KULT
A Rovatból

Born in Auschwitz: amikor beletapos egy ember életébe a történelem

Egy népet, amely sokféle, az utódokban is nyomot hagyó traumát élt át, nem lehet csak úgy leültetni beszélgetni, de két embert igen.  Cseke Eszter és S. Takács András öt évig forgatott dokumentumfilmje saját családjáról is mesél minden nézőnek, származástól függetlenül.

Link másolása

„És innentől megszűnt az oldal követése” – köszönt el szerdán az Algyői Könyvtár Facebook-oldalától egy olvasó. Nem írta, miért döntött így, de egyértelmű volt, mert üzenetét egy olyan poszt alatt tette közzé, amely a holokauszt nemzetközi évfordulóján a témát tárgyaló könyveket ajánl. Megnéztem a búcsúzó férfiember profilját, és láttam egy állásfoglalást, amelyet akkor tett közzé, amikor Örményországot, szavai szerint „a világ első keresztény országát” megtámadta a „muszlim horda”. Kiállt az örmény nép mellett, ez, úgy érezte, kötelessége.

Erről a kötelességről jó lenne beszélni, akár vele is, hogy kiderüljön, mi alapján dől el, melyik emberi szenvedés láttán érzünk részvétet, és melyik előtt engedjük le a redőnyt.

Akinek nincsenek személyes tapasztalatai, csak örökölt szavai a családja nyolcvan-száz évvel azelőtti szenvedéséről, vagy arról, hogy kiket szokás gyűlölni, szeretni, azt milyen szavakkal érdemes megszólítani?

A szerdán este 10-től a Spektrumon rekordnak számító nézettség mellett vetített Born in Auschwitz című dokumentumfilm szörnyű képek nélkül, egyszerű, világos mondatokkal beszél el egy 1944-ben kezdődött és ma is tartó történetet.

Cseke Eszter és S. Takács András öt évig forgatott munkájának egyik főszereplője Angéla, akinek szüleit Magyarországról vitték el a holokauszt idején. Édesanyja a táborban szült, titokban. Az egy kiló körüli súllyal világra jött Angéla olyan gyönge volt, hogy sírni sem tudott. A tábor fölszabadítása után hazatértek, az édesapa nélkül. Az anyja mellé akadt férfi, a kislányt fölnevelték szeretetben.

Neki is lett lánya, Kati, akit nagyon szeret – de aki csak azt érezte, hogy belőle az anyja túlélőt nevelt.

Az igazi főszereplő Kati, a kanadai családanya, aki szerető férjjel, gyerekekkel az oldalán, egy vallásos közösség tagjaként, szerény jólétben élve szeretné megérteni, miért volt sokáig olyan rossz a kapcsolata az anyjával. Kíváncsi, miért történt, hogy amikor gyerekként, majd később is bármi problémája volt az életben, azt kapta, hogy ez semmi, ahhoz képest, hogy a nagymama Auschwitzban hogyan szült, és miket élt át.

Ha elmesélte, hogy egy helyen, ahol jártak, nem volt meleg víz, hallhatta, hogy Auschwitzban a nagymama örülhetett, ha egyáltalán hideg vízhez jutott.

Kati elmeséli – tűnődve nézve a kislánya iskolás munkafüzetét, amelyben az egyik feladatnál apró képeken az emberi érzelmek mimikáit ábrázolták, – nagyon sokféle emberi érzelem létezik, miközben ő csak néhányat ismert meg otthon. Látjuk a családi videófelvételt az esküvőjéről, ahogy ott áll menyasszonyi ruhában, a vidám násznép között, nézi a férjét, aki vidáman táncol előtte, és aztán mellé zökken.

A felvétel a fotelhez szögez, mert közben halljuk Kati hangját, aki, utólag narrálva a filmet, elmagyarázza, azért szerette meg ezt a férfit, mert mindig kész volt kimutatni, hogy örül, beszél az érzéseiről, és nyilvánvalóvá teszi, hogy szereti.

A nagyszülők vallásos zsidók voltak, Angéla nem. Katinak viszont, amikor belefogódzott ebbe a hagyományba, nagy lelki megnyugvást adott a közösséghez tartozni. Ez is abban erősítette meg, hogy most már nem kell félni – nem kell nonstop készen állnia a túlélésre – mert van Isten, aki vigyáz rá.

Amit Kati átél, és nem szeretne továbbadni a gyerekeinek, transzgenerációs traumának nevezi a pszichológia.

Több szakma képviselői is kutatják, hogy amikor beletapos egy ember életébe a történelem – kitelepítik, elveszik a földjét, boltját, megpróbálják megölni –, annak milyen egyéni mélylélektani hatásai vannak, átélt szenvedése milyen atmoszférát teremt a családban, amelynek a gyerekek is részeseivé válnak, akkor is, ha nem beszélt róla.

Arról van szó, hogy nem génekkel, hanem viselkedéssel, önkéntelenül örökíti át a szülő, nagyszülő a megrázkódtatás lelki hatását olyanokra, akiket tudatosan épphogy megvédeni szeretne.

Az unoka, már felnőtt korában esetleg nem is tudja, miért tör rá szorongás, ha késő este egy autóajtó becsapódik a ház előtt, és miért aggódik néha betegesen attól, hogy elégedettek-e vele a munkahelyén. Egyáltalán nem biztos, hogy segít, ha a szülőt, nagyszülőt ért bajt megbeszélték otthon, vagy nem, ha tudja a gyerek, vagy nem, hogy volt egy testvére, aki meghalt a háború idején, és ő az ő nevét kapta, az őérte gyújtott emlékmécses az élete. Esetleg csak negyven-ötvenévesen, miután valami gondja miatt segítséget kér, mondja ki, magának, hogy úgy érezte mindig, nem a saját életét élte. Szociológusokat, történészeket, írókat is foglalkoztat, mihez vezet, ha egy ilyen megrázkódtatás, amelyből a huszadik században több is érhetett egy embert, otthon és a közösségben kibeszéletlen, kezeletlen marad – és mi lenne a hatékony terápia.

Az ilyen filmek biztosan segítenek.

Mi más juthatna el egyszerre, hozzávetőlegesen egy időben egy ország lakosságának három százalékához, mint a film? Egy nézőnek nem kell megszólalnia, érvelnie, védekeznie, dühöngenie. Elég, ha hallgat, figyel.

A Born in Auschwitz nézője a zsidó család életében jó néhány mozzanatban a saját családja dolgaira is ráismerhet. Meglehet, érteni kezdi, miért úgy nevelték, ahogy, és ha válaszokat nem is kap, kérdései lesznek a saját életével kapcsolatban.

Egy népet, amely sokféle, az utódokban is nyomot hagyó traumát élt át, nem lehet csak úgy leültetni beszélgetni, de két embert igen.  Angéla és Kati a film emlékezetes jelenetében mintha színpadon ülne, de közönség nincs. Tisztázzák, a lány nem emlékszik arra, hogy az anyja mondta volna neki, hogy szereti. Az anya bizonygatja, abból, hogy így gondoskodott róla, így vigyázott rá, ez nyilvánvaló volt, legalábbis szerinte. Nézik egymást.

A lány korábban szerette volna, ha együtt pszichológushoz fordulnak, de erre a másik oldalon nem volt fogadókészség. Ez valamilyen magyar lelki vonás lehet – tűnődik Kanadában, angolul Kati –, hogy nem kérünk segítséget szakembertől, mert az a gyöngeség jele. Elvégre nem vagyunk mi betegek!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: