KULT
A Rovatból

Fehér éjszakák: könny hull, vér fröccsen, tűz a nap és elrohad egy kapcsolat az év horrorjában

Magyarországon forgott az Örökség rendezőjének filmje, amiben számos tabudöngető dolog történik, de nem öncélúan.


Ari Aster 1986-os születésű, szakmájában fiatalnak számító rendező, aki számos rövidfilm után 2018-ban hirtelen megrendezte az Örökséget, amivel meglehetősen felforgatta a horrorfilmes műfajt. Állóvíznek azért mondjuk nem nevezném a zsáner tavaly előtti állapotát, hiszen időről időre felbukkannak markánsan egyedi darabok, de amit Aster csinált az Örökségben, az egyedibb volt az egyedinél is.

Egyszerre volt gyomorforgató és szívszorító, irritáló és mélyen elgondolkodtató, drámai horror és horrorisztikus dráma. Az Örökség egy családban történt, az elképzelhető legborzalmasabb tragédia utóéletét mesélte el, de igazából azt mutatta meg egy kis okkult csavarral, hogy

milyen az, amikor az élet legszorosabbnak szánt közössége, a család valójában széttartó

és csak a felszínen működőképes, a mélyben valójában rothadó, nihilista közeg, amiben egy kisgyereknek is csak a legiszonyatosabb sors juthat.

Az Örökség Aster elmondása szerint eredetileg drámának indult, végül a horror zsáner-fiókjában kötött ki egyes erős jelenetei miatt, pedig valójában beskatulyázhatatlan. A Fehér éjszakák is nehezen bekategorizálható - mint amúgy számtalan fontos film a filmtörténetből - , de azért érződik rajta a szerzői szándék, vagyis az, hogy Asternek elvileg ez lett volna az első horrorfilmje. De azért drámából is van bőven.

LET THE FESTIVITIES BEGIN. From @Ari.Aster, writer and director of @HereditaryMovie​, this is #MIDSOMMAR ? Join us - July 3

5,486 Likes, 761 Comments - Midsommar (@midsommarmovie) on Instagram: "LET THE FESTIVITIES BEGIN. From @Ari.Aster, writer and director of @HereditaryMovie​, this is..."

A film erős jelenetsorral indít, ami rendesen megadja az alaphangot. Spoilermentesen: a főszereplő lánnyal, Danival (Florence Pugh fantasztikusan megrázó alakítást nyújt) egy borzalmas családi tragédia történik, ami szinte feldolgozhatatlan. Ő is küzd vele. Közben van egy pasija, Christian (Jack Reynor), aki nem épp az érzelmi intelligenciájával menőzhetne, és már a baj előtt is szakítani akarna a lánnyal, és ráadásul van egy haveri köre, akik arra biztatják, hogy hagyja már ott a csajt, keressen egy másikat, aki biztos nem depizne ennyit, viszont jókat akarna szexelni.

Christian azért még annyit tesz a kapcsolatért és a lányért - és kábé ez az utolsó dolog, amit megtesz érte - , hogy elviszi magával Svédországba, ahová eredetileg a fiú baráti társaságával indult volna. Egyikük, Pelle a helyi faluból származik, ő vezeti be a társaságot a közösség hagyományaiba. Igazából egy nyári fesztivál miatt jöttek, ez lesz az az esemény és a hosszú, véget nem érő svéd nappalok és fehér éjszakák, valamint a csodás magyar - khm, bocsánat, svéd - táj, zöldellő-virágos dombok, fehér ruhás férfiak-nők képe, ami magával ragadja Danit.

A lány már érkezésekor hallucinálni kezdi a lábába kapaszkodó füvet-természetet, és ezek a képek - például a lélegző virágok képei - végig fel-feltűnnek a filmben, vizuálisan még emlékezetesebbé téve azt.

Közben azonban elég ellentmondásos ez a természetközeli univerzum: a közösség - ami valójában egy szekta - törvényei, szabályrendszerei sokszor erőltetettnek, erőszakosnak, épp természetellenesnek hatnak. Persze a film tele van utalásokkal, szimbólumokkal - például a szereplők bibliai nevei, illetve a Christian nevű karakter sorsa -, de egyes motívumok néhol kimódoltnak tűnnek.

A Fehér éjszakák olyan látványvilággal bír, amit nem felejt el egyhamar az ember. A vakító világosban, napsütötte, idilli környezetben történő borzalmak új szintre emelik a horrort, és bár a film rokonságot mutat bizonyos svéd folk-horrorokkal, az idei érkező amerikai főhősök kívülállósága az ő szemszögükből ábrázolja ezt a nagyon furcsa univerzumot.

Az érkező társasággal ugyanis már egészen hamar szokatlan dolgok történnek, és mire a végére ér a történet, egyértelmű lesz, hogy mi miért történt, minden körbeér, és hogy Dani miért tudja meghozni úgy a végső, drámai döntését, hogy azt érezzük: az ő figurája, az ő háttértörténetével az egyetlen, akitől el tudjuk fogadni a megdöbbentő tettet.

☼ "WICKED" (@vanityfair) ☼ "FEROCIOUS" (@variety) ☼ "DELIRIOUSLY FUN" (@thrillist) ☼ "LIVES UP TO THE HYPE" (@wmag) On the longest day of the year, let the countdown to #MIDSOMMAR⁠ ⁠ begin. Happy Solstice! ?

3,680 Likes, 261 Comments - Midsommar (@midsommarmovie) on Instagram: "☼ "WICKED" (@vanityfair) ☼ "FEROCIOUS" (@variety) ☼ "DELIRIOUSLY FUN" (@thrillist) ☼ "LIVES UP TO..."

Előtte azonban még látunk szerelmi mágiát a gyakorlatban, rituális öngyilkosságot, darabokra hasadó koponyákat és loccsanó vért, tradicionális nemi erőszakot és eközben egy olyan jelenetet, ami talán a leghatásosabb mind közül: nők veszik körbe a hősnőt és mélyről üvöltenek, sírnak vele, őserővel. Asternek már két filmjében hallottam ugyanazt a szörnyű, női gyászüvöltést, amit úgy tűnik, csak ő tud kihozni a színésznőiből.

Reposting from @thehaxancloak ?? - - - - - - In early 2017 I met @ari.aster on the premise that he had written a script almost entirely while listening to my music. What followed, I don't think either of us could have anticipated. Writing the music for @midsommarmovie has been an amazing experience and true collaboration. The film is a truly unique vision, executed by a true artist, and it's a complete joy to have been invited on the journey of its creation. Soundtrack out 5 July @officialmilanrecords and @archaicdevices

2,634 Likes, 49 Comments - Midsommar (@midsommarmovie) on Instagram: "Reposting from @thehaxancloak ?? - - - - - - In early 2017 I met @ari.aster on the premise that he..."

Ari Aster szándékai szerint ez volt az utolsó horrorfilmje. Viszonylag gyorsan megvolt vele, egyből az Örökség tavalyi premierje után zöld utat kapott, majd

röpke egy év alatt el is készült vele, mintha le akarta volna tudni ezt a fajta filmnyelvet.

Talán tényleg mindent elmondott így, amit akart, és lehet, hogy ezt nem is tudta volna fokozni. Mindkét film a szeretetvágyról, a szeretet haláláról és valamiféle sötét újjászületésről mesél, és meglehetősen borúlátóan beszél az emberi természetről. Kíváncsi vagyok, mit mond majd rólunk legközelebb.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Brutális látvány, orgia a színpadon és egy táncoló erdei banya – Ilyen volt a Sziget negyedik napja
A Sziget fesztivál negyedik napján Anyma szórakoztatta a Nagyszínpad előtt összegyűlt több tízezres tömeget, a hangsúly nem a zenén volt, azonban olyan élményben volt részünk, amilyenben korábban még soha.


A rettenetes hőség ellenére nem állt meg a buli a Szigeten, sőt! 2025. augusztus 9-én két teljesen futurisztikus produkciót láthattunk és bátran állíthatjuk, hogy sosem fogjuk elfelejteni ezt a szombat estét. Érezhető, hogy a napszemüvegek egyre inkább odaszegeződnek a fesztiválozók arcára, de az energia nem lankad. Este negyed nyolckor lépett a Nagyszínpad deszkáira FKA Twigs, és egy olyan erotikus műsort nyomott le, hogy még a közönség is megdöbbent.

FKA Twigs egy brit énekesnő, dalszerző és táncos. Karrierjét táncosként kezdte, és olyan előadók klipjeiben szerepelt, mint Jessie J, vagy Ed Sheeran. 2012-ben kezdett el saját dalokat kiadni, első albuma pedig 2014-ben jelent meg, a kritikusok pedig nem győzték dicsérni az elektronikus pop-R&B lemezt. Bár a 36 fokban csak a nézőtér negyede telt meg, a brit énekesnő nem zavartatta magát, teljes erőbedobással adta elő egyórás műsorát, amely nem szűkölködött a vizuális elemekben.

Akárcsak a Ponyvaregényben, itt is fejezetekre volt bontva az előadás. Az első, az Act I: Practice volt, ahol az énekesnő pillanatok alatt megszabadult ruháitól, és egy alternatív pinceszínház erotikus koreográfiájába kezdett bele szintén fehérneműre vetkőzött táncosai kíséretében.

Ölelgették, simogatták egymást, négykézláb végigmásztak a színpadon, és egy vonaglós, lovaglós jelenetnek is szemtanúi lehettünk.

Tulajdonképpen egy soft-pornó előadást kaptunk, amit az emberek egy része nagyon élvezett, a többiek pedig nem igazán tudták hova rakni az élményt.

A második felvonás az Act II: State of Being volt, amely az Eusexua című dallal kezdődött, és a Girl Feels Good-dal végződött. A műsorban helyet kapott egy táncszünet is, ami alatt Twigs felkészülhetett lélekben a harmadik epizódra, amely az Act III: The Pinnacle of Human Experience névre hallgatott. A lassabb, érzelmesebb dalokat a koncert végére tartogatta, mi pedig ennél a pontnál konstatáltuk, hogy valóban egy jó énekesnőt látunk és hallunk. Gyönyörűen adta elő a Home With You-t, a Two Weeks-et és a záróakkordként funkcionáló, kötelező slágert, a Cellophane-t. A siker nem maradt el, hatalmas ováció követte a produkciót, amit amíg élünk, nem felejtünk el.

Ez egy másik univerzum

A főműsoridőhöz közeledve egyre jobban megtelt a Nagyszínpad előtti tér, egészen pontosan egy tűt sem lehetett volna leejteni negyed 10-kor, amikor megjelent a színpadon Anyma. Az olasz-amerikai dj óriási névnek számít az elektronikus zene világában. Őszintén bevallom, nem a dalait vártam, hanem a látványt, és ezzel nem voltam egyedül. A house és techno műfajokban tevékenykedő előadó teljesen lenyűgözte a fesztiválozókat. Tökéletes műsort nyomott, ráadásul úgy válogatta meg a számokat, hogy a sintér-technot kedvelők és a lötyögős EDM szerelmesei is élvezzék a bulit. A zenéről sokkal többet nem lehet mondani, a látványról viszont annál inkább.

Amit láttunk, az a szórakoztatóipar magasiskolája. Irgalmatlan lóvé van a produkcióban, amit nem fukarkodtak beleölni a technikába. A folyamatos animáció, ami a háttérben ment, teljesen lenyűgözte a nagyérdeműt.

Láthattuk a szokásos techno-robotot, ami betörte a kivetítőt, egy futurisztikus női arcot, amit temérdek kéz fogdosott, valamint egy erdei boszorkány szerű rémet, ami pont úgy verette a zenére, mint a közönség.

Anyma tökéletes példája annak, hogy hova tudott fejlődni az elektronikus zene és a színpadtechnika. A tökéletes ütemben felcsapó lángok, a kivilágított asztal a dj pult alatt, a lézershow és az egészen káprázatos animáció egy teljesen más univerzumba repítette a közönséget. A zenei érték vitatható, de az összélmény nem. Soha rosszabb bulit!

A Sziget fesztivál a végéhez közeledik, de még rengeteg érdekes, izgalmas és egyedi előadó van hátra, többek közt az egyik legnagyobb név, Post Malone és a zárónap utolsó headlinere, Chappell Roan. Mi pedig ott leszünk, megnézzük, és beszámolunk róla, hogy mit alkotnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Pogány Induló jobb volt Kid Cudinál, mégsem ő hozta a pénteki nap meglepetését a Szigeten
A pénteki naptól vártak fellépők tekintetében a legkevesebbet a Sziget lakói, mégis az egyik legizgalmasabb, leginkább eklektikus napon sikerült meglepetéseket okozni.
Varga Vencel - szmo.hu
2025. augusztus 09.



A Sziget most már több éve tendál arrafelé, hogy olyan magyar előadók is nagyobb színpadokra kerüljenek, ahol akár a nemzetközi közönséggel is találkozhatnak, vagy presztízsértékkel bír, hogy a korábban elérhetetlen spotokat magyar előadók tölthetik be.

Csak félig, de felrobbant a Nagyszínpad Pogány Indulón

Nehéz elmenni a tény mellett, hogy Pogány Induló az egyik legizgalmasabb történés a hazai zenei palettán: önálló arénakoncertek után ő is a Szigeten találta magát. Körülöttem pedig megoszlik a tömeg, az egyik rész megőrül, fülig érő vigyorral követi a koncertet, ahol vonósok, egy összerakott zenekar kíséri az egyébként nagy energiával bíró főhőst. A másik része a tömegnek ugyanilyen szörnyülködve áll, hogy hogyan lehet ezt a produktumot a színpadra engedni. Valóban megosztó jelenség, hiszen bár az évek során rengeteget fejlődött, frontemberi munkában nem mindig érződik a szavak emberének igazán Szirmai Marcell, plusz a dalok közötti csendesebb szünetek is pont annyira tördelik a műsort, hogy a szkeptikus közönség nem tud rácsatlakozni.

„Gyúrj mellizomra!” – kiabálja mellettem egy középkorú hölgy, amin a környezetünk jót derül, miközben egyébként produkciós szinten és showelemeket tekintve egy tisztes élményt kapunk. Rengeteg vendégfellépő mellett azon kapom magam, hogy Pogány Induló mellett az állandó „segédmc” szerepét betöltő Ótvar Pestis rendre lereppeli a főhőst, a közös számoknál, saját verzéknél sokkal érthetőbb, „fülnek kedvesebb” valami, amit kapunk: kijönnek a sorvégek és, Pogány Indulóval ellentétben, nem érződik erőltetettnek a színpadi jelenléte. Az viszont biztos, hogy a Szívtatok rendesen? felkiáltás után a fiatalok nagy része megy Pogival, kinyílnak a körök, és a koncert végéig nem is megy lejjebb ez az energia. Amit pedig később tudtunk meg, hogy Pogány Induló valóban jobban rappel élőben Kid Cudinál, aki inkább a „menő nagybácsi” szerepben tetszelgett.

A legszebb beugrók visszahozták 2007-et

Michael Kiwanuka kiesése után szinte fénysebességgel húzta be a Sziget a The Kooks nevű bandát pótlásként. Péntek este a viszonylag sok szkeptikus, nem feltétlen a zenekarok miatt kilátogató arcok nagyon nagy részét viszont annyira be tudták rántani, hogy kicsit újra eljött a kétezres, kora 2010-es éveknek az a vibe-ja, ahol az emberek valóban mindenkit nyitottsággal és szeretettel hallgatnak meg. A Kooks egyébként taglalás nélkül az indierock legalább olyan kihagyhatatlan alakja, mint a Kasabian, vagy a Kings Of Leon, ehhez méltóan viszont nem tűnt a szentlélekért sem nosztalgikusnak a szett, pedig a valódi nagy slágerek tényleg már 10-15, sőt majdnem húszévesek. Frontemberi munkában pedig Luke Pritchard mesterien hozta azt az élményt, mintha egyébként egy ismeretlen zenekar képében kellene meggyőzőnek lennie a bandának. A Sziget egyik legkellemesebb koncertje zajlott le tehát, ahonnan kicsit csalódás is volt átjutni a Blossomsra, akik ezután valahogy nem hatottak érdekesnek.

Mocskos Fidesz-summer csúcsrapörgetve

Krúbi produkciója a nagysátorban már a kezdet előtt elérte célját: a majdnem teltházig rakott közönség már jóval a koncert előtt óriási mocskosfideszezéssel várta az előadót. Krúbi koncertélményéről azért nehéz bármi újat mondani – a lehető legjobb értelemben –, mert beleköthetetlen, hideg profizmussal hozza mindig azt, amit az újgenerációs hazai előadók közül talán senki a színvonalat tekintve. Nem tudom mikor jártam utoljára egyébként Krúbin, de nem emlékszem, hogy ennyire „sürgetve”, vagy gyorsan következnének egymás után a számok. Ebben a tekintetben talán annyi csalódást okozott az előadó a közönségnek, hogy sosem hangosodhatott fel a korábban említett skandálás kellőképpen. Mindenesetre Krúbi ismételten bizonyította, hogy miért van nagyobb színpadokon létjogosultsága hazai előadóknak egy egyébként nemzetközi fesztiválon.

A Sziget harmadik napján valójában egy előadóról sem tudunk igazán negatívat mondani, noha a mindenkori élménybeszámoló-mininovellák a Szigeten ezt már-már kötelezőnek éreztetik a hazai újságírók körében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Utánajártunk a Sziget legnagyobb titkának: idén is van-e titkos budibuli?
Nem lőjük le a nagy titkot, inkább nézd meg TikTok-videónkat, amiből minden kiderül. Az is, hogy érdemes sietni a Toitoi-parti felkeresésével...


Évről évre a Sziget Fesztivál egyik legnagyobb kérdése, hogy: vajon idén is van-e titkos buli, ahova egy Toitoi-vécé bejáratán át lehet eljutni?

Az már egy ideje nem kérdés, hogy ilyen tényleg létezik – hiszen két éve például mi is megírtuk –, az már sokkal inkább kérdés, hogy vajon hol van a hivatalos programban nem szereplő titkos ajtó.

Aki szereti a rejtélyeket, a misztériumot, és szeret maga megtalálni titokzatos helyeket egy Sziget méretű fesztiválon, az NE nézze meg a videónkat, hanem igyekezzen maga megtalálni a Toitoi-partit.

Mindenki másnak ajánljuk az alábbi TikTok-szösszenetet, amiben kollégánk mindent elárul, amit az idei budibuliról tudni érdemes. Nem lőjük le előre a poént, de annyit azért elárulunk: érdemes sietni a kékvécék felkeresésével, mert könnyen lehet, hogy mindenki beelőz majd az Insta-sztorijával:

@szeretlekmagyarorszag.hu Megtaláltuk a titkos toitoi partyt a Sziget fesztiválon! #sziget2025 #fyp #toitoiparty #nekedbelegyen #pusztuljonforyouba ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kid Cudi egy olyan versenyen lett második, amin csak ő indult
A Sziget fesztivál harmadik napján eredetileg ASAP Rocky szórakoztatta volna a közönséget, az amerikai rapper azonban lemondta koncertjét. A szervezők igyekeztek legjobb tudásuk szerint pótolni a sztárfellépőt, azonban elég csúnyán mellényúltak.


Kid Cudi a kétezres évek végén üstökösként robbant be a zeneiparba Day ’n’ Nite című dalával, amit rögtön követett egy szerződés Kanye West kiadójával. Első albuma, a Man on The Moon: The End of Day 2009-ben jelent meg és a fiatal rappert pillanatok alatt a csúcsra repítette. Ugyanabban az évben megjelent David Guettával közös dala, a Memories, ami azóta is himnuszként funkcionál az elektronikus zene világában. Érdekes, hogy az amerikai rapper-énekes karrierjének mennyire jót tettek a dj-k, ugyanis másik legnagyobb slágere is egy lemezlovashoz köthető. Pursuit of Happiness című dala eleve népszerű volt, azonban a Steve Aoki által remixelt változat lett a házibulik kötelező kelléke.

Kid Cudi szigetes fellépésének végére tartogatta a két gigaslágert, előtte azonban szinte semmi sem történt a Nagyszínpadon. A 41 éves Cudi a melankolikus rap úttörője volt, jóval mélyebb témákról énekelt, mint korábban a hiphopon belül bárki – ám ebből most szinte semmi sem derült ki. Ennyire jelentéktelen előadást rég nem láttunk ilyen volumenű rendezvényen. Még az első nap elhasalt Charli XCX-et is sikerült alulmúlnia.

Mintha meg sem történt volna

Kerestem a hibát magamban, a közönségben, a technikában, a fesztiválban, de végül Kid Cudiban találtam meg. Ekkora haknit nem hiszem, hogy valaha láttam. A rapper a buli elején kisétált a kifutó végére azzal az ürüggyel, hogy közelebb legyen a közönségéhez, majd megállt és szinte a teljes koncert alatt ott maradt. Egymást váltották a silányabbnál silányabb dalok, amit karaoke-szerűen végignyomott az általa preferált öt négyzetméteres körben. Bátran kijelenthetjük, hogy

ennél energiátlanabb produkciót még nem nagyon láttunk főműsoridőben a Nagyszínpadon.

A bőrkabátban, fehér pólóban és horgásznadrágban parádézó Cudi végig mosolygott, kedvesen beszélt a közönséghez, de a teljesítménye sajnos egy nagy nulla volt. A hangosítás sem volt a helyzet magaslatán, pedig őszintén szólva nem annyira nehéz belőni egyetlen mikrofont a zenei alaphoz képest. Hol halk volt az ének, hol túl hangos, de nagyrészt elveszett a masszában, ami a hangfalakból szólt.

Ha már zenei élményt nem kaptunk, legalább vizuálisan odatehették volna magukat, de a teljesen indokolatlan pillanatokban felcsapó füstön és az alapvető fényeken kívül semmi sem történt. A teljesen jellegtelen produkciót egyébként a közönség is faarccal nézte végig, a három slágert ugyan óriási ováció követte, de az inkább a nosztalgiának szólt, mintsem a mostani előadásnak. Levontuk a következtetéseket: Kid Cudi egy átlagos, jellegtelen, párslágeres előadó, aki a kötelező köröket lefutja, de semmi eredetit, izgalmasat, vagy értékeset nem tud produkálni a színpadon. Személy szerint ideges lettem volna, ha ASAP Rocky miatt vettem volna meg a jegyet és ezt kapom cserébe. Nem volt jó deal. Kid Cudi egy olyan versenyen lett második, amin csak ő indult.

Az idei Sziget rendkívül változatos programmal készült, hatalmas nevek érkeznek nap mint nap a hajógyárira, és bár eddig a három napból kettőn leszerepeltek a nagyszínpados headlinerek, kíváncsian várjuk a folytatást, hiszen vannak még nyulak abban a bizonyos cilinderben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: