KULT
A Rovatból

„Fontos motívum számomra a társas magány” - Interjú Kocsis Ágnessel, az Éden című film rendezőjével

A bezártság és a másik ember érintésének hiánya mind ismerős lehet manapság sokak számára, de Kocsis Ágnes új filmjének főszereplőjét nem a pandémia, hanem egy különös betegség zárja el a külvilágtól. Az alkotó mesélt az egyedi filmről, ami csütörtöktől látható a mozikban.


Nagy várakozás után végre mozikba kerül a Cannes-i díjas Pál Adrienn és a Friss levegő című filmek rendezőjének, Kocsis Ágnesnek legújabb nagyjátékfilmje, az Éden.

A film nagysikerű világpremierje 2020-ban a neves Rotterdam Nemzetközi Filmfesztiválon volt, majd az elmúlt évben a világ további számos fesztiválján is bemutatkozott. Itthon azonban több mint egy évet kellett várni arra, hogy a nézők nagyvásznon láthassák a lélegzetelállító képi és hangi világú alkotást.

A magyar-román-belga koprodukcióban készült mű különös szerelmi történet, amelynek főszereplője egy harmincas évei végén járó nő, aki mindenre allergiás, ami a modern világgal jár, ezért teljes elszigeteltségben él. A történetet finom humor szövi át. A film dermesztő pontossággal vetítette előre a járvánnyal kapcsolatos világméretű változásokat.

A film női főszerepét Évát, az Arany Aréna-díjas ismert horvát színésznő, Lana Barić, a férfi főszereplőt, Andrást pedig Daan Stuyven belga rocksztár alakítja, aki DAAN nevű formációjával ismert szereplője az európai könnyűzenei életnek, ám nagyvásznon, filmfőszerepben most először lesz látható. Az Éden című filmben szerepel még Bocskor Salló Lóránt mint Éva öccse, illetve Katona László, Török-Illyés Orsolya, Keszég László, Friedenthal Zoltán, Németh Gábor író, Kistamás László, Thuróczy Szabolcs, Adorjáni Bálint, Kembe Sorel és Gattyán Lili is. A produkció vágója Mezei Áron, látványtervezője Vinnai Petra.

Kocsis Ágnes; fotó: Dér Miklós

Az Éden 2021. május 27-től látható a magyar mozikban, a gyártó forgalmazásában. A filmről, a koronavírus miatti különös sorsáról és a járvány miatt hozzátapadó új jelentésrétegről beszélgettünk Kocsis Ágnessel, a produkció rendezőjével.

- Hosszú idő eltelt a legutóbbi nagyjátékfilmed, a Pál Adrienn (2010) óta. Az Éden forgatókönyvötlete mikor fogant meg a fejedben, és mennyit változott az idő során?

- Már a Pál Adrienn forgatása előtt, 2008-ban elkezdtük írni. Reneszánsz-év volt, és Tarr Béla szertetett volna egy ilyen tematikájú sorozatot tíz rendezővel, de én már akkor úgy terveztem, hogy nagyjátékfilmet is szeretnék ebből csinálni. A Pál Adrienn után aztán 2010-ben bezárt a Magyar Mozgókép Alapítvány, és jó darabig nem volt filmfinanszírozás. Részben ezért is, illetve sok más nehézség miatt tartott ennyi ideig a film elkészülte Az alaptörténet azonban nem igazán változott azóta, inkább a jeleneteken dolgoztunk sokat.

- Tavaly januárban volt a bemutató, Rotterdamban. Az majdnem másfél éve volt. Egy rendezőnek mekkora félelem az, hogy vajon ennyi idő alatt „mi történik” a filmjével?

Az, hogy a hazai bemutatóra csak másfél évvel később kerül sor természetesen nem jó, de nem ez a legnagyobb baj. A film végül is csak aktuálisabb lett ez idő alatt. A nagyobb gond, hogy a világ nagy fesztiváljaira alig tudott eljutni. A Rotterdami világpremier után még jártunk Göteborgban, de ezt követően be is zárt a világ. Az első fél évben a fesztiválok is elmaradtak. Azt nem lehet bepótolni, mert a következő évben már az újabb filmeket vetítik a versenypogramokban. Nagyon örülök, hogy most végre moziba került, de azt látjuk, hogy az emberek túlságosan is hozzászoktak az otthoni filmnézéshez.

Nagyon fontos lenne visszatérni a nagyvászon elé, nem csak az Éden miatt, hanem mert a mozik léte forog kockán. Ha nem lesznek mozinézők, akkor mozik sem, ezért is kérnék mindenkit, menjen moziba.

- Az Éden kevésbé is működik otthoni, kisképernyős körülmények között, hisz vizuálisan és hangzásban is nagyon különleges és egyedi film.

- Igen, a filmet alapvetően nagyvászonra álmodtuk meg, a vizualitása és a hangi világa egyértelműen a moziban tud a leginkább érvényesülni. Az Éden egy úgynevezett kontemplatív alkotás, fontosak a hangulatok, és hogy a befogadó maga is aktívan részt vegyen a film befogadásában, értelmezésében.

Nem nagyon vezettem a néző tekintetét, nem akartam túlságosan manipulálni, pedig a film erre alapvetően nagyon alkalmas műfaj. Én azt szeretem, ha az érzelmi és az intellektuális hatás együtt jár. Ennél a filmnél pedig különösen fontos, hogy a néző igazán el tudjon merülni benne. Ettől függetlenül persze otthon is meg lehet nézni, és sok pozitív visszajelzést kaptunk az online nézőktől is, de egy mozi eleve sokkal jobban biztosítja az elmélyülés lehetőségét is, hiszen nehezebb kiszaladgálni a konyhába vagy a telefont nyomogatni közben.

- Nagyon különös érzés volt egy bezártságban, védőruhában élő, de a szabadság és a kinti világ után vágyó nőt nézni a mozivásznon úgy, hogy közben mindenkin maszk volt, és sokan szerintem hosszú idő után most először jártunk moziban. Amikor tavaly megjelent a koronavírus és az azzal kapcsolatos óvintézkedések, a film készítőjeként mit szóltatok ahhoz, hogy egy újabb aktualitást kapott a mű?

- Bár természetesen nem teljesen erről a helyzetről szól, de ami engem ebben a történetben érdekelt, abban vannak közös pontok, például a magány, az elszigeteltség, és az emberi kapcsolatok fontossága. A főszereplőnő nagyon nehezen tud kapcsolatba kerülni a környezetével, az őt körülvevő emberekkel. Vagy a teljesen izolált lakásában vagy egy komoly védőruhában kénytelen létezni. Ez képileg is nagyon szép metaforája a magánynak, az elszigetelődésnek.

A film közben azt a kérdés is vizsgálja, hogy az, hogy nem figyelünk a környezetünkre, hogy gyakorlatilag tönkretesszük az élőhelyünket, a Földet, milyen hatással van ez az emberi kapcsolatainkra.

Az utóbbi időben azonban valamennyire mindnyájan elszigetelődtünk egymástól. A koronavírus hatására sok ember még magányosabb lett, nem érinthetjük meg egymást úgy, mint korábban. Emiatt talán sokkal könnyebb lesz a nézőknek azonosulni a főhősnővel.

- Az Éden Évájának figurája mennyire rokonítható korábbi karaktereiddel, Violával (Friss levegő) vagy Piroskával (Pál Adrienn)?

- Mindegyikük meghatározó érzése a magány. Ez a motívum az összes filmemben – kisjátékfilmeket is beleértve – nagyon erőteljesen megjelenik. Azt hiszem, ez a modern kor egyik legnagyobb problémája. Az ember társas lény, vágyik a társas kapcsolatokra, mégis ezek sokszor nagyon nehezen alakulnak ki vagy maradnak fenn. Paradox módon, ahogy egyre nagyobb városokban élünk, egyre több kapcsolattartásra alkalmas eszközzel, alkalmazással vesszük körül magunkat és egyre több virtuális baráttal rendelkezünk, úgy távolodunk egyre jobban egymástól.

- Sosem egyszerű egy film elkészítése, főleg elfoglalt színészek idejének egyeztetése. Ez mennyire hatványozódik meg, ha egy országhatárokon átívelő nemzetközi stábbal kell dolgozni? Hogy sikerült ezt a nehézséget áthidalni a magyar-román-belga koprodukcióban készülő Éden esetében?

Nyilván ez ilyenkor sokkal nehezebb, főleg hogy a főszereplők között egy aktív zenész is volt, akinek ekkor még számos fellépése, stúdiómunkái is voltak, de nagyon jól lehetett vele dolgozni, és erre az időre nem vállalt semmit, csak a filmre koncentrált. Azonban ami igazán nagy feladat, az az utómunkálatok összehangolása: a vizuális effektek, a fényelés és a hangutómunka nagy része is Belgiumban készült, más munkák itthon. Ilyen ezeket kell koordinálni, hogy mindenki mindent időben megkapjon, és minden kompatibilis legyen mindennel.

- Az előző két játékfilmedhez hasonlóan ezúttal is rendkívül nagy hangsúly kerül az egyedi látványvilágra. Ehhez mennyi előkészület kellett? Gondolok például a sajátos látványt nyújtó helyszínek kiválasztására.

- Amikor írom a forgatókönyvet, már pontosan látom a jeleneteket és teljes képi világot. Néha annyira részletesen leírom, hogy egy-egy jelentben mit látunk a képen, hogy bizonyos pályázatokra kicsit „vissza kell írnom” a forgatókönyvet. De számomra fontos mindent leírni: hogy néz ki a fal, mivel van borítva, mikor mit látunk... Szerintem ez utána segíteni tudja a közös munkát a látványon dolgozó munkatársakkal.

Egy történet mindig akkor érdekel, ha kimondottan erős vizuális lehetőségek rejlenek benne.

Például annak idején a Friss levegőben a piros és a zöld mint a főszereplők kedvenc színei, amelyek ellentétesek, de mégis kiegészítik egymást, vagy a kör forma mint visszatérő motívum, ami az örök körforgást szimbolizálja, s ami a történet nagyon fontos eleme. A film lényeges motívumait szeretem vizuálisan is megfogalmazni. Az Édenben is sok ilyen van, például a sivatagi igluk formája, a glóbusz forma, azaz és a földgömb – például a balatonboglári kilátó is ilyen, vagy a játszótéren a mászóka - is gyakran visszatér. De a legfontosabb Éva szkafandere és a lakását borító fém szigetelés. Ezzel nagyon szépen lehetett vizuálisan megfogalmazni a filmben központi szerepet játszó magányt.

- Így, több mint egy évesen mennyi esélye van még a filmnek különböző nemzetközi fesztiválokon?

Azért szerencsére vannak még fesztiválok: most volt a film Barcelonában, Párizsban, Kalinyingrádban vagy épp Minszkben, és lesz Portugáliában is. Az a folytonos fesztiválszereplés azonban, ami a Friss levegőnek és a Pál Adriennek is sikerült, hogy mindkét film olyan 100-130 fesztiválon szerepelt, az Édennek a pandémia miatt már sajnos nem adatik meg.

- Említetted, hogy az Éden terve már 2008 óta a fejedben volt. Most van olyan, amin már tudod, hogy dolgozni fogsz?

Van egy filmtervünk Szécsi Pálról, amit már támogatott az előző filmalap. Ez az énekes 18 éves korától a 30 éves korában bekövetkezett öngyilkosságáig tartó életszakaszát mutatja be. Fantasztikusan érdekes élete volt. Egy rendkívül nehéz, hányattatott sorsú gyerekből a hatvanas-hetvenes évek egy legnagyobb sztárja vált, aki később látszólag mindent megkapott az élettől, amit lehetett, mégis nagyon boldogtalan és magányos volt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET: