KULT
A Rovatból

Csak a vérköpés hiányzott a Sztárban Sztár első adásából

Pápai Joci Zalatnay Cininek öltözött, Détár Enikő Kiss-esre sminkelte magát, Ekanem Bálint pedig a Bánk bánnal lett a legjobb. A zsűritagok csak úgy kapkodták a fejüket.
Szabó Eszter írása - szmo.hu
2017. szeptember 11.



Vasárnap este elindult a Sztárban Sztár ötödik évada, melynek ítészcsapatában idén személyi cserék történtek. Kell, hogy létezzen valamilyen televíziós humánerőforrás-rulett, amivel a showműsorok és tehetségkutatók zsűritagjait válogatják, más magyarázat nem biztos, hogy van arra, hogy éppen Papp Szabit és Stohl Andrást jelölték ki Bereczki Zoltán és Hajós András helyére. Ettől függetlenül simán lehetnek majd nagyon jól működő zsűritagok, ahogy például Gáspár Laci az X-Faktorban, vagy annak idején a nem feltétlenül kompetens, ám vicces és a csapatba illő Bakács Tibor a Megasztárban.

Az új megmondóemberek mellett továbbra is Liptai Claudia és Majka foglal helyet, a porondmester pedig továbbra is Tilla, úgyhogy a műsorvezetés idén is a lehető legprofibb lesz, annyi biztos.

A műsor egy jó hangulatú Despacito playback-kel indult, melyet Détár Enikő tett egyértelművé, hiszen ő az előadás során nem igazán ragaszkodott a dalszöveg által felajánlott szigorú keretekhez. Egyébként az előre felvett blokkok jellemzőek az élő adások során, mindez főként a versenyzők munkáját könnyíti meg. Az ilyen bejátszásokat sokszor aznap délután rögzítik annak érdekében, hogy este már ne kelljen vele foglalkozni és maradjon idő sminkelni, gyakorolni és parázni.

Stohl Andrásnak ez alkalommal más elfoglaltsága volt, úgyhogy az első adásra nem érkezett meg. Tilla közölte, hogy az első műsorban még nem lesz kiesés, de szavazás annál is inkább. A szerkesztők célja elméletileg a versenyzők szembesítése azzal, hogy mennyire szimpatikusak a közönségnek, vagy legalábbis az, hogy az aznapi produkciójuk mennyire volt ász.

A műsort Détár Enikő indította, aki a KISS együttes frontembereként, Paul Stanley ként lépett színpadra. Az első adás első fellépőjének lenni nem egyszerű, de Détár Enikőnek évtizedes rutinja van, melyet nem is félt használni. Ez a karakter azért volt jó döntés, mert a hasonlóság a sminkkel egyszerűen megoldódik és ha szereznek mellé egy jó kis zenekart is a színpadra, akkor azért elég ütős lehet a produkció. Az is lett.

A zsűrinek is tetszett, Papp Szabi a vérköpést hiányolta, de Enikő megnyugtatta, hogy ha még kétszer elő kell adnia, akkor a látványos showelem kérés nélkül is menni fog.

Másodikként Singh Viki állt színpadra, aki ezek szerint tényleg nem Hódi Pamela, a hangja is igazolta. Egy marha nehéz számot választott, Szandi Jódli dilijét és habár a kisfilmben parázott, hogy rossz lesz, ehhez képest tök jól hozta a nehéz hangokat is. Habár Viki nagyon kedves lánynak tűnik, tuti, hogy az iskolában ő volt az az eminens, aki minden dolgozat előtt azt mondta, hogy nem tanult semmit, majd végül ötöst kapott. A zsűritagok értékelték az előadásba fektetett munkát, Claudia a csíkos gúnya miatt Márianosztrán érezte magát, majd Majka közölte: nem hajlandó tudomást venni a dal létezéséről.

A folytatásban a Voice műsorából ismert Berkes Olivér következett, aki Amy Winehouse bőrébe bújt. Közben a héten a bokaszalagja elszakadt, ezért ülve adta elő a nótát, de ez még jól is állt neki, mivel így még jobban kihangsúlyozhatta Vino flegma stílusát. A hangszínt is szépen levette, Papp Szabi nem értette, hogyan lehetséges mindez. Claudia szerint félbe kellett volna vágni az énekes fejét annak érdekében, hogy Amy Winehouse-ra egy kicsit jobban hasonlítson.

Ezek után Janicsák Veca öltözött be LL Juniornak, és ahogy a kisfilmből kiderült: a próbákra magát az előadót is meghívták segítségképp. Az énekesnő az ítészek szerint jól pörgette a szavakat és lazán hozta a roma rappert.

Tillának köszönhetően egyébként egészen szürreális poénokkal van megtűzdelve a műsor, például ilyenekkel:

"

Claudia: Édesapád biztos, hogy most zokog otthon.

Veca: Ez egészen biztos, mert önmagát látja.

Tilla: Miért, mindig LL Junior akart lenni?

Ötödikként Kollányi Zsuzsi következett, akiről megtudhattuk, hogy Majka produkciójában énekel. Zsuzsi Pink-ként emelkedett a magasba és a levegőben lógva énekelt fejjel lefelé. Claudia nagyon köszönte, hogy részt vehet a műsorban, főleg az ilyen előadások miatt, Majkának viszont nem tetszett a légtornász mutatvány, mert szerinte ha az énekes leesik, akkor néhány koncertet le kell majd mondani. Leírva elég morbidnak hangzik, de élőben vicces volt.

Horváth Tamás Bob Marley-t személyesítette meg, nem is akárhogy, csak erről a helyszínen valahogy mindenki elfelejtett megemlékezni. Kicsit sznob hangulata van - és volt mindig is - a showműsorok zsűrizésének, amelyben a komolyzene például mindig arat, de egy internetsztár valamiért komolytalan és maximum poénkodásra lehet alkalmas ezek szerint.

Ebben a műsorban a külső és az energia egy dolog, de ha valaki a mozdulatokat és főképp a hangszínt is le tudja venni, talán az mutatja meg az igazán nagy tehetséget. Horváth Tamásnál mind megvolt, de a zsűri leginkább arra fókuszált, hogy nem olyan sovány, mint az eredeti előadó, aki maximum 43 kiló lehetett, így jó eséllyel bárki nagyobb darab nála.

Hogy Király Viktor honnan ismeri Rátonyi Róbertet az talán örök talány marad, ahogy az is, hogy miért öltöztették be helyette egy horrorfilm-forgatásról megszökött skorbutos kalóznak, aki az állandó vigyorgás miatt még ráadásul teljesen elmebetegnek is tűnt. Viktor egyébként mindent megtett az előadásért, amit csak lehetett. Alázatosan vette le a tőle teljesen idegen mozgást és a hozzá illő, ma már a modorosnak tűnő stílust is.

"Rátonyi Róbert - a fiataloknak mondom - nem így nézett ki!" - kommentálta Tilla, akinek szintén feltűnt az apró megjelenésbeli különbség. "Nem szeretnék úgy felébredni, hogy az ágyam végében állsz" – utalt az énekes megnyerő külsejére Papp Szabi.

A műsor harmadik részében Bruno Mars és Oláh Gergő állt színpadra, természetesen egy személyben. Az előadón látszott, hogy rengeteg munkát fektetett az előadásba és profi lett az eredmény végül.

Bereczki egy kicsit hiányzik, mert egy-egy vicces, ám hozzáértő beszólás azért nagyon kéne azon kívül is, hogy „szép a hangod”. Fontos lenne, hogy szakmai alapdolgokat észrevegyen valaki, az őrült, kényszeres sztendap helyett. A poénokkal nincs baj, csak jelenleg senki sem beszél az előadás minőségéről és mivel Stohl sem énekes, nyilván tőle sem várhatjuk majd el a szakmai nehézségek, előnyök és hátrányok kivesézését.

Csézyt Cher-nek maszkírozták az első döntőn. Van egy klasszikus Cher énektechnika, amit ezek szerint Csézy is ismer, ettől nagyon hiteles lett a produkció, viszont szegény rettenetesen ronda jelmezt kapott. "Ha mindenkinek ilyen hangja van, akkor nem fogunk tudni senkit választani. A következő adásban legyen valaki szar" – ötletelt Liptai Claudia.

A következő felkonfból kiderült, hogy a Puskás Petivel együtt éneklő Ekanem Bálint Simándy Józsefet személyesíti majd meg. A műsor készítői még mindig azt várják, hogy elhiggyük, hogy a szereplők meglepetésként kapják a dalokat, pedig semmi baj nem lenne azzal, ha kiderülne, hogy nem. Az előadás klassz volt és nyilván akármilyen jó is egy szerkesztőgárda, nem tudhatja, hogy egy énekesnek mihez van mondjuk ekkora tehetsége, mint Bálintnak az operához. Nem is feladatuk tudni egyébként, azért nem értem, hogy miért kell még mindig erőltetni ezt a verziót, de oké, elhiszem akkor, hogy Terike a médiaszakról dönti el, hogy Détár Enikő mit énekel a jövő héten. A zsűri egyébként állva tapsolt a produkció után.

Cserpes Laura Michael Jackson, pontosabban annak gyermekegyüttese, a Jackson 5 egyik dalát adta elő. Majka szerint aranyos volt a produkció és többet nagyon nem látott benne.

Pápai Joci Zalatnay Cinit választotta, és biztosan sejtette, hogy ezért még kapni fog a zsűritől, de pont attól volt remek választás a bőrébe bújni, hogy ekkor a labdát dobott fel vele. "Joci, te vagy a világ legbátrabb embere és ilyen egy kiköpött szépség!" - áradozott Papp Szabi, Majka pedig egyenesen nem volt hajlandó az asztal alól kimászni, amíg Joci a színpadon volt. Majka nagyon kell ebbe a műsorba, teljesen hülye.

A produkciók bemutatása után két körben szavazott a közönség, már akit lázba hozott a tét nélküli voksolás. Ez alkalommal a tizenkettedik helyen Cserpes Laura végzett,

az első pedig Ekanem Bálint lett.

Nyugi mi sem ismertük, de el kell ismerni, hogy szépen indított, ha az a célja, hogy ez megváltozzon. A bemelegítő adás után a jövő héten már valódi izgalmakkal és kieséssel folytatódik a Sztárban Sztár, ahol minden sikeres énekes adhat egypár pofont az imidzsének.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Sorra érkeznek a gratulációk a friss Nobel-díjas Krasznahorkainak: Karácsony, Orbán is posztolt
Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter szűkszavúan gratulált. Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.


Nyáry Krisztián elsőként reagált a Facebookon, és az Aprómunka egy palotáért című műből idézett egy hosszabb részletet:

(…) a művészet, ennyit még én is tudok, az nem az anyagi vagy szellemi tárgyakban megjelenő báj, a nagy szart, már bocsánat, a művészet, az nem valami tárgyban van, az nem esztétikai kijelentés, nem valami message, nincs message, meg egyáltalán, a művészet az csak kapcsolatban van a szépséggel, de nem azonos vele, és főleg nem korlátozódik a bájra, sőt, a maga rendkívüli módján elüldözi azt, tehát nem a könyvben, a szoborban, a festményben, a táncban, a zenében kell keresni, mivel nem is kell keresni, hisz azonnal felismerhető, ha ott van (…)

Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter a bejelentés idején még a magyar felsőoktatásról posztolt, negyedórával később már szűkszavúan gratulált.

Rövidesen Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is megszólalt: „Krasznahorkai Lászlónál tökéletes, nagyon is kiérdemelt helyen van” a díj.

Közel negyven perc elteltével Orbán Viktor miniszterelnök is nyilvánosan gratulált, Magyarország büszkeségének, és egyben az első gyulai Nobel-díjasnak nevezve az írót.

Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.

A Svéd Akadémia csütörtökön közölte, hogy idén Krasznahorkai László veheti át az elismerést.

A fogadóirodák az utóbbi napokban második legesélyesebb „jelöltként” jegyezték Krasznahorkait; az esélyek alapján olyan neveket előzött meg, mint Murakami Haruki, Salman Rushdie vagy Thomas Pynchon.

Az írót korábban Kossuth-díjjal, Nemzetközi Man Booker-díjjal, valamint számos hazai és külföldi elismeréssel tüntették ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: