Ciki vagy menő a Szelfimúzeum? – kipróbáltuk és mérlegeltünk
Ha meghallom a múzeum szót, az első asszociációm valami értékes alkotás egy menő művésztől, egy gondosan berendezett, steril terem, a „ne nyúlj hozzá”- felirat, meg a telefonom némító gombja, amit azonnal megnyomok, ha átléptem a bejárat küszöbét. Nos, ezek közül egyikkel sem találkozhat az, aki jegyet vált a Paulay Ede utcában található Szelfimúzeumba. Sőt, tovább megyek: még csak nem is egy művész, mondjuk szelfizés nagymestere (van ilyen?!) kerül itt a középpontba, hanem egyenesen maga, a látogató.
Ugyanis ez a múzeum csak és kizárólag azért jött létre, hogy a vendégek mindent elkövessenek, amit egy hagyományos múzeumban nem tennének meg: hangoskodhatnak, mezítláb rohangálhatnak, piszkálhatják és átrendezhetik a dekorációt, és legfőképpen: SZELFIZHETNEK.
Ellentétes érzelmeket vált ki belőlem a tény, hogy valaki a szeflizésre épít egy komplett tárlatot (már, ha lehet annak nevezni). Most tényleg van abban művészeti érték, hogy az ember egy szelfi-bottal hadonászik, és az X+3 db 0 követője kedvéért keresi az előnyösebb profilját?
Dr. Jekyll és Mr. Hyde módjára harcolok magammal. A konzervatív és sznob énem dühöng, amiért a múzeum szóval illették ezt a helyiséget és még pénzt is kérnek érte, a média-szakos, haladó gondolkodású énem pedig zseniálisnak tartja az ötletet. Lilla és Balázs, a múzeum alapítói egyértelműen megtalálták a piaci rést, ennek hála folyamatos teltházzal üzemeltetik pár szobás ingatlanjukat.
Ők belátták azt, amit a konzervatív énemnek nehéz: a szelfizés a kortárs popkultúra egy igen fontos eleme, tökéletes alap egy jól menő vállalkozáshoz. Ugyanis van rá kereslet, nem is akármilyen.
A Szelfimúzeumba jár mindenki, akinek új profilkép kell, aki lánybúcsút vagy szülinapi bulit szervez, vagy csak frissíteni szeretné a Tinder-profiljára feltöltött fotóit.
Pózolnak a porcelán lovon, pózolnak a cukorkákkal teli kádban, pózolnak a plafonról lógó banánok között, és a színes lépcsőn is.
Fotózzák egymást, fotózzák magukat vagy fotózzák a berendezést, és meg kell hagyni, garantáltan izgalmasabb az Insta-feedjük, mintha otthon szelfiznének a fürdőszobában. A termeket elképesztő kreativitással rendezték be, a Z és Alfa generáció igényeire szabva: legyen színes, vidám, és mutasson jól az iPhone apró képernyőjén is.
Ha valaki továbbra is szkeptikus lenne – vagy azzal jönne, hogy bezzeg régen fára másztak a gyerekek – a Szelfimúzeum védelmére kell szállnom.