KULT
A Rovatból

Félsz a koronavírustól? Inkább ezeken a mozikon parázz! - Filmek a fertőzésről

Összegyűjtöttük a legrelevánsabb filmeket a témában.


Ha az foglalkoztat, hogy folyik le egy fertőzés egyéni és társadalmi szinten, kukkants bele ezekbe a filmekbe. Némelyik félelmetesen realista, némelyik meseibb, de sajnos épp témába vág.

Fertőzés

Ez a 2011-es film mutatja be mind közül a legrealisztikusabban és leghitelesebben egy durvább világjárvány elterjedésének útját és lehetséges következményeit. Steven Soderbergh a rendező, aki egy szinte dokumentarista pontosságú filmet próbált a témában összehozni. Nemrégen röppent fel az a hír, hogy a neten a jelenleg tíz legletöltöttebb film közé került az alkotás.

A koronavírus miatt ugyanis sokan szerettek volna olyan hiteles filmet is látni a témában, ami segít elképzelni egy ilyen esemény lehetséges kifutását és a megoldásokat. A filmben szinte csak sztárok játszanak, többek között Gwyneth Paltrow, Matt Damon, Laurence Fishburne, Jude Law, Marion Cotillard és Kate Winslet. Paltrow filmbeli halála az egyik legijesztőbb a hasonló témájú jelenetek között, Jude Law pedig szuper a szkeptikus, a politikai-társadalmi mögöttes tényeket kutató újságíró szerepében.

28 nappal később

Az Oscar-díjas Danny Boyle rendezésében és Cillian Murphy főszereplésével készült 2002-ben a film. A főszereplő 28 nap után kómából ébred egy kórházban - csakhogy sehol senki, az egész város üres egy gyilkos vírusnak köszönhetően, mégis találkozik néhány túlélővel. És sajnos olyanokkal is, akik a vírustól bizarr módon elváltoztak és veszélyesek, így menekülni kénytelen. A film Danny Boyle kezei között nem egy átlagos fertőzéses/zombis film, hanem a rendezőtől elvárt magas minősége miatt kultfilm is lett belőle, pedig eredetileg a moziban nem szólt akkorát. A szájhagyomány azonban nagy úr: mégis a köztudatban maradt a film. A 28 nappal későbbnek készült egy folytatása is 28 héttel később címmel, és egy tavaly nyári hír szerint már íródik a harmadik rész is.

Z világháború

Ez ugyan egy zombifilm, de mint tudjuk, a zombik is fertőzés által szaporodnak, azaz ha a zsáner szabályai szerint egy zombi megharap egy egészséges embert, akkor az zombivá változik. Ez a klasszikus zombivá válás receptje. Miután a The Walking Dead című sorozat 2010-ben hatalmas siker lett és az egész műfajt felrepítette a csúcsra, nem volt kérdéses, hogy készül a mintájára - egyébként ez egy regényadaptáció - egy nagy költségvetésű Hollywoodi zombifilm sztárokkal: jött is 2013-ban a Z világháború Brad Pittel a főszerepben.

Nagyot is szólt a kasszáknál félmilliárd dolláros bevételével. Lehetett volna nagyobb is a siker, de a film minőségén sokan fanyalogtak, megoszlottak a kritikák is róla, köszönhetően annak, hogy a The Walking Dead jó magasra tette a lécet. Holott a film jól hozza egy zombifilmtől elvárhatóakat: Brad Pitt nagyon ügyesen menekül előlük, hitelesen hozza a parázó a családapát, a zombik pedig egyel még talán félelmetesebbek is, mint az említett sorozatban, mert nem lomhán mozognak, hanem sokkal gyorsabban futnak, ettől pedig veszélyesebbnek is érezzük őket.

Legenda vagyok

Ebből a filmből arra a képre emlékszik mindenki, hogy Will Smith egyedül mászkál az üres New York utcáin (aztán a mozi nagyobb részében ezt is látjuk). A Legenda vagyok azzal a gondolattal játszik el, hogy mi van, ha egyetlen túlélője van egy világjárványnak az egész városban. Will Smith karaktere ez a túlélő, aki viszont korántsincs biztonságban, mert a halottakból valamiféle mutáns lett, akik vadásznak rá. Így próbálja az ellenszert létrehozni a saját véréből (!), hátha sikerül megmentenie így az emberiséget. A film nagy siker lett, hiszen csupán a nyitóhétvégéje rekordot döntött, illetve a televíziók is folyamatosan műsorukra tűzik azóta is.

12 majom

Ezt a filmet valószínűleg a legtöbben már látták, hiszen igazi klasszikus, Bruce Willis azon szerepeiből való, amiket igazán szeretünk felidézni, és Brad Pitt egyik legemlékezetesebb, legőrültebb alakítása is ebben a filmben látható. Micsoda meglepetés: itt is egy világjárvány pusztította el az emberiség 99 százalékát, az élve maradtak pedig a föld alatt élnek. Most azonban veszélyben van a populáció a gyilkos vírus miatt, viszont van egy sajátos eszközül: képesek utazni az időben. A Bruce Willis alakította főszereplő vissza is megy az időben, csakhogy véletlenül 1996 helyett 1990-be érkezik meg, ahol elmegyógyintézetbe zárják szegényt. Izgalmas kiindulópont, mondhatnánk ebből a helyzetből szép győzni.

Vírus

Ezt az 1995-ös filmet az ebolajárvány sokkja ihlette a kilencvenes évek első felében. Ha most újranézzük, akkor is egészen időtálló alkotás, bár feltűnő, hogy a technológia nagyon máshol tartott: ekkor még nem voltak okostelefonok, bárhonnan előhúzható laptopok stb. Ennek ellenére jól érzékelteti egy ilyen veszélyes járvány kirobbanását a film. Aki szeretne képet kapni egy vírus terjedéséről, annak a Fertőzés után ezt ajánlanánk második verziónak. Dustin Hoffman egy afrikai faluban kutatja a vírus nulladik hordozóját, de aztán rájön, hogy a vírus terjesztője igazából az Amerikai Egyesült Államok - és egy összeesküvés van a háttérben. Fordulatos és izgalmas film csupa jó színésszel, igazi kilencvenes évekbeli ínyencség.

Haláli hullák hajnala

Aki szeretné inkább a sok szorongás helyett a vicces oldalról megközelíteni a témát és inkább egy kicsit nevetni ezen az egészen, annak a legjobb választás a Haláli hullák hajnala. A film egyik erénye, hogy csupa, mára nagy sztárrá lett színészt láthatunk benne, abból az időből, amikor még nem voltak ennyire felkapottak: ilyen a főszereplő Simon Pegg, Martin Freeman is és Bill Nighy is csak egy éve tűnt fel a film premierjekor az Igazából szerelemben. A film leginkább fekete komédia: egy angliai városkában a helyi kocsmába szorulnak be hőseink a zombik elől és próbálnak túlélni. A főszereplő Shaunnak mindeközben a saját életét is egyenesbe kell hoznia, rendbe kell hoznia a kapcsolatát barátnőjével és az anyjával is.

Kabinláz

Ez a 2002-es horror - Eli Roth filmje, ő inkább producerként ismert - azt mutatta meg, mi történik egy extrémen izolált helyzetben: öt végzős főiskolás faházat bérel az erdőben - csakhogy egy borzalmas húsevő vírusnak esnek áldozatul, és ráadásul a helyiek figyelmét is felkelti a jelenség, ami hőseinknek pláne nem tesz jót.

Pandémia 2020

Ez egy dokusorozat a Netflixtől, amit az alkotók eredetileg csak a sima influenza-járványhoz időzítve akartak bemutatni, de a sors iróniájának és a koronavírusnak köszönhetően belenyúltak a tutiba és a vírus terjedésének kellős közepén mutatták be. Így sokkal nagyobb érdeklődést váltottak ki a sorozat iránt. Mindemellett a széria amúgy nagyon is fontos kérdéseket boncolgat ebben a helyzetben: bemutatja globális világunk gyenge pontjait, ijesztően realistán ábrázolja, hogyan tud elterjedni könnyedén egy vírus, mik a lehetséges következmények, illetve hogy mit tanultunk a múltbeli esetekből - és mit tehet az emberiség, na meg a tudomány.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Szerető családapa, rejtőzködő szörnyeteg – az Apám, a BTK gyilkos bepillantást enged a gonosz otthonába
A gyilkos, akit mindenki szeretett: a cserkészvezető, gyülekezeti vezető, aki éjjel igazi szörnyeteg volt. Lánya most szembenéz az örökségével. A Netflix legújabb dokumentumfilmje felfedi, milyen életet él az, aki csak utólag jön rá, hogy az apja Amerika egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa.
B.M.; Fotók: youtube.com - szmo.hu
2025. október 13.



Skye Borgman legújabb dokumentumfilmje, Apám, a BTK gyilkos a Netflix jól bevált true crime-formuláját követi, mégis valami egészen másról szól, mint amit elsőre várnánk. A néző nem pusztán egy hírhedt sorozatgyilkos történetét kapja, hanem egy család széthullásának, egy identitásválsággal küzdő nő lelki útjának intim, néhol kényelmetlenül személyes lenyomatát. Borgman rendezése az ismert BTK-gyilkos, Dennis Rader életét és tetteit idézi fel, de csak felszínesen, mert valójában az áldozatok közül egy különlegeset helyez a középpontba: a gyilkos lányát, Kerri Rawson-t.

A film témája eleve hátborzongató. A „BTK” rövidítés a „Bind, Torture, Kill”, azaz „Megkötöz, Megkínoz, Megöl”. Az egyik legrettegettebb név lett az amerikai bűnügyi történelemben.

Rader a hetvenes évektől kezdve Wichita városát tartotta rettegésben, miközben a külvilág számára átlagos, sőt példás polgárnak tűnt: cserkészvezető, felekezeti vezető, lakóközösségi egyesületi ellenőr, szerető családapa. A kettősség döbbenetes és éppen ez a kontraszt teszi a történetet annyira megrázóvá. A rendőrség évtizedeken át képtelen volt kézre keríteni, miközben a gyilkos nyíltan üzengetett nekik az újságokon keresztül, cinikusan játszadozva a hatóságokkal. Aztán a ’80-as évekre hirtelen csak eltűnt, hogy 2004-ben újra felbukkanjon, ám ekkor már a technológia fejlődése, a DNS-vizsgálatok és a számítógépes nyomozás véget vetett rémuralmának. Végül 2005-ben elfogták, és Rader, mindenki megdöbbenésére, azonnal beismerte a gyilkosságokat, rideg részletességgel mesélve el szörnyű tetteit.

Borgman nem a bűncselekmények rekonstrukcióját helyezi előtérbe. A film sokkal inkább a következményekkel foglalkozik: hogyan éli meg egy család, ha egyik pillanatról a másikra rájön, hogy az apa, akit szeretett, egy szadista sorozatgyilkos? Kerri Rawson visszaemlékezései ennek az ellentmondásnak a fájdalmát tárják fel. Ő az, aki szó szerint egész életét újraépíti abból, amit apja öröksége lerombolt. A generációs trauma, amit Kerriék kaptak a gyilkos apjuktól kegyetlen terhet ró az egész családra. A filmben Kerri kendőzetlenül beszél gyerekkoráról, az apjához fűződő kapcsolatáról, arról a pillanatról, amikor megtudta az igazságot, és arról is, hogyan próbálta feldolgozni a feldolgozhatatlant. A fura az egészben, hogy Kerri nyíltan kimondja, hogy elhidegült a családjától, akik egyébként nem kívántak részt venni a projektben, sőt még az arcuk mutatását se vállalták.

Így kicsit furcsa a helyzet, hogy a lány önmagát állítja a központba, miközben testvére és édesanyja véleményét nem hallhatjuk.

Borgman kamerája türelmes, de nem ítélkezik. Mégis, nézőként nehéz nem érezni bizonyos feszültséget Kerri szerepében. Egyrészt mélyen átérezzük a fájdalmát és a traumáját, másrészt viszont zavarba ejtő, hogy immár több dokumentumfilm és interjú is épül az ő történetére és maga is előadóként, tanácsadóként dolgozik olyan áldozatokkal, akik hasonló helyzetbe kerültek. Ez a kettősség, vagyis a "karitatív munka, ami igazából megélhetés is” egy érdekes kérdéskör, mely finoman, de érezhetően végigvonul a filmen. Mintha Borgman is ezzel a dilemmával küzdene: meddig lehet együttérezni valakivel, aki mégis a hírhedt gyilkos révén vált ismertté és ez definiálta az életét.

A film szerkezete klasszikus netflixes ritmusban építkezik: visszaemlékezések, archív felvételek, interjúk és gondosan megkomponált dramatizált jelenetek váltják egymást. Mindez lendületet ad, ugyanakkor néha kizökkenti a nézőt. A narratíva időnként megbicsaklik, mintha a rendező sem tudná eldönteni, krimit, családi drámát vagy pszichológiai portrét szeretne készíteni. Mindez azonban nem csökkenti a téma erejét: Rader kettős élete, a hétköznapiság és a szörnyűség közötti éles kontraszt olyan kérdéseket vet fel, amelyek túlmutatnak egyetlen dokumentumfilm keretein.

Különösen izgalmas, hogy a film új fényt vet az amerikai sorozatgyilkos-mítoszra is.

Magyar szemmel nézve Dennis Rader neve kevéssé ismert, noha az amerikai popkultúrában mély nyomot hagyott. Aki látta a Mindhunter sorozatot, talán emlékszik rá: BTK volt az a rejtélyes figura, aki a sorozat részeinek elején, vagy végén egy-egy rövid jelenetben feltűnt, mint egyfajta árnyék, akit a néző sosem ismerhet meg teljesen. Sőt, a 2018-as kiemelkedően jó és méltatlanul elfeledett The Clovehitch Killer című film is erősen merített Rader történetéből, nem teljesen, de tekinthető adaptációnak is valamennyire. Hogyan élhet együtt egy család a „jó apa” illúziójával, miközben az valójában szörnyeteg.

Borgman tehát nemcsak a sorozatgyilkosságokat dolgozza fel, hanem egy kulturális jelenséget is boncolgat: mi az oka annak, hogy ennyire vonzódunk a gonosz történeteihez? Miért nézzük újra és újra ezeket a filmeket, miközben elborzadunk? A válasz valószínűleg abban rejlik, hogy a true crime tartalmak biztonságos távolságból engednek bepillantást az emberi természet legsötétebb zugaiba és a Netflix pontosan tudja, hogyan adagolja ezt az élményt. Elképesztő rajongóbázist épített ki magának a valós bűnügyi történeteken alapuló „szórakoztató” zsáner.

Mindezek ellenére az Apám, a BTK gyilkos nem tartozik Borgman legerősebb munkái közé.

A téma megrázó, a történet lebilincselő, mégis hiányzik belőle az a fajta érzelmi vagy stiláris kohézió, ami igazán emlékezetessé tehetné. A film sokkal inkább egy alapos, jól megszerkesztett, de kissé személytelen riport, mintsem egy mélyre hatoló, lélektani tanulmány. Talán épp ez a visszafogottság teszi valamennyire felejthetővé is.

Összességében az Apám, a BTK gyilkos egy megrendítő, de kissé ellentmondásos dokumentumfilm.

Erőssége a témaválasztás és Kerri őszintesége, gyengesége viszont a formanyelv, a rohanás és az érzelmi tompultság. Mégis, ha valaki érdeklődik a true crime műfaj iránt, és kíváncsi arra, hogyan hat a bűn egy család életére generációkon át, ez a film megéri a figyelmet, még akkor is, ha nem hagy maga után katarzist, csak egy kellemetlenül őszinte kérdést: mennyire ismerhetjük valójában azokat, akik köztünk élnek és szeretünk?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nemcsak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk