KULT
A Rovatból

DiCaprio már hat filmet készített Scorsesével, az Oscart mégsem sikerült kisajtolnia az idős rendezőből

Helyette nyers húst kellett csócsálnia A visszatérőben, hogy megszánja az Akadémia. Leonardo Dicaprio immár a hatodik mozit készítette el a rendező-veteránnal, a Megfojtott virágok talán a legjobb lett. Elmeséljük kettejük történetét.


Scorsesével filmet készíteni egy színésznek talán a legmagasabb presztízsű lehetőség a jelenleg a filmszakmában. A rendezőnek mindig van egy állandó kedvenc színésze, akivel a filmjeit készíti, ilyen volt karrierje első felében Robert de Niro, akivel korábban 9 mozit csináltak, most pedig elkészítették a Megfojtott virágokat, amiben immár tizedszerre dolgoztak együtt. A rendező karrierjének második felében pedig DiCaprio lett a kabala-színésze, állandó alkotótársa. A csavar: a Megfojtott virágokban végre egy Scorsese-filmben játszanak a kedvenc színészei. 

De Nirónak Oscar-jelöléseket (hármat) és egy Oscar-díjat (Dühöngő bika) hozott a közös munka Scorsesével, így DiCaprio is hasonló eredményekre számítva állhatott össze a híres rendezővel.

A szakma és a közönség már az első filmjük előtt a világ egyik legjobb színészeként tartotta számon DiCapriót. A színészt azonban addig a pillanatig, amíg nem találkozott Scorsesével, 1994-es Oscar-jelölése óta semmire sem méltatta az Akadémia.

Scorsese jó szerencsét hozott neki: rögtön a második közös munkájukért, az Aviátor főszerepéért jött is élete második jelölése, de díj sajnos nem lett belőle, és végül egyik Scorsese-film sem hozott aranyszobrot a színésznek. Az Oscart végül A visszatérővel sikerült az Akadémiából kisajtolnia a színésznek (ami egy Inarritu-rendezés). Mégis emlékezetes filmeket készítettek együtt, a közös sikert többszörösen kipipálhatták, és Scorsese A tégláért, ami szintén közös munka, meg is kapta az ő rég várt Oscar-szobrocskáját (ami körülbelül ugyanolyan kegyelem-Oscarnak tűnt, mint Leo díja A visszatérőért).

Nézzük meg, melyek voltak a két filmes közös mozijai.

New York bandái

DiCaprio első közös munkája a mesterrel. Grandiózus történelmi film, első osztályú szereposztással, Daniel-Day Lewisszel az élen. Akkoriban nagynak számító százmillió dolláros büdzsével, tíz Oscar-jelöléssel, közte Scorsesének egy (ez volt akkor már a negyedik jelölése rendezőként).  

Aviátor

Itt már csak DiCaprio alakítására összpontosít a film, ami abszolút az egyik legjobb a színész palettáján azóta is. Jött is a második Oscar-jelölés érte, és sokak szerint ez lett volna az a film, amiért meg kellett volna kapnia a díjat. A közönség részéről az interneten ezután indult az egyre erősebb kampány: mi lesz már, DiCapriónak sosem jön Oscar bácsi? Mémek sokasága készült ezek után évekig, miközben ezerrel lobbiztak is érte a rajongók a social mediában.

Az Aviátor Howard Hughes életét örökítette meg, aki a huszadik századi mozi egyik legérdekesebb figurája volt. Egyszerre volt sikeres feltaláló, üzletember és hollywoodi producer, aki súlyos kényszerbetegségben szenvedett. Ez az egyik legjobb közös filmjük, többszörnézős.

A tégla

2006-ban jött ez a feszült krimi, ami egy erősebb akció-dráma szintjét hozza. Színészileg azonban DiCaprio egyértelműen a legerősebb benne. A lobbistáknak ekkor már sikerült kibulizni Scorsese Oscar-szobrát, de egy kicsit furcsa volt látni, ahogy a Taxisofőr és a Dühöngő bika rendezője épp ezért a filmért veszi át a világ legnagyobb filmes kitüntetését. Persze a film többszörnézős, remek szórakozás, de mélységében nem találkozik a nagy Scorsese-remekekkel.

Viharsziget

Egy átlagos thriller lenne, ha nem a világ egyik legjobb rendezője készítette volna el, és tényleg nem a mester legerősebb alkotásai közé tartozik. Leonardo pechjére, pedig itt már nagyon gyúrt az Oscarra... Ekkoriban már felfokozottan érkeztek a felületekre a mémek: az istenért, sugallták, kapjon már egy nyomorult díjat az ünnepelt világsztár, hogy mindenki lenyugodjon.... A film tényleg jó, de nem viseli magán Scorsese eredeti kézjegyét olyan erősen, mint a korábban említett alkotások.

A Wall Street farkasa

És ezután jött végre egy igazi "Scorsese-film", ami a Nagymenőket és a Casinót idézte meg hangulatában, és úgy tűnt, DiCaprio ezzel talán kifogja az aranyhalat. Tényleg egy emlékezetes alkotás készült, ami a rendező legjobbjai között van. De valahogy a színésznek nem sikerült az abszolút legjobb formáját hoznia, csak a nagyon jót. Pedig erős benne, mégis: Matthew McConaughey lejátszotta őt a vászonról egy öt perces jelenettel. Mégis jó ezt a filmet újra és újra nézni. A Wall Steet farkasát DiCaprio akarta nagyon összehozni, pont, mint annak idején a Dühöngő bikát De Niro, még a produceri munkákban is részt vett, hogy elkészülhessen.

Megfojtott virágok

Már most mesterműként beszélnek róla, az IMDB-n 8,4 ponton áll a szavazati pontszáma, és egyértelműen ott lesz az Oscar-mezőnyben. A film több mint hét éves előkészülettel készült valós történet alapján, többször átírták a forgatókönyvet négy év alatt, a színész pedig úgy mesél róla az interjúkban, mint az egyik legfontosabb szívügyéről, melynek egész alkotási folyamatában komolyan részt vett. Például már a forgatókönyv fejlesztésében is, ami sok változatot ért meg. A filmben ábrázolt karaktere az egyik legkomplexebb, amit valaha játszott. Ha azonban a legjobbat akarjuk látni tőle, ami a csövön kifér, akkor érdemes egymás után megnézni a Gilbert Grape-et, a Djangót és a Teljes napfogyatkozást, meg mondjuk a Kapj el, ha tudsz című Spielberg-remeket. Mindenféle izzadtságszag nélküli alakítások.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk