KULT
A Rovatból

Édeshármas klónokkal? Trump-paródia? Robert Pattinson csillagközi inváziója? A Mickey 17 az év legfurább sci-fije

Aki utálja Robert Pattinsont, az élvezettel nézheti, ahogy az Oscar-díjas Élősködők rendezőjének új filmjében kínok kínja közt leheli ki a lelkét. Sokszor.


A dél-koreai Bong Joon Ho rendezői karrierjét két részre lehet bontani. Egyrészt ott vannak a hazájában forgatott koreai darabjai (Amelyik kutya ugat, az nem harap, A halál jele, A gazdatest, Madeo, Élősködők), 2013-tól kezdve pedig angol nyelvű, amerikai pénzből készült filmeket is készít (Snowpiercer: Túlélők viadala, Okja, Mickey 17). Azért is különíthetők el könnyen a koreai és az amerikai rendezései, mivel az előbbiekben jobban az elevenünkbe vág, ezek a szerzőibb filmek (A gazdatest talán csak az egyedüli, ami egy kissé hollywoodiasabb közülük), az amerikaiak pedig jóval játékosabbak, s ezek sokkal inkább rámennek a látványra is. Az viszont kétségtelen, hogy a társadalmi mondanivalót sosem hagyja ki.

Bong 2020-ban Oscar-történelmet írt, amikor az Élősködők megnyerte a legjobb film díját is, mivel ez lett az első idegen nyelvű mozgókép, ami ebben az elismerésben részesülhetett, korábban elképzelhetetlen volt, hogy ne egy angol nyelven beszélő film győzedelmeskedjen. Ráadásul teljesen megérdemelt volt az Élősködők diadalmenete.

A közönség és a szakma pedig egy ilyen kunszt után természetesen kíváncsian várja, mivel áll elő legközelebb az egyedi hangvételéről ismert (zseniálisan keveri a bizarr, fekete humort a drámával, a thrillerrel vagy akár a látványorgiával) mester.

Nos, a Mickey 17 az első projekt azóta, vagyis majdnem hat évet kellett várni Bong nyolcadik egész estésére. A film nem volt egyszerű szülés, hiszen már 2022 őszén leforgatták, vagyis egy igen hosszú utómunkafázis során állt végül össze ez a Bong Joon Hótól megszokott furcsa műfajhibrid. Ezúttal nem kútfőből dolgozott, Edward Ashton Mickey7 című, 2022 februárjában megjelent könyvét dolgozta filmmé. Igen, jól látjuk, a regény megjelenése után kb. fél évvel már el is kezdett forogni a belőle készült mozgókép. Gyors karrier, annyi szent.

Az alapsztori szerint 2054-ben Mickey Barnes (Robert Pattinson) és a barátja, Timo (Steven Yeun) egy sikertelen üzleti vállalkozás után menekülni kénytelenek egy gyilkos uzsorás elől, ezért jelentkeznek egy űrhajóra, amely a Földet elhagyva a fagyos Niflheim bolygó (a norvég mitológia szerint Niflheim a két ősi világ egyike volt, Muspelheim, a tűz birodalma mellett) kolonizálására indul egy gazdag és híres mecénás/politikus/bájgúnár/diktátor házaspár, Kenneth Marshall (Mark Ruffalo) és Ylfa (Toni Collette) vezetésével. Timo pilótaként, Mickey pedig az űrhajó egyetlen „feláldozhatójaként”.

A Földön betiltott technológiát használva Mickey életveszélyes feladatokat kap, a halála után pedig mindig „kinyomtatnak” belőle egy új testet, amelybe feltöltik a korábbi emlékeit.

Az utazás során románc alakul ki Mickey és az egyik biztonsági ügynök, Nasha (Naomi Ackie) között. Négy évvel később az űrhajó megérkezik Niflheimbe. A tudósok több Mickey egymás utáni felhasználásával oltóanyagot fejlesztenek ki a bolygó kórokozói ellen, a 17. Mickey-verzió pedig azt a feladatot kapja, hogy ejtse foglyul Niflheim hernyószerű (vagy ászkarákszerű) életformája, a creeperek egy példányát. A küldetés során azonban a lények fészkébe esik egy jéghasadék mélyére, ám a creeperek nem eszik meg, sőt, megmentik, kiemelik a szakadékból. Visszatérve a bázisra azonban Mickey 17 megdöbbenve tapasztalja, hogy mivel azt hitték róla, halott, kinyomtatták belőle a 18. verziót, aki teljesen más személyiség, mint ő (erőszakos és céltudatos), ugyanakkor két klón egyidejű létezése szigorúan tilos. Ha ilyesmi előfordul, mindkét testet likvidálják, az emlékeket pedig kitörlik…

Bong Joon Ho elmondása szerint azért változtatta meg az eredeti regény címét, a Mickey7-et Mickey 17-re, mivel így még 10 Mickey-t megölhetett a filmben. Nos, ebben benne van minden.

A Mickey 17 ugyanis teljes mértékben hozza a rendezőtől elvárt bizarr hangvételt, a kellően túltolt karaktereket (Mark Ruffalo például egészen csodálatosan ripacskodik, talán még sosem játszott ekkora ütnivaló gennyládát) és a pofátlan csavarokat.

Az pedig komoly bátorságról tanúskodik a stúdió (és Bong) részéről, hogy egy ekkora költségvetésű (kb. 118 millió dollár) filmet nem éppen a széles moziba járó közönség igényeihez igazítanak. A látottak alapján legalábbis a Warnernél abszolút hagyták Bong Joon Hót érvényesülni, ami egyrészről nem feltétlenül kedvez egy átlagos hollywoodi sci-fi-rajongó elvárásainak, másrészről viszont eléri, hogy a film ne süllyedjen el a felejtés mocsarában.

A Mickey 17 ennek tükrében pedig valóban egy emlékezetes darab, telis-tele üdítően elidegenítő jelenetekkel és karakterekkel, amelyek és akik sok esetben Terry Gilliam filmjeit juttathatják eszünkbe. Valóban sok a hasonlóság a két auteur extravagáns és a tömegízlésre fittyet hányó stílusa között. Bongnál is mindig provokatív a felszín, tisztán érezni a szatirikus hangvételt, a gonosz karakterei sokszor karikaturisztikusak (Kenneth Marshall sok hasonlóságot mutat pl. Donald Trumppal, bár a rendező szerint Ruffalo karaktere nem egy Trump-paródia), a stílusa hihetetlenül pofátlan, sőt, már-már operai, és ahogy fentebb említettük, ugrabugrál a műfajok között. Nem való mindenkinek, ez egyértelmű.

Bong talán ezúttal túl sok mindent próbált markolni, nem kevés tematika szorult a sztori 137 percébe (dehumanizálás, emigráció, kolonizálás, elnyomás, környezetvédelem), amelyek egy kissé kioltják egymást.

Szerencsére azonban a nagyon hangos, nagyon harsány és nagyon vicces felszín alatt most is ott van egy csendes, elgondolkodtató karakterdráma is Mickey-ről, akit, illetve akiket Robert Pattinson teljes odaadással alakít.

Mintha évek óta várta volna, hogy végre kivetkőzhessen magából, és most eleresztették a láncairól.

Végső soron tehát a Mickey 17 egy több mint szórakoztató és emlékezetes (főleg az első fele) sci-fi-menet, amely kellőképp megdolgoztatja minden érzékszervünket, s közben még az agyunkat is műküdésre bírja. Az ilyen csemegéket pedig meg kell becsülni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nemcsak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: