KULT
A Rovatból

Fantasztikus nők, akik beleszőtték a magyar népművészetet szecessziós és art deco alkotásaikba

Egyedülálló kiállításon elevenednek meg a XX. század jelentős női művészei. A Szecesszió, Art Deco, Népművészet – Női lélek, népi formák a Hagyományok Házában látható.


„Női sorsok, női alkotói életutak, női karrierlehetőségek a 20. században”. Akár ez is lehetett volna a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című kiállítás alternatív címe.

A Hagyományok Házában látható kiállítás, amely felvázolt néhány női alkotói életutat, rengeteget elárult a XX. századról, és arról, hogy miben bontakozhattak ki a nők, ha olyan szerencsés helyzetben voltak, hogy tanulhattak, és a család ebben támogatta őket.

A kiállítás vezérfonala azoknak a jelentős női művészeknek a tehetsége volt, akik egyrészt a szecesszió és art deco korában alkottak, másrészt a magyar népművészeti formakincset, szimbólumokat építették be az alkotásaikba.

A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.

Ez a fajta feldolgozás, átértelmezés, a népművészet beemelése azt is jelentette, hogy e művészek többsége szoros kapcsolatban állt az élő magyar népművészettel, paraszti kultúrával. Felkeresték azokat az autentikus vagy autentikusnak gondolt helyeket, ahol tiszta formában találkozhattak ezzel a fajta művészettel. Figyelték, keresték a népviseleteken, szőtteseken, hímzett tárgyakon a különböző motívumokat, kapcsolatot tartottak a népművészet alkotóival, tanulmányutakon vettek részt stb. Undi Mariska például Kalotaszegen járt. A Zsolnay-gyár művészei a környékbeli falvakban élő parasztasszonyoktól merítettek ihletet, és az ott látott motívumokat alkották újra, majd ezeket az újraalkotott motívumokat díszítőelemeket, szimbólumokat építették be a munkáikba.

Egyrészt azért volt izgalmas a kiállítás, mert összehozott egyetlen helyre ennyiféle személyiséget, ennyiféle művészt, és felvázolta, mi mindent jelentettek a XX. századi magyar kultúrának. Ízelítőt adott abból, hogy a 20. század első felében hogyan kapcsolódott össze a népművészet az iparművészettel, és milyen jelentős női személyiségeken keresztül jutott el a közönséghez.

Másrészt érdekes látni, hogy ezek a nők a népművészet kincseiből merítve hogyan hoztak létre olyan teljesen egyedi munkákat, amelyeken tetten érhető, hogy a szecesszió vagy art deco jegyében, annak hatására születtek.

Amiben hiányérzete támadhatott az embernek, az éppen a kor és a 20. századi női életutak sajátosságából fakad. Például amikor Undi Mariska életútját tanulmányozzuk, és látjuk azt a fotográfiát, amelyen a Népszálló belső díszítésén dolgozik, óhatatlanul is felmerül, miért nem kapcsolódik össze a kiállítás az építészettel, hiszen a magyaros szecesszió építészeti alkotásai külön kategóriát képviselnek. Aztán rögtön be is ugrik a válasz, hogy azért nem kapcsolódhat be az építészet, mert nem volt női építészmérnök. Az első női építészmérnökök az 1920-as években végeztek az egyetemen.

Tehát abban a korban, amikor a nők előretörtek, karriert kezdtek építeni, nagyobb számban kezdtek dolgozni és láthatóan megjelenni kulturális területen, még számos szakmában jelen sem voltak. A művészeti életben viszont már hagyták a nőket alkotni, és a saját jogukon szerezhettek nevet, elismertséget.
A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.

Abban az értelemben volt még érdekes a kiállítás, hogy akármennyi információt kap egy-egy alkotóról, például Lesznai Annáról, Zsindelyné Tüdős Kláráról, Undi Mariskáról, Dallos Hannáról vagy Mallász Gittáról az ember, érzi, hogy még többet szeretne megtudni, és muszáj utánaolvasni.

Ami még érdekes volt, hogy ennyire eltérő egyéniségek voltak, mégis, mintha ugyanabba az irányba néztek volna. Mindegyiküknek nagyon fontos volt a magyar népi kultúra, sokat tettek a modern magyar művészetért, iparművészetért és grafikáért. Aztán mégsem köszönte meg nekik a hazájuk, hanem mostohán bánt velük. Volt, akivel kifejezetten kegyetlenül. Dallos Hannát, akinek fantasztikus, mai szemmel is tökéletes, Magyarországot népszerűsítő plakátokat és újszövetségi témájú metszeteket köszönhetünk, nyilasok hurcolták el, és egy marhavagonban halt meg egyik táborból a másikba szállítás közben. A zsidó származású Lesznai Anna az 1930-as évek végén kénytelen volt elhagyni az az országot. Zsindelyné Tüdős Klárát és a férjét 1951-ben kitelepítették, 1963-ig házmesterként dolgoztak. Mallász Gitta 1960-ban Franciaországba emigrált, ott is halt meg.

A kiállítás, akármilyen nagyszerű anyagot válogatott is össze, hiányérzetet hagyott bennem. Szerettem volna még többet látni az alkotókból és munkáikból, olyan lenyűgözőek.

Kíváncsi vagyok egyébként, kinek mely alkotások lesznek a személyes kedvencei. Lesznai Anna könyvillusztrációi? Lukáts Kató zseniális bonbonosdobozai? Vagy Undi Mariska bútortervei? Nekem például Dallos Hanna és Mallász Gitta plakátjai. Illetve Mallász Gitta festménye a menyasszony öltöztetéséről. Egyszerű jelenetet ábrázol, ám ahogyan ábrázolja, a tekintetekkel, az arckifejezésekkel, a szimbólumokkal, mozdulatokkal, az sokatmondó, és sokat elárul önmagában is a múltról.

A Hagyományok Házában látható kiállítás, a Szecesszió, Art Deco, Népművészet - Női lélek, népi formák című tárlat olyan női iparművészeket és alkotókat mutat be, mint Undi Mariska, Dallos Hanna, Mallász Gitta, Lukáts Kató, Zsindelyné Tüdős Klára, Lesznai Anna és Lukáts Kató.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Itt van az első 5 perc a Stranger Things befejező évadának első részéből
Hamarosan érkezik négy rész a sorozat utolsó évadából. Aki nem bír addig várni, most megnézheti az első jelenetet, amiben azonnal van demogorgon és Vecna is.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 07.



Sokan jobban várják idén, mint a karácsonyt: már csak néhányat kell aludni, és megérkezik a Netflixre a Stranger Things utolsó évadának első harmada. A streaming-szolgáltató ugyanis úgy döntött, hogy kimaxolja az egyik legnépszerűbb sorozatának befejezésében rejlő potenciált, és a retrohorror nyolcrészes ötödik szezonjának első négy epizódját november 26-án, az ezt követő három részt december 25-én, majd a feltehetően grandiózus finálét pedig december 31-én teszi elérhetővé az előfizetőknek.

A magyarra soha le nem fordított című Stranger Things körül hatalmas a felhajtás, melynek újabb állomásaként péntek reggel feltöltötték a YouTube-ra az új évad első részének első 5 percét. A jelenet már önmagában is elég sokat elárul arról, hogy vajon mire számíthatnak majd a rajongók a folytatásban.

A pár perces részlet valahol ott játszódik, ahonnan az egész történet elindult: Will Byers Tótágasban bujkál a szörnyek elől, ám egy demogorgon megtalálja őt. Egy kisebb üldözés után a rózsafejű szörny ahelyett, hogy elpusztítaná, a fordított világ ura elé hajítja, és Vecna egy indán keresztül valamit belepumpál a kisfiúba a száján át.

Eközben meglehetősen vészjóslóan azt mondja neki, hogy

ők ketten gyönyörű dolgokat fognak véghez vinni.

Ezzel nagyjából valami olyasminek ágyazhatnak meg a sorozat készítői, hogy az első évadban elrabolt, és azóta is meglehetősen labilis Will akaratán kívül egyfajta beépített embere lehet a főgonosznak.

A minden eddiginél sötétebb tónusú jelenetet itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
Drámai továbbjutások, mansplaining és az évad talán legnagyobb éneklése: ilyen volt az X-Faktor második székes köre
Patai Anna komoly veszélybe került, végül egy meglepő szabálymódosításnak köszönhetően jutott tovább.


Itt aztán volt minden, mint a vásárban. Jó pár éve írom ezeket a cikkeket, de azt hiszem, ilyen változatos – és erős – székes kört még nem láttam.

Minden mesésen kezdődött, ugyanis Gáspár Laci erre a motívumra fűzte fel a saját rostáját. Hogy, hogy nem hozzá került a versenyzők közül "Piton professzor", "Hamupipőke" és "Gru" is. Ilyen felütés után a mentor természetesen mesés produkciókat várt. Meg is kapta, az más kérdés, hogy némelyik rémmesének bizonyult, de hát végül is halloweeni időszak van.

Ha már szóba került Piton professzor, ő kezdte az éneklést. Kicsit hűtlen lett szerepéhez, mert ahelyett, hogy tisztességes varázslóhoz méltóan hoppanált volna, Zaporozseccel érkezett – az Azon az éjszakán című dalt énekelte, de természetesen ezt is némileg módosítva, Lilinek ajánlva.

Sajnos a professzor nem mondta el az "Invito énektudás" varázsigét, és a mentorok – vállalva a kockázatot, hogy a mogorva varázsló elvarázsolja őket, vagy levon 100 pontot a Griffendéltől – visszaküldték tanítani.

A székek tehát üresen maradtak, de ez igen hamar megváltozott. Gulyás Dániel avagy Danny Roxx a Def Leppardtól a Put Some Sugar on Me-t énekelte. Laci örült a srác érkezésének, mert mint mondta, idén kevés a rock hang. Mondjuk szerintem ez Danny előadásával sem változott, nála nem csak a rockhang kevés, hanem úgy egyáltalán a hang. Ennek ellenére leülhetett.

"Szeretném, ha lenne egy rock katonám" mondta Laci egy Ossian parafrázissal élve.

A külhoni leányzó, Victory jobb volt, a 365 című Netflix sorozat betétdalát, az I See Redet énekelte az Everybody Loves and Outlaw-tól. Azért az ő éneklésében is voltak hiányosságok, de kapott széket. Így hát három éneklés után Lacinak már csak egy kiadó helye maradt.

Következett a "Hamupipőkének" elkeresztelt Kapitány Evelin, aki mintha csak megérezte volna, hogy Laci ma a mesékre utazik, a Mulán egyik betétdalával érkezett. A mentor szeme nem is maradt szárazon, és székkel hálálta meg a produkciót.

A székek beteltek, Majka nem is bírta ki, hogy ne szúrjon oda:

"Megteltek a székek, Lackó! A szórakoztatóipar csúcsa ül azokon székeken."

Gyengébb próbálkozások következtek, ebből a csokorból Ákos csak a humorával emelkedett ki, aki felhívta Laci figyelmét rá, hogy a piros szék még szabad. Illetve bejelentkezett műsorvezetőnek is, amire Majka megjegyezte: "Nagy szükségünk lenne rá, mert ketten vannak, de felet érnek."

De sajnos Ákos sem ülhetett le, ahogy Waskovics Tímea sem annak ellenére, hogy amúgy Laci gyermeki hangulatához nagyon illő dalt választott, Paulinától A te mesédet.

Solti Juli "Seekas" az idei X-Faktor egyik legnagyobb egyénisége, bár ő maga is megállapította magáról, hogy szélsőséges karakter. A produkciója – a Minimál című saját dala – meglehetősen eklektikus volt. Azt hiszem, erre szokták mondani, hogy néha a kevesebb több. De azért kapott széket, mert tényleg jól énekel.

A műsor első igazán meglepő fordulatát a Sztárban sztár leszekben is megfordult Engel-Iván Lili szereplése hozta. Beth Heart Love is a Lie című dalát választotta. Laci némi tépelődés után úgy döntött, Lilinek és Dannynak párbajoznia kell, ami két dologra ébresztette rá a mentort:

Lili nem elég jó, és Danny sem rock katona, legfeljebb HET (háború esetén túsz). Így egy eddig példátlan fordulattal mindkét versenyzőt hazaküldte.

Tóth Andi nagyon büszke volt Lacira ezért a döntésért.

A megüresedett széknek a 17 éves rapper, Lázi Dávid vagyis Lil Davis örülhetett. Laci többször is hangoztatta, hogy szeretne egy jó rappert, és Dávidban megtalálta. Majka meg is bánta, hogy a Táborban átengedte a srácot Lacinak.

Érdekes intermezzo következett. Bukovinszky Vanda, Lakatos Arnold Sándor és Darab Viktor úgy jutott tovább a Táborból, hogy a mentorok felajánlották nekik: álljanak össze trióvá. Mint kiderült, az új formáció kb. 12 óráig létezett, de annyira nem tudtak mit kezdeni egymással, hogy úgy döntöttek, külön próbálnak szerencsét.

A mentorok viszont nem értékelték ezt, hiszen a továbbjutást csapatként kapták, nem külön-külön. Némi tépelődés és moralizálás után produkció nélkül távoztak.

Fogytak a versenyzők Laci csapatából, Majka megint piszkálódni kezdett:

Vannak jó énekeseid? Mikor jönnek?

Ami már csak azért is szenyaság tőle, mivel Solti Juli leültetését ő is támogatta – ezek szerint őt mégsem tartja jó énekesnek?

Jött az idei évad egyik favoritja, Patai Anna. Aki nem csak jól énekel, de jól promotálható is a szakmai múltjával. Nem csoda, hogy Laci és Andi összevesztek rajta a Táborban. Mindenki azt várta, hogy rajt-cél győzelemmel a pirosszékben landol.

Ehhez képest elég gyenge produkciót nyújtott – a mentorok szerint. Bevallom, én nem hallottam annyira rossznak. Önmagához képest lehet, hogy gyengébben teljesített, de

hosszan sorolhatnám azokat az élő show-s versenyzőket a műsor történetéből, akik a kanyarban sincsenek hozzá képest, Király L. Norbitól Zámbó Krisztiánon át Mardollig.

Anna végül kegyelemkettessel leülhetett Juli helyére.

Kicsit csodálkoztam, hogy Tóth Andi nem nyúlt Juli után, hiszen korábban érte is harcolt. De hát ilyen ez a popszakma.

A piros szék sem árválkodott sokáig, hiszen jött Sárközi Lili. Ő az a versenyző, akire egy olasz étteremben figyelt fel Laci. A lány Aretha Franklintől a Say a Little Prayert énekelte egyszál elektromos gitárral a kezében, és Laci személyesen kísérte a biztos továbbjutást jelentő piros ülőalkalmatosságra.

"Irigykedem, Laci. Ez nem is versenyző volt, hanem extra produkció" mondta Tóth Andi.

Elég jól alakult Laci csapata, de ha azt hittük, túl vagyunk az izgalmakon, nagyot tévedtünk. Érkezett ugyanis Bakó Irén alias Nemesi Nazyra, hogy alaposan felkavarja az állóvizet. A fellépése magabiztos volt, de mégsem arrogáns, nagyon kedvesen adta elő, hogy ő azért jött, hogy valakit kipöcköljön a székéből.

Nagyon jó energiákkal érkezett a színpadra, laza volt, nyomát sem mutatta izgulásnak. Aztán hamar meghatóra fordult a hangulat, amikor kiderült, hogy Hegedűs Bori Anya című számát hozta. Édesanyjának szerette volna megköszönni azt, hogy a sok nélkülözés, a szegénység ellenére nem dobta őt el, felnevelte, és most itt lehet.

Nehéz mit hozzáfűzni, így néz ki a profizmus.

Tudatában van a képességeinek, magabiztosan használja őket, éppen ezért nem is fél, szinte a kisujjából rázza ki a feladatot.

És mindehhez társul egy nagyon megnyerő, laza, szerethetően pimasz és vicces egyéniség. Ritka az ennyire egyértelműen sóbizniszbe való versenyző.

Laci nehéz döntés elé került. Megfordította a sorrendet, és először azt mondta el, ki az Lili mellett, akivel biztosan együtt dolgozna – Davis örülhetett. Abban is biztos volt, hogy Evelint nem tudja magával vinni az élő show-ba.

>

Ezután következett Anna és Nazyra párbaja. Őszintén megmondom, számomra nem volt kérdés, hogy Nazyrát kell választania. Először is, sokkal jobban teljesített Annánál. Másrészt az sem mindegy, hogy Anna már ott van a szakmában. Annak idején jól szerepelt egy másik tehetségkutatóban, és lehet, hogy nem tartozik az énekesek elitjéhez, de folyamatosan jelen van énekesként és színészként is. Mondhatnám, kapott bőven lehetőséget.

Nazyra viszont még az út elején van, sokkal nagyobb szüksége van erre a műsorra.

Ha nem is teljesen ezen érvek mentén, de végül Laci is Nazyra mellett tette le a voksát, viszont meggyőzte Andit, hogy Annát vigye magával a saját csapatába. A mentorcsapat egyetlen hölgytagja biztos továbbjutást nem ígért Annának, de esélyt igen.

Ezzel Laci élőshow-s csapata is kialakult, és azt kell mondjam, a műsor történetének egyik legütősebb triója jött össze. Két szuper énekesnő és egy tehetséges rapper lesi majd Gáspár Laci minden szavát.

Hátra volt még Tóth Andi csapata. A mentorok amúgy sem mennek a szomszédba, ha egymást kell froclizni, de Andi körében szintet léptek. Szegény énekesnő folyamatosan kapta a mansplaininget, amikor a körülötte ülő urak meg akarták neki mondani, hogy kell jól dönteni.

Az adok-kapok miatt néha már-már úgy éreztem, a Megasztárt nézem.

A fiúk leginkább attól óvták Andit, hogy ne Patai Annához mérje a többieket, mert ő profi énekes, nem lehet a többi versenyzőtől ugyanazt a szintet várni. Szerencsére a hölgy nem nagyon hagyta magát eltántorítani, és nem osztott kegyelemszékeket.

Nem ülhetett le a Száz forintnak című dalt eléneklő Peter Juhász, sem a mezítláb erdőben éneklő Mátyás. Hiába énekelte, hogy Don't Stop Me Now – Andi pontosan ezt tette, megállította a további menetelést. Eleve Queent énekelni nagyon nagy rizikó, a vérprofik közül is csak keveseknek sikerül. Még magából a Queenből sem mindenkinek.

A 61 éves Oprea Tony volt az első, aki helyet foglalhatott Anna mellett. Tom Jones slágerrel érkezett. Hozzám sokkal közelebb áll ez a stílus, mint mondjuk a rapp, és örülök, hogy a mentorok is értékelik. De azért sejteni lehetett, hogy Tony nem marad ülve végig, hiszen a trend és a biznisz nem kedvez ennek a korosztálynak és ennek a műfajnak.

Karolina Brandova a saját dolgát nehezítette meg a dalválasztásával. Lara Fabian Carusója nem könnyű falat, és nem is sikerült jól elénekelni. Ennek ellenére Andi még nem akarta elengedni, ezért leülhetett a harmadik fehér széke.

Gazdag Máté – Máté Dzsi a mentorok nagy kedvence, ahogy az enyém is. A Táborban ő volt az, aki bevallotta, hogy az angoltudása meglehetősen hiányos, mondhatnánk úgy is, hogy nincs.

De nagyon nagy egyéniség, igazi mackó, akinek nem utolsó sorban nagyon karakteres énekhangja van.

Le is ülhetett.

Laci egyenesen a piros széket adta volna neki, de Andi félt ennyire elkötelezni magát, már csak azért is, mert sokszor hallotta hamisnak Máté éneklését. Így inkább Tonit állította fel, hogy helyet készítsen Dzsinek.

Néhány ígéretes tehetség csalódást okozott Andinak, de aztán jött Molnár Dávid, aki Frank Sinatrát énekelt. Karolina számára itt ért véget a műsor, mert át kellett adnia a helyét.

Bellano produkciója is nagyon bejött Andinak, ezért a rappernek párbajoznia kellett Mátéval. Az énekesnő hosszas tépelődés után úgy érezte, Bellanóval szeretne jobban együtt dolgozni. A párbajban előadott dal győzte meg. Máté kicsit igazságtalannak érezte a döntést, de elfogadta.

Alakult a csapat, de még hátra volt néhány aduász. Andi annyira "belehabarodott" Istenes Márkóba, hogy piros széket adott neki, pedig ez az előadás azért közel sem volt olyan jó. Igaz, Lacinak és Majkának is tetszett. Az biztos, hogy a srác igazi showman, de ahogy Milán is rámutatott, rossz dalt választott – Måneskin: Bagging –, és "borzalmas" volt a produkció.

Én végéig azon gondolkodtam az előadása alatt, hogy mennyivel jobban állna ez a dal Marics Petinek.

Na és akkor még hátra volt Mohácsi Anett. Ő is nagy visszatérő, 2021-ben a mentorházban esett ki. Andi azzal "nyugtatta", hogy kizárólag nagyon erős produkcióval szabadíthat fel helyet. De Anett egy percig sem aggódott, és akkorát énekelt, hogy ha én ülök a mentorszékben, szemrebbenés nélkül lecseréltem volna Patai Annát. Etta Jamestől az All I Could Was Cry (Beyonce feldolgozásban) igazi telitalálat. Olyan dal ez, amivel biztosra lehet menni – feltéve, hogy a versenyző valóban képes elénekelni.

Andi nem volt olyan határozott, mint én. Amiben biztos volt, hogy Molnár Dávidnak mennie kell, és hogy Bellanót is vinni akarja az élő show-ba.

Így hát Anna és Anett párbajozott, és most jött az idei évad talán legnagyobb meglepetése.

Nem az volt a meglepő, hogy Anett Lutricia McNeal slágerét – Ain't That Just the Way – tökéletesen énekelte el. Hanem az, hogy a Lacinál bukdácsoló Patai Anna, miután órákon át ült Andi fehér székében, és az utolsó pillanatban párbajoznia kellett a továbbjutásért, kisétált, és úgy elénekelte Celin Diontól az All By Myself-et, hogy mindenkinek leesett az álla.

Ezen a ponton nem lehetett jó döntést hozni. Úgy gondolom, Andi rosszul tette, hogy Márkót piros székre ültette, és már Bellano tovább jutását sem lett volna elegáns visszavonni. A mentorok is egyetértettek abban, hogy nem lehet választani a két énekesnő között.

Az előbb azt mondtam, Patai Anna éneklése volt az évad legnagyobb meglepetése.

Ez azon a ponton igaz is volt, de rosszul öregedett ez a megállapításom. Majka ugyanis meglepő, az X-Faktor történetében majdhogynem egyedülálló javaslatot tett.

Szerinte a műsor lényege nem az, hogy melyik mentor nyer, hanem hogy a tehetségek lehetőséghez jussanak. Éppen ezért őt nem zavarná, ha Andinak rendhagyó módon négy versenyzője lenne a műsorban. Minden mentor azonnal igent mondott rá, és vélhetően a füleseken keresztül Verebély Marcell kreatív producer is. Így hát a szabályok meggörbítésével minkét énekesnő ott lesz az élő műsorban.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez nem egészen példa nélküli. 2012-ben – amikor még 6 versenyző juthatott tovább a székes körből – a lányok kategóriájában 6 helyett 7 versenyző mehetett tovább. Akkor Csobot Adél kedvéért módosítottak a gyakorlaton, sok rajongó kritizálta is ezért a műsort. Igaz, akkor a székekről nem egyenesen az élő show-ba vezetett az út, hanem csak a Mentorházba.

Azt ki lehet jelenteni, hogy erős az idei évad, különösen Laci és Andi csapata. Emlékszem még azokra az időkre, amikor a székeknél sorra elvéreztek a legnagyobb favoritok, és végül a továbbjutók is csak nagy jóindulattal kaptak lehetőséget. Ahhoz képest a mostani felhozatal mindenképp bizakodásra ad okot.

Jövő héten csütörtökön egy sajtótájékoztatón mutatják be az élő show szereplőit, amiről természetesen tudósítani fogok, megszólaltatom a mentorokat és az érdekesebb versenyzőket is. Utána pedig jöhet az első élő show!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Mekiket rabolt ki éveken át, majd megszökött a börtönből, és hónapokig bujkált egy játékáruházban – A Roofman: A besurranó hihetetlen eseményei tényleg megtörténtek
Channing Tatum játssza az „amerikai Viszkis rablót”, aki kabátot adott a dolgozókra, mielőtt bezárta őket a hűtőkamrába. Imádnivaló sztori és film.


Már megint a valóság adja a fikciónál is érdekesebb történetet. Egy bizonyos Jeffrey Manchester élettörténete legalábbis egészen elképesztő. A Roofman: A besurranó című filmet nézve, annak tudatában is, hogy valóban megtörtént események alapján készült, egy idő után legyintünk, hogy ez meg az már bizonyosan csak kiszínezése a sztorinak, a hollywoodi forgatókönyvírók megint nem bírtak magukkal. Pedig nem. Derek Cianfrance filmje ugyanis szinte teljes mértékben hűen mutatja be a Manchesterrel történteket.

Ez a fickó arról lett nevezetes, hogy 1998 novemberétől kezdődően mindig a tetőn keresztül észrevétlenül behatolva rabolt ki McDonald’s éttermeket. E módszeréről kapta a „Roofman”, azaz Tetőember becenevét (a filmben Tetőtörőnek hívják).

Este vagy kora reggel egy általa ütött lyukon keresztül hatolt be a kirabolni kívánt helyre, majd elrejtőzött a mosdóban, és várta, hogy megérkezzen a reggeli műszak. Ekkor tört elő, fegyverrel a kezében, és arra kérte udvariasan az alkalmazottakat, hogy lépjenek be az étterem hűtőkamrájába, de előbb azt javasolta nekik, hogy vegyék fel a kabátjukat, majd kirabolta a pénztárgépeket. Két év alatt körülbelül 40 helyszínt rabolt ki ezzel a különleges módszerrel.

Ő volt az USA Viszkis rablója, csak ő nem bankokat, hanem Mekiket rámolt ki, de nem bántott senkit, és mindig udvariasan viselkedett. 2000 májusában aztán túl messzire ment, mivel egy nap két éttermet próbált kirabolni, s mivel a második egység egyik alkalmazottja beindított egy csendes riasztót, lebukott. Bár elmenekült a helyszínről, de a rendőrség hamarosan elfogta egy közeli templom parkolójában (na ezt például másként ábrázolják a filmben). 45 év börtönbüntetésre ítélték, de csak négy évet töltött fogságban, mivel 2004 júniusában egy merész szökést hajtott végre: egy teherautó alatt rejtőzött el, amelyet egy általa készített rétegelt lemezzel takart el, amit feketére festett. Miután kiszabadult, stoppal eljutott az 50 mérföldre fekvő Charlotte nevű városkába, és elkezdte tervezni a nagy rablását.

Nem semmi sztori, ugye? Pedig még csupán a film kábé 25. percénél járunk… Még csak most jön a java!

Manchester ugyanis hónapokon át egy Toys „R” Us játékáruházban rejtőzött, és bébiétellel, édességgel és más snackekkel tartotta fenn magát, majd este, miután az összes alkalmazott hazament, előbújt, és szabadon garázdálkodott az áruházban. Kikapcsolta a kamerákat, majd elrejtett bébikamerákkal ő maga is nyomon követte az alkalmazottak mozgását. Itt van egy újabb „nagyobb” eltérés, mivel a film szerint Manchester a játékboltban alakított ki magának egy kis lakteret egy elhagyatott részen, a valóságban azonban egy szomszédos áruházba vackolt be. Az viszont abszolút megtörtént, hogy álnéven kimerészkedett a városba is, csatlakozott egy keresztény közösséghez, sőt, egy Leigh Wainscott nevű kétgyermekes nővel randizni is kezdett, miközben magáról azt állította, hogy egy kormányügynökségnek dolgozik, így nem mondhat semmit a munkájáról.

Itt azonban abbahagyjuk a valós sztori taglalását, arról rántsa le a leplet a film maga, ha valaki nem ismerné a sztorit, maradjon meglepetés minden további fordulat! Merthogy abból van bőven a Roofmanben. Ez a film, valamint annak laza hangvétele egyébként valamennyire meglepő Derek Cianfrance-tól, aki korábban keményebb, nyomasztóbb drámákban utazott olyan filmekben, mint a Kék Valentin (2010), a Túl a fenyvesen (2012), a Fény az óceán felett (2016) vagy az Ez minden, amit tudok (2020) című sorozat Mark Ruffalóval.

A Roofman: A besurranó története azonban a főhőse drámája és a bűnesetek ellenére annyira abszurd és valahol aranyos, hogy ezt nem lehetett volna ennél drámaibban megjeleníteni mozgóképen.

Azért Cianfrance nem hazudtolta meg önmagát, és a film a bohókás, vegytiszta vígjátékot sugalló poszterei és előzetesei ellenére azért szomorkás is, hiszen továbbra is egy sanyarú sorsú, elítélt emberről szól, szóval inkább azok találják meg a számításukat vele, akik egy keserédes élményre vágynak.

Természetesen sok-sok humorral, nem kevés romantikával, hülye helyzetekkel, de épp ugyanannyi megható pillanattal is.

Channing Tatum a tőle megszokott sármmal és csetlés-botlással (igen, ehhez is kiválóan ért a macsóskodás mellett) hozza Manchester karakterét, de ezen nem is lepődünk meg, hiszen korábban már többször is bizonyította kiváló komikusi érzékét olyan filmekkel, mint a 21 Jump Street: A kopasz osztag (2012) és 2014-es folytatása, az Itt a vége (2013), az Ave, Cézár! (2016), a Logan Lucky: A tuti balhé (2017), a Free Guy (2021) vagy Az elveszett város (2022).

Ráadásul remek a kémia közte és a Leigh-t alakító Kirsten Dunst között, a néző őszintén drukkol nekik, és hamar a szívébe zárja őket.

A Roofman: A besurranó tehát egy összetett élmény, hiszen egyszerre nevethetünk, sírhatunk és izgulhatunk rajta, ráadásul randifilmnek sem utolsó. Komolyabb azért, mint amennyire elsőnek tűnik, Cianfrance pedig méltán bizonyítja általa, hogy a könnyedebb műfajban is otthon van, e próbának pedig a nézők a legnagyobb nyertesei.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Kiderült, mikor tartják meg jövőre a Szigetet
Az idei fesztiválról készült kisfilmben jelentették be a dátumot a szervezők.


Miután biztossá vált, hogy a komoly bizonytalanságok ellenére mégis megrendezik jövőre a Szigetet, már csak arra kellett várni, hogy kiderüljön, mikor is lesz pontosan a fesztivál.

Ez most ki is derült az idei Szigetről készült kisfilmből: 2026. augusztus 11. és 15. között tartják meg a fesztivált.

A 11 perces aftermovie 10. percében a szervezők azt üzenték: „Ti tettétek felejthetetlenné. Köszönjük!”. Majd következik a jövő évi fesztivál dátuma.

A teljes videót itt nézheted meg:

Ahogy arról folyamatosan beszámoltunk, a Sziget Fesztivál jövője októberben vált bizonytalanná, amikor a Sziget Zrt. kezdeményezte a fővárossal kötött megállapodás felmondását. Ennek hátterében elsősorban a külföldi tulajdonos kiszállása állt. A szervezők felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, aki már ekkor jelezte: néhány héten belül el fog dőlni, sikerül-e megmenteni a Szigetet vagy sem. Az ügy a Fővárosi Közgyűlésen folytatódott, ahol azonban nem jutottak dűlőre a képviselők: Karácsony Gergely javaslatát nem szavazta meg a többség, a TISZA Párt kompromisszumos javaslatáról pedig nem engedélyezte a szavazást a főpolgármester. Végül Magyar Péter váratlanul bejelentette a Facebookon, hogy megállapodott Gerendai Károllyal, így lesz jövőre Sziget.


Link másolása
KÖVESS MINKET: