben volt. Most van olyan, amin már tudod, hogy dolgozni fogsz?

Van egy filmtervünk Szécsi Pálról, amit már támogatott az előző filmalap. Ez az énekes 18 éves korától a 30 éves korában bekövetkezett öngyilkosságáig tartó életszakaszát mutatja be. Fantasztikusan érdekes élete volt. Egy rendkívül nehéz, hányattatott sorsú gyerekből a hatvanas-hetvenes évek egy legnagyobb sztárja vált, aki később látszólag mindent megkapott az élettől, amit lehetett, mégis nagyon boldogtalan és magányos volt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk