KULT
A Rovatból

„Ez egy gyomros A besúgónak” – alkotókat kérdeztünk az HBO-ügy kapcsán

Thuróczy Szabolcs legjobban A besúgót sajnálja, Mátyássy Áron rendezőnek az a fajta közszolgálati szemlélet fog hiányozni, amit az HBO tartalmai képviseltek a magyar médiapiacon.

Link másolása

Ahogy mi is megírtuk, az HBO egy központi döntés következtében felhagy a közép-európai tartalomgyártással. Az is meglepett sokakat, hogy június 29-én minden előzmény nélkül nélkül lekerült az HBO Max kínálatából a magyar gyártású A besúgó című sorozat, ahogy az Aranyélet harmadik évada, és más európai gyártású sorozatok is.

Balsai Móni így reagált Facebook oldalán:

Megkérdeztünk néhány további alkotót, hogyan érintette őket az HBO döntése.

Thuróczy Szabolcs megkeresésünkre elmondta, hogy ő is csak egy nappal a hivatalos bejelentés előtt értesült az HBO döntéséről:

– A producerünk hívott egy nappal korábban, hogy nyilvánosságra került volna az HBO döntése. De így is váratlanul ért.

Arra ugyan számítottunk, hogy bizonyos későbbi projektek így meghiúsulhatnak, de arra nem, hogy szinte retorziószerűen letörölnek minden korábbi tartalmat is a felületükről.

Tudni kell ehhez az is, hogy ez a döntés egész Kelet-Közép-Európát, Skandináviát is érintette. Nagyon kis pontok vagyunk mi ebben a dologban, fogalmunk sincs, hogy mi lehet ott a háttérben. Dollármilliárdokról van szó, nem forintokról, amit gyakorlatilag lehúztak a vécén.

– Úgy érzem, téged nagyon szíven ütött a dolog.

– Bevallom, csak később gondoltam bele, miután olyan sokan kérdezték. Addig ez nem volt annyira megrázó. De végiggondoltam, milyen sok mindent köszönhetek az HBO-nak az elmúlt 10-12 évben. Az ember persze bizakodik, hogy vissza lehet ezeket a tartalmakat valahol másképpen csempészni, hogy az emberek láthassák.

– Mit jelentett a szakmának az HBO?

– Európai hangulat volt. Kimagaslóan szervezett, világszínvonalú magyar stáb. Megbízhatóságot adott, nyugalmat, nem volt kapkodás, nem volt vergődés, nem volt hiszti. Nem kellett megfelelni, alkalmazkodni, ami óriási szabadságot adott az alkotóknak.

Amit legjobban sajnálok, hogy így A besúgó jövője is kétségessé vált, hiszen jött volna a második évad.

Öt évet ugrott volna a történet, 1990-be. Reméljük, hogy nem töri le a szárnyát Szentgyörgyi Bálintnak ez a gyomros. De ő annyira ügyes és tehetséges, hogy meg fogja találni a módját, hol lehetne folytatni.

– Én is csak a sajtóból értesültem róla. De én olyan régen voltam kapcsolatban az HBO-val személyesen, hogy ez nem feltétlenül meglepő – mondta megkeresésünkre Simon Kornél.

– Persze ettől függetlenül megdöbbentett. Történt már ilyen, hogy az HBO kivonult a magyar tartalomgyártásból. Ezzel együtt, a mostani döntésnek vannak olyan aspektusai, amelyek számomra is érthetetlenek.

A besúgó például még egyáltalán nem futotta ki a formáját. Egy ilyen tartalomszolgáltató esetében joggal számíthat arra a forgalmazó, hogy egy ilyen új alkotás, különösen az elmúlt hónapok hírverését látva, még bevonzhat új előfizetőket.

Nem értem, miért kell ezt ilyen hipp-hopp, ráadásul bármiféle előzetes figyelmeztetés nélkül megszüntetni.

– Téged nem csak színészként érint, hiszen a Zuniverzum is az HBO-n futott.

– Így van, de az is egy lezárt történet. Született egy szerződés, megkaptuk az ellenértéket, és azóta saját életet él a film.

– Egy ilyen döntés hogy érint alkotóként? Rosszul esik, vagy ezek számodra már lezárt történetek, továbbléptél?

– Abban a tekintetben mindenképp rosszul esik, hogy az HBO egyet jelentett a minőségi tartalomkészítéssel Magyarországon is. Ráadásul független tartalomkészítésről beszélünk, nem kellett egyik politikai oldallal sem jóban lenni. Ami jó ötletnek tűnt, az lehetőséget kapott.

Maga a gyártás leállítása egyébként nem annyira meglepő, mert már A besúgó előtt is tartalomgyártási moratórium volt. Hozzáteszem, a történetet én is csak a „zuhanyhíradóból” ismerem, de állítólag amikor feltűnt A besúgó forgatókönyve, akkor az HBO fejesei – azt nem tudom, hogy a régióban, vagy felsőbb szinten – úgy döntöttek, hogy ezt mindenképp meg kell csinálni Magyarországon, magyar szereplőkkel, ezért gyakorlatilag felfüggesztették ezt a moratóriumot.

Ez persze reményt adott nekünk, a többi alkotónak is, hogy ha előállunk valami igazán jó ötlettel, akkor azért az HBO-hoz lehet fordulni vele.

Azt gondolom, hogy ezzel a döntéssel nem csak az alkotók, hanem a nézők is szegényebbek lettek, hiszen nagyon sok minőségi tartalomtól fosztották meg őket.

Mátyássy Áron, az Aranyélet és a Besúgó rendezője elmondta, hogy az HBO döntésének részleteiről és hátteréről nem beszélhet, mivel titoktartási szerződés köti. Arról viszont szívesen mesélt, mit jelentett az HBO-val dolgozni.

– Nagyon jó körülmények között, jó csapattal dolgozhattam az HBO-nál. Szerettem, hogy fogaskerék vagyok egy gépezetben, nem pedig valami magányos ronin, ahogy néha egyéb forgatásokon tudja magát érezni egy rendező.

Mindenki a lehető legjobb végeredményt akarta létrehozni. Sok mindent ki lehetett próbálni, nagyon jó anyagi körülmények között alkothattunk.

Amit leginkább becsültem az HBO-ban, hogy közszolgálati munkát végeztek.

Olyan tartalmakat készítettek, amelyek a magyar közelmúltra vagy akár jelenre reflektáltak, vitát generáltak, elgondolkoztattak, de közben szórakoztattak is.

Ezek a tartalmak jellemzően kicsit háttérbe szorultak a magyar médiapiacon az elmúlt években. Jó érzés volt olyan sorozatokat készíteni, amelyek relevánsak, hatásuk van a közönségre.

És ez nem csak az Aranyéletre, vagy A besúgóra igaz, hanem a Terápiára, a Társas játékra, és a remek HBO-s dokumentumfilmekre is. Társadalmilag karcosabb témákat is megpiszkáltak, nem riadtak vissza ezektől piaci óvatosság miatt.

Nekem ez az aspektusa fog nagyon hiányozni a HBO saját gyártású tartalmainak, de bízom benne, hogy ez a fajta hozzáállás, gondolkodásmód valamilyen formában azért még teret kap a jövőben is Magyarországon.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Michael Douglas eszik, iszik, csajozik, mégis megvan az AppleTV+ első igazi bukása?
A Franklinnel az AppleTV+ elkövette az első nagy mellélövését? Eddig elég jó szériája volt, úgyhogy talán nem csorbít az amúgy nagyon jó renoméján, de sajnos látni az elpazarolt dollármilliókat a Franklin minden másodpercén.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. április 17.


Link másolása

Timothy Van Patten neve nem ismeretlen sorozatos berkekben. Rengeteg híres klasszikuson dolgozott már, mint rendező, ráadásul nem is kis címekben.

Olyan ikonikus szériákat tudok említeni, mint a Drót, a Deadwood, a Róma, a Maffiózók, The Pacific – A hős alakulat, a Trónok harca, a Fekete tükör, a Perry Mason, A levegő urai vagy a Gengszterkorzó.

Ilyen filmográfiával nem csoda, hogy az Apple TV+ rábízta a Franklin vezénylését. Nem tudom mennyire Van Patten hibája, de a Franklin nem lett túl jó.

Benjamin Franklin amerikai polihisztor, államférfi, diplomata, író, természettudós, filozófus, nyomdász és feltaláló életének 84 éve alatt több érdekes dolog történt vele, mint tíz férfivel történhet 200 év alatt.

A szegény családból származó 13. gyermek életrajza számtalan könyvet tölthetne meg.

Jópárat meg is töltött, a Franklin is egy ilyenen, Stacy Schiff, A Great Improvisation című könyvén alapszik. Nem olvastam az eredeti művet, de amit az AppleTV+-nak sikerült előadnia, az egy rettenetesen unalmas kis szelete ennek a hihetetlen élettörténetnek.

1776-ot írunk, az Amerikai függetlenségi háború alig egy éve zajlik, de a gyarmati erők sorra szenvednek súlyosabbnál súlyosabb vereségeket. A kongresszus helyzete egyre kilátástalanabb. Franklin fia is a britek háborús túsza lett.

Ezekből a harcokból meglepően nem látunk semmit, mert ezekben a sötét időkben Benjamin Franklin (Michael Douglas) átutazta az Atlanti-óceánt, hogy segítséget kérjen a francia nemzettől.

Unokája, Temple (Noah Jupe) kíséretében érkezik Passy kis falujába, amely viszonylag közel van Párizshoz. Itt szövi fondorlatos terveit, hogyan lehetne megnyernie magának a versailles-i támogatást Amerika britek elleni harcában. Igazi kémjátszma, sok-sok unalmas párbeszéd alá rejtve.

Nagyon hiteles az Apple-féle Franklin sorozat, már-már túl hiteles. Egy képkocka háborút kapunk ízelítőnek a harmadik részben, de ez a széria nem más, mint hosszú párbeszédek, partik, előadások és bálok sora, ahol úriemberek beszélgethetnek, miközben a kémek kihallgatják őket. Nem egyértelmű, ki kivel van valójában és mindenki csak a saját hasznát keresi. Van, aki pénzt, egyesek szerelmet, mások megbecsülést várnak Franklintől.

A megvalósítás elsőrangú, a kosztümök, a helyszínek, a tájkép és a díszletek elképesztően autentikusak.

A sorozat külön büszke lehet ezekre. Érezni, amikor szinte céltalanul mutogatják ezt a mozi-mágiát. Sokszor húzza a rendező az időnket egy-egy hosszúra hagyott nagytotállal. Természetesen hatalmas érdem és pirospont jár a történelmi hűségre, és az atmoszféra is páratlan, csupán annyi ezzel a probléma, hogy a tényleges tartalom, amit látunk, nagyon kevés.

Ahhoz képest, hogy Ben Franklinnek milyen érdekes élete volt, nagyon sokáig tartott, hogy egy ilyen nagy költségvetésű sorozatot készítsenek róla. Ez a szerep Michael Douglasnek szinte jutalomjáték. Látszik, hogy a nagy öreg élvezte a forgatást, hiszen jókat ehet, ihat és jól mulathat fiatal hölgyek társaságában, miközben csak beszélgetnie és néha színészkednie kell.

Nem érzem, hogy Douglas eltűnne a szerepben, inkább önmagát hozza, kicsit rájátszva Franklin szinte rocksztár szerepére, máskor meg aggódóan tűnődve.

Az unokáját alakító színész nekem kicsit túlságosan fiatal, de lehet pont ezért őt választották ki a szerepre, ő egy kis ártatlanság a megfáradt mester mellett. A többi színésszel sincs probléma, maximum annyi, hogy a teljes stábból ha öt karaktert fel tudok sorolni, azzal lehet, hogy sokat mondtam. Igazából alig van maradandó szereplő, de erről nem a színészek tehetnek, hanem a történészek… akarom mondani forgatókönyvírók.

Alig történik itt valami! Tényleg! Az egyik legnagyobb drámai csúcspont az első három részből az, amikor Franklin visszakapja a megjavított nyomdáját, miután azt ellenséges kémek összetörték. Értem, hogy így szimbolikusan visszakapta a hangját a feltaláló zseni, de ettől ez még gyenge tartalom, még streamingre is.

Egyáltalán nem szórakoztató, és nem érzem azt a „wow” faktort, amit az Apple álltalában képvisel.

Ez egy alapos történelemlecke, amely azt feltételezi, hogy van bőséggel háttértudásunk a korszakról, mert ha nem figyelünk eléggé, akkor bizony megkavarodunk a sok-sok francia név mellett. Mostanában sokadik sorozatnál látom, amelyben előszeretettel használják az eredeti nyelvet, tehát itt a franciák franciául beszélnek, nem francia akcentusos angollal – ez is a pozitívumok közé tartozik a szememben. Van rajta kellő mennyiségű pátosz, hab és csillámpor is az átlagamerikai nézőnek. Láthatunk hitelesnek érződő kémjátszmát, és három rész alatt azért megértjük, hogyan mozgatták a szálakat a háttérből a diplomaták, de attól még rém unalmas az egész.

Amikor egy függetlenségi háborús történetre gondolok, nem az van a fejemben, hogy a győzelmekről és vereségekről csak híreket hallok, miközben semmit nem látok.

Nem véletlenül vizuális médium a televízió. Sajnos az egész túl unalmas, metodikus és nem érdekes. A Franklin megtekinthető az Apple TV+ streaming szolgáltató műsortárában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: