HÍREK
A Rovatból

Berágott a Lázár-közeli lap: Szeged egykori fideszes polgármesterjelöltjének cége újítja fel Hódmezővásárhely főterét

A városvezető Márki-Zay Péter szerint bárki pályázhat, és bárki nyerhet, aki kedvező ajánatot ad. A korábbi nyertes cég eltűnt, új közbeszerzést írtak ki, amelyet a Ferroép Zrt. nyert el. A cégnek 9 hónapja van befejezni a teret.


Márki-Zay Péter polgármester szerint nem az a lényeg, hogy a Fidesz korábbi polgármesterjelöltjének cége, a Ferroép nyerte az új tendert, hanem az, hogy egy nagy, megbízható vállalatról van szó, amely eddig jó minőségű munkát végzett a városban.

„Éltem olyan országokban, ahol természetes volt, hogy a pályázatokat a legjobb ajánlatot adó nyeri el, pártállástól függetlenül. Az, hogy Magyarországon ez egyáltalán kérdés, csak azt mutatja, milyen korrupt rendszerben élünk”

– mondta Márki-Zay Péter a Szegedernek. Nemesi, aki 2019-ben fideszes támogatással indult Szegeden Botka László ellen, most 106 millió forintból végezheti el a város egyik központi terének rekonstrukcióját.

A kormányközeli Promenad24 portál azzal támadta Márki-Zayt, hogy korábban élesen bírálta Nemesit és a Fideszt, most mégis együttműködik vele. A polgármester szerint a kritikák valódi oka az, hogy Nemesi pályázatát nem Lázár János engedélyével nyújtották be.

A téren zajló projekt a helyiek körében is megosztó: a Kossuth tér, amelyet a közeli Sarokház miatt sokan Sarokház térként emlegetnek, Hódmezővásárhely egyik legforgalmasabb része, és a felújítás részletei nagy érdeklődést váltottak ki a városban.

„Nincs köztünk együttműködés, nyílt közbeszerzés van, amire mindenki pályázhat. Azt látjuk, hogy a Fidesz-kormány már annyira csődbe vitte az országot, hogy a sajátjainak sem tud munkát adni. Én örülök, hogy olyan nagy cégek is megjelennek Vásárhelyen, mint a Strabag, a Colas és a Ferroép. Ezek a cégek szeretnének részt venni a város fejlődésében, és tudják, hogy mi korrektül fizetünk, nem úgy, mint az elődeink”

– mondta Márki-Zay a Szegedernek.

A hódmezővásárhelyi Kossuth tér felújítását eredetileg a Trigon Home Kft. kezdte el, amely 200 millió forintos szerződést kötött az önkormányzattal. A cég azonban a munkák mindössze 30 százalékát végezte el – ami a tér felbontását és részleges zöldítését jelentette –, majd egyszerűen eltűnt.

Az önkormányzat ezért új közbeszerzést írt ki, amelyet már a Ferroép Zrt. nyert el. A cégnek 9 hónapja van a beruházás jelentősebb részének megvalósítására.

A Délmagyarország szerint az eredeti szerződés több ponton is problémás volt: a Trigon Home Kft. 129 millió forintért vállalta volna a Sarokház előtti tér munkáit, 68 millióért pedig az Ótemplom körüli felújítást, de a szerződés szinte felbonthatatlan volt. Ráadásul a cég előre megkapott 60 millió forintnyi előleget, mielőtt leállt volna a munkával. Most a Ferroépnek kell helyrehoznia a projektet, amely így is jelentős csúszással készülhet el.

„A hivatal munkatársaira azóta nagyon neheztelek, mivel, ha a kivitelező időnként csupán egyetlen fűszálat is megmozgat és ez bekerül az építési naplóba, akkor nem tudjuk a szerződést arra hivatkozva felmondani, hogy ott nem zajlik munkavégzés”

– fogalmazott a polgármester korábban, így meg kellett várniuk a határidők lejártát, és utána lehetett csak új közbeszerzést kiírni a maradék munkára.

„Mivel az előző kivitelezőnek nem sikerült időben elkészítenie a munkát, késedelmi kötbéreket kell alkalmaznunk, amelyek a projekt 20 százalékát teszik ki. Ez jelentős összeg, emellett az előleget is rendeznünk kell a céggel, ezért valószínűleg bírósági peres és végrehajtási eljárást indítunk ellenük” – mondta a városvezető a lapnak.

„Az előző kivitelezőt sem kérdeztük meg arról, hogy kire szavazott. Egy tisztességes országban ennek politikai szempontból nem is lenne jelentősége. Az a szomorú, hogy Magyarországon mégis erre kell rácsodálkozni”

– tette hozzá.

A Ferroép eddig mintegy 800 millió forint értékben végzett munkákat Hódmezővásárhelyen – közölte a cég megkeresésünkre. Kiemelt projektjeik közé tartozik a Fekete Sas Szálló épületgépészeti munkái és a városi kórház átalakítása az 1990-es években.

Jelenleg a Kossuth téren folyik a parkosítás, és bár a további tervekről még nincs döntés, Márki-Zay Péter szerint fontos, hogy a város még zöldebb legyen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Várkonyi Andrea üzent „a fanyalgóknak és a kötekedőknek”: Rettenetesen ki van a világ fordulva magából
A Pro Filii Alapítvány 200 millió forinttal támogat rászoruló családokat. Az elnök szerint inkább a segítségre kellene figyelni, nem a kritikára.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 01.



Várkonyi Andrea Zalakaroson beszélt arról, hogy a Pro Filii Alapítvány idén nyáron 200 millió forint értékben támogatja 480 rászoruló család nyaralását. A segítség egyszülős és nagycsaládos családokat érint, akiknek így lehetőségük nyílik kikapcsolódni.

Az alapítvány kuratóriumi elnökeként Várkonyi egy rövid videót is megosztott az eseményről az Instagram-oldalán, vette észre a Telex. Ebben azt mondta, hogy számít a kritikus hangokra, de szerinte a hangsúlynak máshol kellene lennie.

„Rettenetesen ki van a világ fordulva magából, teljesen el van veszítve a fókusz. Azt gondolom, hogy a fanyalgóknak és a kötekedőknek azt kéne meglátni, hogy mi legalább segítünk, mert a lehetősége, hogy segítsen, mindenkinek megvan, a saját körülményeihez és adottságaihoz mérten”

– fogalmazott.

Azt is hozzátette: nagyon sokan élnek nehéz helyzetben, és „nekünk pedig kutya kötelességünk, hogy az anyagi helyzetünktől függetlenül támogassuk őket.”

A lap megjegyzi, hogy a Pro Filii Alapítványnál egy évvel ezelőtt történt személyi változás: akkor vette át a kuratóriumi elnöki posztot Várkonyi Andrea Mészáros Beatrix helyett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Elon Musk megfenyegette Donald Trumpot, mire az amerikai elnök is visszavágott
Musk közölte, hogyha átmegy Trump költségvetési törvénye, akkor megalapítja az Amerika Pártot. Az elnök pedig nemes egyszerűséggel hazaküldte Dél-Afrikába.


Miután bejelentette, hogy visszavonul a politikai reflektorfénytől, Elon Musk szinte azonnal vissza is tért a középpontba. Hétfőn, miközben a szenátus Donald Trump költségvetési törvényjavaslatáról tárgyalt, Musk figyelmeztető üzenetet tett közzé az X-en.

„Minden kongresszusi képviselő, aki a kormányzati kiadások csökkentésével kampányolt, majd azonnal megszavazta a történelem legnagyobb adósságnövelését, szégyellje magát!

– fogalmazott a milliárdos, hozzátéve, hogy jövőre mindannyian el el fogják veszíteni az előválasztást.

Néhány órával később még ennél is tovább ment és kijelentette:

„Ha ez az őrült költekezési törvény átmegy, másnap megalakul az Amerika Párt.”

„Az országunknak szüksége van egy alternatívára a demokrata–republikánus egypártrendszerrel szemben, hogy az embereknek végre legyen hangjuk” – tette hozzá.

Nem kellett sokáig várni Trump válaszára sem, az amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy a Kormányzati Hatékonyság Minisztériumát (DOGE) Elon Musk ellen fordítja.

„Elon talán több támogatást kapott, mint bárki más az emberiség történetében, és ezek nélkül a támogatások nélkül valószínűleg be is kellene zárnia a boltját, és hazatérnie Dél-Afrikába. Nem lennének többé rakétaindítások, műholdak vagy elektromosautó-gyártás, és az országunk rengeteg pénzt spórolna. Talán a DOGE-nak alaposan utána kellene járnia ennek?

– írta Trump a Truth Social felületen.

Musk már hetek óta élesen bírálja Trump politikai javaslatát, ami nyilvános és eldurvult vitát eredményezett kettejük között.

(via CNN)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Kiakadt a Csík zenekar énekesnője, mert a Pride-on az ő hangjára táncolt egy drag queen
Orbán Viktor is megosztotta a videót, amin egy férfi női ruhában szerepel a dalukkal. A Kossuth-díjas énekesnő azt szeretné, ha nem terjesztenék tovább a felvételt.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 01.



A szombati Pride egyik meglepő pillanata volt, amikor felcsendült a Quimby Most múlik pontosan című dalának ismert feldolgozása, amit a Csík Zenekar tett igazán emlékezetessé. A színpadon egy női ruhába öltözött férfi táncolt a dalra, nemzeti színekbe öltözve.

A jelenetről Orbán Viktor is megosztott egy videót a közösségi oldalán, a következő szöveggel: „Van, aki erre büszke. Mi nem kérünk belőle!”

A bejegyzés alatt megszólalt Majorosi Marianna, a Kossuth-díjas énekesnő is, aki mélységesen felháborodott azon, hogy az előadói munkáját ilyen formában használták fel. Szerinte nem helyes, hogy előzetes engedélye nélkül került a hangja egy politikai tartalom mellé, vette észre a 24.hu.

„Igyekszem tisztességgel minden alkalommal a közönség összetételétől függetlenül, szórakoztatva közvetíteni a zenét. Mélységesen felháborít, hogy nekem, mint előadónak nincs jogom megelőzni, hogy valaki ezt tegye a hangommal. De igyekszem keresni a módját, hogy többé a személyemet érintő hasonló eset nagy plénum előtt ne történhessen meg. Első lépésként kérem, ne osszák meg ezt a felvételt”

– fogalmazott kommentjében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Ezt is megfenyegeti Lázár? Új térképen látszik, hol késnek legtöbbet a magyar vonatok
A vonat-keses.hu június óta gyűjti a MÁV járatainak adatait, és látványosan mutatja be a késéseket. Kiderül, melyik járat késett a legtöbbet, melyik állomás a legproblémásabb, és mikor a legrosszabb a helyzet. Az oldal készítője Ferenci Tamás biostatisztikus.


Megjelent egy új magyar weboldal, amely részletesen bemutatja a hazai vonatkésések alakulását, vette észre a Telex. A vonat-keses.hu június 1. óta dolgozza fel a MÁV nyilvános adatbázisának adatait, amelyeket minden nap este 11 órakor frissít. Az oldal így nem terheli a vasúttársaság rendszerét, mivel nem csúcsidőben történik az adatletöltés.

A portál különlegessége, hogy térképeken, grafikonokon és táblázatokban is böngészhetjük az adatokat, és szinte mindenre rá lehet keresni: dátum, vonatszám, állomás, sőt még a késés hossza alapján is. A Heti mintázat nevű funkció például azt mutatja meg, hogy

a késések hogyan alakulnak a hét különböző napjain. Az eddigi adatok alapján úgy tűnik, szombaton a legrosszabb a helyzet.

Júniusban több mint egymillió esetben érkeztek meg a MÁV vonatai valamilyen állomásra. Ezek közül 29 százalék pontosan, míg 53 százalék maximum 5 perc késéssel érkezett. A 20 percnél nagyobb csúszások aránya 2,2 százalék volt.

Az oldal szerint a hónap legnagyobb késését a 64-es számú Railjet Xpress produkálta június 28-án: 272 perc késéssel érkezett Győrbe Budapestről. A weboldal térképén ez a járat piros színnel jelölve is látható.

A legproblémásabb állomásként Rákospalota-Újpest / Rákospalota-Újpest vá szerepel, de ez csak egy vonatpótló buszmegálló.

A tényleges állomások közül Somogyudvarhely volt a legrosszabb, ahol a vonatok átlagosan 13,9 percet késtek.

Nagykanizsán ugyan „csak” 12 perc volt az átlag, de ez egy sokkal forgalmasabb állomás, ahol közel 900 megállás történt.

A késések mérésében fontos szempont, hogy egy vonat több állomáson is megáll, így minden egyes késés külön rögzül. Az adatok szerint az átlagos késés júniusban 3,5 perc volt. A járatok 18,8 százaléka több mint 5 percet, 2,2 százaléka pedig több mint 20 percet késett.

A statisztikákból az is kiderül, melyik vonattípus késett a legtöbbet. A listát a EuroCity vezeti 15 perces átlagos késéssel, utána jön a EuroNight (13 perc) és a Railjet Xpress (12 perc). Ezek jellemzően nemzetközi járatok, amelyek már határon túli késéssel érkeznek. A belföldi járatok közül az InterCity (7,5 perc) és az expresszvonatok (7,4 perc) állnak az élen.

Az oldal készítője, Ferenci Tamás biostatisztikus így fogalmazott:

„Az oldalt azért hoztam létre, hogy a különféle szereplők által előrántott és egymás fejéhez vágott, egymással összehasonlíthatatlan adattartalmú, kinézetű és módszertanú statisztikák helyett legyen egy egységes, objektív, összehasonlítható, teljesen transzparens módszertannal készült, hosszú távon is fenntartható, az adatokat bárki számára elérhető és értelmezhető formában tartalmazó adatbázis.”

A honlapon található Időbeli trendek grafikonon megfigyelhető, hogy június 6. és 7. voltak a legproblémásabb napok, de június 26. sem maradt el sokkal. A percentiliseket külön lehet bekapcsolni:

– 4 perc az az idő, amit a vonatok 75%-a nem lép túl,

– 9 perc az, amit csak 10% lép túl,

– 29 perc pedig az, amit mindössze 1% halad meg.

A vonat-keses.hu olyan térképeket is rajzol, amelyek színekkel jelzik az ország különböző szakaszain tapasztalt késéseket. Ezeket a felhasználók saját időintervallumra is szűrhetik, és így napra lebontva is láthatják, mikor voltak a legnagyobb csúszások.


Link másolása
KÖVESS MINKET: