KULT
A Rovatból

Dancing with the Stars: Dér Heni magyar énekes legenda, Michael Jackson pedig földreszállt angyal?

Marics Peti úgy áradozott a műsorban a pop királyáról, mintha legalábbis Szent Antalról lenne szó. Hiába volt Radics Gigi az egyik legjobb táncos a mezőnyben, a közönség csak pasikat akart a döntőben látni.


Az ember így a 7. adás során kicsit már úgy ül le a Dancing with the Stars elé, hogy „na, tudsz még újat mutatni”? A műsor készítői mintha csak érezték volna, hogy kekec hangulatban vagyok, nagy kedvencemmel a Queennel indították a műsort. A Don’t Stop Me Now-ra ropta a tánckar.

Az est témája „Legendák éjszakája” volt. Ez közel sem volt olyan elaborált, mint a korábbi esték, egyszerűen legendás előadók zenéire lejtettek a párok.

Négy páros maradt versenyben, akik közül hárman juthattak a jövő heti döntőbe. Ez azt is jelenti, hogy a zsűri most pontozhatott utoljára. Ami kis izgalmat adott a műsornak, hogy már csak egy hölgyversenyző maradt a sztárok között – Gigi –, és a múlt héten a zsűri szemében győzelemre is esélyes T. Danny és Lissák Laura veszélyzónába került. Legutóbb megmentették őket, de az elődöntőben a zsűrinek már nem adódott lehetősége erre.

Krausz Gábor szó szerint beköltözött a táncterembe. Vitt matracot, és reggelivel várta Mikes Annát. Jive-ot táncoltak az Ő még csak most 14-re. Az LGT szintén hatalmas kedvencem, komolyan kezdtem azt hinni, hogy direkt nekem állították össze az adást.

Szente Vajknak azt tetszett, hogy olyan volt, mint egy film. Ördög Nóra és Juronics Tamás kicsit kritizálta a táncot, de a produkció jópofaságát díjazták. 27 pontot dobtak össze, amit kicsit csodálok, mert máskor nem szoktak a döcögős táncra ilyen magas pontot adni.

Közben kapcsolták kicsit a „Dirty Dancing live” stúdiót, ahol Gelencsér Timitől megtudhattuk, hogy Dér Heni „magyar énekes legenda”. Félreértés ne essék, semmi bajom Henivel, egy időben sokat hallgattam a Sugarloaf számait,

na de ha ő énekes legenda, akkor milyen jelzőnk marad egy Presser Gáborra vagy egy Cserháti Zsuzsára?

Radics Gigi és Baranya Dávid szado-mazo porondmesterként paso doblézott Britney Spears Circus című számára – amiből kiderült, hogy a szerkesztők csak hitegettek a Queennel és LGT-vel, valójában sosem szerettek.

Igazán látványos, showtáncelemekkel tarkított produkciót láthattunk. Ismét sokat emlegették „Ginát”, így nevezték el ugye korábban Gigi vadóc alteregóját. A zsűrit nagyon meggyőzték, 29 pontot kaptak.

T. Danny és Lissák Laura meglepődött rajta, hogy veszélyzónába kerültek. Danny úgy érezte, meg kell mutatnia azt, ami belül van. Enrique Inglesiasra szambáztak. A tánchoz persze nem nagyon értek, de nekem tetszett. Látványosan, pörgősen táncoltak, és Lissák Laura az egyik kedvencem a táncosok közül, nagyon jó a kisugárzása. A zsűrit természetesen most is meggyőzték, 30 ponttal beelőzték Gigiéket.

Marics Peti és Sztana Alexandra Michael Jacksonként léptek színpadra, hogy csacsacsázzanak. Jacksont sokan vádolják azzal, hogy az ikonikus táncstílusát, sőt, konkrét mozdulatait is Bob Fosse-tól „kölcsönözte”. De az igazsághoz tartozik, ahhoz is szenzációs táncosnak kell lenni, hogy valaki Fosse-tól tudjon „lopni” – már ha tényleg ez történt.

Ha anno Eszenyi Enikő szereplése kapcsán utaltam az ellentmondásos helyzetére a szakmában, Michael Jackson mellett sem mehetek el szó nélkül. A szakma és a rajongók egy része látványosan úgy csinál, mintha nem is történt volna semmi. Marics Peti is úgy áradozott kedvencéről, mintha legalábbis Szent Antalról lenne szó.

Pedig hát, ha a zaklatási vádakat ki is vesszük a képletből, a pop királya bőven produkált megkérdőjelezhető dolgokat.

Például amikor a gyerekét az erkély korlát fölött kinyújtva mutogatta a szállodánál összegyűlt fotósoknak. Ettől függetlenül Jackson zenéit én is szeretem – mint nemrég megtudtam, a Jacko becenevet utálta, ezért az igazi rajongók kegyeleti okokból már nem nevezik így –, de azért nem kell a mennybe meneszteni.

A zsűrinek nagyon tetszett a Jackson-csacsacsa, de én nem voltam olyan lelkes. Színvonalas táncprodukció volt, szó se róla, de csak ha elvonatkoztatok Jacksontól. Benne voltak a jellegzetes mozdulatok, de csak „olyan, mint” szinten, nem tudták ugyanazt a higanyosságot hozni.

Juronics Tamásnak is eszébe jutott Bob Fosse, idézte híres mondását:

„Köszönöm a jó istennek, hogy nem születtem tökéletesnek.”

Peti produkcióját viszont ő is tökéletesnek találta, minden zsűritag 10 pontot adott.

Következett a második kör. (Ugye senki sem gondolta komolyan, hogy ennyivel megússzuk?)

Ismét a Mikes-Krausz páros következett egy szép rumbával és az Aeorsmithszel. Juronics Tamás a két lélek közti legőszintébb kapcsolódásnak nevezte a táncot. Ördög Nóra bár nem spirituális, úgy vélte, nem véletlen, hogy most érkezett ez a felkérés – és Anna – Gábor életébe. Vajk egyenesen úgy érezte, mintha bekukucskálhatnánk két ember életébe, ahol olyasmiket láthatunk meg, amit nem feltétlenül illene.

Lehet, a zsűri tud már valamit. Mindenesetre 29 pontot kaptak. Gábor szimpatikusan elmondta, hogy ő a mezőnyből az egyetlen, aki egyáltalán nem színpadi ember, táncolni nem tud, de azt reméli, az érzéseit sikerült kimutatnia a táncban.

Radics Gigi és Baranya Dávid a második körben charlestonoztak. A Spice Girls és a Wannabe azon kevés számok egyike, amivel ki lehet kergetni a világból – ez alól egyedül a Post Modern Jukebox verziója a kivétel. Úgy tűnik, ezzel nem vagyok egyedül, mert hogy az eredeti helyett éppen a PMJ feldolgozást játszották be.

Ami a koreográfiát illeti, kicsit visszanyúltak az egyéjszakás kalandhoz, Baranya Dávid egy szerelmi cicaharc közepén találta magát, amit végül ingyen popcornnal próbált megoldani.

Nagyon sok dicséret hangzott el, ennek tükrében kicsit csalódást okozott Nóra és Vajk 9 pontja. Juronics tamás egy 10-essel szépített.

Danny és Laura tangója következett. Az énekes úgy véli, az érzelmes táncok állnak leginkább jól neki. A produkcióval kapcsolatban a legfontosabb megállapításom, hogy Laurának sokkal jobb hasizma van, mint nekem.

Bár úgy is fogalmazhatnék, hogy neki van hasizma.

A zsűrinek tetszett, hogy minden ritmusra történt, és a Rihanna dal effektjeit is belekombinálták a koreográfiába. Azt is megfejtették, hogy T. Danny nevében a „t” a tangó rövidítése. Sőt, Szente Vajk gyakorlatilag leszerződtette a rappert a következő musicaljébe.

Ez is 30 pontos produkció volt, így 2023-ban Lauráék kaptak először 60 pontot – és mivel jövő héten nem lesz pontozás, ezt rajtuk kívül már csak legfeljebb Marics Petiéknek sikerülhetett. (Spoiler: nem sikerült.)

Aki Stana Alexandrával az oldalán Máté Péterre slow foxozott.

Na, például Máté Péter tényleg legenda.

Marics Petiék is tudtak újat mutatni egy látványos emelés formájában, bár Juronics Tamás azért látott hibákat a lépésekben. Ami meglepő, hogy ez volt az első standard táncuk.

A zsűriből egyedül Ördög Nóra adott 10 pontot, így Petiék összesítésben 58 ponttal zárták az elődöntőt.

Mielőtt megtudhattuk volna, ki esik ki a döntő kapujában, Stohl András és Kiss Ramóna „nagy” bejelentést tett: a döntőben sztárvendégek özöne vár ránk. Színpadra lépnek az előző évadok győztesei: Gelencsér Timi, Tóth Andi és Csobot Adél. (Utóbbi azért kicsit meglepő, hisz Adél épp a Sztárbox egyik műsorvezetője az RTL-en, és régen nem nagyon engedték egymáshoz az embereiket a kereskedelmi csatornák.)

Igazából nem történt nagy meglepetés, a Marics Peti-Stana Alexandra és a T. Danny-Lissák Laura párosok jutottak tovább alanyi jogon. Krausz Gáborékra és Gigiékre újraindították a szavazást, és rendhagyó módon öt percet adtak a közönségnek, hogy SMS-ekre szórja el a pénzét.

Bár a zsűri már nem szavazhatott, azért elmondták a véleményüket. Szente Vajk Krausz Gábort látná szívesen a döntőben, Juronics Tamás és Ördög Nóra Gigit. Ez az évad azonban most már egészen biztosan a férfiakról szól, mivel Radics Gigi és Baranya Dávid esett ki. Öröm az ürömben, hogy Dávid immár koncentrálhat mindenórás feleségére és születendő kisfiukra.

Kicsit sajnálom, a döntőben táncolhattak volna a Dolly Roll Ginájára.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
Újraéled az IDMC: 19 év után visszatér a legendás tánckurzus Budapestre
Az IDMC 1985 és 2005 között mozgatta meg szinte a város egész lakosságát a Szkéné Színház színpád. Idén, a Kristály Színtéren 19 év után éled újra az esemény, ahol négy napig a legnagyobbaktól tanulhatnak az érdeklődők kortárs táncot, flamencot és improvizációt.


Regős Pál koreográfus, rendező a Szkéné Színház színpadán szervezte meg nyaranta kéthetes, legendássá vált tánckurzusát, az IDMC-t (International Dance and Movement Centre), amelyen nemzetközi táncművészek segítségével amatőr és profi táncosok ismerkedhettek meg különböző, itthon alig ismert technikákkal, mozgásformákkal.

Idén, a Kristály Színtéren 19 év után éled újra az esemény, ahol négy napig a legnagyobbaktól tanulhatnak az érdeklődők kortárs táncot, flamencot és improvizációt.

A négynapos rendezvény első, azaz megnyitó napján egy beszélgetés keretében emlékeznek vissza a rendezvény korábbi résztvevői Regős Pálra. Fia, Regős János kérésünkre felidézte a kultikus nyári workshop indulását: édesapja 1982 és ’84 között Bécsben, Tudatos Test Technika néven tanította saját mozgástechnikáját, és úgy vélte, egy ilyen eseménynek Budapesten is lenne résztvevője.

Akkoriban ezek a technikák (modern tánc, jazz tánc, musical, sztepptánc, hastánc, afró, butó, maszk-játék, taichi, stb.) még alig voltak ismertek hazánkban

– magyarázta Regős János. Az angol nyelvű rövidítést használták, mert így ment át a köztudatba is: ’ájdiemszí’, bár a hivatalos magyar neve a Nemzetközi Tánc- és Mozgás Központ volt. Talán kicsit nagyzolónak hat ez az elnevezés, de az volt a terv, hogy egy valódi intézet jöjjön létre, amelynek működése folyamatos és szerteágazó. Végül maradtak a kéthetes nyári kurzusok.

Az IDMC az évek során igazi kultikus eseménnyé nőtte ki magát, ünnep volt minden megnyitó és zárógála. Megfordult itt amatőr és profi, színész, táncos, akadémista, de olyanok is, akik egyszerűen csak mozogni szerettek volna, vagy a gyakorlatban megismerni különböző műfajokat, vagy mert újra járhattak a már kedvelt tanár mozgás óráira. A hangulata fogta meg a résztvevőket – emlékszik vissza Regős Pál fia, az elvárásoktól, teljesítménykényszertől mentes közös alkotás szépsége. Apám gyermeki lelkesedése tényleg áthatotta a nyári kánikulában, a klíma nélküli, üvegtetős tornateremben, meg a padlástér alatti Szkénében izzadó emberek szívét.

A Kristály Színéren augusztus 5. és 8. között zajló IDMC idén három mestert lát vendégül: itt lesz Edilson Roque brazil táncművész, a kortárs tánc és a Horton technika oktatója, Tatiana Gomez flamencotáncos és Grecsó Zoltán táncművész, akitől táncimprovizációt tanulhatunk.

Az IDMC első napját Regős Pál emlékének áldozzák a szervezők, amelyen egy filmvetítés mellett a 20 évig tartó eseménysorozat néhány szereplőjével készül beszélgetés. A tematikus napok végén az oktató művészek táncelőadásai zárják majd a programot.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt Csányi János
Az operaénekes 92 éves volt.


Elhunyt Csányi János, derül ki az Operaház vasárnap délelőtti bejegyzéséből.

„Az 1931-ben Nagykörösön született tenor eredetileg autószerelőnek tanult, énekesi tanulmányait előbb a Postások Erkel Ferenc Zeneiskolájában, a mai Benczúr Házban, majd magánúton folytatta, többek közt Possert Emíliánál, aki Simándy József mestere is volt. Színészként, majd operaénekesként előbb Kaposváron, majd Pécsett mutatkozott be, a fővárosban először az Operettszínház szerződtette, majd 1969-tól lett csaknem negyedszázadon át volt a Magyar Állami Operaház társulati tagja, de vendégművészként egészen 2001-ig színpadra lépett”

– olvasható a posztban.

„Széles repertoárján szerepelt a Porgy és Bess Crownja, a Siegfried címszerepe, a Jenůfa Števája vagy a Borisz Godunov Sujszkij hercege, miközben

több mint száz filmben és sorozatban játszott emblematikus karakterszerepet: ő volt többek közt a címszereplő Oglu A Koppányi aga testamentumában, Katica úr az Egy óra múlva itt vagyok c. sorozatban és Góliát a Szomszédok c. teleregényben.

A Magyar Arany Érdemkereszttel, Smetana és Bartók-Pásztory díjjal kitüntetett művész pályájáról 90. születésnapja alkalmából fia, Csányi László írt könyvet Csányi János élete címmel.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ennyire ocsmány dolgokat ritkán látunk ilyen szépen komponálva vásznon – Kivérző szerelem-kritika
Elsőre a Tiszta románc és a Született gyilkosok ugrott be a film megnézése után. Ez a két cím pedig igencsak dicséret a Kivérző szerelem alkotóinak. Lássuk, hogy sikerült Kristen Stewart leszbikus bosszúfilmje.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. július 19.



Aki nem ismerné, az amerikai A24 az egyik legbátrabb/legegyedibb független stúdió Amerikában a Neon mellett. Nem igazán hasonlítható egy nagy céghez sem, próbálnak eltérni a megszokottól, és minőségi filmgyártásban gondolkodni. Nem átlagos filmjeik vannak: nem egyértelműen közönségfilmek, ugyanakkor próbálkoznak populárisabb darabokat is gyártani.

Nemrég azt nyilatkozták, hogy ebből a típusú filmkészítésből nem lehet megélni, ezért nagyobb független blockbustereket fognak gyártani.

Első ilyen próbálkozásuk az Alex Garland nevével fémjelzett Polgárháború volt, ami 50 millió dollárba került, plusz marketingköltség. Sokat nem kerestek vele, nem volt akkora siker, mint számítottak rá. Ezután valószínűleg visszatérnek egy időre a kisebb filmekhez.

Rögtön tisztázni szeretném, hogy ez a film sem lett kasszasiker. Ugyan hozzánk most érkezett meg, de az USA-ban már márciusban premierre került, így láthatjuk, hogy Kivérző szerelem bevételei sem robbantották szét a mozipénztárakat.

Pedig vannak itt ismertebb színészek: Kristen Stewart, Ed Harris, Dave Franko, Jenna Melone, egy erős forgatókönyv és atmoszféra.

A ’80-as, ’90-es évek retró életérzésére Rose Glass rendező egészen másképpen ült fel, mint a konkurencia szokott mostanában. Nem dicsőítette túl az időszakot, ez nem egy Stranger Things, ahol mindenki nosztalgikusan tekint vissza mindenre. Itt mindenki mocskos, izzadt, a frizurák szörnyűek és sokan direkt undort keltenek. Kristen Stwart egy szép nő, ami persze szubjektív kijelentés, de itt olyan arcát láthatjuk, amit nem igazán volt még ideje megmutatni a nézőknek. Az ismeretlenebb Katy O’Brian pedig viszi széles, kigyúrt hátán az egész filmet.

A történet nem indul bonyolultan: Lou (Kristen Stewart) egy edzőtermet üzemeltet, itt találkozik Jackie-vel (Katy O’Brian), akivel rögtön egymásba szeretnek – egy igazi vad románc, két lelkileg sérült ember között. Lou apja Lou Sr. (Ed Harris) egy kegyetlen bűnöző, akivel a lány régóta teljesen meg akarja szakítani a kapcsolatot, és eddig csak azért nem tette, mert Lou testvére, Beth (Jenna Malone) hozzáment egy erőszakos férfihoz, JJ-hez (Dave Franco), és fél tőle, hogy ha elhagyja a várost, akkor valami rossz dolog fog bekövetkezni.

A fő konfliktus is ebből indul: megtörténik a szörnyűség, amire reagálva a karakterek csak rossz döntéseket hoznak, így probléma problémát szül, és az egész egy pszichedelikus katarzisban végződik.

Vér, kegyetlenség, erőszak, szex, szerelem, zsarolás – minden van a filmben, amit el tudunk képzelni. Nagyon érdekes mű a Kivérző szerelem, a magyar cím pedig különösen adekvát.

A különleges képi világa miatt egyszerre nem jó nézni a filmet és mégis bámulatba ejtően szép. A képek, amiket látunk undorítóak és szörnyűségek, de ilyen szépen ennyire ronda dolgokat nem láttam még vásznon. A fülledt szexualitás és erotika épp úgy jelen van, mint az erőszak és kegyetlenségek. De még a díszletek és a kosztümök is direkt undort keltőek, mindenki rettenetesen néz ki, ez a ’80-as évek vége, 90’-es évek kinézete nem tesz jót senkinek. A karakterek hajviselete borzalmas – Ed Harrist sose láttuk még ilyen gyomorforgató szerepben, de Dave Francónak se áll jól a bajusz-Bundesliga-séró kombó – hát még a főszereplő hölgyek hajkölteményei.

Fontos kiemelni, ugyan nem mutatnak mindent, de erősen 18+-os a film: nem pornó, de épít a szexualitásra és a grafikus erőszakra.

Nem kezeli a nézőket félkegyelműnek, nem rágja az ember szájába a dolgokat, megmutatnak sok kellemetlen képet, amire szükség is van, hogy a sokk kicsit felébressze az átlagnézőt. Ugyanis a film nem túl hosszú játékideje is kicsit talán sok. Nem azt mondom, hogy unalmas, de lassú víz partot mos típusú film, aminek nem biztos, hogy mindenki örülni fog.

Alapból már annak örülhetünk, hogy egy egyedi ötlet moziba kerül. Ez nem folytatás, bejáratott franchise, ez egy különleges film. Érezni rajta a szerzői kézjegyet, Rose Glass nem csak rendezte, de Weronika Tofilska mellett még a forgatókönyvet is jegyzi. Jó zene és erős képi világ jellemzi. A mocsok, izzadság, feszültség és fülledt erotika csöpög a vászonról. A testhorror kifejezés talán erős lehet a filmre, mert inkább egy kegyetlen thriller, de vannak pillanatok, amikor a sokkoló erőszak szinte kiüti a nézőt.

Igazi szerzői A24 film: aki ismeri a cég korábbi produkcióit, tudja, mire gondolok.

Be tudja húzni az átlagnézőket is, ám valami olyat kapnak tőle, amire nem számítottak. Ha nem csak úgy tekintünk a filmre, mint bosszúfilm, akkor felfedezhetünk ügyes szimbolikát, sőt kimondottan humoros dolgokat is. Lou például állandóan a nikotinfüggőségről és drogokról hallgat kazettákat és rádiócsatornát, miközben folyamatosan ezekkel a szerekkel él. Krtisten Stewart és Katy O’Brian kettőse nagyon jó, mindketten jól elő tudják hozni az őrült viselkedést. Katy O’Briant legtöbben talán A Mandalóriból ismerhetik, de a legújabb Twisters-ben is játszik, nagy jövőt jósolok neki, nagyon tehetséges és különleges arcú színésznő.

Nem állítom, hogy mindenkinek tudom ajánlani a Kivérző szerelmet. Ez egy izzadt, mocskos, erőszakos, mindent elpusztító szerelem története, amely nem biztos, hogy az összes néző igényeit ki fogja elégíteni.

Ebben a meleg, kellemetlen időben talán a legjobb, amit tehetünk, hogy behúzódunk egy filmre a mozitermek hideg sötétjébe. Akkor pedig már lehet próbálkozni valami nem megszokottal, és a Kivérző szerelem éppen ilyen.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
97 évesen meghalt Szatmári Liza színésznő
A Vígszínházban, illetve elődjében tizenegy igazgató alatt dolgozott, több száz kollégával szerepelt együtt. Utolsó szerepét a 2015-ben bemutatott A testőrben kapta.


Elhunyt Szatmári Liza színésznő. A művész, aki 1951 óta volt a Vígszínház tagja, szombaton, életének 97. évében halt meg - közölte a teátrum.

Mint írták, Szatmári Liza 1928 márciusában született Hőgyészen. Miután a család Budapestre költözött, balettozni és szteppelni tanult, és artista iskolába járt. Már az 1930-as években színpadra lépett, kisgyerekként a Szent István körúton is fellépő Lakner Bácsi Gyermekszínházában Ruttkai Évával játszott együtt, akivel gyerekkori jó barátok és szomszédok voltak.

Férjével, Szatmári Istvánnal a Nemzeti Színházban ismerkedett meg, majd 1951-ben Várkonyi Zoltán hívására együtt szerződtek a Vígszínházba, amely akkor a Magyar Néphadsereg Színháza nevet viselte. Liza testvére Ruttkai Éva öltöztetője lett a teátrumban, ami még erősebbé tette a köteléket közöttük.

Szatmári Liza az Antigonéban Ismenét játszotta, Kárpáthy Gyula Zrínyi című drámájában Eszéki Marit, A néma leventében Gianettát, de pályája során többnyire epizódszerepekben nyerte el a közönség szeretetét. Gombrovicz Operettjében azzal aratott nagy sikert, hogy szteppelve ment ki a színpadról.

1971-ben Varsányi Irén-emlékgyűrűt, 1995-ben Aase-díjat kapott, amelyet Gobbi Hilda alapított az epizódszerepekben kimagasló teljesítményt nyújtó színészek számára. 1996-ban átvehette a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjét, 2008-ban pedig megkapta a Gobbi Hildáról elnevezett életműdíjat.

Több mint hetven szerepet játszott el a Szent István körúton, több legendás beugrás, előadásmentés, gyors szerepátvétel is fűződik a nevéhez, és egy díj, amelyet a férje emlékére alapított "A kiscsillag is csillag" néven. Ezzel az elismeréssel minden évben a legjobb epizódalakítást jutalmazza a társulat tagjai közül titkos szavazással kiválasztott zsűri.

Utolsó szerepét a 2015-ben bemutatott A testőrben kapta. 2020 februárjában, 92 évesen lépett utoljára színpadra a Pesti Színházban a Sógornők előadásában.

A Vígszínházban, illetve elődjében tizenegy igazgató alatt dolgozott, több száz kollégával szerepelt együtt. Ilyen hosszú időt talán a világon senki más nem töltött el ugyanannál a társulatnál. Nem csak a színpadon, az életben is magával ragadó volt bájos személyisége, szépsége és szerénysége - írták a közleményben.

Szatmári Lizát a Vígszínház saját halottjának tekinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET: