KULT
A Rovatból

Egész Amerikát megrázó gyilkosság igaz történet alapján: Szerelem és halál

A cím pontos, erről a két dologról szól az HBO legújabb saját gyártású minisorozata. Egy balul elsült afférról és annak vérfagyasztó következményeiről, melyek sokkoltak egy texasi kisvárost, sőt, egész Amerikát 1980-ban.
B. M.; képek forrása: RottenTomatoes és YouTube - szmo.hu
2023. május 02.


Link másolása

Aki kicsit is otthon van a krimik világában, az tudhatja, hogy a gyilkosságok nagy része három okból kifolyólag történik. Pénz, drogok vagy szerelem. Persze vannak kivételek, de azok csak erősítik ezt a szabályt. Bevallom, meglepődtem, amikor meghallottam, hogy Candy Montgomery történetéből egy újabb feldolgozás érkezik.

2022-ben már a Hulu készített egy 5 részes minisorozatot a történetről, aminek az első évadja meg is tekinthető a Disney+ kínálatában.

Anno abba belekezdtem, de annyira nem fogott meg, hogy végignézzem, inkább utánaolvastam a történeteknek, mivel mind a Candy, mind a Szerelem és halál egy rémisztő igaz történeten alapul. Az HBO legújabb próbálkozása szimpatikusabbnak tűnt, így adtam egy esélyt neki, hogy megnézzem, mire volt képes Hollywood egy évvel később.

A Szerelem és halál próbálja misztikusan előadni a gyilkosságba torkoló szerelmi perpatvart. 1980-ban járunk, ahol rögtön az első jelenetben látunk egy tetthelyet, majd visszaugrik két évet a cselekmény, hogy megtudjuk a történések hátterét. 1978-ban kezdődött két házas ember Candy Montgomery és Allan Gore afférja, amely a tragikus eseményekhez vezetett mindkettőjük házaséletében.

Természetesen a sorozat élt a lehetőséggel, hogy a helyzeteket dramatizálják és hollywoodiasítsák, de próbáltak hűek maradni a valós történésekhez.

Az első három rész gyakorlatilag egy minidráma arról, hogy egy unatkozó háziasszony, aki nem találja magát az amúgy tökéletes életében, hogyan próbálja feldobni a mindennapjait. Alaposan körbejárják Candy indítékait, közben megismerjük a családi hátterét és lelkiállapotát. Amikor pedig már azt hinnénk, minden rendben van, megtörténik, aminek meg kell, és úgy van vége a harmadik résznek, hogy most rögtön akarom látni a negyediket.

David E. Kelley kreátor valahogy komolyabban vette a megbízását, mint Nick Antosca és Robin Veith, akik a tavalyi próbálkozást jegyzik. Úgy látom, a Szerelem és halál atmoszférája erősebb, sokkal hatásosabb, mint a néha kicsit rohanó Candy-é volt. Valószínűleg azért, mert nem kellett öt részbe belesűríteniük mindent, hanem

két órával több idejük volt, így jobban el tudtak mélyülni a karakterek lelkiállapotának vizsgálatában

és körül tudták járni a kapcsolatrendszereiket, illetve a büdzsé valószínűleg többszöröse volt az idei verziónak. Az első három részben a gyilkosságból alig látunk valamit, maximum három-négy képsort.

A '70-es '80-as évek hangulata szinte a nézőkre ömlik: a zenék, a kosztümök és a díszletek... mind-mind csillagos ötös. Mindemellett színészek terén is hihetetlenül erős a Szerelem és halál: Elizabeth Olsen elképesztően tehetséges és gyönyörű Candy szerepében. Nem tudjuk eldönteni egyértelműen, hogy a cselekedetei mozgatórugója egy egzisztenciális pánik, vagy ő csak egy unatkozó háziasszony, esetleg egy pszichopata.

Olsen nagyon jól játszik az arcával, kiismerhetetlen és néha egészen félelmetes is, amit látunk.

A mindig zseniális Jesse Plemons partnere az afférban a kimért, pocakos, kielégítetlen, elnyomott Allan Gore, aki tudja, hogy rosszat tesz, de nehéz nemet mondania egy Candy szintű hölgynek. Plemons feleségét Lilly Rabe játssza, akit legtöbben talán az Amerikai horror sztoriból ismerhetnek, ott játszott több mint tíz éven keresztül több karaktert is. Meglepődtem, mennyire jó a pánikbeteg, stresszes, kontrollmániás házastárs szerepében, akit annyira megbánt férje tette, hogy a végletekig eszkalálja az eseményeket.

De találkozunk rajtuk kívül még Patrick Fugit, Olivia Grace Applegate, Tom Pelphrey és Krysten Ritter nevével is, akik mind-mind tökéletesek szerepeikben. A castingról egy rossz szó sem eshet. Akkor mégis mi lehet a probléma egy atmoszférikus, igaz történeten alapuló, dráma-krimivel a 80’-as évekből?

A tempója sajnos szörnyű. Nagyon lassú a történetvezetése.

Értem, hogy be akarták mutatni kellően részletesen a szereplők motivációit, az egész véres gyilkosság hátterét, de mindezt csigatempóban sikerült. A Szerelem és halál első három részében csak szerelem volt, egy másodperc halált, vagy annyit se láthatott a néző.

Márpedig ahhoz, hogy fenntartsa az érdeklődést, ennél többet kellett volna kapnunk a halál-részből.

A tavalyi Candy nem véletlenül a véres történéssel kezdte és a második epizódtól kezdve mutatta be az lassabb részleteket. Hiába logikusabb az HBO Maxos felépítés, úgy gondolom, kevésbé érdekfeszítő. Pedig sokkal jobb nézni a Szerelem és halált, mint a 2022-es sorozatot. Minden téren gyönyörű, amit látunk: egyrészt Elizabeth Olsent egy rágógumireklámban is ámulnám-bámulnám, másrészt a sorozat fényképezése nagyon tetszetős, nem áll-leejtően gyönyörű, de átadja a hangulatot, mint mondjuk a netflixes Mindhunter. Ránézünk, is már ott is vagyunk 1978-80-ban.

Mivel anno nem néztem végig a Candy-t, viszont a történetnek utánajártam, ezért kíváncsi vagyok, hova fog kifutni a Szerelem és halál, én biztosan velük maradok a végéig.

Eltérnek vajon az eredeti történésektől, vagy szigorúan fogják követni az Amerikát megrázó texasi vérengzés eseményeit?

Meglátjuk, aki szereti a lassabb, komolyabb drámákat azoknak csak ajánlani tudom. A Szerelem és halál első három része megtekinthető az HBO Max kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: