KULT
A Rovatból

Fodrász, vurstlis és parkolóőr volt, a legvonzóbb férfinak választották, és elneveztek róla egy napot – Danny DeVito 80 éves

Se kapcsolatok, se pénz, se filmsztár alkat… Ő mégis megmutatta mind a 147 centijével, hogy a legnagyobbak közt a helye. Színészkét, rendezőként és producerként is sikert-sikerre halmozott.


Danny DeVito amerikai komikus az évek során kultikus rajongótáborra tett szert az olyan televíziós sorozatokban nyújtott zseniális alakításai miatt, mint a Taxi vagy a Felhőtlen Philadelphia, a mozis sikereinek pedig se szeri, se száma: Száll a kakukk fészkére, Becéző szavak, A smaragd románca, A Nílus gyöngye, Dobjuk ki anyut a vonatból, A rózsák háborúja, Ikrek, Batman visszatér, Szóljatok a köpcösnek!, Szigorúan bizalmas, Ember a Holdon, Nagy hal, Dumbó, Jumanji: A következő szint stb. De, ami még fontosabb, a Reddit szavazói szerint ő a legvonzóbb férfi ezen a bolygón. Nehéz cáfolni ezt az állítást, különösen miután tanúi voltunk az ikonikus meztelen jelenetének a Felhőtlen Philadelphiában, vagy vetkőzös táncának férfi sztripperként a Jóbarátokban.

Hajak, lányok, körhinták

Az 1944. november 17-én, New Jersey- ben született Daniel Michael DeVito Jr. egy ötgyermekes családban nőtt fel, katolikusnak nevelték. Már diákkorában vonzódott az előadóművészethez az iskolai produkciókban: az Assisi Szent Ferencben és a Milliárd dolláros szentben játszott főszerepet, amelyek után feléledt benne a színjátszás iránti vágy. Kamaszként DeVitót a környék gyerekei piszkálták a szokatlanul alacsony (147 centiméternél megállt a növésben) alkata miatt, ő maga pedig azzal viccelődött, hogy ez nem sokat segített neki a hölgyek meghódításakor:

„Gyötrelmes volt, nem tudtam lassúzni a lányokkal, akikkel szerettem volna, mert az arcom mindig egy olyan helyen volt, amivel nem tudtak kibékülni.”

Alacsony termete egyébként a multiple epiphyseal dysplasia, más néven a Fairbank-kór eredménye. Ez egy ritka genetikai rendellenesség, amely befolyásolja a csontok növekedését.

DeVito eleinte nem is gondolt a színészetre, mint lehetséges karrierlehetőségre, inkább úgy döntött, hogy fodrászként dolgozik a nővére szalonjában, hátha így lesz lehetősége lányokkal ismerkedni. 19 évesen aztán végül mégis New Yorkba költözött, hogy a showbizniszben érvényesüljön: jelentkezett a New York-i Színművészeti Akadémiára sminkes oktatásra. Szerencsére azonban hamar rájött, hogy tehetséges színész lehet, amikor a jelentkezéshez benyújtott monológja pozitív visszajelzést kapott. Hogy meg tudjon élni, a környékbeli gyerekeknek szánt karneváli körhinták kezelőjeként dolgozott: „Nagyon romantikus volt számomra. Persze akkoriban senkinek sem volt pénze. Csak egy White Castle hamburgert engedhettünk meg magunknak. Volt, hogy csak 50 cent benzint tankoltunk a kocsiba, hogy abban melegedjünk.”

Siker az elmegyógyintézetben

Danny már kb. 14 éves kora óta el akart költözni New Jersey-ből, s végül meggyőzte a szüleit, hogy küldjék el egy katolikus bentlakásos iskolába. Nem tetszett ugyanis neki az egyre inkább burjánzó drogfogyasztás, amelynek a környékbeli srácok hódoltak, és attól tartott, hogy ő is így végzi majd. Az apja, Daniel Michael DeVito Sr. is alkoholista volt, amivel a kis Dannynek idejekorán meg kellett barátkoznia, ez azonban arra késztette, hogy ő ne essen bele ilyesmibe.

1966-ban végzett az akadémián, ami után rövid ideig a Connecticut állambeli Waterfordban található Eugene O'Neill Színházi Központban dolgozott, ahol jó barátságot kötött színésztársával, Michael Douglasszel… Ott olvasta Truman Capote Hidegvérrel című művét, és úgy döntött, elmegy egy Los Angeles-i meghallgatásra a könyv filmadaptációjához, de nem kapta meg a szerepet. Visszaemlékezése szerint a karrierje nehezen indult: „Parkolófiúként dolgoztam, és a Sunset Stripen lógtam a többi virággyerekkel (a fiatal hippiket hívták így – a szerk.). Hosszú hajam volt, esőkabátot és tornacipőt viseltem, és egész jól beilleszkedtem. De én színészkedni akartam” – mesélte.

Ezután visszatért New Yorkba, és olyan off-Broadway produkciókban kapott szerepet, mint pl. Ken Kesey klasszikus regénye, a Száll a kakukk fészkére 1971-es színpadi adaptációja.

Négy évvel később ennek köszönhetően újra eljátszotta Martini szerepét a kritikusok által is elismert, és öt Oscar-díjat nyert, 1975-ös filmváltozatban (amelynek producere épp jó barátja, Michael Douglas volt), ikonikus alakításáért pedig széleskörű elismerést kapott.

Három évvel később DeVito részt vett a Taxi című új tévés szitkom castingján, s ezúttal sikert aratott: őt választották ki Louie De Palma szerepére, akit 1978 és 1983 között, öt éven át alakított, s ez idő alatt három Emmy-jelölést kapott érte, 1981-ben pedig meg is nyerte a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat. Olyan színészek oldalán játszott itt, mint Judd Hirsch, Christopher Lloyd, Tony Danza, Carol Kane vagy Andy Kaufman). Állítólag azért kapta meg a pukkancs Louie szerepét, mert a meghallgatáson a forgatókönyvet az asztalra dobta, és azt kérdezte: „Egy dolgot szeretnék tudni, mielőtt elkezdjük: ki írta ezt a szart?”

Több mint 40 éve sztár

A Taxinak köszönhetően a harmincas éveinek második felére végül elérte a hőn áhított áttörést. DeVito karrierje ezután indult be igazán, és rengeteg ismert és elismert filmben kapott szerepet, egy megkerülhetetlen hollywoodi jelenséggé vált: 1983-ban Jack Nicholson és Shirley MacLaine oldalán tűnt fel a szintén Oscar-díjas Becéző szavakban, 1988-ban pedig Arnold Schwarzeneggerrel játszott együtt az Ikrek című kultikus vígjátékban.

1992-ben Tim Burton Batman visszatérjében az egyszerre komikus és félelmetes Pingvint alakította zseniálisan, ami ismét kritikai elismerést hozott neki.

A kilencvenes években aztán jött a Reneszánsz ember (1994), a Junior (1994), a Szóljatok a köpcösnek! (1995), a Matilda, a kiskorú boszorkány (1996), a Támad a Mars! (1997), egy másik Oscar-favorit, a Szigorúan bizalmas (1997), Francis Ford Coppola rendezése, Az esőcsináló (1997), Sofia Coppola debütáló rendezése, az Öngyilkos szüzek (1998), Milos Formantól az Ember a Holdon 1999-ben (az Andy Kaufman életéről szóló film azért is volt vicces, mivel DeVito Kaufmannal együtt játszott évekig a Taxiban, és ezt az időszakot is bemutatta a film, noha ő most a menedzserét, George Shapirót alakította), az ezredforduló után pedig a Négybalkéz (2001), Az arany markában (2001), a Csak az a szex (2003) Woody Allentől, Tim Burton remekműve, a Nagy hal (2003), a Szóljatok a köpcösnek! folytatása, a Csak lazán (2005) és természetesen emlékezetes cameója a Jóbarátok utolsó évadának egyik epizódjában, 2004-ben. 2006-ban indult aztán hatvanon túli színészi karrierjének kétségkívül legfontosabb állomása, a Felhőtlen Philadelphia című vígjátéksorozat, amelyben 17 éven és 16 évadon keresztül, összesen 161 epizódban alakította Frank Reynoldsot.

De persze azóta sem állt le: szinkronizált a Kacsalábonban (2023), feltűnt a Kísértetkastélyban (2023), idén pedig a Beetlejuice Beetlejuice-ban (Burtonnal ez az 5. együttműködés a Batman visszatér, a Támad a Mars!, a Nagy hal és a Dumbó után), valamint a Derült égből karácsonyban láthattuk, amelyben a 41 éves lányával, Lucy DeVitóval játszott együtt.

Fekete humorban utazik

A színészkedés azonban nem volt elég DeVito számára, aki rendezőként és producerként is sikereket ért el. 1984-ben debütált direktorként a Karrier minden áron című tévéfilmmel, amelyben már a feleségével, Rhea Perlmannel játszott együtt), majd jött az 1987-es fekete komédia, a Dobjuk ki anyut vonatból Billy Crystallal, de kritikai és kereskedelmi sikert csak A rózsák háborúja című (szintén fekete) vígjáték után aratott e minőségében. Később forgatott életrajzi filmet Jimmy Hoffáról Jack Nicholsonnal (1992: Hoffa), fekete családi fantasyt Roald Dahl könyvéből (1996: Matilda, a kiskorú boszorkány), egy médiaszatírát Robin Williamsszel és Edward Nortonnal (2002: Dögölj meg, Smaci!) és egy rossz szomszédságról szóló komédiát Ben Stillerrel és Drew Barrymore-ral (2003: Jószomszédi iszony).

Ez utóbbi volt rendezőként az eddigi utolsó filmje, vagyis már több mint 21 éve visszavonult ebbéli ambícióitól.

De producerként is rendkívüli karriert tudhat maga mögött: produkciós cége, a Jersey Films olyan elismert filmeket hozott tető alá többek között, mint a Nyakunkon az élet (1994), a Ponyvaregény (1994), a Szóljatok a köpcösnek! (1995), a Gattaca (1997), a Mint a kámfor (1998), az Ember a Holdon (1999), az Erin Brockovich: Zűrös természet (2000), A régi környék (2004), a Csak lazán (2005), a Saját szavak (2007), a Sírok között (2014) vagy a Zsaruk bevetésen című, eddig nyolc évadot megélt sorozat.

Amikor az iparágról kérdezték, DeVito azt mondta: „Hollywood egy dzsungel. Tele van futóhomokkal, élősködőkkel és húsevő fenevadakkal. A filmkészítés nem sétagalopp. Minden film olyan, mintha egy rendkívül alattomos terepen navigálnánk.”

Danny DeVito napja

DeVito 1971. január 17-én ismerkedett meg Rhea Perlmannel, amikor a színésznő elment megnézni egy barátját a The Shrinking Bride című darab előadásán, amelyben Danny is szerepelt.

Annyira egymásra hangolódtak, hogy mindössze két héttel később összeköltöztek. Csak 11 évvel ezután, 1982. január 28-án házasodtak össze, majd a nyolcvanas években három közös gyermekük született: Lucy Chet DeVito (1983), Grace Fan DeVito (1985) és Jacob Daniel DeVito (1987).

Rhea és Danny egyébként többször játszottak egymás mellett, többek között már a Taxiban is, vagy a Matilda, a kiskorú boszorkányban, amiben a címszereplő kislány gaz szüleit játszották. 2012-ben fordulóponthoz ért a házasságuk, 40 együtt töltött év után szakítottak. Egy kicsit több mint egy évvel később, 2013 márciusában azonban kibékültek. Négy évvel később, 2017 tavaszán aztán másodszor is különváltak, de jó baráti viszonyban maradtak, és Perlman kijelentette, hogy nem áll szándékukban beadni a válókeresetet. 2019-ben Perlman azt nyilatkozta, hogy ő és Danny közelebbi barátok lettek a különválásuk után, mint az utolsó éveikben, amikor még egy párt alkottak.

DeVito születésnapját, vagyis a november 17-ét New Jersey-ben „Danny DeVito napjává” nyilvánították, hogy ezzel is tisztelegjenek a komédia világához való hozzájárulása és a karrierje előtt. Amikor egyszer valaki megkérdezte tőle, hogyan szeretné, ha megünnepelnék a születésnapját, így válaszolt: „Azt szeretném, ha azt tennétek, amitől igazán jól érzitek magatokat. Ez tenne engem boldoggá. Csak gondoljatok egy kicsit Dannyre, miközben csináljátok!”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Jani, nem jön a vonat!” – a Bankrupt új dala a MÁV-ot állítja célkeresztbe
Alig néhány hónappal azután, hogy megénekelték „Repülős Petit”, újra támad az utóbbi évek talán legtöbb politikai-közéleti dalát szállító zenekar. Premier!
L.D. - szmo.hu
2025. november 19.



„Ez a szám egy rendőrautóban fogant, útban a veszprémi vasútállomás felé, ahová a járőrnek kellett négyesével bevinnie a sztrádán lerohadt vonatpótló busz utasait. Amióta a Batidai Vámpír kezében a MÁV, bárki gazdagodhat hasonló élményekkel, ha kénytelen igénybe venni a vasúti szolgáltatást, így nem lesz nehéz azonosulni a dalszöveggel.”

A Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a fenti szavakkal mutatja be a zenekar legújabb dalát, ami egyben a zenekar idei termését összefoglaló új négyszámos EP címadója is.

Nem jön a vonat:

No Train’s Coming:

Spotify-ra és a többi streaming platformra november 28-án érkezik, a lemezbemutató koncert pedig november 29-én az Instantban lesz, ahol a legmenőbb osztrák punk rock zenekar, a DeeCracks lesz a vendégünk. Ezen kívül számos vidéki városban is lesz alkalmunk bemutatni a Fish! és a Kozmosz zenekarokkal már javában zajló turnén. A felvétel ezúttal is a Grenma Stúdióban készült Botlik Mátyással, a borítógrafika pedig ismét Vass Richárd alkotása.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Gerendai Károly a Sziget megmentéséről: A politikusok azt a játékot játszották, hogy ki rántja el előbb a kormányt
Az üzletember szerint a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.


Gerendai Károly volt a Della, a 24.hu gazdasági podcastjának vendége, melyben többek között arról beszélt, hogy miért és hogyan vette vissza a Sziget Fesztivált.

Az üzletember azt mondja, nem tervezte, hogy újra „szigetezni” fog, egyszerűen azzal a ténnyel szembesült, hogy az eddigi tulajdonosi kör kivonul a magyar piacról és nem folytatják tovább a fesztivált sem. Amikor felkínálták neki a lehetőséget, hogy a helyükre lépve megmentheti a Szigetet, akkor szembesült ezzel a kihívással.

Az interjú rögzítésekor még nem volt végleges döntés a Fővárosi Közgyűlés részéről a közterület-használati szerződésről, ami a fesztivál megrendezésének kulcsa. Gerendai Károly elmondta, bizonytalansági tényező még van, de bizakodó, mert a frakciók jelezték, hogy a legutóbbi kérelmüket már támogatni fogja a többség. A közgyűlésben zajló vitákat egyenesen pejoratív jelzővel illette.

„Tudom, hogy milyen jó szó erre, ez a tényleg cirkusz, kutyakomédia, nem tudom micsoda, mert nekem tényleg egyszerűen abszurd volt, hogy miközben mindenki arról beszél, hogy legyen Sziget, meg kell menteni a Szigetet, a végén gyakorlatilag az volt az érzésem, hogy azt a játékot játsszák, mint amikor két autó megy egymással szembe és kirántja el előbb a kormányt, és a végén ugye egyik se rántotta el a kormányt, aminek az lett a vége, hogy majdnem nem lett Sziget”

– fogalmazott. Szerinte végül utólag történt egyfajta „kormány elrántás”, ami oda vezetett, hogy újra be tudták adni a kérelmüket.

Gerendai elmondása szerint a szavazás másnapján találkozott Magyar Péterrel, ahol megegyeztek azokról a feltételekről, amelyekkel a TISZA Párt frakciója is támogatni tudja az előterjesztést. Arra a kérdésre, hogy Magyar Péter politikai haszon reményében járt-e el, Gerendai úgy felelt:

„Én inkább úgy fogalmaznék, hogy szerintem ő nem politikai haszonszerzés, hanem politikai kármentés reményében tette ezt a lépést szerintem.”

Úgy véli, a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.

„És valószínűleg ez volt az a pont, ahol ők is azt felmérték, hogy ez rájuk éghet ez a helyzet, hogy akkor a végén esetleg a Tisza-szavazók egy része azt gondolja, hogy ez mégse szimpatikus ez a politikai formáció számára, hogyha egy ilyen kérdésben nem álltak ki és elkaszálják”

– mondta, hozzátéve, hogy a TISZA és a Fidesz-frakció is tartózkodott, ami majdnem a Sziget végét jelentette.

Állítása szerint a közgyűlésen egyedül Karácsony Gergely főpolgármester, illetve az ő emberei kérdezték meg arról, hogy mit gondol a pártok által benyújtott módosító indítványokról. Ezek között szerinte egészen furcsák is voltak, például hogy a Sziget vegyen buszokat vagy adjon aranyrészvényt a fővárosnak.

„Abszolút azt éreztem, hogy itt majd zajlik a kampány, és egyszerűen mindenki elfelejtkezik arról, hogy hát közben ott a sok bába között mi lesz a gyerekkel”

– jellemezte a helyzetet.

A jobboldali médiában megjelent narratíváról, miszerint egy ukránokat pénzelő amerikai tőkealaptól veszi vissza a Szigetet, Gerendai azt mondta, ez a „ne sírjak vagy nevessek” kategória. „Tényleg egyszerűen abszurd, hogy milyen ötleteket tudnak egyáltalán kitalálni” – jelentette ki. Hozzátette, elkeserítőnek tartja, hogy nehéz elképzelni, hogy valaki egyszerűen csak meg akarja menteni a fesztivált, ami szerinte a főváros, az ország, a fiatalok, a kultúra és a turizmus közös érdeke.

A korábbi, saját időszakát érő kritikákra is reagált, miszerint a Sziget nulla közeli eredményt hozott, a pénzt pedig a járulékos vállalkozásokon keresztül vették ki. Gerendai szerint ez egy „klassz összeesküvési elmélet”. Állítása szerint visszanézve a 17. Szigetig, kilenc nyereséges, négy nullszaldós és négy veszteséges évük volt. Feltette a kérdést:

„Mi értelme van, hogy kilopjam a saját cégemből egy másik cégembe a pénzt? Így is úgy is adót kell fizetni utána.”

Elmagyarázta a sokat kritizált nagykereskedelmi modelljüket is: eszerint a nagyker árrésébe építették be a vendéglátósok által fizetendő díjat, ami így a forgalomtól függött. Ez egyfajta kockázatmegosztás volt, és a bevétel a Sziget kasszájába folyt be.

Gerendai kritikusan beszélt a korábbi külföldi tulajdonosok stratégiájáról. Szerinte a probléma az volt, hogy egy kaptafára próbálták működtetni a nyolcvanvalahány fesztiváljukat. A Sziget esetében ez a stratégia, ami a sztárfellépőkre (line-up) épült, nem működött.

„Ez egy kis lélekszámú, nem annyira fizetőképes piac, ahol nagyon nehéz lesz csak napijegyekből sokat eladni a fellépők neveire”

– magyarázta.

Rámutatott, hogy a külföldi látogatókat nem lehet csak a fellépőkkel becsábítani.

„Hogyha valaki csak azt tudja, hogy ki lép fel egy fesztiválon, akkor azért mondjuk egy angol fiatal föl fog ülni egy repülőre, hogy egy angol zenekart nézzen meg, hát azt otthon is megkapja.”

Ezzel szemben ők korábban a Sziget egyediségét, a sokszínűséget és Budapest vonzerejét kommunikálták.

A stratégiaváltás hatását számokkal is alátámasztotta. „Még mondjuk a 2010-es évek vége felé, tehát még az utolsó években, amikor még mi is részt vettünk, akkorról tudom a számokat, akkor nagyságrendileg 50-60 ezer bérletet adtunk a szigetre, és ennek a 85%-át külföldön. Most 22.800 bérlet volt már az utolsó évben eladva, és már ennek is csak a 70%-a külföldön.” Szerinte a magyar látogatók száma nem esett vissza, a külföldieké viszont jelentősen. Ennek egyik konkrét okaként a 26 országban működő képviselői hálózatuk leépítését nevezte meg, ami szerinte „életveszélyes döntés” volt.

A jövőbeli tervekről elmondta, mindenképpen meg akarják erősíteni a fesztivál kulturális kínálatának egyéb lábait, és nemcsak a programokra, hanem a szolgáltatásokra, a kommunikációra és a látványvilágra is több forrást szánnak. Célja, hogy a fesztiválélményt erősítsék, mert a legnagyobb előadók már kevésbé preferálják a fesztiválokat.

„Nekünk abban a modellben kell újra visszakormányozni a szigetet, amilyen régen is volt, tehát hogy mi 60-70%-át úgy adtuk el a jegyeknek, hogy még nem hirdettünk programot”

– vázolta fel a célt. Emellett szeretnének nyitni a régebbi, 30-40-es korosztály felé is, nem csak a Z-generációra fókuszálni.

Az üzleti háttérről elmondta, a Sziget Zrt.-t visszavásárolták, de a Sziget brand a korábbi tulajdonosnál maradt, amiért licencdíjat fizetnek. A fesztiválszervező csapat megmarad, Gerendai elsősorban a stratégiai irányok meghatározásában vesz részt. Heti két napot tervez a Sziget-irodában tölteni, ami miatt leginkább az utazásairól kell lemondania, de a vendéglátós érdekeltségeinek napi működését egy felépített menedzsmentcsapat viszi tovább. Az új projektek indítását azonban újra kell gondolnia.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Hiába tűnik propagandafilmnek a milliárdokból készült Sárkányok Kabul felett, a magyar háborús film azért meglepett minket
A Sárkányok Kabul felett nagy elvárásokkal, hatalmas állami költségvetéssel és még nagyobb kételyekkel érkezett, de meglepően sokszor bizonyul izgalmasnak és működőképesnek. Bár messze nem hibátlan a magyar akciódráma, időnként kifejezetten magával ragad, még akkor is, ha néha botladozik.
B.M.; Fotók: port.hu - szmo.hu
2025. november 20.



A Sárkányok Kabul felett könnyen megkaphatná a „hadseregpropaganda” címkét, sőt első ránézésre szinte kínálja magát erre a besorolásra, de ez csak a felszín. A film sokkal összetettebb, és jóval kevésbé egyszerű, mint amilyennek az előzetesek vagy a témaválasztás alapján tűnhet. Bevallom, sokkal rosszabbra számítottam.

Ez egy komolyabb akció-dráma, amely megpróbálja a feszült mentőakcióra és az emberi drámára építeni a cselekményét, miközben Magyarország egyik legdrágább államilag finanszírozott háborús produkciója is egyben.

Nem teljesíti maradéktalanul a saját elvárásait, azonban nem egyszer valóban képes magával ragadni, meghatni vagy épp felpörgetni a nézőt.

A történet alapja egy rendkívül erős témaválasztás. 2021-ben az amerikai csapatok kivonulása után Afganisztán szinte összeomlik, és ez olyan kaotikus állapotot teremt, ahol rengeteg ember kerül életveszélybe. A kabuli reptér az egyetlen menekülési útvonal, a nemzetközi erők pedig törékeny egyezséget kötnek a tálibokkal: nem lépnek be fegyveres erők Kabulba, cserébe a járatok szabadon felszállhatnak.

A tálibok próbálják elkapni a szerintük bűnös hitetlenek afgán segítőit, miközben a nemzetközi erők igyekeznek őket élve kijuttatni Kabulból.

Ebbe az őskáoszba érkezik meg a Magyar Honvédség mentőkülönítménye, amelynek feladata mintegy kétszáz magyar állampolgár és a magyar katonákkal együtt dolgozó afgánok kimenekítése. A tét óriási, folyamatosan emelkedik, a politikai háttér valós, a dramaturgiai alaphelyzet pedig feszült és hálás.

Ezért is kár, hogy a Horváth Áron forgatókönyve nem elégszik meg ezzel az eleve izgalmas alapkonfliktussal. Kapunk egy második, mellékszálnak tűnő történetet Bálint, a katona (Jászberényi Gábor) és Eszter, az orvos (Mészáros Blanka) menekülési és megmentési kálváriájáról. Papíron ez mélyíthetné az érzelmi rétegeket, ám ez film gerincévé váló „B-történet” valójában gyengébb, mint az eseményeket mozgató nagy történelmi háttér.

Sokkal jobb lett volna az egész, ha a repteres főkonfliktusra helyezik a hangsúlyt.

Eszter karaktere különösen problémás: a forgatókönyv szinte Teréz anyaként állítja be, de döntései gyakran nehezen érthetők, sokszor kifejezetten irracionálisak, ami megnehezíti, hogy a néző igazán kötődni tudjon hozzá. Emiatt Mészáros Blanka alakítása is kevésbé működik, hiába igyekszik a lehető legtöbbet kihozni a szerepből. A másik nagy problémám a forgatókönyvvel a befejezés. Valahogy túl „amerikai”, még akkor is, ha igaz történeten alapul.

Ennek ellenére film teljesen élvezhető. A katonai szereplők, Jászberényi Gábortól Trokán Nórán át Dietz Gusztávig, meglepően hitelesek. A legjobb talán a Herczeg alezredest alakító Borovics Tamás.

Ám aki, Stohl András neve miatt vált jegyet a filmre, azt figyelmeztetnem kell, kb. 3 jelenete van a színésznek.

A csapatdinamika jól működik, az összetartás és feszültség ábrázolása pedig pontosan azt a hangulatot hozza, amelyet a műfajban várnánk. Dyga Zsombor rendezése alapvetően magabiztos: bár a kézikamerás megoldások néha túlzottan hektikussá tesznek egy-egy jelenetet. A feszült pillanatok jelentős része jól működik, megfelelő a ritmus és a tempó.

A harcjelenetek inkább korrektnek mondhatók, mint kiemelkedőnek. Nem érnek fel a Hollywoodban megszokott, több tíz- vagy százmillió dollárból készült látványakciókhoz, de a magyar átlaghoz képest kifejezetten színvonalas.

A több, mint ötmilliárd forintos összköltségvetés (melyből körülbelül négymilliárd közvetlen gyártási állami támogatás volt) látszik ugyan a vásznon, de nem feltűnően.

Amerikai mércével továbbra is kisköltségvetésűnek számít a produkció, és a nézői szemek azért inkább azokhoz szoktak hozzá. Nem sok akció van, de amit kapunk, az se igazán emlékezetes. Inkább a feszültség építésén, a drámán van a hangsúly, ez viszont nagyon működik. Mindezzel együtt is jóval élvezetesebb a látványvilág, mint sok más, hiperrealisztikus háborús filmben...khmm, mint például az idei Hadviselés… – abban már zavaró volt a túlzásba vitt realizmus.

A film hangvétele próbál mély és drámai lenni, sőt, néha kifejezetten pátoszos. Ez sokakat zavarhat, engem speciel nem. A legmeglepőbb, hogy időnként működik is ez a pátoszos hangnem: van olyan jelenet, amikor valóban hatásos, ahogy a felfokozott helyzetből kiemelkednek az emberi sorsok vagy a morális dilemmák.

Ám, amikor mellé megy, akkor nagyon mellé megy: a legérzelmesebb jelenetek néha túlzóak, olyankor gejl, csöpögő szinte a pátosz, már-már szappanoperának tűnnek, és teljesen kizökkentik a nézőt.

Én a teljes Eszter közlegény megmentése vonalat kihagytam volna...de akkor csak kb. 45 percnyi filmünk lenne.

Ami abszolút pozitív meglepetés: a propagandától való félelem viszonylag alaptalannak bizonyul. Lehet persze, hogy csak engem nem zavart. A film meglepően ügyesen egyensúlyoz a hősiesség, a katonai szakmaiság és a háború borzalmainak bemutatása között.

Az üzenetek ugyan kőegyszerűek, de legalább nem károsak.

Nem próbálja nyíltan toborzásra inspirálni a nézőt, és nem dicsőíti mértéktelenül a haditechnikát sem. Bár bemutatja a tömeggyilkolásra alkalmas gépeket, nem él vissza velük. Semmi szempontból nem hasonlítható egy Michael Bay-filmhez a katonaságpornó. Egy olyan történetet mesél el, ahol a katonák átlagemberek, akik nehéz döntéseket próbálnak meghozni rendkívüli helyzetben.

A Sárkányok Kabul felett összességében egy hullámzó, de alapvetően szórakoztató produkció.

Az írói hibák, a felesleges mellékszál, túltolt drámaiság mellett a rendezés korrekt, jól működik színészgárda és a feszült hangulat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Szépművészetiben balhézva és a Dunán hajókázva sem kápráztatnak el igazán a Szemfényvesztők 3 illuzionistái
Azért így is akad néhány csavaros trükk a tarsolyban, csak ne lenne minden karakter ennyire elszállva magától.


Kilenc év után folytatódik a „robinhoodkodó” bűvészbanda kálváriája. A Szemfényvesztők 2013-ban meglepetéssikert aratott: a David Copperfield babérjaira törő illuzionisták látványos akciókkal megtűzdelt és csavaros heistfilmje 351 millió dollárt termelt a világ mozijaiban, ami, ha belegondolunk, mégsem olyan nagy csoda, hiszen olyan sztárokkal volt karimáig pakolva a film, mint Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Morgan Freeman, Michael Caine, Dave Franco, Isla Fisher, Mélanie Laurent, Common vagy Caitríona Balfe. A minőségről alapvetően ritkán gondoskodó Louis Leterrier rendező (A szállító 1-2, A nyakörv, A hihetetlen Hulk, A titánok harca, Agyas és agyatlan, A leszámolás, Halálos iramban 10) akkor egész szépen betalált, és egy valóban szórakoztató és meglepő fordulatokkal teli filmet tett le az asztalra.

Nem is kellett hát nagyon sokat várni a folytatásra, 2016-ban érkezett a Szemfényvesztők 2. A rendezői széket ezúttal a szintén nem túl erős filmjeiről ismert Jon M. Chu (Step Up 2-3, G.I. Joe: Megtorlás) foglalta el, aki csak később kezdett igazán értékelhető mozgóképeket összerakni (Kőgazdag ázsiaiak, In the Heights – New York peremén, Wicked). A Szemfényvesztők 2 zárta le a rossz korszakát, amely sajnos nem tudta megismételni az első etap erényeit, a gyenge sztori és a fantasztikumot súroló nevetséges jelenetek (a kártyadobálós szcéna eléggé hírhedt lett) megtették a magukét. Az anyagi siker azonban most sem maradt el (főként az USA-n kívüli terepeknek köszönhetően), összesen 334,8 millió dollárt kalapoztak össze a mágusaink, tehát csak egy kicsivel kevesebbet, mint az első résszel.

Úgy tűnik azonban, hogy ez a visszaesés (az Egyesült Államokban csak 65 milliót hozott) elegendő volt ahhoz, hogy a Lionsgate stúdió egy időre parkolópályára állítsa a franchise-t.

Végül azonban újra összegyűlt a banda (legalábbis a nagyja), hogy kilenc évvel a legutóbbi húzásuk után ismét valami nagyon villantsanak. A harmadik alkalomra is új rendező vállalta el a levezénylést, méghozzá a főszereplő Jesse Eisenberg régi haverja, Ruben Fleischer, akivel korábban együtt forgatták a Zombieland első és második részét, valamint a 30 perc vagy annyi se című akció-vígjátékot (Fleischer azért ezek mellett nagyot ment a Venommal és az Uncharteddal is).

Hőseink, avagy a Négy Lovas visszatér, és velük együtt egy új generáció illuzionistái is színre lépnek. Nem kis feladatra vállalkoznak: minden idők legjobban őrzött, legértékesebb ékszerét, a Szívgyémántot tervezik becserkészni a gonosz cégvezér Veronika Vanderbergtől (Rosamund Pike).

Pontosabban csak Atlas (Jesse Eisenberg) vág neki a társai nélkül a körmönfont rablásnak, amelyhez egy új, fiatal illuzionistatriót kér fel társnak, akik épp a Négy Lovas álcája mögött kopasztottak meg legutóbb egy sokakat megkárosító, milliomos kriptohuszárt. A színész Bosco (Dominic Sessa), a fürge June (Ariana Greenblatt) és az „agy” Charlie (Justice Smith) belemennek a játékba, a balhé közben azonban feltűnnek a régi Lovasok is, a kártyazsonglőr Jackkel (Dave Franco), a szabadulóművész Henley-vel (Isla Fisher) és a hipnotizőr Merritt-tel (Woody Harrelson), akik, Atlashoz hasonlóan, kaptak egy új kalandra invitáló kártyát egy titokzatos megbízótól. Vagyis a veteránok és az ifjoncok kénytelenek összefogni a közös nemezissel szemben.

Persze nem eszik olyan forrón a kását egy Szemfényvesztők-filmben, így megannyi csavarra és trükkre kell számítani a játékidő alatt.

Sajnos azonban ezek közül továbbra sem működik mindegyik. Alapvetően nagy gond ezzel a franchise-zal, hogy pontosan tudjuk, a benne szereplő színészek nem igazi illuzionisták, így az általuk bemutatott trükkök láttán sem esik le az állunk, hiszen tisztában vagyunk vele, nem igaziak.

A Szemfényvesztők-filmekben ráadásul már olyan kunsztokat mutatnak be, amelyekre egyszerűen nem is lehet magyarázat, legalábbis a fizika törvényei szerint elfogadhatók, szóval időnként átnézünk a fantasy műfajába is. Ebben a harmadik rész sem kivétel.

Bár a forgatókönyvírók próbálnak időnként különféle magyarázatokkal előállni a trükkökre, azok a legtöbb esetben igen kevésnek bizonyulnak. Ráadásul ebben az epizódban is kapunk egy, a második rész kártyadobálós pillanatához hasonló kínos jelenetet: amikor a hét főhős egymást túllicitálva próbál menősködni saját képességeivel a kastélyban. Jujj!

Azért van jó hírünk is. A fentieket leszámítva egész szórakoztató lett ez a rész, amelyben valóban akadnak meglepő csavarok, amikre talán csak a legedzettebbek jönnek majd rá. A casting is szuper, az új színészek ügyesek, bár mind nagyon el vannak telve maguktól, de Dominic Sessa (Téli szünet), Ariana Greenblatt (65, Ahsoka, Barbie, Borderlands) és Justice Smith (Jurassic World: Bukott birodalom, Pokémon: Pikachu, a detektív, Dungeons & Dragons: Betyárbecsület) jól hozzák a karaktereiket, és sokkal emlékezetesebbek, mint az „öreg rókák”.

Ráadásul nekünk, magyaroknak is tartogat kukkolnivalót a film, hiszen azt részben Budapesten forgatták, így a szemfülesek nem egy fővárosi helyszínt könnyedén kiszúrhatnak (többek között a Szépművészeti Múzeumot, az Operaházat vagy a Dunán hajókázva a háttérben a Rákóczi hidat).

Összességében tehát kijelenthető, hogy bár a borzalmas második résznél jobb lett a Szemfényvesztők harmadik kalandja, az első frissességének és körmönfontságának azért híján volt, szóval továbbra is elkelne még néhány ütősebb trükk a szereplők ingujjaiba.


Link másolása
KÖVESS MINKET: