KULT
A Rovatból

Azt mondták, nincs jó arca a filmekhez, egy csiga volt az első szerepe, és hozzávágott egy csésze forró teát az anyósához – Judi Dench 90 éves

Állítólag Shakespeare összes drámáját fejből tudja szavalni, nem véletlen tehát, hogy ő az angol színház királynője, aki 60 is elmúlt, amikor végre filmsztár lett belőle.


Judith Olivia Dench 1934. december 9-én született az angliai Yorkban ír anya és angol apa lányaként. Édesanyja, Eleanora Olive (1897-1983) Dublinban született, édesapja, Reginald Arthur Dench (1897-1964) pedig orvos volt, aki Dublinban nőtt fel, és az első világháborúban a nyugati fronton harcolt. Szülei a dublini Trinity College-ban folytatott tanulmányaik során ismerkedtek meg.

Judi egy yorki kvéker középiskolába járt, és két bátyja volt, Peter (1925-2017) és Jeffery (1928-2014), utóbbi szintén színész lett.

A szülei révén Dench rendszeres kapcsolatban állt a színházzal: édesapja a York Theatre Royal háziorvosa volt, édesanyja pedig a színház ruhatárosa. Az ott játszó színészek pedig gyakran szálltak meg a Dench-házban.

Természetesen Eleanora és Reginald gyakran vitték színházba a kislányukat, aki máig vissza tudja idézni, hogy az egyik legkorábbi ilyen látogatása egészen extrém reakciót váltott ki belőle. „Emlékszem, hogy megnéztük az A Cuckoo in the Nest című darabot. Egy pár feküdt az ágyban, majd hirtelen kinyílt egy láda az ágy végében, és egy férfi pattant fel belőle mellényben és nadrágban. Annyira röhögtem, hogy szabályosan rosszul lettem, ezért anyámnak haza kellett engem vinnie” – mesélte Dench, de szerencsére végül megtudta, hogyan végződött a darab: „Pár nappal később visszavittek, hogy megnézzem, mi történt.”

Ezekben az években Judi nem hivatásos alapon részt vett a York Mystery Plays című darab modern felújításának első három produkciójában 1951-ben, 1954-ben és 1957-ben. A harmadik produkcióban Szűz Mária szerepét játszotta, amelyet a Museum Gardensben felállított színpadon adtak elő.

Bár Dench mindig is tudta, hogy színházban dolgozni, eredetileg nem az volt a terve, hogy ő maga is színpadra álljon. „Már fiatalkoromtól kezdve díszlettervező akartam lenni” – mondta, s hozzátette, ez az ambíciója akkor illant tova, amikor először látott egy profi Shakespeare-előadást, méghozzá a Lear királyt Stratfordban, 1953-ban. „Az volt a leghihetetlenebb díszlet, amit valaha láttam: egy hatalmas, fekete kör, a közepén pedig egy halom kő, ami úgy fordult, hogy lehetett barlang, trón vagy bármi más... Ekkor valami leállt bennem a tervezéssel kapcsolatban. Emlékszem, arra gondoltam: »Legmerészebb álmaimban sem tudnék ilyesmit kitalálni. Nem leszek elég jó ehhez.«”

Egy csigától Shakespeare-ig

A színészkedéssel kapcsolatban nem volt nagy megvilágosodása. Azt mondja, ez valószínűleg fokozatosan történt. De mindig is szeretett játszani, egészen az első színpadi feltűnése óta, amiben egy csigát alakított. „Az előkészítő iskolában én játszottam a csigát, egy gyerekvers feldolgozásában. Volt egy hatalmas csigaház, abban kuksoltam. Amikor megérkeztek a szüleim, felálltam, hogy lássanak, csak hát ez nem volt része a darabnak. Csupán arra emlékszem, hogy a tanárnő oldalról azt kiabálta: »Le a földre, Judith!« Az első instruálásom. Nem viselkedtem rendesen.”

Egyébként állítása szerint boldog gyermekkora volt, a szülei mindenben támogatták.

„Amikor 1960-ban Júliát játszottam a The Old Vicben, volt egy sorom, miszerint: »Hol van az apám és az anyám, nővér?«. Erre az apám, aki egy nagyon józan, nyugodt ember volt, hangosan azt mondta a nézőtérről: »Itt vagyunk, drágám, a 8. sorban!«”

Dench szakmai érdeklődését végül felkeltette a drámaiskola, mivel a bátyja, Jeff a Central School of Speech and Dramára járt, illetve az is inspirálta, hogy látta Peggy Ashcroftot Kleopátrát játszani a színpadon, ezen élményéről pedig később azt mondta: „Megváltoztatta az életemet”. Szóval Judi is Jelentkezett a Central Schoolba, ahova fel is vették. Vanessa Redgrave volt az egyik osztálytársa. Nem sokkal a diploma megszerzése után a Hamletben Opheliaként debütált a The Old Vicben. Arra a kérdésre, hogy emlékszik-e az első estére, azt válaszolta: „Nem. A másodikról vannak emlékeim, mert a kritikusok egyáltalán nem voltak kedvesek hozzám! Nagyon haragudtak, hogy nem egy ismert színészt választottak a szerepre, hanem egy újoncot”. A darab rendezője, Michael Benton azonban eléggé megkedvelte Dench-et ahhoz, hogy bevegye őt a vándortársulatába. Így kezdődött az egyik legnagyobb színházi karrier.

A nevető dáma

Bármennyire is profi, Dench azt mondja, még az évtizedeken átívelő színházi pályafutásával a háta mögött is előfordul, hogy elröhögi magát a színpadon. „Szörnyű bajba kerülök általában a nevetés miatt. A legkevésbé sem mentegetem magam, de van ennek valami köze a lámpalázhoz, amit az ember ilyenkor érez” – magyarázta a színésznő, aki emlékszik egy különösen súlyos vihogásrohamra Shakespeare Cymbeline című darabjának egyik előadása alatt. Ő játszotta Imogent, aki egy ponton arra ébred, hogy egy Cloten nevű férfi – akit Bob Peck alakított (a Jurassic Park Robert Muldoonja) – fej nélküli testét találja az ágyában. „Ahogy felemeltem ezt a testet, a lábai rossz irányba fordultak. Nem volt semmi rögzítés a térdeiben. Nem tudtam megállni, hogy ne nevessek. Ezt amúgy ilyenkor át kell alakítani tragikus reakcióvá, nagyon trükkös dolog” – emlékezett vissza.

1970-ben egyébként már annyira elismert volt a színházi munkáiról, hogy megkapta a Brit Birodalom Rendje (OBE) kitüntetést, amelyet olyan civileknek ítélnek oda, akiknek a munkája hatással volt a nemzetre.

Majdnem két évtizeddel később, 1988-ban kapta meg II. Erzsébet királynőtől a Dame címet, amit rajta kívül olyan színésznők érdemeltek ki többek között, mint például Julie Andrews, Maggie Smith, Peggy Ashcroft, Joan Collins, Olivia de Havilland, Angela Lansbury, Helen Mirren, Vanessa Redgrave, Elizabeth Taylor, Kristin Scott Thomas, Emma Thompson vagy Imelda Staunton.

Nem megfelelő arc

Dame Judi állítása szerint soha nem látta a filmkészítést a jövőjében. Bár már 1959-ben főszerepet játszott a Hilda Lessways című hatrészes minisorozatban, az első mozifilmje pedig az 1964-es The Third Secret című krimi volt, és olyan további mozgóképekben tűnt fel többek között, mint a Hajnali négykor (1965), a Szentivánéji álom (1968), a Holtbiztos tipp (1974), az Angyali párbeszéd (1985), a Szoba kilátással (1985), a Kenneth Branagh-féle V. Henrik (1989), az Aranyszem című Bond-film (1995), vagy a szintén Branagh-féle Hamlet (1996), valójában már 60 éves is elmúlt, amikor megkapta első főszerepét a nagyvásznon a Botrány a birodalomban (1997) című történelmi drámában, amelyben Viktória királynőt alakította. „Már nagyon korán megmondták nekem, hogy soha nem fogok filmet forgatni. Nem volt megfelelő arcom hozzá. Ezt egy nagy film meghallgatásán vágták a fejemhez, de soha nem mondom meg, melyikén. Persze én egyáltalán nem ijedtem meg. Emlékszem rá, de nem bántottak meg vele” – mesélte Dench, akit a brit showman, Graham Norton csak „Shakespeare-wurlitzernek” nevezett, mivel fejből szavalja a Shakespeare-drámákat.

A színészkedés azonban nem volt mindig sima ügy, erről így vélekedett: „Nem hiszem, hogy a színészet könnyebbé válik. Nagyon élvezem, de nem találom könnyűnek.” Nos, ha így gondolja, akkor sikerrel vette az akadályokat. A Botrány a birodalombanért kapásból megkapta élete első Oscar-jelölését, a másodikat pedig a következő évben (1998: Szerelmes Shakespeare) már díjra is tudta váltani a legjobb női mellékszereplő kategóriában – ebben is egy királynőt, I. Erzsébetet alakította (Viktóriát pedig 2017-ben újra eljátszotta a Viktória királynő és Abdulban). Aztán jött még hat további nomináció: a Csokoládéért (2000), az Iris: Egy csodálatos női elméért (2001), a Mrs. Henderson bemutatjáért (2005), az Egy botrány részleteiért (2006), a Philomena: Határtalan szeretetért (2013) és legutóbb a Belfastért (2021). Nem semmi pálya.

Az M-korszak

Na de térjünk egy kicsit vissza James Bondhoz! Hiszen az Aranyszemben az MI6 főnöke, M eljátszása is egy olyan szerep volt, amire egyáltalán nem számított.

Mármint arra, hogy ő lehet az első nő, aki megformálhatja Bond főnökét a franchise akkor már több mint 30 éves fennállása alatt.

„Egy pillanatig sem gondoltam, hogy szerepelni fogok a Bond-filmekben, bár hatalmas rajongó voltam. 17 év alatt összesen hét epizódban játszottam, és abszolút dicsőséges emlékeim vannak arról az időszakról. Amikor a férjem, Michael és a lányom, Finty megnézték ezeket a filmeket, sikoltoztak a nevetéstől, mert úgy néztem ki, mint aki ért azokhoz a kütyükhöz, de valójában egy biciklipumpát sem tudok kezelni. Szóval megrészegültem a hatalomtól, amikor M-et játszottam” – mesélte nevetve Dench, aki 1995-től 2012-ig játszhatta a karaktert, mind a négy Pierce Brosnan-menetben (Aranyszem, A holnap markában, A világ nem elég, Halj meg máskor!), valamint a Daniel Craig-éra három részében (Casino Royale, A Quantum csendje, Skyfall).

Szerelem 75 évesen

És ha már Dench megemlítette a férjét, Michaelt, akkor meg kell említenünk, hogy a színész Michael Williamsről van szó, akivel 1970-ben mondták ki egymásnak a boldogító igent, és több filmben is együtt játszottak, főként a karrierjük első felében. Egyetlen gyermekük született, Finty Williams, aki a szülei nyomdokaiba lépett, és maga is színésznő lett, a Botrány a birodalomban például ő játszotta Dench, vagyis Viktória királynő lányát, Helena hercegnőt, de feltűnt még például a Gosford Parkban, a Bunbury, avagy jó, ha szilárd az emberben, a Hölgyek levendulában, vagy a Hat perc éjféligben. Judi és Michael pedig a férfi viszonylag korán, 65 éves korában, tüdőrák miatt bekövetkezett 2001-es haláláig együtt voltak.

Dench azt is bevallotta, az alapvetően heves vérmérséklete miatt sok nagy veszekedése volt Williamsszel a házasságuk alatt. „Voltak napok, amikor nem beszéltünk egymással. Nem titok az sem, hogy egyszer hozzávágtam egy csésze forró teát. Hozzá és az anyjához. De hát ilyen az élet, nem igaz?” – emlékezett vissza a színésznő, aki nem hitt abban, hogy a férje halála után újra rátalálhat a szerelem, pedig így lett: 2010-ben, 75 éves korában szerettek egymásba ugyanis a a nála 10 évvel fiatalabb természetvédővel, David Millsszel. „Nem voltam felkészülve erre. Nagyon-nagyon fokozatosan és felnőttmódon történt az egész. Végül rádöbbentem, hogy készen állok rá, és ez egyszerűen csodálatos." Ők ketten akkor találkoztak, amikor Dench beleegyezett, hogy ő legyen a ceremóniamester a British Wildlife Centre új mókuskerítésének megnyitóján, amelynek Mills volt az alapítója/igazgatója. A házasság azonban szóba sem jöhetett köztük: „Beszéltünk erről, de azt hiszem, sokkal jobban járunk így, ahogy vagyunk, mivel két külön házunk van. És vagy az egyikben, vagy a másikban vagyunk, mindössze négy mérföldre egymástól” – nyilatkozta egyszer Mills, Dench pedig hozzátette: „Nem fogja megkérni a kezem. Nem, nem és nem. Kapjuk össze magunkat, és viselkedjünk a korunkhoz méltón!”

Amíg él, játszik

Dench már egy ideje időskori makuladegenerációval küzd, ami a látása erős romlásával jár, ez a betegség a fejlettebb gazdaságú társadalmakban a vakság leggyakoribb oka. Már az édesanyja is ezzel küzdött.

A színésznő szerint az állapota „eléggé homályossá teszi a dolgokat”, de kifejlesztette a módját, hogyan dolgozzon így is.

Mostanában főként színpadi műsorokat ad, amelyek során Gyles Brandreth-szel beszélget a karrierjéről. Minden este gondoskodnak arról, hogy a padlón legyen egy csíkos szőnyeg, amit követhet. „Fekete és fehér – mintha hatalmas zebrák feküdnének a padlón” – mondta nevetve. „Olyan vagyok, mint egy éppen leszálló repülőgép. Csak a szőnyeg felé igyekszem.” Elmondása szerint már nem tud forgatókönyveket olvasni, de azt mondja, nem áll szándékában hagyni, hogy ez megakadályozza a színészkedésben, mert amíg él, biztosan játszani fog. „Megtalálom a módját” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Ezt mindenki várta: Majka megszólalt a Csurran, cseppen viharos sikeréről, pár dolgot tisztába tett a rapper
Nem kíván politikai oldalakhoz sorolni – magyarázza az új számát Majka. Azt írja, a teljes politikai elitet kritikusan kezeli, a zenéje pedig mindenkinek szól.


„Néhány gondolat a dalhoz” – ezzel osztott meg Majka egy Facebook-posztot, amiben az új számáról, a Csurran, cseppenről ír.

„Az általam képviselt műfaj sajátossága, hogy kritizál, görbe tükröt tart. De a nóta elsősorban a szórakoztatásra született. Legalábbis én azért írtam. Ahogy a többit is”

– fogalmaz az előadó. Hozzáteszi:

„Ahogy eddig, ezután sem kívánok politikai oldalakhoz sorolni (nem is járulok hozzá a dal ilyen felhasználásához). Komoly kritikával kezelem a teljes politikai elitet.”

A posztban arról ír, fontosnak tartja a párbeszédet, azt pedig természetesnek tartja, ha másokról véleményt formál valaki.

„A hergeléssel, uszítással ugyanakkor nem tudok azonosulni, pláne kikérem magamnak, ha valaki megkérdőjelezi a magyarságomat az egyetnemértés miatt”

– folytatja. Megjegyzi, hogy „évtizedek óta a showbizniszben dolgozik”, így ezen a téren már „megedződött”. A posztot azzal zárja:

„Klassz lenne, ha ez a fajta primitívség eltűnne a hazai közéletből, oldalaktól függetlenül. Az én zeném továbbra is mindenkinek szól. Oldalaktól függetlenül. Én mindig Majka leszek… Oldalaktól függetlenül.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
„A klip pusztító a Fidesz számára” - Majka új klipje már most óriásit ment, 3 milliónál is többen látták 65 óra alatt
Majka nagyon ráérzett valamire: éppen hogy megjelent, de máris több milliószor játszották már le a Csurran, cseppen című klipet.


Majka a hétvégén új klippel jelentkezett, ami máris hatalmas nézettséget produkált. A rapper hétfőn közösségi oldalán osztotta meg a hírt:

„65 óra alatt elértük a 3.000.000 megtekintést!”

Majka a Csurran, cseppen című klipjében Bindzsisztán korrupt miniszterelnökeként egy igazságszérium hatására kitálal az uralkodásáról, és bevallja, hogy minden, amit tett, csak a pénzről szólt.

A klip politikai áthallásai miatt rengetegen felfigyeltek rá – a TV2-vel például szóváltásba is került miatta az előadó. Erről itt írtunk:

A klipről beszélt nemrég az ATV Start című műsorában Nagy Attila Tibor politikai elemző is. Nagy szerint „a klip pusztító a Fidesz számára”:

„A Fidesz az elmúlt 15 évben nagyon sokat tett azért, hogy a kulturális intézmények élére is az ő emberei kerüljenek, hogy az emberek gondolkodását a kultúráról, a művészetről a fideszes narratíva befolyásolja. Majka videója nagyon csúnyán belerondít ebbe a képbe, apaszthatja a rendszer kulturális beágyazottságát a fiatalok és a fiatalabb középkorúak körében.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Deák Dániel is megszólalt Majka új daláról: Ez a showbiznisz, ebből lehet sok pénzt csinálni
A Megafon megmondó embere úgy látja, hogy a jobboldalon sokakat megdöbbentett a rapper kormánykritikus száma.


Felrobbantotta a YouTube-ot Majka legújabb dalának videoklipje, a Csurran, cseppen, amelyben a zenész Bindzsisztán korrupt miniszterelnökeként ad interjút, miután igazságmondó szérumot itattak vele.

A videó múlt héten pénteken jelent meg a YouTube-on, és

hétfő délelőtt már több mint 2,7 milliós nézettségénél jár.

A kormányközeli médiumok körében azonban nem lett népszerű az ózdi rapper új dala. Később az Origo és a Tények is beleállt Majkába egy Donald Trumppal kapcsolatos bejegyzése miatt.

Itt azonban nem állt meg a Csurran, cseppen által a kormányzati nyilvánosságban keltett a hullámverés. A témában azóta megszólalt Deák Dániel, a Megafon egyik fő megmondó embere is.

„Látom, hogy a jobboldalon sokakat megdöbbentett Majka legújabb kormánykritikus száma. Nem kell. Ez a showbiznisz. Ebből lehet sok pénzt csinálni”

- írta Deák a Facebook-oldalán. Szerinte Amerikában ugyanezt láttuk: szinte az összes hollywoodi sztár vagy híres énekes beállt Joe Biden, majd Kamala Harris mögé és Donald Trumpot ostorozta.

„A kampány utolsó napjaiban még Taylor Swift is. És hogy mi történt? Donald Trump fölényesen megnyerte a választást, ugyanis az emberek többsége nem kért a médiaelit és a celebek jelöltjéből. Azt akarták aki békét, biztonságot és normalitást nyújtott nekik.”

Deák szerint vicces, hogy a rapper most ugyanazt mondja még Trumpról is, mint amit az amerikai társai. Majka ugyanis korábban azt írta egy bejegyzésben, hogy élete egyik legnagyobb csalódása volt, mikor Amerika először megválasztotta elnökének Trumpot.

„Hát, el kell keserítenem a művészurat, lesz még sok ilyen csalódása, például 2026-ban. Addig is, jó koncertezést, sok bevételt!”

- üzente a Megafon megmondóembere.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az anyja elrabolta őt, 12 évesen prostit játszott, és félreértésből hívta a férjére, Josh Brolinra a rendőröket – Diane Lane 60 éves
Számos sikerrel a háta mögött elgondolkodott azon, hogy neki való-e a színészet, vagy csak az apja erőltette rá az egészet. Végül a visszatérés mellett döntött, és generációjának egyik legismertebb sztárja lett.


Diane Lane 1965. január 22-én született New Yorkban. Édesanyja, Colleen Leigh Farrington egy éjszakai klub énekesnője volt, illetve a Hónap Playmate-je a Playboy magazin 1957. októberi számában. Apja, Burton Eugene Lane drámatanárként dolgozott, a színész-rendező John Cassavetesszel közösen vezetett egy színészi műhelyt, de taxisofőrködött is, később pedig humán tudományokat tanított a New York-i City College-ban.

Diane mindössze 13 napos volt, amikor a szülei elváltak. Colleené volt az elsődleges felügyeleti jog, így vele volt egészen hatéves koráig. Az anyja ezután Georgiába költözött, a kislány azonban New Yorkban maradt az apjával. Jó ideig különböző New York-i szállodákban éltek, és Burt gyakran vitte magával a kicsit dolgozni a taxijában.

Lane-t már egészen kislánykora óta foglalkoztatta a színészkedés, amit az apja is szorgalmazott. Miután Burt észrevette egy színházi társulat hirdetését, amelyben fiatal lányt kerestek, elvitte Diane-t a meghallgatásra, s ő el is nyerte a szerepet.

Burt Lane ezután sok éven át a lánya menedzsereként tevékenykedett, aki 1971-ben szerepelt a Medea című produkcióban, amelyet görögül adtak elő. Lane végül a La Mama társulat tagja lett, és minden nyáron külföldre utazott turnézni. Az ilyen nyári munkák mellett persze továbbra is színpadra lépett New Yorkban. „Egyáltalán nem voltam sztár hatévesen. A sztárság nagyon káros lehet egy fiatal számára. Én szerencsére áldott voltam, amiért az apám a koromat meghaladóan beszélgetett velem mindenről, és arra ösztönzött, hogy ne érezzem magam soha egy darab húsnak, ez pedig nagyszerű volt” – nyilatkozta erről az időszakról.

16 évesen lelépett

Lane színpadi karrierje az 1970-es évek végére leáldozóban volt. Egyik utolsó jelentős színházi szerepét 1977-ben kapta, a Runaways című darabban egy fiatal prostituáltat alakított 12 évesen. A produkciót később Tony-díjra jelölték.

Amikor tinédzser lett, modell akart lenni. Ezt az álmát azonban feladta, amikor Eileen Ford, a híres Ford Modellügynökség feje közölte vele, hogy a nyaka nem elég hosszú a modellkedéshez. Így Lane a filmekre összpontosította a figyelmét. 13 évesen kapta az első munkáját, ami rögtön főszerep lett, ráadásul egy olyan nagynevű rendező filmjében, mint George Roy Hill (Butch Cassidy és a Sundance kölyök, A nagy balhé): ez volt az két Oscar-díjra is jelölt, 1979-es Egy kis romantika. Egy fiatal amerikai lányt alakított, aki a szüleivel Európában nyaral, és beleszeret egy francia srácba. A lány megszökik egy piti bűnöző segítségével, akit Laurence Olivier játszott. Lane elismerő kritikákat kapott az alakításáért, ugyanebben az évben pedig már a Time magazin címlapján szerepelt, amely feltörekvő hollywoodi sztárként emlegette.

Amikor 16 éves lett, kiharcolta a bíróságon a függetlenségét az apjától, és egy hétre Los Angelesbe repült a barátjával, Christopher Atkins színésszel, akivel együtt játszott az 1981-es Child Bride of Short Creek című tévéfilmben. „Meggondolatlan viselkedés volt, ami abból fakadt, hogy túl fiatalon túl sok függetlenséget kaptam” – nyilatkozta később erről. Amikor visszatért New Yorkba, egy barátja családjához költözött, nekik fizetett lakbért. 1981-ben beiratkozott a középiskola levelező tagozatára. Az anyja azonban felkereste, és arra kényszerítette, hogy menjen el vele Georgiába (kvázi elrabolta). Lane és az apja ezért feljelentették Colleent, hat héttel később a lány így újra New Yorkban volt. A következő három évben nem is beszélt az anyjával, de végül kibékültek.

Az első sikerek

Lane színészi karrierje az 1980-as évek elején tovább virágzott. Feltűnt például több, Francis Ford Coppola által rendezett filmben is: A kívülállókban (1983) és a Rablóhalban (1983) is ő volt a női főszereplő, és már ismertebb volt, mint a férfi partnerei (többek között Tom Cruise, Patrick Swayze, Matt Dillon, Rob Lowe, Emilio Estevez, C. Thomas Howell, Ralph Macchio, Mickey Rourke, Nicolas Cage).

A harmadik Coppola-filmje az 1984-es Gengszterek klubja volt, ami kudarcot vallott a kasszáknál és a kritikusoknál is. A legtöbben úgy vélték, Lane nem volt megfelelő a szerepre, hiszen csupán 18 évesen kellett az akkor 35 éves Richard Gere által alakított gengszter barátnőjét játszania.

A Gengszterek klubja elhasalása annyira rosszul esett Lane-nek, hogy néhány évre abbahagyta a színészkedést. Persze akkor már megtehette ezt, mivel többszörös milliomos volt. Abban az időben épp a feltörekvő rockzenésszel, Jon Bon Jovival járt, így inkább elkísérte őt a turnéira, közben pedig elgondolkodott a színészi jövőjén. Későbbi elmondása szerint úgy érezte akkor, hogy csak az apja kényszerítette erre a pályára, és nem volt biztos benne, hogy ő ebben szeretne kiteljesedni. Végül azonban úgy döntött, hogy mégis ez az ő útja, és elkezdett azon dolgozni, hogy újra felépítse a karrierjét.

Küszködés, házasság

Az 1980-as évek vége és az 1990-es évek eleje kemény volt Lane számára. Bár viszonylag folyamatosan dolgozott, a szerepválasztásai sokszor félrementek. Az olyan filmekben játszott szerepek, mint a Lady Beware (1987), a Chicago Blues – A nagyváros (1987), a Love Dream (1988) vagy a Vital Signs (1990) szintén nem a legjobb formáját mutatták. A szakmai nehézségek ellenére legalább a magánélete javult. 1988 októberében hozzáment Christopher Lamberthez, akitől megszületett Eleanor nevű lánya 1993-ban, Lamberttel pedig együtt játszottak a Gyilkosság lólépésben (1992) című krimiben.

Lane ebben az időszakban aztán hozott néhány jó színészi döntést is. Például volt egy mellékszerepe az 1992-es, Robert Downey Jr.-féle Chaplinben, illetve feltűnt az 1993-as Indián nyárban is.

Lane filmes karrierje a kilencvenes évek közepén-végén továbbra is küzdelmekkel volt teli, de az elmondható, hogy egyre nagyobb feltűnést keltő produkciókban játszott. Szerepelt például az 1995-ös Dredd bíróban Sylvester Stallone oldalán. Később elismerte, hogy ez sem volt egy jó döntés. „Az ügynökeim vettek rá, hogy csináljam meg azt a filmet. Azzal hitegettek, hogy nagy ismertséget biztosítana nekem. Én meg erre azt mondtam nekik: »Nézzétek meg Stallone utolsó nyolc filmjét! Mi lett azokkal a nőkkel, akikkel együtt dolgozott?«. Később kirúgta az ügynökeit.

Negyven fölött a csúcson

Ezután szerencsére a felívelés időszaka következett: Lane újra rábólintott egy Francis Ford Coppola-filmre (a negyedikre), az 1996-os Jackre, ami egy kisebb siker lett: a Robin Williams által alakított, gyorsan öregedő kisfiú édesanyját játszotta. Majd szerepet kapott a Gyilkosság a Fehér Házban (1997) című akció-krimiben is Wesley Snipes mellett. Ezután jött 1999-ben a Séta a Holdon című romantikus dráma Viggo Mortensennel és Liev Schreiberrel, amiért már remek kritikákat kapott, s az akkor 34 éves Lane pályája újra egyenesbe állt. 2000-ben szerepelt az év egyik legnagyobb sikerfilmjében, a Viharzónában George Clooney-val és Mark Wahlberggel, 2001-ben pedig Keanu Reeves oldalán tűnt fel az Aranytartalékban.

>Aztán jött a 2002-es év és A hűtlen című erotikus drámája, amelyet Adrian Lyne (Flashdance, 9 és ½ hét, Végzetes vonzerő, Jákob lajtorjája, Tisztességtelen ajánlat, Lolita) rendezett. A karaktere, Connie Sumner egy tehetős, férjezett (újra Richard Gere volt a párja) édesanya, aki egy nap minden különösebb ok nélkül mindent elsöprő viszonyba kezd egy fiatalabb francia férfival (Olivier Martinez).

Lane-t több, prominens díjra is jelölték az alakításáért, többek között megkapta élete első (és eddig egyetlen) Oscar-jelölését is 2003-ban. A hűtlen rendesen feltornázta az ázsióját.

Utána olyan filmekben tűnt fel, mint a Napsütötte Toszkána (2003), a Hollywoodland (2006), a Gyilkosság online (2008), a Hipervándor (2008) vagy (megint csak Gere-rel) az Éjjel a parton (2008).

Megverték, vagy nem verték meg?

S bár Lane karrierje ismét a csúcsra ért, nem félt az üzleti életben is keményen játszani, ha kellett. 2003-ban például több millió dollárra perelte be az Intermedia Film Equities USA-t, amikor a cég szerződést kötött vele a Me Again című film főszerepére, amely azonban soha nem készült el. A kontraktus szerint ugyanis a film elkészülésétől függetlenül ki kellett volna fizetni őt. Az ügyet később peren kívül rendezték.

Ráadásul a magánélete is virágzott ekkoriban. Már majdnem egy évtizede volt egyedülálló anya, miután 1994-ben elvált Christopher Lamberttől, amikor másodszor is férjhez ment (közben csak a rendező Danny Cannonnal járt kb. egy évig, akivel a Dredd bíró forgatásán jött össze). A színész Josh Brolin már évek óta ismerte, majd két év randevúzás után, 2004 augusztusában hozzá is ment feleségül. Ugyanazon év december 20-án Lane kihívta a közös otthonukba a rendőrséget, miután csúnyán összeveszett Brolinnal. A színészt akkor le is tartóztatták családon belüli erőszak vádjával. Diane azonban végül nem emelt vádat, a pár szóvivője pedig csupán egy „félreértésnek” nevezte az esetet. S tán ezt támasztja alá az is, hogy Lane és Brolin ezután több mint nyolc éven egy vérbeli hollywoodi álompárt alkottak. Kb. 11 éve voltak együtt, ebből pedig nyolc és felet házasságban, amikor 2013 januárjában a szakítás mellett döntöttek. A válásukat még ugyanazon év novemberében mondták ki hivatalosan. Közös gyermekük nem született, így Lane-nek megmaradt (a most 31 éves) Eleanor az egyetlen csemetéjének. Illetve egyetlen vér szerintinek, mivel a Brolinnal való házassága alatt örökbe fogadta annak előző frigyéből (Alice Adairrel) származó lányát, Edent.

A Josh Brolinnal való válása óta, vagyis már több mint 11 éve nem nagyon hallani semmit Lane magánéletéről: nemhogy nem ment újra férjhez, még párkapcsolatba sem bonyolódott, legalábbis nem tudni ilyesmiről. Vagyis azóta hivatalosan egyedülálló.

Hatvan fölött is kell

S bár a szerelemben elbukott, a karrierje a 2010-es években, immár 45 év fölött új lendületet kapott. Főként a 2013-as kasszasikerrel, Az acélemberrel, amelyben Superman nevelőanyját, Martha Kentet alakította, s amely révén a DC mozis képregényuniverzum további filmjeiben is feltűnhetett, így a Batman Superman ellen: Az igazság hajnalában (2016), vagy Az Igazság Ligája mozis (2017) és rendezői (2021) verziójában. Persze emellett kisebb, elismert filmek is kötődtek a nevéhez, például a Trumbo (2015), a Mélytorok: A Watergate-sztori (2017), a Pszichoanyu (2018) vagy A vér földje (2020), amelyben a DC-filmek után ismét Kevin Costner játszotta a párját. Ez utóbbi egyébként Lane utolsó egész estés filmje mostanáig, 2021-ben ugyanis átpártolt a sorozatokhoz: olyan szériákban tűnt fel, mint az Extrapolációk, a Viszály vagy legutóbb a tavalyi Talpig férfi. Nem mellesleg pedig ő szinkronizálta Riley anyukáját a két Agymanók-filmben és a nemrég streamingre került Álom Stúdió című sorozatos spin-offjában.

Vagyis elmondható, hogy Diane Lane a hatvanas éveibe lépve is keresett színésznő. Sőt, visszatért a filmekhez, mivel legközelebb az Oscar-jelölt Corpus Christi című lengyel film rendezője, Jan Komasa új thrillerjében, az Anniversaryban lesz látható Kyle Chandler, Zoey Deutch, Dylan O’Brien, Phoebe Dynevor és Mckenna Grace oldalán. Várjuk!


Link másolása
KÖVESS MINKET: