KULT
A Rovatból

„Bevállalnék pár év börtönt, hogy én ontsam ki a vérét” – életek mennek tönkre 15 perc szégyen miatt az interneten

Elég egyetlen szerencsétlen pillanat, hogy közutálat tárgyává váljunk – derül ki Monica Lewinsky filmjéből.


Kinek ne rémlene Monica Lewinsky neve? A Bill Clintonnal viszonyt folytató gyakornok botránya meghatározó momentuma volt a kilencvenes éveknek. Gyerekkoromból emlékszem, rajta röhögött a fél világ. Nem volt más a közvélemény szemében, mint - a lehető legenyhébben szólva - egy erkölcstelen, könnyű nőcske, aki élete lehetőségének hitte, hogy kielégítheti az amerikai elnököt.

Lewinsky mindössze 22 éves volt a történtek idején, és - micsoda döbbenet! - halálosan szerelmes a jóképű, karizmatikus főnökébe, aki egyúttal a világ első embere is volt. Hihetjük, persze, hogy mi aztán soha nem keveredtünk volna hasonló helyzetbe, de egy biztos: mindenkinek vannak arcpirító történetei, amik nem mutatnának jól a New York Times címlapján. Éppen csak jókor voltunk jó helyen, és megadatott nekünk a privát szféra biztonsága.

Huszonöt évvel később már csak Lewinsky arca ismerős a régi címlapokról. Köze sincs ahhoz a képhez, amit akkoriban megalkottunk róla. Napjainkban aktivista, aki az online zaklatás ellen harcol, hiszen ő maga volt az első áldozat. Persze, így is haláláig rajta marad a bélyeg, hogy Bill Clinton szeretője volt.

Ennél is szomorúbb, hogy azóta sem tanultunk semmit. Sőt mi több: soha nem szedett annyi áldozatot a cyberbullying és az eltörlési kultúra, mint a közösségi média térnyerése óta. Azzal, hogy tartalomgyártást az átlagember kezébe adtuk, a labda elgurult: senki nem elszámoltatható azért, amit az internetre posztol.

A gyűlöletbeszéd pedig életeket tesz tönkre - hogy pontosan miként, arról szól a Lewinsky által rendezett dokumentumfilm, a 15 perc szégyen, ami az HBO Max kínálatában elérhető.

Tudjuk a címedet

A film olyan valódi, hús-vér emberek történeteibe enged betekintést, akik teljesen ártatlanul kerültek az események viharába: egyetlen pillanat miatt siklott ki az életük, amit az internet felkapott, hogy aztán kommentelők ezrei szedjék ízekre őket.

Egy amerikai kereskedő “bűne” például nem volt más, mint hogy a Covid-járvány hajnalán - amikor még fogalma sem volt róla, hogy a vírus az egész világon elterjedhet - nagy tételben vásárolt fel kézfertőtlenítőt, hogy aztán értékesítse az Amazonon.

A sztori futótűzként terjedt. Özönlöttek a gyalázkodó levelek, kommentek (mint például a címben szereplő), míg valaki be nem dobta a férfi címét is, aki ezután kénytelen volt Airbnb-be költözni a családjával. Ma, két évvel a történtek után sem tud könnyek nélkül beszélni erről.

De ott van az a munkás is, aki épp rosszkor és rossz helyen használt egy kézmozdulatot, így már le nem mossa magáról, hogy rasszista - annak ellenére sem, hogy történetesen mexikói.

“Azt sem tudtam, mi az az eltörlési kultúra, amíg nem lettem az áldozata” - mondja.

Ha ugyanis a lelki teher nem lenne elég, az érintettek kivétel nélkül kénytelenek voltak új állás után nézni. A munkáltatóik hamar megszabadultak tőlük a népharag nyomására.

Legszebb öröm a káröröm

Az talán a fentiekből is látszik, hogy a gyűlölködésnek bárki áldozatul eshet: vagy azért, mert fekete, vagy azért, mert nem támogatja a Black Lives Mattert. Vagy mert egy “társadalmon élősködő” bevándorló, vagy mert magas státuszú, irigyelt ember, akit sokan kéjes örömmel látnak elbukni.

A filmben egy szakértő elmondja: a kutatások szerint a fociszurkolók sem akkor a legboldogabbak, amikor a saját csapatuk gólt lő, hanem amikor az ellenfél kapufát.

Kiderül az is, a megszégyenítés végigkísérte a történelmet, a kalodába állított emberektől azokig, akiket folyóba merítettek, ketrecbe zártak, leborotváltak, kátrányba és tollba forgattak, vagy épp kiszavaztak a görög szigetekről, mint egy jóféle valósághow-ban.

Az igény tehát nem újkeletű, hogy egyesek másokon töltsék ki a bennük felgyülemlett frusztrációt. Az internet azonban olyan platformot adott a lincseléshez, ami azelőtt példátlannak számított a modern világban.

Amikor cikkekben, posztokban találkozunk valakivel, az nem elegendő ahhoz, hogy az agyunk valódi emberi lényként érzékelje őt - magyarázza a pszichológus. Aztán ott van még az online gátlástalanság-effektus is. Ennek lényege, hogy az internetes viselkedésünk olyan szabályozatlan, mint amikor a valóságban részegek vagyunk. Így már mindjárt érthetőbb, miért szidja Kovácsné Jucika Horváth Marikát a Facebook-kommentekben.

Ebben pedig természetesen cinkosunk a közösségi média is. A bizonyíték? Egy, a filmben is idézett tanulmány, amely szerint az erős negatív töltetű szavak - botrány, borzalom, szégyen és így tovább - átlagosan 13 százalékkal növelik a posztok elérését.

Az elénk tárt tartalmakat válogató algoritmus több felhasználónak mutatja az indulatokat kiváltó posztokat. Hiszen ezek vonzzák a lájkokat, kattintásokat, megosztásokat. A tech-szakértők szerint a Facebooknak hasznosabbak vagyunk, ha őrjöngünk, mint ha emberi lény módjára viselkedünk.

Mi lenne tehát a megoldás?

Ausztráliában már működik az eSafety rendszer: ha egy közösségi médiaplatform nem távolítja el az ártalmasnak ítélt posztokat, akkor a kormány akár pénzbüntetést is kiszabhat rá. De már az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban és Indiában is születtek az internetezőket védelmező jogszabályok - derül ki a filmből. A jogalkotás azonban a legtöbb országban nem tart lépést az internetes zaklatás jelentette kihívással.

Sajnos, az ausztrál eSafety is egy tragikus eset után született: Charlotte Dawson műsorvezető hallgatott a kommentelők tanácsára, és öngyilkos lett. “Oké, elfogadom a gyűlöleteteket, készen állok a halálra. Remélem, ezzel véget ér a szenvedés” - írta utoljára a Twitteren.

Az emberi természetet hiába próbáljuk megváltoztatni. Azt viszont megakadályozhatnánk, hogy az algoritmusok a hergelésünkre játsszanak. Ez a film felráz minket, és rádöbbent: ha nem lépünk fel időben a tudatiparral szemben, könnyen egy disztópiában találhatjuk magunkat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás a TV2-n: meglepődtek a nézők, visszatért egy népszerű műsor
Elindultak a Kincsvadászok új részei, emiatt borult az eddigi műsorrend. A Házasság első látásra korábban kezdődik, a Legyen Ön is Milliomos! pedig később.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 18.



Hétfő estétől új műsorrenddel jelentkezik a TV2, a változás a csatorna teljes hétköznap esti sávját érinti.

A Házasság első látásra a korábbi 19:45-ös kezdés helyett már 19:20-kor képernyőre kerül, ezt követően 20:40-től a Kincsvadászok vadonatúj részei láthatók, az estét pedig 22:00-tól a Legyen Ön is Milliomos! zárja.

Az eddigi műsorrend a népszerű műtárgy-kereskedő show visszatérése miatt borult, a változás viszont sok nézőt váratlanul ért. A TV2 közösségi oldalain számos értetlenkedő hozzászólás jelent meg.

„Kedves TV2, most mi ez? A Házassâg első látásra 21:20-ig van írva. Akkor most, hogy van ez?” – kérdezte egy kommentelő.

„Hogy került a Kincsvadászok ide?” – írta egy másik.

A Kincsvadászok stábja nem változott: a műsorvezető Till Attila, a műtárgyszakértők Kelen Anna és Megyesi Balázs, a kereskedői székben pedig dr. Katona Szandra, Fertőszögi Péter, Fejes Tamás, Nagyházi Lőrinc és Molnár Viktor foglalnak helyet. A műsorban civil eladók hoznak be különleges tárgyakat a stúdióba, ahol azokat szakértők értékelik, majd a kereskedők licitálnak rájuk. A műsor sikerét a tárgyak mögötti történetek, az értékbecslés és az alku izgalma adja, a csatorna a mostani évadban a szokatlan darabokra és a már ismert, stabil szereplőgárdára épít.

A Palik László nevével fémjelzett Legyen Ön is Milliomos! 2025-ben több új etappal tért vissza, és ismét a TV2 egyik rendszeres esti műsorává vált.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem készültél fel rá, mennyire be fog rántani: A bennem lakozó fenevad az év egyik legfeszültebb meglepetése!
Claire Danes és Matthew Rhys párosa olyan feszültséget teremt, amitől még a kanapén is kiegyenesedsz. A bennem lakozó fenevad első pillanattól kezdve beszippant, és az évadzáró után is a nézővel marad.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. november 17.



A bennem lakozó fenevad már a legelső jelenetével érzékelteti, hogy valami egészen nyugtalanító történetbe csöppenünk: a cold openben történik valami szörnyű, amit még nem értünk teljesen, de azonnal odaragaszt a képernyő elé. Gabe Rotter, aki az X-akták rebootja óta nem rukkolt elő komolyabb projekttel, most visszatér, és nagyon úgy tűnik, hogy nem aprózta el.

A sorozat nem csupán egy jól összerakott pszichothriller, hanem a Netflix egyik legkellemesebb meglepetése is idén.

Ez leginkább az egészen kiváló színészgárdának köszönhető: Claire Danes, Matthew Rhys, Natalie Morales és Brittany Snow ezek nem kis nevek egy sorozathoz képest, némelyik egyedül is képes lenne eladni egy sorozatot.

A történet középpontjában Agatha Wiggs áll, akit Claire Danes a tőle megszokott intenzitással formál meg. Aggie sikeres írónőként próbál boldogulni, vagyis inkább csak próbálna, mert jelenleg egy makacs alkotói válság gyötri. Hiába a karrier, hiába a hírnév, a Pulitzer-díj, az ihlet makacsul kerüli őt, az anyagi helyzet pedig egyre feszültebbé válik.

Az okokra hamar fény derül: Aggie és párja súlyos tragédián mentek keresztül, elvesztették a gyermeküket.

Ez a veszteség olyan mélyen beette magát a nő tudatába, hogy szinte minden döntését, minden rezdülését befolyásolja. A sorozat ezt a lelki törést nem túlmagyarázva, mégis rendkívüli érzékenységgel mutatja be, miközben lassan, de határozottan építi fel Aggie mentális instabilitását.

A helyzetet tovább bonyolítja, amikor a szomszédságba beköltözik egy titokzatos, módos üzletember, Nile Jarvis. Matthew Rhys játéka egyszerre visszafogott és dermesztő, már az első jeleneteiben érezni rajta azt a fajta sötét vibrálást, ami végig ott lüktet a karakterében.

Nem csoda, hogy Aggie figyelmét hamar felkelti, pláne akkor, amikor megtudják a nézők, hogy Jarvis első felesége rejtélyes körülmények között eltűnt.

Mindenki Jarvist gyanúsította, de olcsón megúszta. Most egy új környékre költözött, ám a lakók egyre hangosabban suttognak arról, hogy talán gyilkosság történhetett, Aggie képzelete pedig már ettől is lángra kap. A sorozat ügyesen meglovagolja ezt a kettősséget: vajon tényleg valami szörnyűség történt, vagy ez csupán egy gonosz pletyka. Maradjunk annyiban, hogy nem véletlenül érezzük furának a pszichésen megtört író és a hírhedt üzletember kapcsolatát.

A készítők nem húzzák az időt, nem játszanak felesleges találgatósdit: hamar elhintik a fontos információkat, mégis minden epizód után marad bennünk egy kis feszültség, egy apró kérdőjel, amitől muszáj tovább néznünk.

A hangulat szinte kézzel tapintható, szinte már hitchcocki megoldásokkal él: lassan építkező feszültség, groteszkül hétköznapi pillanatok és mentális instabilitás.

Claire Danes alakítása ebben kulcsfontosságú. Pontosan azt a törékeny, mégis elszánt, a saját bűntudatával küzdő karaktert hozza, amitől nemcsak megértjük Agatha motivációit, de együtt is élünk vele. Matthew Rhys pedig pazar kontraszt: egyszerre megnyerő és ijesztő, mintha minden mosolya mögött bújna egy második, sötétebb jelentés. Rhysnek igazi jutalomjáték Danes mellett gonoszkodni.

Kettejük dinamikája annyira feszült és kiszámíthatatlan, hogy már a második részre teljesen odabilincseli a nézőt. A két karakter között kibontakozó verbális párbajok és sejtelmes félmondatok a sorozat legerősebb pillanatai közé tartoznak.

A Homeland színésznője és a Foglalkozásuk: amerikai színésze nagyon jó párosnak bizonyul.

Az is remek húzás, hogy Jarvis gyakorlatilag „könyörög” Aggie-nek, hogy írjon róla, ez egyszerre abszurd, nyugtalanító és fenyegető, mintha egy ragadozó kedvesen invitálná magához az áldozatát.

A széria végig lendületes marad, nincs üresjárat, a cselekmény pedig kellően izgalmas ahhoz, hogy ne csak egy újabb rejtélysorozatnak érezzük. A dráma kellően mély, emiatt sokkal többet kapunk.

Ez egy olyan történet, amely folyamatosan arra késztet, hogy megkérdőjelezzük a szereplők szándékait, és néha még a saját ítéletünket is.

Bár a finálé talán nem üt akkorát, mint amilyet a felvezetés ígér, ez a kisebb súlytalanság korántsem rontja el az összképet. Ez egy jó sorozat volt, nem bántam meg, hogy megnéztem.

A bennem lakozó fenevad azok közé a szériák közé tartozik, amelyeket jólesik végignézni, majd utána is kicsit elidőzni rajtuk.

Egy feszült, hangulatos thriller, amelynek két főszereplője annyira erős jelenlétet hoz, hogy képes önmagában működtetni az egész sztorit.

Nem sajnáltam érte egyetlen percet sem, és bár biztos akad több apróbb hibája, összességében kifejezetten ajánlott darab mindenkinek, aki szereti a lélektani, lassan kibontakozó, mégis folyamatosan pulzáló sorozatokat. Gratula a Netflixnek, néha megérdemlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kicsit tét nélküli volt az egész, és a feszültség is hiányzott – A Kész átverés elsősorban a kárörvendőknek tetszhet
Istenes Bencéék csak celebeket szívatnak, de Puskás-Dallos Péter átverése nem sikerült annyira ütősre. Ez persze még a legeleje, javulhat a dolog, habár vélhetően egy visszatérő formátum első adásának a legjobb átverések egyikét választották.


Rögtön az elején be kell vallanom, nem vagyok a kandikamerás műsorok híve. Számomra a műfaj alapja a Hóbortos népség című két részes, bostwanai film volt a 80-as években. Kiskamaszként persze élveztem, és annak is örültem, amikor valamelyik hazai szórakoztató műsorban (talán az Ez+azban, de az is lehet, hogy a Szeszélyes évszakokban) elkezdtek kandikamerás felvételeket készíteni.

Felnőttebb fejjel viszont inkább irritál, hiszen a legtöbb ilyen átverés lényege az, hogy kínos helyzetbe hozd az áldozatot.

Ami egészen másképp veszi ki magát, ha valami jó haveroddal csinálod, akivel olyan a nexus, mint egy vadidegennel. Pláne egy civillel, aki minden szempontból kiszolgáltatott a médiában.

Úgy tűnik, sokan gondolják ezt másként, annyian, hogy érdemes nekik külön tévéműsort indítani. A Kész átverés! 1997-ben indult, és kisebb nagyobb kihagyásokkal, 2010-ig folyamatosan része volt az RTL (akkor még RTL Klub) repertoárjának. A műsorvezetők viszonylag sűrűn cserélődtek. A legemlékezetesebb közülük talán Jáksó László volt, de a Boros-Bochkor páros, sőt, örök rádiós konkurenciájuk, Sebestyén Balázs is vitte a műsort egy ideig. Arra talán már kevesebben emlékeznek, hogy Reviczky Gábor is beült a műsorvezetői székbe egy évad erejéig.

Ma már a műfajt nem kandikamerának hívják, hanem prank show-nak (a prank angolul átverést, valaki megtréfálását jelenti), de a lényeg mit sem változott. Adott egy maréknyi beépített ember, akik valamiféle kínos szituációt alakítanak ki az áldozat körül, ezt titokban jól felveszik, és amikor már nagyon rosszul érzi magát az illető, bejön a műsorvezető, és lepelezi, hogy az egész csak tréfa volt.

Most Istenes Bence és Pető Brúnó vezetésével élesztették fel a formátumot. A gyártó a Creator TV, és rendhagyó módon a Kész Átverést nem is az RTL+-on lehet visszanézni, hanem a CreatorTV YouTube csatornáján.

A korábbi évadokkal ellentétben a mostani epizódok rövidebbek, mindössze 40 percesek, és úgy értesültem, a civilek szívatását teljesen mellőzni fogják, minden részben egy hírességet fognak átverni.

Az első epizód egy kis felvezetővel kezdődött. Bence és Patrik eltévednek egy szobrászműhelybe, ahol megtalálják Fekete Pákót szoborba öntve. Őt még Jáksó Laci felejtette ott egy átverés után. (Vagyis közel 20 éve, ő ugyanis utoljára 2006-ban vezette a Kész átverést, azóta volt Balázs, Cooky, sőt, MC DC és Benkő Dániel is.)

Bencéék kiszabadították Pákót a gipszből, de aztán otthagyták bezárva a műhelyben.

Ha ezzel próbálták megalapozni a műsor humorvilágát, az kicsit aggasztó.

A folytatásban Bence közüli Brúnóval, hogy újoncként át kell esnie a "beavatáson". Ennek lényege, hogy Brúnó elvegyül az emberek között a Szt. István Bazilika környékén, és Bence adóvevőn keresztül különböző utasításokat ad neki, hogy mit csináljon. Hol állatként kell morognia, hol a hátsóját rázza a rémült járókelők felé. A feladatokban egy a közös: Brúnó totál hülyét csinál magából, amit Bence borzasztóan élvez.

Ez persze mind csak körítés, a főfogás még hátravan. Az Istenes-Pető páros első áldozata – hogy-hogy nem – Puskás-Dallos Péter, Bence kebelbarátja, a Csillag születik társműsorvezetője. El kell ismerni, az RTL mesterien rét ahhoz, hogyan csináljon keresztpromóciót a különböző műsorai között.

Az átverésre az RTL egyik tárgyalójában került sor. A beépített emberek Verebély Marcell kreatív vezető, Kakuk Sára, a Csillag Születik egyik főszerkesztője, Jakab Márk, az RTL egyik kreatívja illetve természetesen maga Istenes Bence.

Az átverés célja elhitetni Petivel, hogy a Csillag születik első selejtezőjének a forgatásán nagyon rosszul szerepelt.

A helyzet előnye, hogy Bence is nyugodtan jelen lehetett, mint társműsorvezető. Brúnónak viszont egy szomszédos szobában kellett elrejtőznie, ahol képernyőkön követte a történéseket, és élőben vicces vagy annak szánt kommentárokat fűzött a látottakhoz. Őszintén szólva, ezen a ponton még Brúnó kicsit fölöslegesnek tűnik, legalábbis nem jöttem rá, miért van rá olyan nagy szükség. Nem mondom, hogy rossz, amit csinál, de az, hogy a narrátor fizikai valójában jelen van, kicsit műfajidegennek tűnik.

Olyan, mintha ők sem találnák igazán a funkcióját, ezért kitaláltak neki valamit, hogy mégse unatkozzon.

Ami a prank dramaturgiáját illeti, alaposan felépítették. Kezdték azzal, hogy megmutatták Petinek, milyen szörnyen veszi a levegőt beszéd közben. Amire persze a technika segítségével alaposan rásegítettek.

Ezt követően emelték a tétet, és kiderült, hogy akadt egy jogi probléma is. Akik nézték a Csillag Születik első adását, emlékezhetnek, hogy a fiúk a backstage-ben kicsit megpiszkálták az egyik versenyző hangkeverőpultját. Emiatt Petinek bocsánatot kell kérnie, és magára kell vállalnia az egész balhét. Viszont a jogászok szerint sokkal jobbak az esélyeik elkerülni a pert, ha úgy tesznek, mintha Peti már ott, a forgatás helyszínén bocsánatot kért volna.

Ezért AI segítségével elkészítettek egy bocsánatkérést Petivel, amit mindenhová ki fognak tenni.

Sőt, valószínűleg a mesterséges intelligencia jóvoltából konfokat is készítenek majd, hogy helyettesítsék a valódi Petit azoknál a részeknél, ahol valamiért megint elszúrja a dolgot.

Verebély Marcell egy ponton mindenkit kiküld, hogy kettesben maradjon Petivel, aki szemmel láthatóan nem tudja mire vélni a szituációt. Ki akarják rúgni? Mire megy ki ez az egész?

Aztán persze végszóra bejön Bence és Brúnó, leleplezik a csalást, és megnyugodnak a kedélyek.

Összességében az első átverés nem sikerült annyira jól. Például volt egy pont, ahol Peti gyanakodni kezdett, és a szemével keresi kezdte a kamerákat. Az ilyen átverések akkor igazán jók, ha sikerül látványosan kizökkenteni az áldozatot a nyugalmából. Ez itt nem jött össze, Peti feszengett, de nem sikerült felingerelni. A másik, amikor működhet egy ilyen prank, ha létrejön az a bohózati alaphelyzet, amikor a közönség többet tud a szereplőnél, és az a humorforrás, hogy az alany hogyan érti félre a szituációt. Itt ez se nagyon jött be.

Végezetül a leleplezés is akkor csattan nagyot, ha robbanásig nő a feszültség, és ekkor jön a feloldás. Itt viszont, mivel nem volt igazán erős feszültség – legalábbis a tévén keresztül nem jött át – hiányzott ez a fajta csúcspont is.

Kicsit tét nélküli volt az egész. Ami pedig a humor faktort illeti, a magam részéről nem tudtam különösebben nevetni sem, mert nem alakultak ki igazán humoros pillanatok.

Ez persze még a legeleje, javulhat a dolog, habár vélhetően egy visszatérő formátum első adásának a legjobb átverések egyikét választották. A jövő héten Kabát Peti lesz az átverés áldozata. Ez a műsor talán az ellendrukkereknek lehet a legvonzóbb, akik örömmel nézik, ha valamelyik általuk nem kedvelt hírességet kínos helyzetbe hoznak. Szóval kárörvendők, vasárnap, a Csillag Születik után eljön a ti időtök!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Fogadjunk, hogy nem tudtad, milyen kapcsolatban állt Michael Jackson és Lady Diana
Többek közt erről is mesél a budapesti Michael – The HIStory kiállítás, amely a pop királyának személyes tárgyain keresztül mutatja be életművének jelentős pillanatait.


Bár nem vagyok kifejezett Michael Jackson-rajongó, az életem egy részét végigkísérték a dalai egyfajta háttérzeneként.

Gyerekkoromtól felnőtté válásomig hallottam a rádiókban a számait, láttam a videoklipjeit. Elképesztően tehetséges előadónak tartottam, aki többször képes volt megújulni, aki trendeket diktált, és - talán nem túlzás – új korszakot nyitott a popzenében.

Azt pedig csak felnőtt fejjel értettem meg, milyen nagy árat fizetett mindezért.

A maximalizmust, a profizmust, a „tökéletes show” megteremtésének képességét ugyanis egy kegyetlen és sötét forrás táplálta: súlyosan bántalmazó apja, Joe Jackson. Gyerekkorukban veréssel és lelki terrorral hajtotta munkára a fiait, hogy hibátlan produkciót nyújtsanak a Jackson 5-ban, majd később a Jacksonsban.

Azt, hogy Michael milyen mértékben zsigerelte ki saját testét és lelkét a maximalizmus jegyében, szintén csak felnőttként látja az ember. Korai halála részben annak köszönhető, hogy hosszú évtizedeken át megfeszített tempóban, pihenés nélkül dolgozott, néha szó szerint az összeesésig.

Ezzel a háttérrel indultam neki a budapesti Michael – The HIStory kiállításnak, és már az első percekben éreztem, hogy egészen különleges élmény lesz.

Egy magángyűjtő álma: eredeti relikviák, valódi történetek

A tárlat a Kecskeméti utca 5. alatt található, és már a bejáratnál egyértelmű, hogy nem szimpla rajongói klubszoba berendezését kapjuk. A kurátori koncepció középpontjában eredeti, hiteles relikviák állnak, amelyek Michael Jackson pályájának legmeghatározóbb korszakaiból bontják ki az életmű történetét.

A gyűjtemény több évtizedes szenvedélyes munka eredménye. Nagy Balázs magángyűjtő a világ legnagyobb aukciósházainak kínálatából, filmarchívumokból, zenetörténeti forrásokból szerezte meg a páratlan darabokat, amelyek közül több is most először látható Magyarországon.

A tárgyak közt sétálva, a videós narrációt hallgatva olyan érzésem volt, mintha időutazáson vennék részt.

A falakon arany- és platinalemezek, ikonikus díjak, aláírt tárgyak és videoklipekből, koncertfelvételekből ismerős jelmezek, ruhadarabok sorakoznak.

Örültem a központi helyen látható Michael Jackson-szobornak, amelyik a legendás színpadi mozdulatba dermedve áll, és magától értetődő volt, hogy egy fotó kedvéért én is megpróbálok ugyanabban a testtartásban állni a szobor előtt. Nem volt könnyű!

Michael - HIStory, Michael Jackson relikviákból álló kiállítás Budapesten

Érdekes, ugyanakkor megrázó is volt az alagsorban a „Neverland-sarok” is, amely installációival egy pillanatra visszarepít abba a pszeudo-mesevilágba, amit a teljesen felnőni képtelen pop királya teremtett magának, és amely sajnos keserű és rémisztő történeteknek is tanúja volt.

A Michael – The HIStory kiállítás pontosan ettől erős: nem akarja mentegetni a popsztárt, de ítéletet sem mond felette, csak mesél róla.A Michael – The HIStory kiállítás pontosan ettől erős: nem akarja mentegetni a popsztárt, de ítéletet sem mond felette, csak mesél róla.

A budapesti történetek

A kiállítás magyarok számára talán legszemélyesebb része a budapesti látogatását bemutató szekció. A pop királya 1994-ben érkezett először a városba, friss házasként Lisa Marie Presleyvel, hogy leforgassa a HIStory-albumot beharangozó reklámfilmet. A látogatás egyszerre volt munkaút és félig nászút – persze olyan médiafelhajtással, ami csak Michael Jacksonnak járhat.

E korszak relikviái külön tárlókban kaptak helyet: a forgatáson viselt fekete Swarovski-kesztyű, a szintén forgatáson hordott fekete ing, a HIStory-turné arany–ezüst sisakja, és az elhíresült gyorshajtási cédula, amelyet MJ a Kempinski folyosóját őrző magyar rendőrnek dedikált.

Lady Diana és a pop királyának kapcsolata

Ha már történetek, a videós narrációban elhangzik az egyik kedvenc sztorim kettejükről. 1988-ban, amikor a Dangerous világturné egyik állomása a londoni Wembley Stadion volt, Diana hercegné találkozott Michael Jacksonnal. Lady Diana (a populáris kultúra másik legendás alakja) megkérdezte, hogy ugye eljátssza aznap este a Dirty Dianát? Michael Jackson zavarba jött, majd bevallotta, hogy nem. A hercegné erre azt felelte, hogy pedig ő szereti azt a számot.

A dalt egyébként Michael Jackson éppen tapintatból vette ki a műsorból, mivel azt gondolta, megsértené vele a hercegnét. A szöveg azokról az elvakult rajongókról és groupikról szól, akik a sztárok, zenekarok koncertjeit kísérik, és lefekszenek a hírességekkel. (Diána a vadászat istennője a római mitológiában, mielőtt bárki Lady Dianára vagy Diana Rossra asszociálna.)

Mit visz magával az ember a kiállításról?

Számomra ez a tárlat nem csak gyűjtemény, hanem egy olyan ember története, akit az egész világ a piedesztálra emelt, és nem igazán tudta, mi zajlik benne.

Látjuk a sikert, a fényt, a csillogó ruhákat, a díjakat. De ha figyelünk, ott van mögötte a fájdalom, a magány és a kényszeres bizonyítási vágy is.

A Michael – The HIStory kiállítás pontosan ettől erős: nem akarja mentegetni a popsztárt, de ítéletet sem mond felette, csak mesél róla.

Mielőtt pedig kilépsz a Kecskeméti utcára, számolj azzal, hogy Michael Jackson dalai erős dallamtapadást okoznak, és még órákig veled lesznek.


Link másolása
KÖVESS MINKET: