KULT
A Rovatból

„Fontos motívum számomra a társas magány” - Interjú Kocsis Ágnessel, az Éden című film rendezőjével

A bezártság és a másik ember érintésének hiánya mind ismerős lehet manapság sokak számára, de Kocsis Ágnes új filmjének főszereplőjét nem a pandémia, hanem egy különös betegség zárja el a külvilágtól. Az alkotó mesélt az egyedi filmről, ami csütörtöktől látható a mozikban.

Link másolása

Nagy várakozás után végre mozikba kerül a Cannes-i díjas Pál Adrienn és a Friss levegő című filmek rendezőjének, Kocsis Ágnesnek legújabb nagyjátékfilmje, az Éden.

A film nagysikerű világpremierje 2020-ban a neves Rotterdam Nemzetközi Filmfesztiválon volt, majd az elmúlt évben a világ további számos fesztiválján is bemutatkozott. Itthon azonban több mint egy évet kellett várni arra, hogy a nézők nagyvásznon láthassák a lélegzetelállító képi és hangi világú alkotást.

A magyar-román-belga koprodukcióban készült mű különös szerelmi történet, amelynek főszereplője egy harmincas évei végén járó nő, aki mindenre allergiás, ami a modern világgal jár, ezért teljes elszigeteltségben él. A történetet finom humor szövi át. A film dermesztő pontossággal vetítette előre a járvánnyal kapcsolatos világméretű változásokat.

A film női főszerepét Évát, az Arany Aréna-díjas ismert horvát színésznő, Lana Barić, a férfi főszereplőt, Andrást pedig Daan Stuyven belga rocksztár alakítja, aki DAAN nevű formációjával ismert szereplője az európai könnyűzenei életnek, ám nagyvásznon, filmfőszerepben most először lesz látható. Az Éden című filmben szerepel még Bocskor Salló Lóránt mint Éva öccse, illetve Katona László, Török-Illyés Orsolya, Keszég László, Friedenthal Zoltán, Németh Gábor író, Kistamás László, Thuróczy Szabolcs, Adorjáni Bálint, Kembe Sorel és Gattyán Lili is. A produkció vágója Mezei Áron, látványtervezője Vinnai Petra.

Kocsis Ágnes; fotó: Dér Miklós

Az Éden 2021. május 27-től látható a magyar mozikban, a gyártó forgalmazásában. A filmről, a koronavírus miatti különös sorsáról és a járvány miatt hozzátapadó új jelentésrétegről beszélgettünk Kocsis Ágnessel, a produkció rendezőjével.

- Hosszú idő eltelt a legutóbbi nagyjátékfilmed, a Pál Adrienn (2010) óta. Az Éden forgatókönyvötlete mikor fogant meg a fejedben, és mennyit változott az idő során?

- Már a Pál Adrienn forgatása előtt, 2008-ban elkezdtük írni. Reneszánsz-év volt, és Tarr Béla szertetett volna egy ilyen tematikájú sorozatot tíz rendezővel, de én már akkor úgy terveztem, hogy nagyjátékfilmet is szeretnék ebből csinálni. A Pál Adrienn után aztán 2010-ben bezárt a Magyar Mozgókép Alapítvány, és jó darabig nem volt filmfinanszírozás. Részben ezért is, illetve sok más nehézség miatt tartott ennyi ideig a film elkészülte Az alaptörténet azonban nem igazán változott azóta, inkább a jeleneteken dolgoztunk sokat.

- Tavaly januárban volt a bemutató, Rotterdamban. Az majdnem másfél éve volt. Egy rendezőnek mekkora félelem az, hogy vajon ennyi idő alatt „mi történik” a filmjével?

Az, hogy a hazai bemutatóra csak másfél évvel később kerül sor természetesen nem jó, de nem ez a legnagyobb baj. A film végül is csak aktuálisabb lett ez idő alatt. A nagyobb gond, hogy a világ nagy fesztiváljaira alig tudott eljutni. A Rotterdami világpremier után még jártunk Göteborgban, de ezt követően be is zárt a világ. Az első fél évben a fesztiválok is elmaradtak. Azt nem lehet bepótolni, mert a következő évben már az újabb filmeket vetítik a versenypogramokban. Nagyon örülök, hogy most végre moziba került, de azt látjuk, hogy az emberek túlságosan is hozzászoktak az otthoni filmnézéshez.

Nagyon fontos lenne visszatérni a nagyvászon elé, nem csak az Éden miatt, hanem mert a mozik léte forog kockán. Ha nem lesznek mozinézők, akkor mozik sem, ezért is kérnék mindenkit, menjen moziba.

- Az Éden kevésbé is működik otthoni, kisképernyős körülmények között, hisz vizuálisan és hangzásban is nagyon különleges és egyedi film.

- Igen, a filmet alapvetően nagyvászonra álmodtuk meg, a vizualitása és a hangi világa egyértelműen a moziban tud a leginkább érvényesülni. Az Éden egy úgynevezett kontemplatív alkotás, fontosak a hangulatok, és hogy a befogadó maga is aktívan részt vegyen a film befogadásában, értelmezésében.

Nem nagyon vezettem a néző tekintetét, nem akartam túlságosan manipulálni, pedig a film erre alapvetően nagyon alkalmas műfaj. Én azt szeretem, ha az érzelmi és az intellektuális hatás együtt jár. Ennél a filmnél pedig különösen fontos, hogy a néző igazán el tudjon merülni benne. Ettől függetlenül persze otthon is meg lehet nézni, és sok pozitív visszajelzést kaptunk az online nézőktől is, de egy mozi eleve sokkal jobban biztosítja az elmélyülés lehetőségét is, hiszen nehezebb kiszaladgálni a konyhába vagy a telefont nyomogatni közben.

- Nagyon különös érzés volt egy bezártságban, védőruhában élő, de a szabadság és a kinti világ után vágyó nőt nézni a mozivásznon úgy, hogy közben mindenkin maszk volt, és sokan szerintem hosszú idő után most először jártunk moziban. Amikor tavaly megjelent a koronavírus és az azzal kapcsolatos óvintézkedések, a film készítőjeként mit szóltatok ahhoz, hogy egy újabb aktualitást kapott a mű?

- Bár természetesen nem teljesen erről a helyzetről szól, de ami engem ebben a történetben érdekelt, abban vannak közös pontok, például a magány, az elszigeteltség, és az emberi kapcsolatok fontossága. A főszereplőnő nagyon nehezen tud kapcsolatba kerülni a környezetével, az őt körülvevő emberekkel. Vagy a teljesen izolált lakásában vagy egy komoly védőruhában kénytelen létezni. Ez képileg is nagyon szép metaforája a magánynak, az elszigetelődésnek.

A film közben azt a kérdés is vizsgálja, hogy az, hogy nem figyelünk a környezetünkre, hogy gyakorlatilag tönkretesszük az élőhelyünket, a Földet, milyen hatással van ez az emberi kapcsolatainkra.

Az utóbbi időben azonban valamennyire mindnyájan elszigetelődtünk egymástól. A koronavírus hatására sok ember még magányosabb lett, nem érinthetjük meg egymást úgy, mint korábban. Emiatt talán sokkal könnyebb lesz a nézőknek azonosulni a főhősnővel.

- Az Éden Évájának figurája mennyire rokonítható korábbi karaktereiddel, Violával (Friss levegő) vagy Piroskával (Pál Adrienn)?

- Mindegyikük meghatározó érzése a magány. Ez a motívum az összes filmemben – kisjátékfilmeket is beleértve – nagyon erőteljesen megjelenik. Azt hiszem, ez a modern kor egyik legnagyobb problémája. Az ember társas lény, vágyik a társas kapcsolatokra, mégis ezek sokszor nagyon nehezen alakulnak ki vagy maradnak fenn. Paradox módon, ahogy egyre nagyobb városokban élünk, egyre több kapcsolattartásra alkalmas eszközzel, alkalmazással vesszük körül magunkat és egyre több virtuális baráttal rendelkezünk, úgy távolodunk egyre jobban egymástól.

- Sosem egyszerű egy film elkészítése, főleg elfoglalt színészek idejének egyeztetése. Ez mennyire hatványozódik meg, ha egy országhatárokon átívelő nemzetközi stábbal kell dolgozni? Hogy sikerült ezt a nehézséget áthidalni a magyar-román-belga koprodukcióban készülő Éden esetében?

Nyilván ez ilyenkor sokkal nehezebb, főleg hogy a főszereplők között egy aktív zenész is volt, akinek ekkor még számos fellépése, stúdiómunkái is voltak, de nagyon jól lehetett vele dolgozni, és erre az időre nem vállalt semmit, csak a filmre koncentrált. Azonban ami igazán nagy feladat, az az utómunkálatok összehangolása: a vizuális effektek, a fényelés és a hangutómunka nagy része is Belgiumban készült, más munkák itthon. Ilyen ezeket kell koordinálni, hogy mindenki mindent időben megkapjon, és minden kompatibilis legyen mindennel.

- Az előző két játékfilmedhez hasonlóan ezúttal is rendkívül nagy hangsúly kerül az egyedi látványvilágra. Ehhez mennyi előkészület kellett? Gondolok például a sajátos látványt nyújtó helyszínek kiválasztására.

- Amikor írom a forgatókönyvet, már pontosan látom a jeleneteket és teljes képi világot. Néha annyira részletesen leírom, hogy egy-egy jelentben mit látunk a képen, hogy bizonyos pályázatokra kicsit „vissza kell írnom” a forgatókönyvet. De számomra fontos mindent leírni: hogy néz ki a fal, mivel van borítva, mikor mit látunk... Szerintem ez utána segíteni tudja a közös munkát a látványon dolgozó munkatársakkal.

Egy történet mindig akkor érdekel, ha kimondottan erős vizuális lehetőségek rejlenek benne.

Például annak idején a Friss levegőben a piros és a zöld mint a főszereplők kedvenc színei, amelyek ellentétesek, de mégis kiegészítik egymást, vagy a kör forma mint visszatérő motívum, ami az örök körforgást szimbolizálja, s ami a történet nagyon fontos eleme. A film lényeges motívumait szeretem vizuálisan is megfogalmazni. Az Édenben is sok ilyen van, például a sivatagi igluk formája, a glóbusz forma, azaz és a földgömb – például a balatonboglári kilátó is ilyen, vagy a játszótéren a mászóka - is gyakran visszatér. De a legfontosabb Éva szkafandere és a lakását borító fém szigetelés. Ezzel nagyon szépen lehetett vizuálisan megfogalmazni a filmben központi szerepet játszó magányt.

- Így, több mint egy évesen mennyi esélye van még a filmnek különböző nemzetközi fesztiválokon?

Azért szerencsére vannak még fesztiválok: most volt a film Barcelonában, Párizsban, Kalinyingrádban vagy épp Minszkben, és lesz Portugáliában is. Az a folytonos fesztiválszereplés azonban, ami a Friss levegőnek és a Pál Adriennek is sikerült, hogy mindkét film olyan 100-130 fesztiválon szerepelt, az Édennek a pandémia miatt már sajnos nem adatik meg.

- Említetted, hogy az Éden terve már 2008 óta a fejedben volt. Most van olyan, amin már tudod, hogy dolgozni fogsz?

Van egy filmtervünk Szécsi Pálról, amit már támogatott az előző filmalap. Ez az énekes 18 éves korától a 30 éves korában bekövetkezett öngyilkosságáig tartó életszakaszát mutatja be. Fantasztikusan érdekes élete volt. Egy rendkívül nehéz, hányattatott sorsú gyerekből a hatvanas-hetvenes évek egy legnagyobb sztárja vált, aki később látszólag mindent megkapott az élettől, amit lehetett, mégis nagyon boldogtalan és magányos volt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: