KULT
A Rovatból

„A hitelessége a Star Wars-témájú pornófilmeket idézi. Meghaltunk, és a cosplay pokolba kerültünk”

Gagyi történet és kivitelezés - amilyen jó volt a The Mandalorian, olyan csalódás Boba Fett visszatérése.


A kritika erős SPOILEREKET tartalmaz!

Közepesen fanatikus Star Wars rajongónak mondanám magamat. Az expanded universe-zel (kibővített univerzum) sosem foglalkoztam, nem olvastam a könyveket, képregényeket, és a rajzfilmekből is alig láttam valamit.

Az előzményfilmekről és a hálaadási különkiadásról legszívesebben nem is vennék tudomást, viszont oda vagyok a régi trilógiáért, szenvedélyesen gyűjtöm a vintage star wars figurákat – van néhány ritkább darabom is –, és szégyen vagy sem, nekem az új Disney filmek is bejöttek.

Igen, még Az utolsó jedi is.

A Mandaloriant kifejezetten szerettem, és izgatottan vártam "Boba Fett könyvét". Bár kicsit aggaszt, ahogy a Disney vérszemet kapott, és Mando sikerén felbuzdulva most futószalagon ontja a Star Wars sorozatokat, de Jon Favreau még sosem okozott csalódást nekem, ezért bizakodó voltam.

Sajnos azonban a Boba Fett sorozat első epizódja olyan sok szinten okozott csalódást, amire semmi sem készített fel.

Boba Fett ugyebár a Jedi visszatérben bezuhant Sarlaccba, hogy sorstársaival együtt ezer évig emésztődjön, bármit is jelentsen ez. Az azóta eltelt évtizedekben folyamatos vita tárgya volt, hogy Boba Fett vajon túlélte vagy sem a Sarlacc-gödröt.

Állítólag képregényben már feltámasztották, de arról is állandó a vita, hogy az mennyire mérvadó, főleg mióta a Disney közölte,

hogy az expanded universe nem része a Star Wars kánonnak.

Véleményem szerint, ha már a Disney – amúgy igen jó üzleti érzékkel – úgy döntött, Boba Fett él és virul, illett volna valami nagyon érdekes, izgalmas és hihető sztorival megmagyarázni, hogyan lehetséges ez.

Ehhez képest néhány képkockával elintézték a dolgot. Boba kicsit meglángszórózta belülről a csúnya szörnyet, majd valahogy kiásta magát a homok alól. Miért, amikor öt méterrel odébb ott a lény szája, amin nem mellesleg a háti rakétája segítségével ki is repülhetett volna? (Jó, tegyük fel, az nem működött, ezt akkor illett volna valahogy megmutatni.)

A Disney számára Boba megmenekülése szemmel láthatóan egy nyűg volt, amivel nem akartak sokat bajlódni.

Megmenekült, és kész, örüljetek neki. Hogy értsük:

ez körülbelül olyan, mintha kiderülne, hogy Elvis él, és a miérteket firtató kérdésekre csak annyit mondana, unta a hírnevet.

A következő – szerintem – megbocsáthatatlan tévedése a Disneynek, hogy egy szigorú, de igazságos nagybácsit csináltak Boba Fettből. Talán emlékeztek, a Mandalorian azzal ért véget, hogy Boba Fett és Fennec Shand hidegvérrel megöli Bib Fortunát, hogy Boba elfoglalhassa Jabba egykori trónját, és gengszterfőnökként uralkodjon Mos Espában.

Az epizód egyik fontos jelenetében Boba a trónon ülve, Fennec társaságában fogadja a környék bandavezéreit és elöljáróit, hogy leróják előtte tiszteletüket – és tejeljenek nekik. Amikor egyikük meglehetősen pimaszul felveti, hogy inkább Bobának kellene fizetnie, a nagy gengsztervezér egyszerűen elengedi.

Jó, talán a szemöldökét összehúzta, ezt a sisak miatt nem láttuk. De nincs az az alvilág, amelyik komolyan venne egy ilyen puha kezű főnököt. Fennec meg is jegyzi a pimasz twileknek: Ha Jabbának mondtál volna ilyen sületlenségeket, megetetett volna a házi kedvenceivel.

Boba ars poeticája: ő tisztelettel akart kormányozni, nem félelemmel. Amiről óhatatlanul is Ted Striker örökbecsű mondása jutott eszembe az Airplane-ből: „Tiszteld a…”

Jó dolog a politikai korrektség, de a Star Wars univerzum lehírhedtebb fejvadászától nem ezt várjuk.

Szerepet tévesztett, mint Süsü, amikor meggyógyította az apukája ellenségeit ahelyett, hogy felfalta volna őket. Csakhogy a Book of Boba Fett nem bábfilm.

Szemet szúr a Star Wars produkciókban szokatlanul gagyi kivitelezés. Mintha az Enterprise Űrhajó egyik epizódját látná az ember. A buckalakók ruházata egészen különleges változáson ment át, immár divatszínekben pompáznak. A twilekek hitelessége kb. a Star Wars témájú pornófilmeket idézi. Meghaltunk, és a cosplay pokolba kerültünk.

A zene is megér egy misét. Az eddig Star Wars produkciókban vagy John Williams volt a zeneszerző, vagy ha nem – például a spinoff filmekben –, akkor is próbálták az ő stílusát követni a komponisták.

A Book of Boba Fett esetén ezt teljesen elengedték, a soundtrack olyan, mint egy olasz spagetti westernné. Mondjuk Temurea Morrison tényleg olyan, mint Eli Wallach, és a sivatag homokjából előbújó kentaurgyík kicsit emlékeztet Lee Van Cleefre. De csak mert nagyon szeretnék valami pozitívat is bele látni a produkcióba.

Még egy apró pozitív érdekesség, a kaszinótulajdonos hölgy, Garsa Fwip szerepében Jennifer Bealst láthatjuk. Igen, őt:

Összességében a Book of Boba Fett számomra eddig a csalódásról és a kihagyott lehetőségekről szól. Kicsit érthetetlen, miért bízták Robert Rodriguezre az első epizódot, a Mandalorianban is az általa levezényelt rész volt talán a leggyengébb.

Azért követni fogom, hátha később javul a helyzet – bár abban nem reménykedem, hogy a minőség sokat javulna, hiszen mibe toltak volna bele pénzt és munkát, ha nem az első epizódba? De azt pletykálják, némi CGI rásegítéssel fel fog tűnni Harrison Ford is Han Soloként, amire azért kíváncsi vagyok.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET: