KULT
A Rovatból

Ez a sorozat bebizonyítja, hogy a barátság néha fájdalmasabb, mint a szerelem, és pont ezért mi imádjuk! – Itt a Szigorúan barátság 2. évadja

Seth Rogen és Rose Byrne újra együtt, és még sosem voltak ennyire kínosak, szerethetők és őszinték – ez a barátság nem csak bonyolult, de brutálisan igaz is. Kiderül, mi történik, ha a középkorúság válsága két legjobb barátra tör!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 08.



A Szigorúan barátság második évadja ott folytatódik, ahol az első abbamaradt, és újra bebizonyítja, miért lett ez a sorozat oly sokak kedvence.

A kezdetben egyszerűnek tűnő kérdés – lehet-e férfi és nő között kizárólag barátság – már rég háttérbe szorult.

Az alkotók ezt a témát néhány perc alatt kipipálták az első szezonban, hogy valami sokkal mélyebbre ássanak: az öregedés, a barátság, a változás és a mindennapi krízisek finom, mégis éles boncolgatásába.

Will (Seth Rogen) és Sylvia (Rose Byrne) kapcsolatának középpontjában már nem a barátságuk újra melegítése áll, hanem az a furcsa, keserédes dinamika, amit csak azok a cimborák tudnak produkálni, amelyek túléltek hosszú éveket, szerelmeket, gyerekeket, válásokat és néma szüneteket. Az évad elején Will második házasságára készül szörnyű öltözékeiben és hajviseletével. A szervezést pedig nem mással, mint iskolai legjobb pajtásával, Sylviával bonyolítja le. Ez a döntés természetesen kiváló terepet biztosít a konfliktusoknak és a félreértéseknek, különösen, amikor Sylvia megpróbál közelebbről is megismerkedni Will új menyasszonyával, Jennával (Rachel Rosenbloom).

Nem meglepő, hogy a korábbi házasság mintájára itt is gyorsan felszínre tör a bizalmatlanság, hiszen Will és Sylvia barátsága sokkal mélyebb egy holmi szerelmi románcnál.

A sorozat bája épp abban rejlik, hogy miközben látszólag alig történik valami, a karakterek hatalmas utat járnak be. Will és Sylvia kapcsolata ismét próbára tétetik. Bár a szóváltások és a komikusan kínos helyzetek folyamatosan jelen vannak, ezek mögött mindig ott húzódik egy mélyebb réteg. Az új évad második epizódjának vége például különösen kegyetlen csavarral ér véget. Kettejük barátsága nem pusztán egy narratív eszköz, hanem egy tükör, amelyben a nézők saját, olykor problémás kapcsolataikat ismerhetik fel. És sikeresen, én bőséggel láttam példát az életemből Willék elképesztően destruktív barátságában.

Rose Byrne és Seth Rogen már sokadszorra dolgoznak együtt, és ez az összeszokottság minden jeleneten átüt. A színészek közötti kémiát nem lehet megjátszani – ez természetes, ösztönös, és rendkívül szórakoztató. Külön öröm, hogy Byrne végre eredeti ausztrál akcentusával szólal meg, ami még autentikusabbá teszi a karakterét. A kettejük játéka szívhez szóló, olykor szúrós, máskor meleg és empatikus, de mindig hiteles.

A második évadban Sylvia magánélete kicsit háttérbe szorul és Will konfliktusai kapnak több teret.

Visszatérnek első évados kötelező szereplők, például Sylvia férje, Charlie (Luke Macfarlane), vagy gyermekei, akik újabb és újabb kihívások elé állítják és Will vicces barátai is visszaköszönnek egy-két rész erejéig. Amikor épp lenne egy pillanatnyi nyugalom Sylvia életében, akkor Will toppan be a maga felnőtt-testbe zárt kamaszos lendületével, és olyan szituációkba sodorja, amelyekből csak nehezen lehet méltósággal kikeveredni. Ennek ellenére pont ezek a pillanatok mutatják meg, mennyire fontos a legjobb barát jelenléte az ember életében. Néha éppen a legkényelmetlenebb pillanatok mutatnak tükröt nekünk – és segítenek továbblépni.

A sorozat humora továbbra is működik. A drogos poénok, amelyek Rogen védjegyei, jelen vannak, de nem tolakodók, szinte észrevétlenül simulnak bele a történetbe. A hangsúly egyértelműen az érzelmi őszinteségen van. Ez a sorozat nem harsány, nem próbál minden áron vicces lenni – csak épp az élet maga az, aminek a nevetséges és fájdalmas pillanatait is képes szerethetően megmutatni. Amikor a felnőtt elmegy új kocsit venni és rájön, hogy nem menő egy egyterűt vásárolni. Egy sportkocsit mennyivel „cool”-abb lenne vezetni. Majd, amikor ki kell kecmeregni a kényelmetlen ülésből közel az 50-hez, kissé aputesttel, mindjárt vonzóbbnak látjuk a tágas családi autót.

A Szigorúan barátság második szezonja valójában könnyeden folytatja az előző felnövéstörténetét.

Pont olyan, amilyennek egy ilyen sorozatot elképzelünk, csak itt nem tini drámákról, húszévesek problémáiról beszélünk, hanem középkorúakról szól. Will és Sylvia barátsága több, mint csipkelődés vagy egymás ugratása: egyfajta mentőöv, egy állandó, amihez vissza lehet térni, amikor minden más bizonytalanná válik, tudják ott lesz a másik, hogy megvédje. Ez a kapcsolat egy tanmese arról, hogyan is kezeljük a válságokat, és mit jelent az, ha valaki igazán ismer minket – jóban, rosszban, kínos helyzetek közepette. De valljuk be, sokkal jobb ezt nézni, mint amikor ezek a kellemetlenségek a való életben történnek.

Nicholas Stoller rendezői munkája itt jóval kiforrottabb, érettebb, mint korábban. Távol van már a Rossz szomszédságok harsányságától vagy a Felhangolva lazaságától. Itt érződik, hogy szívügyéről van szó – minden jelenetben ott van az odafigyelés, a szeretet és a mélység. Nem véletlen, hiszen ő az egyik showrunner is. A dialógusok nemcsak jól megírtak, hanem valódik, élők és hitelesek, még akkor is, ha néha előjön a Rogen-féle humor.

Mondjuk én kedvelem. Olyan sorozat ez, amely a csendesebb pillanataival hat, nem a nagy fordulatokkal vagy bombasztikus drámákkal.

Nem véletlen, hogy az Apple megbízott a sorozatban és berendelte a második eresztést. A Szigorúan barátság egy különleges, szívvel-lélekkel készített alkotás, amely egyszerre szórakoztat, elgondolkodtat és meg is ríkat, ha éppen úgy hozza a helyzet. Mindenkinek csak ajánlani tudom. Egy igazi gyöngyszem azoknak, akik már éltek annyit, hogy tudják: a barátságok néha bonyolultabbak, mint a szerelem. És talán fontosabbak is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Öregszagú csúcshakni és teljes agymenés a Sziget első napjának nagy megmentője
A Sziget első napján is továbbra is él a bizonyítás: bizony, van élet a Nagyszínpadon túl. Hatnapos minirovatunkban összeszedjük a legérdekesebb kisebb produkciókat, akik vagy letarolták, vagy meghökkentették a fesztivált.
Varga Vencel - szmo.hu
2025. augusztus 07.



A szerdai nap mindig egy érdekes, tapogatózó napnak is nevezhető a Sziget életében, viszont idén kérdéses volt, hogy kik, és miért lesznek igazán hatással a szigetlakókra. 4 előadó, 4 ambivalens élmény, akikről mindenképpen beszélni kell.

1. Az őrület minden pontja csúcslúzerben

Megkockáztatom, hogy a hét egyik legjobb koncertjét láthattuk a Buzz Stage-en a Thumpasaurus buliján. Egy késő délutáni idősávban teljesen káoszos arcok csoszognak fel a színpadra. Kicsit olyan, mintha a Weezernek lennének még életképtelenebbek tűnő gyermekei. Majd ennél sokkal nonszenszebb vizuállal, még nonszenszebb dalszöveggel elkezdődik a “zúzás”. Már amilyen értelmében lehet a Thumpasaurus zenéjét zúzásnak nevezni. Az biztos, hogy óriási megfejtések történnek, és egy nagyon tisztes elpoénkodott progrock őrület keletkezik, ami az arra járókat teljesen magával ragadja. Az biztos, hogy először érzem azt a Szigeten, mintha nem is Magyarországon lennék, ezt pedig nem tudom, hogy bánom-e.

2. Csúcshakni és a legszebb öregedés a Revolut Stage-en

Bizony, ki kell mondani, hogy a Papa Roach már nem biztos, hogy egy headliner zenekar, viszont az agyig rakott kettes színpad valahol azt is mutatja, hogy ehhez meg még akaratlanul is túl nagyok. Jacoby Shaddix és bandája már végtelenszer járt Magyarországon, viszont nagyon régóta nem érződött ilyen lendületesnek, ilyen frissnek a zenekar. Durrogtak az óriási slágerek, a megbőgető bejátszók, és azt nézem, hogy hátul az FOH mögött is még emberek sírnak 20 éves dalokon. Ergó ez több mint működik, a Papa Roach pedig elmondhatja, hogy semmi keresnivalója kisebb színpadon a kor ellenére sem. Hirtelen arra gondolok, hogy valójában a 2000-es évek elejéről nincsen kevesebb slágere a mai napon egyébként nagyszínpados Nelly Furtadónál a bandának. A Sziget részéről valahol tök menő lehet egyébként elmondani, hogy “ja igen, nálunk ők csak a kettes színpadra férnek fel.

3. És akkor hirtelen Berlinbe kerültünk

Soho negyedet akart létrehozni a Sziget, rendes Hip Hop és underground artistokkal, efelől pedig sok kétségem volt, korábban a Dropyard Stage csomószor “sületett fel” a hazájában nagy, de egyébként külföldi reppereket. Este 7-8 tájékán botlunk bele Nura szettjébe pontosan így, ahol komolyabb trap-alapokra megy valami agresszív női rap, ezt pedig nem tudjuk nem észrevenni, és magával is ragad az egész. Nura, aki egyébként kuvaiti születésű lokál nagyágyú az első szám után megszólal németül, majd az általa nem várt reakció azt mutatja, hogy bizony itt a saját közönségével találja szemben magát, úgyhogy az első szám konfját követően németre is vált. Ez nekem nem hátrány, főleg amiatt, mert mind beszédében, mind a raptechnikában pontosan olyan tisztán és érthetően hallani minden szót, hogy azt egy gimnázium óta egy percet németül nem beszélő újságíró is végig érti. Nura pedig szenzációs karakter volt, és miatta majdnem lekéstünk két koncertet is, annyira magával tudta ragadni a szkeptikus figyelmet.

4. Van, amikor inkább ott kell hagyni.

Ez a cikk azzal a szándékkal íródott, hogy az Empire Of The Sunt a mennyekig felmagasztalom, hiszen ki kell jelenteni: kevés érdekesebb, összerakottabb produkció van, ami teljes outsiderként mozog már sok éve a zenei palettán. Ez egyébként a koncert részével kapcsolatban valóban kifogástalan is volt, bár néha azt éreztem, hogy egy nagyon fura, más bolygóról érkezett szeánszt nézek, a zenétől teljesen függetlenül vonagló, valahol mégis értelmet nyerő háttértáncosokkal, és a talpig kiöltözött banda valóban hozza a kötelezőnél is többet. Viszont a Revolut Stage egy akkora bandának, ami egyébként óriási headlinernek minősül világszerte, elképesztően kicsi. A tömegnyomor, amit egyébként a sátor végében is (és kommentek alapján máshol is) megél az ember, viszont 4-5 dal után azt mondatja velünk, hogy ez ennyit mégsem ér. Iszonyatos tolongás, egymást fellökő emberek próbálnak eljutni különböző pontokra konstans. Mielőtt úri-finnyázásnak tűnne, nekem nincsen ellenemre egy hardcore-punk buli sem, ugyanakkor az Empire Of The Sunra nem kell pogózni, és a másik tarkójából követve az eseményeket pedig csak rá kell jönni, hogy ez egyszerűen sehogyan sem lesz élvezhetőbb.

Így zárul hát a “kisebb” előadós első napunk, és nagy reményekkel vágunk neki annak a Szigetnek, amely régóta nem érződött ennyire eklektikusnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az anyja a szeme láttára ölte meg az apját, sárgaságban szenvedett, és egy banki dührohama miatt fedezték fel – Charlize Theron 50 éves
A szépsége és a tehetsége megvolt, a szerencséje jó ideig nem: betegség, gyilkosság, magány, önbizalomhiány, szegénység – Charlize a nullánál is kevesebbről küzdötte fel magát a csúcsra.


Korunk egyik legismertebb, A-kategóriás hollywoodi sztárja, aki sosem tűnt el eddigi, kb. 30 éves pályafutása során. Olyan filmek kötődnek a nevéhez, mint Az ördög ügyvédje, Az olasz meló, A rém, a Hancock, a Piszchoszingli, a Prometheus, a Mad Max: A harag útja, az Atomszőke, a Halálos iramban-filmek vagy a Botrány. Eddig hat SAG-, egy Emmy-, hat Golden Globe-, három BAFTA- és két Oscar-jelölése van, utóbbiból egyet A rém című filmben nyújtott alakításáért meg is nyert 2004-ben. A nagy sikerig azonban hosszú, fárasztó és kifejezetten fájdalmas, traumatikus út vezetett.

Charlize Theron 1975. augusztus 7-én született a dél-afrikai Benoniban, ő volt Gerda Maritz és Charles Theron egyetlen gyermeke. Egy városon kívüli farmon nőtt fel. Theron afrikáner (holland, némi francia hugenotta és német) származású, a híres afrikáner katonai vezető, Danie Theron apai ágon a rokona volt. S bár Charlize mindig is ismert volt a szépségéről, a színésznő állítása szerint gyerekként meglehetősen furcsán nézett ki.

Sárgaságban szenvedett ugyanis fiatalon, és számos antibiotikumot kapott a természetellenes pigmentáció kezelésére. A gyógyszerek miatt azonban a tejfogai szó szerint kirohadtak a szájából, és tizenegy éves koráig nem nőttek újak.

„Az iskolában fotókat készítettek rólam, miközben úgy kellett tennem, mintha lenne fogam. Szörnyű volt!” – emlékezett vissza Theron, aki elég nehezen illeszkedett be a Putfontein Általános Iskolába, és hamar kirekesztettnek érezte magát.

A végzetes lövés

De a magány és a foghiány még a legkisebb gondja volt az ifjú Charlize-nak. Apja, Charles ugyanis erőszakos alkoholista volt, így ő és az anyja állandó félelemben éltek miatta. Charlize egyszer Howard Sternnek azt mondta, mélyen megviselte, hogy egy alkoholistával élt együtt, és minden reggel úgy ébredt, hogy nem tudta, mi fog történni, hogy milyen lesz a napja, és minden attól függött, hogy az apja iszik-e vagy sem. Állítása szerint szégyellte az apját, akinek kiszámíthatatlan és vad természete kitörölhetetlenül hatott Charlize-ra. Annyira, hogy a 20-as évei végén bejelentkezett egy terápiára, hogy begyógyítsa a régi sebeket, és megtalálja a belső békéjét.

Erre pedig jó oka volt, mivel apja változékonysága 1991. június 21-én, egy végzetes éjszakán robbant ki utoljára. Charles aznap este a bátyjával ivott, és amikor hazatért, elkezdett részegen lövöldözni a házukban található tárgyakra. Charlize és az anyja a gyerekszobában rejtőztek el. Az ajtó elé álltak, hogy megakadályozzák Charles bejutását, aki így is megpróbált behatolni, s amikor ez nem sikerült, hátralépett, majd három lövést adott le az ajtóra.

Szerencsére egyik golyó sem talált célba, Gerda pedig ekkor úgy döntött, mindenáron megvédi a lányát: megfordult, visszalőtt, és ezzel megölte a férjét, a 16 éves lánya szeme láttára.

Charlize azonban büszke az édesanyjára, hogy meghozta ezt a döntést. „Ha az én lányom lenne ugyanilyen helyzetben, én is ugyanezt tenném” – mondta. Gerdát egyébként minden vád alól felmentették, mivel a bíróság úgy döntött, hogy önvédelemből cselekedett.

Füstbe ment tervek

Charlize élete ekkor hirtelen megnyílt, s az édesanyjával úgy döntöttek, elhagyják Dél-Afrikát. Milánóba költöztek, ahol a szépséges tinédzser modellszerződést kapott. Ő azonban a modellkedést csak ugródeszkának tekintette valami nagyobb dologhoz, és ez a „valami” a tánc volt (négyéves kora óta táncolt). Ezért átköltözött az Egyesült Államokba, hogy New Yorkban, a Joffrey Ballet Schoolban tanuljon, egy ma Chicagóban működő rangos tánctársulatnál. Sajnos Charlize egy ízben olyan súlyos térdsérülést szenvedett, ami megakadályozta, hogy hivatásos táncosként folytassa pályafutását.

Amikor pedig életének legfőbb álma váratlanul és véglegesen szertefoszlott, Charlize súlyos depresszióba esett.

Gerda azonban nem nézte jó szemmel a lánya viselkedését, s azt mondta neki, hogy vagy hazajön és duzzog, vagy összeszedi magát, és tovább küzd. Arra bátorította őt, hogy kövesse másik szenvedélyét, a színészkedést. Vett neki egy egyirányú repülőjegyet Hollywoodba, ahol nem indultak könnyen a dolgok. Charlize teljesen le volt égve, és gyakorlatilag újra kellett tanulnia az angol nyelvet. Színészórákat vett, de folyamatosan azt mondták neki, hogy a dél-afrikai akcentusa komoly probléma és egyben akadály a filmszerepek megszerzésében. „Alapjaiban kellett újra megtanulnom az angolt, hogy teljes mértékben amerikai lehessek” – mesélte.

A tanulmányai alatt az anyja támogatta őt, s bizony nem élhetett nagy lábon, sőt! Egy alkalommal Charlize heves vitába keveredett egy banki alkalmazottal, miután az nem volt hajlandó beváltani az édesanyja csekkjét. „A túlélési ösztönöm lépett működésbe. Fel kellett állnom, és azt mondanom: »Ha nem váltom be ezt a csekket, ma este nem lesz hol aludnom.«”

Oscar 28 évesen

Szerencsére végül mellészegődött a szerencse. A bankban ugyanis mögötte a sorban egy John Crosby nevű tehetségkutató állt, aki annyira el volt ragadtatva Charlize szenvedélyességétől és energiáitól, hogy odaadta neki a névjegyét. Később bemutatta őt néhány castingügynöknek, nem sokkal később pedig megkapta első szöveges szerepét az 1996-os 2 nap a völgyben című krimi-drámában (addig csak az 1995-ös A kukorica gyermekei 3-ban tűnt fel, de a neve még a stáblistára sem került fel).

Sajnos Charlize ragyogó szépsége majdnem tönkretette a karrierjét. A 2 nap a völgyben után ugyanis főként „szexi nő”-szerepeket ajánlottak neki, de ő elvi okokból mindet elutasította.

Végül rájött, hogy komolyan vehetik, amikor Tom Hanks szerepet ajánlott neki az 1996-os zenés vígjátékában, a Nyomul a bandában. Charlize-nak is gyerekkori példaképe volt Hanks, s az a tény, hogy a bálványa szerepet ajánlott neki, nagyon jót tett az önbizalmának. A Nyomul a banda után pedig hirtelen olyan filmekben találta magát, mint Az ördög ügyvédje (1997), a Joe, az óriásgorilla (1998) vagy a többszörös Oscar-díjas Árvák hercege (1999). A nemzetközi elismerés pedig végül 2003-ban jött el, amikor Mark Wahlberg, Jason Statham és Edward Norton mellett játszott Az olasz meló című alciófilmben, majd a karrierjét jelentősen meghatározó szerepet kapott a sorozatgyilkos Aileen Wuornosként a szintén 2003-as A rémben.

Bajok csőstül

De a dolgok még mindig nem voltak tökéletesek Charlize számára, erre számos példát fel lehet sorolni.

- Az ausztrál Kyle and Jackie O című műsorban például egyszer elárulta, hogy OCD-ben (kényszerbetegségben) szenved.

- Az Aeon Flux (2005) című sci-fi-akciófilmje forgatásán Berlinben nyaki porckorongsérülést szenvedett, ami miatt egy hónapig nyakmerevítőt kellett viselnie.

- A 2000-es évek végén Chris Karsten író a Killer Women: Fatal South African Females című könyvében megkérdőjelezte Charlize édesanyja, Gerda motivációját, amiért megölte a férjét. Karsten sorai természetesen nagyon feldühítették Theront.

- Az első gyermekének örökbefogadása alatt szörnyű megpróbáltatásokon ment keresztül. Az Elle magazinnak így nyilatkozott erről: „Az adoptálási folyamat mentálisan és érzelmileg is nagyon megviselt. Életem egyik legnehezebb időszaka volt.” S bár annak ellenére, hogy végül sikerrel járt, és 2012-ben örökbe fogadta Jackson nevű gyermekét, 2015-ben az akkori párja, Sean Penn-nel felbontották az eljegyzésüket, így kénytelen volt egyedülálló anyaként folytatni az életét. Ez azonban nem akadályozta meg abban, hogy alig pár hónappal később örökbe fogadja második gyermekét, Augustot.

Itt a béke, fuss el véle!

Mindezek ellenére azonban úgy tűnik, Charlize végre megtalálta a békét. A karrierje továbbra is jól alakul, a Piszcohanyuért (2018) Golden Globe-ra, a Botrányért (2020) Oscar-díjra jelölték, a Halálos iramban- (2017, 2021, 2023) és A halhatatlan gárda-filmekkel (2020, 2025) a közönségsiker sem maradt el, nemsokára pedig láthatjuk őt az Apex című akció-thrillerben Eric Banával és a Taron Egertonnal, valamint Christopher Nolan jövőre érkező nagyszabású Odüsszeiájában is benne lesz. Ugyanakkor továbbra is szoros kapcsolatban áll az édesanyjával, akivel együtt neveli örökbe fogadott gyermekeit. „Elég magányosnak érezném magam, ha nem lenne társam ebben az egészben” – mesélte az Elle-nek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Charli XCX-nek nagyobb volt a füstje, mint a lángja – ilyen volt az idei Sziget egyik legjobban várt koncertje
Erősen kezdett be idén a Sziget Fesztivál, ugyanakkor a tavalyi nyár legnagyobb slágerlemezét (Brat) szolgáltató Charli XCX félelmetesen alulmúlta a minimumot, mint főfellépő.


A Sziget ma már egy márka. Biztosíték a minőségre, esély a szabadságra és lehetőség a szórakozásra. Éppen ezért különösen nagy a nyomás a nagyszínpados előadókon.

Vakartuk a fejünket délután 16:00-kor, ugyanis a teljesen semmilyen Alessi Rose közel egy órán keresztül bizonygatta számunkra, hogy van benne valami érdekes, de konstatáltuk, hogy egy aranyos, a hatalmas tértől megszeppent, kifejezetten átlagos popelőadóval van dolgunk. A hófehér ruhájában kilibbenő énekesnő mindent beleadott, de nem igazán működött a kommunikáció közte és a közönség között, a dalok pedig sajnos olyanok voltak, mint amiket szándékosan a rádiók számára írtak, nem pedig a közönségnek.

És ha már rádióknak szánt dalok, akkor az első nap második nagyszínpados előadói sem panaszkodhatnak, ugyanis a Kiss of Life nevű k-pop banda matematikai pontossággal vette be a világot jelentő deszkákat. A dél-koreai lányzenekar 2023-ban mutatkozott be, zenéjük modern R&B, hiphop és pop keveréke, gyakran nyugati hatásokkal. A tagok a dalszerzésben és a koreográfiák kitalálásában is egyaránt részt vesznek. Sokan a 4. generációs K-pop új hullámának egyik legígéretesebb szereplőjének tartják őket. Minden egyes pillanat meg volt koreografálva, semmi őszinteség nem volt a bandában, ennek ellenére elképesztő profizmussal hozták le a bulit. Minden mozdulat, minden szöveg centiről centire ki volt találva és a dalok is olyanok voltak, mintha a mesterséges intelligenciát megkértük volna, hogy írjon egy tökéletes rádióslágert. Ha valaki ismeri a k-pop zenekarokat, tudta mire számíthat. Imitált szex, playback, táncosok és persze hogy minden férfi ízlésének megfeleljenek, egy szőke, egy vörös és két fekete hajú énekesnő, akik szinte már túlzásba vitték a cukiság-faktort a folyamatos mosolygással, nevetéssel, hálálkodással.

A koncert végeztével rohantunk is át a Revolut stage-hez, ugyanis a Palaye Royale idén másodjára futott neki a hazai közönség szórakoztatásának és az a helyzet, hogy maradéktalanul sikerült is nekik.

A Palaye Royale egy amerikai-kanadai rockzenekar, amely bemutatkozó albumát 2016-ban adta ki. Látványos, teátrális fellépéseiken garantált a buli, ráadásul egyszerre keverik az örömöt a fájdalommal és a dühvel, így egy egyedi világnak lehetünk szem és fültanúi. A kicsit vámpírszerűen öltözködő srácok az alternatív és gót közösségek körében kifejezetten népszerűnek számítanak.

Egy ízig-vérig tökös, egyszerű, de élvezhető bulit nyomtak le, amire abszolút vevő volt a nemzetközi közönség. A zenekar magját testvérek alkotják, az énekes, a gitáros és a billentyűs egy családból származnak és lehet, hogy otthon tanulták, de nem bírnak a színpadon maradni, folyamatosan bejárkálnak a közönség közé. A gitáros, Sebastian Danzig hangszerével a kezében nyomult bele nézők arcába, Remington Leith, az énekes

felmászott a hangosító-toronyra és végigszörfözött a közönségen egy gumicsónakban,

a billentyűs, Emerson Barrett pedig nemes egyszerűséggel bement pogózni a tömegbe a Fucking With My Head című dal alatt. A zenekar szinte hazajár Magyarországra és elmondásuk alapján hamarosan ismét viszontláthatjuk őket. A zenekar tökéletes választás volt az első nap beindításához, érezhetően megnőtt az emberek energiája.

Visszatérve a fő helyszínhez, Little Simz melegítette be a nagyszínpadot az est főfellépője előtt, de valószínűleg jobb lett volna, ha ő marad még másfél órát. Little Simz egy brit rapper, énekes, színésznő, aki az egyik legerősebb hangú és legelismertebb művész lett a kortárs hiphop és az alternatív zene világában. A jazz és hip-hop tökéletes ötvözésével operáló előadó osztatlan sikert aratott, azonban érezhető volt, hogy már mindenki nagyon várja a gigasztárt, Charli XCX-t.

div class="videoWrapper"><

Csalódás a köbön

Charli XCX a mainstream és a kísérleti pop határán mozog, a hyperpop egyik úttörője. Sikeres dalszerző, aki másoknak is írt slágereket, mint például a Fancy-t Iggy Azalea-nak. Charli a queer közösségben és az alternatív popban is jelentős hatású figura. Tavalyi lemeze, a Brat hihetetlen sikereket ért el, közönségének egy része azóta is a lemezborító színéhez öltözik. A „Brat” eredeti jelentése „rosszcsont kölyök”, de a modern popkultúrában, főleg zenei és divatközegben pozitív, menő önmeghatározás is lehet, mint például lázadó, öntudatos, stílusos. Ezt a nyelvújítást is Charli XCX-nek köszönhetjük.

Fél tíz körül aztán a fények elsötétültek, a rajongók felhangosodtak, a sárga fehérnemű megjelent. Kezdetét vette a kicsit több mint egy órás pokoljárás.

Az még csak hagyján, hogy egy darab élő hangszer sincs egy headliner előadó mögött, hiszen elektronikus alapokkal dolgozik, ami divat, de hogy olyan szinten rommá legyen autotuneolva (hangjavító technológia) a hangja, mintha robot lenne, az már erős túlzás.

Egy igazi Pataky Attila-féle haknit láthattunk, ahol a lényeg a lóvé, nem pedig a zene és a művészet. Charli XCX egész koncertje alatt egyedül mászkált, táncolt, fetrengett a színpadon, melyet szinte egyetlen vizuális elemként az egyik dal során elöntött a mesterséges eső.

A tavalyi nyár legnagyobb slágerlemezét (Brat) szolgáltató előadó félelmetesen alulmúlta a minimumot, mint főfellépő. Sajnos azt a rajongók egy része nem veszi észre, mennyire semmibe veszi őket egy előadó. Ezzel a hangtechnikával a háta mögött bárki megcsinálta volna ezt a koncertet Charli XCX helyett, de egy jó ízlésű embernek eszébe jutott volna, hogy kezdeni kéne valamit a színpadképpel is, hiszen, ha már zenei élmény nincs, legalább látvány legyen. De nem volt. Beszélgettem egy kedves holland csapattal és egy német párral is, akik beletörődve próbálták élvezni kedvencük előadását és minden tisztelet az övék, ugyanis ilyen egy igazi, kitartó rajongótábor.

Őszintén szólva kár! Egy stílusos, csinos, menő csajról beszélünk, aki teljesen lelketlenül falunapozta végig a legjobb idősávot a többtízezres látogatottságú fesztiválon. Ezzel az erővel tényleg bárki más maradhatott volna helyette a korábbi fellépők közül. A setlist nagyrészt a Brat album dalait tartalmazta, olyannyira, hogy a 365 című szám kétszer is megszólalt, enyhe különbséggel. Na ilyet is egy gimis rockzenekar csinál, akik nem tudnak több dalt, így a visszatapsnál valamelyiket meg kell ismételni.

Összességében erősen kezdett be idén a Sziget, számos óriási név van még a tarsolyban, mi pedig izgatottan várjuk, hogy mivel kápráztatják majd el a közönséget.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Őrület, hogy ez működik: Liam Neeson és a Csupasz pisztoly újratöltve, és egy ez új kezdet lehet
Liam Neeson faarccal poénkodik, Pamela Anderson újra reflektorfényben – a Csupasz pisztoly visszatért, és meglepően jól sikerült. Egy olyan vígjáték, amire senki sem számított, de mindenki örül, hogy elkészült.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 06.



A legacy-sequelek korát éljük, ahol Hollywood szinte sportot űz abból, hogy évtizedekkel korábbi filmeket porol le, hogy új szereplőkkel – és a régiek cameóival – új életet leheljen a franchiseba. Elég csak a Sikoly (2022)-re vagy a Jurassic World: Világuralom-ra gondolni, de jelenleg is fut a mozikban egy Tudom, mit tettél tavaly nyáron reboot Jennifer Love Hewitt-tal és Freddie Prinze Jr.-ral a főszerepben.

Ilyen trendbe érkezett meg a Csupasz pisztoly (2025) is – de épp az teszi különlegessé, hogy az eredeti színészek már nincsenek velünk.

Ez mégsem akadályozta meg Akiva Schaffert abban, hogy egy valóban méltó, és ami még fontosabb: valóban vicces folytatást készítsen. Még az elhunyt korábbi színészeken is élcelődnek, persze politikailag korrekt módon.

A film nem nosztalgiára, hanem poénokra épít. Nincsenek kínos „Emlékszel még erre? Ugye, hogy milyen jó volt!”-típusú jelenetek, nem akarja mindenáron újrajátszani az ikonikus pillanatokat, hanem saját lábára áll.

És eközben mégis megmarad Csupasz pisztolynak: szóviccek, vizuális gegek, fárasztó, de nagyon szerethető apuviccek, hátul elsuhanó poénok, másodpercre pontosan időzített nonszensz.

Ez az a világ, amit a ZAZ-trió (az eredeti filmek három producere: Zucker, Abrahams és Zucker hármas) annak idején megalkotott, és amit most Schaffer meglepően biztos kézzel hoz vissza.

Az egyik legnagyobb kérdés a projekt körül természetesen az volt, hogy ki veheti át Leslie Nielsen helyét? Nielsen a komédia koronázatlan királya volt, aki drámai színészből vált a paródia műfajának egyik legmeghatározóbb arcává. Az Airplane! és a Csupasz pisztoly óta utánozhatatlan védjeggyé vált a faarccal előadott abszurd humor.

Liam Neeson választása elsőre talán meghökkentőnek tűnt, de működik – és nem is akárhogyan.

Egy hollywoodi pletyka szerint azért kérték fel, mert sokan összekeverték a nevét Nielsenével, még alá is írtak egymás helyett, de akármilyen meta-vicc is ez, a végeredményen nem csak nevetni, hanem tapsolni lehet. Neeson ugyanis elképesztően jól érzi ezt a komikus ritmust és időzítést: komolyan veszi a legképtelenebb helyzeteket is, és ettől válnak igazán nevetségessé. Pont ahogy azt annak idején Nielsen tette.

Ez a szerep simán új irányt is mutathat Neeson karrierjében, ahogy az Elrabolva anno akcióhőssé tette, most egy másik arcát láthatjuk – és ez az arc egy bombabiztos komédiaérzékkel megáldott, elképesztően vicces figura. A filmbéli karaktere, Frank Drabin Jr., méltó örököse a legendás Frank Drebinnek, de fontos, hogy nem a másolata – saját karakterként is megállja a helyét.

A film női főszerepét Pamela Anderson alakítja, aki lubickol a femme fatale szerepében, ahogy azt anno Priscilla Presley is tette.

Az utóbbi években több alkalommal is bizonyította, hogy nemcsak ikonikus külsővel, de drámai tehetséggel is rendelkezik – Az utolsó showgirl például ezt már alátámasztotta. Most viszont a humoros oldalával támad: és kifejezetten jól áll neki. Neeson és közte teljesen működik a kémia, és pontosan érzi, mikor kell komolyan játszani, és mikor lehet (vagy kell) túltolni egy jelenetet. Nem csoda, hogy beigazolódni látszik a pletyka és a két színész elkezdett randizni – akik ismeri Neeson tragikus családi háttértörténetét, azok ennek az apróságnak biztos örülnek.

A történet? Ugyan! Nem azért ül be az ember egy Csupasz pisztoly filmre, hogy cselekménybeli logikát keressen. Itt konkrétan P.L.O.T. Device-nak hívják a történet előre mozdítására szolgáló eszközt – ezzel nagyjából mindent elmondtam. De ez nem baj.

A történet csak egy keret, amely lehetőséget ad arra, hogy a poénok szabadon hömpölyögjenek. És hömpölyögnek is.

Nekem a kedvencem Paul Walter Hauser Ed Jr.-ja volt – bár kissé elfogult vagyok, imádom a színészt. A humor pörgős, színes, helyenként teljesen elborult – de sosincs üres járat. Persze vannak gyengébb gegek, de ezeket mindig követi egy-egy ütős poén, ami elfeledteti az előző bénázást. A visszatérő motívumok, háttérben zajló helyzetkomikumok és apró részletek miatt érdemes figyelni minden másodpercére – nem ritka, hogy a háttérben történik a legviccesebb dolog.

A szinkron korrekt, de mivel rengeteg a nyelvi poén, szóvicc és angolszász kulturális utalás, érdemes lehet eredeti nyelven is újranézni, hogy semmi ne vesszen el a fordításban. A 90 perces játékidő pont ideális, bár a vége felé érezhetően besűrűsödnek a poénok – olykor már túltöltöttnek hat, de aztán mindig érkezik egy-egy váratlan apupoén, ami visszahozza a lendületet.

A film végi stáblistára is jutott a humorból, és ez meg is látszott a közönségen: szinte senki sem állt fel idő előtt, mindenki végig nézte az utolsó betűig a filmet – és ez manapság nagy szó. Seth MacFarlane producerként bábáskodott a film felett, és a Family Guy-os, Amerikai fateres abszurd humor nyomai egyértelműen tetten érhetők a végeredményben. Még, ha nem is annyira rosszindulatú, azért érezni MacFarlane jelenlétét. Neesonnal is dolgozott már együtt a Hogyan rohanj a veszTEDbe forgatásán. (Sőt, a színésznek a Ted 2-ben is volt, egy emlékezetes rövid jelenete.)

Összességében a Csupasz pisztoly (2025) egy méltó, szerethető és nagyon is szórakoztató örökös.

Nemcsak a régi rajongóinak kínál nosztalgikus kacagást, hanem az újaknak is megmutatja, miért volt különleges a klasszikus. Ez több, mint egy reboot – ez egy életképes újrakezdés. Emberek, egy jó vígjáték van a mozikban! Ez az igazán nagy szó!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk