KULT
A Rovatból

Beteges hazudozó és áldozat egyszerre lehetett a szexbálvány – Anna Nicole Smith tragédiája

A Nem ismertek engem alcímű Netflix-dokumentumfilm végtelenül szomorú és döbbenetes történet arról, milyen az, amikor egy nő mindent akar, és végül semmi nem jut neki.

Link másolása

És nemcsak neki nem jut, hanem azoknak sem, akiknek köze van hozzá és szeretik, de nem spoilerezem el a doksi végét, érdemes megnézni, mert erősen elgondolkodtat az emberi természet sokoldalúságáról.

Az Anna Nicole Smith – Nem ismertek engem azért izgalmas dokumentumfilm, mert az ember azt hiszi, ha megnézi, megismeri majd a korán, 39 évesen elhunyt színésznőt, aki inkább volt gigasztár, mint nagy színész. De nem ismerjük meg, és ebben a címnek tökéletesen igaza van, és nem is feltétlenül a  dokumentumfilmesek hibája.

Legalábbis nem tudjuk meg sok, története szempontjából releváns titkát, csak azt, hol ütközött falakba, tragédiákba az élete és ellentmondása a narratívája önmagáról. A dokumentumfilm klasszikus aktuális eszköztárral meséli el a történetét. Nagy Csupasz pisztoly-rajongóként emlékszem, hogy már moziban láttam a harmadik, elég gyengére sikerült részt, amiben

feltűnt ez a nagyon szőke, nagyon nagymellű és valahogy olyan egész lényében eltúlzottnak tűnő nő, aki egyébként épp ezért remek választás volt a szerepre. 

Aztán emlékszem a botrányra, hogy hozzáment egy majdnem kilencvenéves milliárdoshoz, mindenki gold diggernek nevezte, meg arra, hogy meghalt a fia, és nem sokkal utána ő is. Hogy mindemögött pontosan mi volt, nem ismertem, de nem is érdekelt, mert bevallom, annyira nem találtam izgalmas színésznek Smith-t, hogy külön olvasgassak utána.

Ez a dokumentumfilm viszont önmagában érdekes, érdekes, mint sztori, és nagyon lehangoló, mint emberi történet. Nem a legzseniálisabb életrajzi doksi, de kísérlet arra, hogy mögé nézzen egy a végén már lehullt álarcnak. Itt tényleg bekukkanthatunk a kulisszák mögé: Smith közeli barátai, hozzátartozói mesélik el a történetét, persze ki-ki a maga szemszögéből. Puzzle-t kell összerakni a nézőnek is, a film pedig vállalja, hogy ennél többet ő sem tud: kirakókockákat szórni elénk, amik vagy összeállnak a néző fejében egy egységes képpé, vagy nem.

Bennem van egy koncepció, milyen lehetett ez a nő, de azért is érdekes a doksi, mert több kérdést is felvet (sajnos hiányérzetet is hagy maga után, pedig minden felhasznált eredeti hang- és képanyag alapos és sokatmondó). 

Annak ajánlom, akit közelről érdekel, milyen az amerikai álom kergetésének árnyoldala. Anna Nicole Smith nem körvonalazta önmaga előtt igazán saját magát, nem nézett önmaga mélyébe igazán,

a tükörben is egy Marylin Monroe-hasonmást akart látni - meg volt győződve róla, hogy Monroe reinkarnációja - , és mivel nem tanulta meg saját magát, azt sem tudta talán pontosan, hogy mit akar az élettől.

Nyilván egyvalami biztos volt: szeretetet akart kapni, és a maga módján próbált adni is, de ahhoz nem szerette magát sem eléggé, hogy ez mindenki számára biztonságos legyen.

Ezért döntött úgy, hogy még tiniként megházasodik, gyereket szül, majd kisbabával továbbáll, majd sztriptízel, majd modellkedik - ez volt karrierje felfelé ívelő része -, majd színészkedik...

Hátborzongató végignézni azt a telefonbeszélgetést, amiben arról töpreng telefonon az ügynökével, hogy A maszk női főszerepét válassza-e, ami szerinte jó forgatókönyv, vagy a Csupasz pisztoly 33, 1/3-ot.

(A maszk végül Cameron Diazt futtatta be Holywoodban). Majd milliárdosfeleség lesz, majd megözvegyül és kicsúszik a lába alól a talaj.

A legnehezebb a lejtmenetet végignézni, de mindenképp tanulságos. Anna Nicole Smith tehetséges színésznő volt? Nem derült ki. Volt szexuális kisugárzása? Az bőven kiderült. Mint ahogy a dokumentumfilmből kiderül az is, mennyire nem sok esélye volt azokkal szemben, akik vagy a testét, vagy a hírnevét használták ki, és ami egyfelől közhely, másfelől közhelyesen fájdalmas lehet, és csak logikusan következik szinte minden tragédia, ami utána jön. 

Olyan, mintha egy kisgyereket néznénk, aki nem kapta meg, amit akart, sírt, és aztán csak egyre szomorúbb lett attól, hogy fel kell nőnie és belátni: az életből bizonyos dolgokat nem lehet kierőszakolni. Mi maradt utána? Egy remek Guess-fotósorozat, egy csomó erotikus kép, pár sekélyesebb szerep, egy fiatalon meghalt gyerek és egy kisemmizett kisbaba. Aki még nagyobb hátránnyal indul, mint ahogy az anyja kezdte. Az utolsó fél órához kell gyomor: olyan, mintha azt kéne végignéznük, hogyan veti le magát valaki egy szikláról. 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET: