KULT

Beke Tamás, a magyar zörejművész

Igazinak hiszed a filmes zörejeket, pedig nem minden az, aminek hallod. Íme a kulisszatitkok Beke Tamástól!
Nagy Kátya - szmo.hu
2014. április 25.


Link másolása

A filmes utómunka során van egy művész, akinek az a feladata, hogy a különböző hangokat reprodukálja, hogy hallj is mindent, amit látsz. Ő a foley artist, más néven zörejművész. Beke Tamás, hangmérnök-foley artist mesélt nekünk arról, hogyan lehet hangokból felépíteni egy világot.

Mit csinál egy foley artist?

- Zörejművész, a nevéből érthetően zörejeket készít. Egy filmnél a kezdetektől fogva az a cél, hogy a dialógot minél tökéletesebben rögzítsék. Ezért van az, hogy a forgatáson a mikrofonok mindig a színészek szája felé irányulnak, mert azt a legnehezebb reprodukálni, amit ők csinálnak. Minden más, a cipőkopogás, a környezet hangjai, csak másodlagosak. Nagyon gyakran ezeket az úgynevezett zörejeket kell pótolni, hogy ami a filmen megjelenik, annak a hangja is megjelenjen.

Mikor van szükség zörejekre?

- Például, ha egy gyalogátkelőn játszódó jelenetnél csak zúgás hallatszik, utólag kell felvenni a léptek hangját. Akkor is szükség lehet zörejezésre, ha utószinkronizált jelenetek vannak, mert nem sikerült a helyszíni hangfelvétel, mondjuk egy kávézói jelenetnél, ahol újra kell venni a beszélgetést, mert az asztal körül lépkedő operatőr alatt recsegett a padló. A zörejezés olyan alapvető dolgokból áll, mint mozdulatok, széknyikorgás, lépések hangja és ezek pótlása, hogy élőben színesebbé tegyük a film hangját. Persze, ma már a filmek műfaji sokasága miatt sokszor nem létező hangokat kell előállítani, amik trükkel kerülnek a filmre, például egy fantasy-ben.

Vannak olyan hangok is, amik egyszerűen csak nem izgalmasak élőben és ahelyett csinálsz valami teljesen mást. Például, ha a filmben lerobban a tó közepén egy motorcsónak, a nézőnek éreznie kell, hogy a szereplők bajban vannak, nem tudnak kijönni onnan, míg a valóságban, ha a motorcsónak lerobban, nem ad ki hangot, egyszerűen csak leáll a motor. De a filmben egy kicsit elkezd pufogni vagy rezegni, hogy a néző úgy érezze, valami baj történt.

VIDEÓ - Ízelítő egy foley artist munkájából:

beket

Beke Tamás munka közben

Hogy néz ki egy zörejstúdió?

- A leglényegesebb az, hogy különböző járófelületek legyenek. Nálam másfélszer másfél méteres felületek vannak, van aszfalt, beton, parketta, csempe, tartok dobozban homokot, kavicsot és földet, hogy az ezeken való járást is gyorsan lehessen reprodukálni. Azért kell ekkora felület, hogy kényelmesen le lehessen mozogni rajta egy-egy jelenetet. Középen van a mozikeverő, itt látom a jelenetet. Aztán a számítógép billentyűzettől kezdve, a gumilabdán, a kesztyűn, a táskán át, mindenféle kacat akad, amivel zörejt kelthetsz. A legjobb, hogyha a stúdió háztartás közelben van, mert ott pikk-pakk elő lehet venni egy tányért, egy fazekat, egy biciklit, amit kell. Ez a stúdió már felszerelődött az évek alatt, ha kellett valami egy filmhez, akkor elszaladtam a boltba, sok mindent elraktároztam. Nagyon vicces például, van már öt pár 43-as tűsarkú cipőm, amiket egy használt ruhaboltban szereztem. Bementem és térden állva kopogtattam a cipőket, mindenki hülyének nézett és a végén vettem kettőt-hármat.

Amikor nézitek a filmet, közben reprodukálod a hangot, kvázi eljátszod a szerepeket?

- Igen, tulajdonképpen szinkronizálás történik, csak nem a szöveget szinkronizálom, hanem minden egyebet, amit a szereplő vagy adott esetben a kutya vagy a macska csinál a képen.

Hogyan utánzol állatokat?

- Bonyolult dolog, bevallom, én teljesen kézzel szoktam, a tenyerem puhább részével és a körömmel variálok, hogy mancs hangja legyen, de az egyik kollégámmal egyszer csináltunk egy bőrkesztyűt, amire műkörmöket ragasztottunk és egy jól használható eszköz lett belőle. Az az izgalmas a zörejezésben, hogy minden tárgyra és minden ruhadarabra úgy gondolsz, mint valami hangszerre. Egy cipővel például rengeteg hangot ki lehet adni, attól függően, hogy hogyan lépek vele, le lehet követni a képen szereplő ember testsúlyát vagy a stílusát, de egy asztal koppanásának is ezerféle hangja lehet.

IMG_1935

Mióta dolgozol foley artistként?

- Most már tíz éve. 2003 végén keveredtem bele a filmgyártásba Török Ferenc Szezonja és Filegauf Bence Dealer című filmje volt az első kettő, amiben dolgoztam és pótolni kellett pár hangot. Ekkor derült ki, hogy van érzékem a lépések, mozdulatok leutánzásához. Aztán Zányi Tamás kollégám is hívott játékfilmekhez, és ajánlott másoknak, így kialakult, hogyha zörejezni kell, akkor engem keresnek.

Itthon sokan zörejeznek még rajtad kívül?

- Nehéz erre válaszolni, mert ha végig gondolod, alapvetően nem egy bonyolult dolog: hogyha kell még valahova pár lépés vagy egy huppanó hang a kanapén, akkor azt bárki megcsinálja. Ha hiányzik egy hang, a keverő mérnök simán megkérheti a rendezőt, hogy szaladjon be a stúdióba, hogy felvegyék a lépéseit. Komplett munkánál ez nyilván nem ilyen egyszerű. Biztosan vannak mások is, nem tudom sajnos, hogy kik foglalkoznak még ezzel és milyen szinten.

A hangmérnöki munka és a foley artist nem elválaszthatóak egymástól?

- Szerintem de, bár mindenképpen előny, mint hangmérnök, hiszen pontosan el tudom képzelni, hogy mi van a mikrofon másik oldalán, mit akar a hangmérnök. Elválasztható, mert ehhez inkább készség, ügyesség, ritmusérzék kell, meg némi zenei affinitás, hogy egy tárgyat izgalmasan meg tudj szólaltatni.

Mennyi idő, amíg egy filmnek kész lesz a zörejezése?

- Egy animációs filmnél, például a Macskafogó 2-nél osztott napokban dolgoztunk, az elhúzódott négy hétig, de nyilván, egy animációs film sokkal komplettebb, ott az elejétől a végéig meg kell csinálni az összes hangot. Egy filmnél viszont körülbelül tíz nap, ha alaposan felkészülsz, végignézed, beszerzed a kellékeket és megtervezed, milyen sorrendben veszed fel a jeleneteket. Pálfy György Taxidermiájában például volt egy teknő, ami képileg is elég sokszor megjelenik, gyúrnak benne, babát fürdetnek stb., így el kellett kérnem a kellékestől és ki kellett találnom, hogy milyen sorrendben érdemes megcsinálni a hangokat. Mert ha először összevizezem, nem tudok benne kenyeret gyúrni, tök más hangja lesz. Illetve arra is használtam ezt a teknőt, hogy a film elején lévő evőverseny hányás hangját reprodukáljam. Végül nem kevés főzeléket kellett összefőznöm, hogy jó hangja legyen, annak az egyébként egyáltalán nem gusztusos cuccnak.

VIDEÓ: Foley artist - A One Man Show:

IMG_1937

Milyen hangot adsz a rajzfilmfiguráknak?

- Ma, ha megfigyeled, elég reális hangja van a rajzfilmeknek is, mert ha szebben meg van rajzolva, akkor ugyanúgy lépteket, mozdulatokat akarsz hallani, mint a filmeknél. Itt széles a skála a valóság és a mese kombinációja között, de az benne a csodálatos, hogy végtelen és nagyon fantáziadús. Ez is odamutat, hogy ez egyfajta zene, amit az ember csinál.

Mi volt a kedvenc hangod, amit a legjobban szerettél készíteni?

- Talán a legjobb, pont a Macskafogó 2-ben van, amikor előkerül az a bizonyos vaskutya, ami már az első részben is szerepelt és megpróbálják életre kelteni úgy, hogy Grabowski felszalad és bedob egy százast egy pénzbedobó lyukon, az végiggurul a kutya testén, kiesik az alján és végül nem indul el a kutya. Képileg ez úgy néz ki, hogy mikor bedobja a százast, a kamera végig svenkel kívülről a kutyán, a combján, a bokáján és az alján kigurul a pénz. Izgalmas volt, mert el kellett képzelni, ahogy domborodik a kutya mellkasa és combja és különböző kanyarulatokon halad át az érme. Bementem a zörejstúdióba egy ötvenessel és két órán keresztül játszottam vele: fém kottaállványon és betonon pörgettem, gurítgattam, fordítgattam, míg megtaláltam ezeknek a hangjait és összevágtam, ahogy csusszan, reppen, suhan és pörög benn a kutyában a százas, hogy az ember el tudja képzelni milyen izgalmas útja van ennek az érmének. Az egész öt másodperc a filmből és egy napnyi munka, de nagyon emlékezetes számomra.

Illetve volt egy másik is, ez Till Attila Pánik című filmjében volt a csúcspont. Ott az a lényeg, hogy egy pánikbeteg hölgy a szanatóriumból mindenképpen arra buzdítja a társát, hogy lépjen ki a nagyvilágba, és amikor kinyitja a kaput két rendőr épp egymásnak szegezi a pisztolyt, tehát ebbe a világba lép ki. Itt, ahogy lenyomja a kilincset és kinyitja a fémkaput, fémpöckökkel és fémládákkal, kis nyikkanásokkal kellett felépíteni egy olyan izgalmas hangot, mintha tényleg benne lennél egy zárban, hogy amikor kinyitják az ajtót, színes, zenei, de jelentős hangja legyen.

Hogyha valaki foley artist szeretne lenni Magyarországon mit tanácsolnál neki, hogy kezdjen neki, egyáltalán merre induljon?

- Ez egy kis ország, évente húsz játékfilm készül, nem egy állandó munka. Én örülök, hogy megengedhetem magamnak, hogy foglalkozom ezzel, de nem hiszem, hogy valaki erre fel tudná tenni az életét, mert egyszerűen nem készül annyi film, hogy megérje egy zörejstúdió üzemeltetése. Nincs ennek sajnos itthon tere. Lehet, hogy érdemes belefogni és ezzel külföldre menni, ha valaki ebben otthon érzi magát és ügyes.

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: