KULT
A Rovatból

„Empatikus nők vezetésével talán jobb lenne a világ” – beszélgetés Martinovics Dorinával a Centrál Színház új monodrámájáról

Megilleti-e az áldozatot is az ártatlanság vélelme? Suzie Miller Az ártatlanság vélelme című darabját láttuk.


Már amikor a főpróba közönségét beengedték, olyan monoton, nyomasztó háttérzene szólt, amelyet akár a genfi konvenció megsértésének is vehettünk volna. És a feszültség a következő másfél órában folyamatosan velünk maradt, időnként már-már az elviselhetőség határán.

Ismét egy olyan darabot mutatott be a Centrál Színház, amely az első perctől az utolsóig mintegy harapófogóban tartja a nézőt, és akár tetszik, akár nem, legalább önmaga előtt színvallásra készteti. A Network után most Suzie Miller Az ártatlanság vélelme című monodrámája került színre, Puskás Samu rendezésében, Martinovics Dorina előadásában. Ő személyesíti meg Tessát, a saját tehetségével és szorgalmával befutott ügyvédnőt, aki miután több, nők elleni erőszak ügyét vállalta, maga is erőszak áldozatául esik, ráadásul éppen egy kollégája részéről, aki nálánál jóval erősebb „háttérrel” rendelkezik. És a nagy kérdés: megilleti-e az áldozatot is jogrend egyik alappillére, az ártatlanság vélelme?

Színésznő és riporter még egyaránt a darab fojtogató hatása alatt voltak, amikor a főpróba után leültek beszélgetni.

- „Versenylovak” – ez az első szó, ami elhangzik a darabban, egy idegtépő tempójú első jelenetben, amely az ügyvédi munkát mutatja be, majd még egyszer elhangzik a végső tárgyalás alatt.

-Ez a kifejezés arra utal, hogy olyan társadalomban élünk, amelyben az egész jogrend úgy van felépítve, hogy nem az a fontos, hogy kinek van igaza, hanem az, hogy a két ügyvéd közül melyik fog nyerni. Tulajdonképpen az igazság hidegen is hagy mindenkit, a lényeg, hogy mi látszik annak, ki tudja magát jobban tartani egy tárgyalás során. Magyarországon is megfigyelhető az, hogy ráfogják a nőkre, hogy mivel nem „stabilak” – mitől lennének azok egy ilyen helyzetben? – „hisztisebbek”, máshogy fejezik ki magukat, ezért szépen rájuk húzzák, hogy nem hiteles az, amit mondanak. Arról szól az egész darab, hogy ezt észre kell vennünk.

-Tessának mintha az egész életét meghatározná a kudarctól való félelem. Kulcsfontosságú a darabban a szintén kétszer is elhangzó „nézzenek balra, nézzenek jobbra” mondat. A néző is önkéntelenül körbenéz, hogy lássa a győztest és a vesztest….

-Kiskorunktól kezdve szépen belénk nevelték a sikerorientáltságot. Sportolj, akarj győzni, légy te az első… mintha az lenne a legfontosabb, hogy legyőzd azt a kislányt, aki melletted ugyanúgy igyekszik. Nem véletlen, hogy nem volt nekem való annak idején az élsport, mert sosem értettem, hogy az én sikeremet miért mások legyőzése jelenti. Tessa olyan környezetből jött, ahol tízszer annyit kellett dolgozni azért, hogy bármit is elérhessen. Hátrábbról indult, mint a többiek, ezért fontos neki, hogy ő kerüljön ki győztesen ebből az igazságtalan versenyből, amit az emberiség vív önmagával…

-És eljön az a pillanat, amikor Tessa egyfajta tudathasadásos állapotba kerül: egyrészt benne van az ügyvédi szemlélet, de közben ő is áldozat lett. „Kívülről nézem magamat” – mondja.

-Azok, akikkel nem történik ilyesmi, vagy bármely más hasonló tragédia, úgy élik meg, mint egy távoli háborút. Amíg nem vagy benne, úgy érzed, hogy veled nem történhet meg. És ha megtörténik, látod, de még mindig nem hiszed el. Mintha egy filmben lennél, látod, hogy mit csinálsz, mégsem fogod fel.

-A világban máig férfiak a jogalkotók, ők vezetik a társadalmakat, és ebben a közegben azok a nők viszik „sokra”, akik „férfiasan” viselkednek.

-Mintha azzal kellene meggyőznünk a világot, hogy alkalmasak vagyunk valamire, hogy „férfiasak” vagyunk. Mintha az lenne a mérce, hogy ki a legkeményebb. Ahelyett, hogy elkezdenénk azt az erőnket használni, amire csodálatosan alkalmasak vagyunk, hogy nemcsak iszonyúan kemények tudunk lenni, hanem empatikusak is. Lehet, hogy jobb világ lenne, ha több szerepet kapnának a nők. Csakhogy mire egy nő eljut oda, hogy beleszólása legyen a dolgokba, annyira meg kell keményednie, hogy épp a nőisége veszik el…

-Az esküdtek kapcsán Tessa megjegyzi, hogy „néha a nők kevésbé hisznek a nőknek”. Én magam is hallottam olyan véleményeket nőktől nőket ért erőszak kapcsán, hogy „biztosan kihívóan viselkedett…”

-Megtanították nekünk ezeket a sztereotípiákat, hogy ne legyünk empatikusok, ne ereszkedjünk le a gyengékhez, hogy egy ilyen helyzetben toljuk el magunktól a problémát. És ha azt mondod az áldozatra, hogy „kihívóan viselkedett”, azzal kijelented, hogy veled ez biztosan nem történhet meg.

-Ön szerint a „Me Too” mozgalom segített-e vagy ártott a nők ügyének?

-Abban mindenképpen segített, hogy beszéltek róla. Hogy valós eredménye lesz-e, azt a jövő dönti el. De ne feledjük el, hogy a „Me Too” nem a férfiról és a nőről szól, hanem a bántalmazóról és a bántalmazottról. Nyilván sok igazságtalanság is történt, ahogyan az emberek magyarázták, sok embert meghurcoltak olyan helyzetek miatt, ahol nem voltak tisztázottak a határvonalak. Tíz évvel ezelőtt egészen más volt a megengedett egy forgatáson, ugyanakkor nem szabad átesni a másik végletbe, mert annak nincs semmi értelme. Meg kellene tartani tisztán, de mindenki a saját agyából kiindulva gondolkodik és így nagyon nehéz eredményt elérni…

-Egy monodrámában a színész magányos a színpadon, ellenben sokkal erősebb lehet a kontaktusa a nézőkkel.

-Nagyon remélem, hogy így lesz, ez majd hosszú távon derül ki. Számomra még teljesen új ez a műfaj, nem is gondoltam, hogy valaha kipróbálom. Valóban érzem, hogy egyedül vagyok és sokkal nagyobb szükségem van a nézőkre, mint eddig bármikor. Bízom benne, hogy együtt megyünk, és tudok belőlük energiát meríteni, ami átsegít a nehéz pillanatokon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: