KULT
A Rovatból

Végre láthatjuk, mi zajlik egy kórházban a koronavírus-járvány csúcsán – megnéztük az Életjeleket

Az HBO megrendítő dokumentumsorozatot forgatott egy spanyolországi kórházban. Az Életjelekben minden szerepel, ami a híradóban nem.


Az Életjelek: Egy igazi emberi történet című, három részes minisorozatot 2020 tavaszán, márciustól júniusig forgatták egy kórházban, az első hullám idején - amikor Spanyolországban kiéleződött a helyzet a járvány miatt. Bevallom, egyik oldalról nehéz nézni ezt a filmet - én valahogy egy filmnek érzem ezt a három részt, annyira kerek egész dramaturgiailag – hiszen azt látjuk, amit nem szeretnénk sohasem élőben látni - és még így, a képernyő előtt is nehéz feldolgozni. Másfelől meg azt gondolom, nem baj, ha nem fordítjuk el a fejünket, hogy tisztában legyünk azzal, milyen "ellenséggel" állunk szemben. Ahogy Bill Gates is mondta: ez a harmadik világháború.

És akik ezt a legjobban átélték, azok az egészségügyi dolgozók. Ők háborús helyzetben voltak tavaly és vannak a mai napig, a különbség csak az egy háborúhoz képest, hogy amíg az oltást meg nem kapják - s az Életjelek forgatásakor még nem kaphatták -, addig nemcsak ápolók, akik mondjuk lőtt sebeket ápolnak, hanem az életüket kockáztató hősök is, hiszen bármikor megfertőződhetnek. És az elején még maguk sem tudják, pontosan mi ez. Mint minden új vírusnál, a betegség jellegzetes, egyéni tünetei és azok kezelési módjai különbözőek, és megtapasztalást, tanulást igényelnek a legtapasztaltabb egészségügyi dolgozók részéről is. Vagyis: alkalmazkodást, és krízisben csak így lehet megmaradni.

Ebben a történetben a kórházi személyzet emberfeletti nemcsak a munkában, hanem a még erősebb összekovácsolódásban is.

A dokumentumfilmesek megtehették azt, amire keveseknek volt lehetősége: közvetlen közelről figyelhették az orvosok-nővérek munkáját. Vívódásaik, a történteket feldolgozó beszélgetésfoszlányaik természetesek egy ilyen helyzetben. "Biztosan össze fogunk omlani, ha vége lesz" - mondja az egyik nővér az udvaron a másiknak. Tökéletesen tisztában vannak vele, hová mennek be nap mint nap.

Közben épül a kórház újabb osztálya, hogy elférjenek a betegek. Háborús állapotok tényleg, melynek szívei-lelkei a nővérek. Ezek a nővérek olyanok, amilyen nővérekről egy életveszélyes betegségnél álmodna az ember: biztatnak, viccelődnek, együtt drukkolnak a betegnek. A távozó gyógyultakat megtapsolják. A betegeknek tartják a mobilt, hogy videotelefonozhassanak a szeretteikkel. A falaikra a család képei kerülnek. Pedig nem lenne muszáj, de tudják, és mondják is, hogy a szeretet a leggyógyítóbb.

Az Életjelek másik főszereplő-rétege a betegek. Van köztük csontsovány nővér, akit tévesen küldtek haza és visszakerül, meg öregapó, aki a testvérének szurkol, aki egy másik emeleten fekszik, és Oscar, aki halálfélelemmel teli tekintettel szorítja a nővér kezét, miközben a gégemetszés helyén behelyezett csövét tisztítják. Némán kommunikál a másik kolléganővel: jövő hét végén már paellával fog ünnepelni. Olyan dolgokat láthatunk itt, amiket ritkán. Fantasztikus ember benne mindenki, aki vállalta élete kétes lefolyásának dokumentálását.

A filmesek diszkrétek, az emberi méltóságot nem sértve filmezik a felfoghatatlant: amikor innen-onnan jelez egy-egy szobából a vészjelző, ha valakit éppen újra kell éleszteni, és az orvosok-nővérek elkeseredett, ugyanakkor kényszerből összeszedett reakcióját, amikor nem sikerül.

Összecsomagolt holmik egy szatyorban, ez maradt egy ember után - és már rohannak is tovább. Végletes emberi pillanatok, amelyeket csak egy ilyen téma tud megmutatni. Azt látjuk, amitől félünk, ugyanakkor azt is, mennyire harcolnak ezek az emberek egy ismeretlen életéért. Számomra az volt a legmegrendítőbb pillanat, amikor Oscar és kedvenc nővére végre találkozhattak, és a férfi többször is elérzékenyül, amikor megköszöni társaival együtt egy paella-ebéddel az őket segítő nőknek, hogy visszahozták az életbe.

"Az a szempár" - ismeri meg védőruha nélkül is a nővért, aki korábban még megrendülve meséli a film elején a kolléganőjének hajnalban a biciklin: a férfi arra kérte, vigyázzon magára a biciklin (!), mert szüksége lesz rá másnap is.

Az Életjelekről egy másik nagyszerű orvosos film, az Ébredések jutott eszembe. Ez a dokusorozat is a kiszolgáltatottság, az ismeretlen és az átlagember számára elképzelhetetlen áldozatvállalás összefonódását mutatja meg.

Ennek a legszívbemarkolóbb verbális kifejezése az, amikor a nővér azt mondja a másiknak az ápoltról: "A betegem". És mindennek a hátterében ott vannak az alkotók, akik szintén kockáztattak, csak azért, hogy megmutassák: ilyen az élet és a halál a koronavírus idején, és kicsit azt is, hogy ilyen, amikor a spanyol lélek mindenáron az embert látja a beteg testben, és felülemelkedik a halálon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk